abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116530788
Beste WGR,

Ik werk nu al langer als een jaar in een restaurant. Ik heb een 0-uren contract. Daardoor krijg ik mijn 8% vakantiegeld direct uitbetaald boven mijn brutoloon. Mijn brutoloon bedraag 6.57 euro. Wat ik dan nog bovenop mijn vakantiegeld is 'vakantierecht'. Op mijn loonstrook staat een percentage niet vermeld, maar dit komt op ongeveer 6% uit. Totaal dus 14% bovenop mijn brutoloon. Wat leid naar ongeveer 7,50 netto (met loonheffingskorting).

Hieronder een afbeelding van mijn loonstrook. Ik snap echt niet wat vakantierecht is, waarom ik recht erop heb en waarom het zoveel is. Kan iemand het voor mij verhelderen?

Loonstrook:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator zaterdag 8 september 2012 @ 12:15:11 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_116530840
Je krijgt een opbouw aan vakantie'recht' naargelang jij uren werkt.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_116530857
Je bouwt 2 dingen op als je werkt, vakantiegeld (wat in jouw geval gelijk uibetaald wordt) en vakantie uren (die je dus als opbouw ziet op je strookje). En aan wat ik zie op je strookje kloppen de percentages gewoon. Je vakantie uren kun je gewoon uit laten betalen als jij dat wilt. Dus stel je werkt een maand wat minder kun je dat daarmee aanvullen.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
pi_116530930
Dit geld dus ook voor een 0-uren contract en ongeacht je werkgever?

De reden dat ik dit nu pas vraag is omdat ik een nieuwe baan aangeboden heb gekregen waar het brutoloon hetzelfde is. Maar ik me dan afvraag als ik netto dan op (ongeveer) hetzelfde uitkom door "vakantierecht".
pi_116530972
Ja, dit zijn gewoon standaarden die overal gelden. Wettelijk, CAO enzo... En in principe kom je dus op hetzelfde uit.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
  zaterdag 8 september 2012 @ 12:44:55 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_116531399
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 12:15 schreef Caithlinn het volgende:
Je bouwt 2 dingen op als je werkt, vakantiegeld (wat in jouw geval gelijk uibetaald wordt) en vakantie uren (die je dus als opbouw ziet op je strookje). En aan wat ik zie op je strookje kloppen de percentages gewoon. Je vakantie uren kun je gewoon uit laten betalen als jij dat wilt. Dus stel je werkt een maand wat minder kun je dat daarmee aanvullen.
In geval van TS dus niet meer, omdat hij het meteen uitbetaald krijgt :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 12:21 schreef Caithlinn het volgende:
Ja, dit zijn gewoon standaarden die overal gelden. Wettelijk, CAO enzo... En in principe kom je dus op hetzelfde uit.
Hoeft niet, er kan een verschil zijn in aantal (bovenwettelijke) vakantiedagen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_116537065
ja, maar ik ben een parttimer in een restaurant. Denk niet dat ze me bovenwettelijke voordelen gaan geven.

Dankjewel iedereen voor de informatie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')