De kans op SP+PvdA in een kabinet is zo goed als nihil. Ze gaan met zijn tweetjes geen meerderheid halen, ook niet met het marginale GL er bij, terwijl de overige partijen niet met de SP in zee willen gaan. Als je per se SP in een kabinet wilt, dan kun je wel het beste op de SP stemmen.quote:Op donderdag 6 september 2012 15:59 schreef Fredje2010 het volgende:
De kans op een SP, PVDA is groter neem ik aan groter als Samson(PVDA) de winnaar wordt van de verkiezingen ipv rutte toch?
Klopt. Het verbaast me elke keer weer dat SP'ers op de PvdA stemmen om deze de grootste te maken. Tot nu toe resulteerde het altijd in een deceptie omdat de PvdA er domweg niet op zit te wachten te regeren met de SP.quote:Op vrijdag 7 september 2012 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De kans op SP+PvdA in een kabinet is zo goed als nihil. Ze gaan met zijn tweetjes geen meerderheid halen, ook niet met het marginale GL er bij, terwijl de overige partijen niet met de SP in zee willen gaan. Als je per se SP in een kabinet wilt, dan kun je wel het beste op de SP stemmen.
Het staat me trouwens nog wel bij, dat Jan Marijnisse in 2006/2007 (sorry, ik hou die Balkenende-jaren ook niet allemaal bij) nog wel bij was geweest bij onderhandelingen, maar uiteindelijk heeft hij zich teruggetrokken.quote:Op vrijdag 7 september 2012 13:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Klopt. Het verbaast me elke keer weer dat SP'ers op de PvdA stemmen om deze de grootste te maken. Tot nu toe resulteerde het altijd in een deceptie omdat de PvdA er domweg niet op zit te wachten te regeren met de SP.
Als je echter een meer linkse partij in het kabinet wilt kan je het beste PvdA stemmen aangezien de kans dat de SP in een kabinet komt toch nihil is.quote:Op vrijdag 7 september 2012 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De kans op SP+PvdA in een kabinet is zo goed als nihil. Ze gaan met zijn tweetjes geen meerderheid halen, ook niet met het marginale GL er bij, terwijl de overige partijen niet met de SP in zee willen gaan. Als je per se SP in een kabinet wilt, dan kun je wel het beste op de SP stemmen.
precies.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, ik denk dat de PvdA sneller aansluiting vindt bij D'66, VVD en groen-links dan bij de SP. Bij de SP zal men moeite hebben met de pro-EU maatregelen die men noodzakelijk en onvermijdelijk vindt bij de PvdA. De andere standpunten zijn redelijk soft en plooibaar daar komt men wel uit met andere partijen. De enige kans op een links blok is als men nauwelijks om een verkiezingswinst van de SP heen kan.
Komt spuit elf weer eens aan. PVDA had vantevoren al een date met het CDA. Ze hebben de Sp even voor een gesprekje uitgenodigd voor de schijn. PVDA gaat ditzelfde nu weer uithalen, alles wijst er alweer op. Dit keer gaan ze voor paars.Vorige keer hebben SP ers strategisch op de PVDA gestemd, en wat kregen ze als dank, PVDA keerde hen de rug meteen na de verkiezingen toe.quote:Op vrijdag 7 september 2012 15:37 schreef miep63 het volgende:
[..]
Het staat me trouwens nog wel bij, dat Jan Marijnisse in 2006/2007 (sorry, ik hou die Balkenende-jaren ook niet allemaal bij) nog wel bij was geweest bij onderhandelingen, maar uiteindelijk heeft hij zich teruggetrokken.
quote:Op vrijdag 7 september 2012 13:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Klopt. Het verbaast me elke keer weer dat SP'ers op de PvdA stemmen om deze de grootste te maken. Tot nu toe resulteerde het altijd in een deceptie omdat de PvdA er domweg niet op zit te wachten te regeren met de SP.
nee hoor, want als we met de PVDA en VVD een regering krijgen, zullen jullie nog blij zijn, dat er een grote oppositiepartij als de SP is.quote:Op vrijdag 7 september 2012 16:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je echter een meer linkse partij in het kabinet wilt kan je het beste PvdA stemmen aangezien de kans dat de SP in een kabinet komt toch nihil is.
Maar die gaan toch met VVD in bed en laat de SP links liggen, dat moet een oprecht links persoon toch niet willen? Stem dus gewoon SP als je die in een kabinet wilt hebben samen met de PvdAquote:Op vrijdag 7 september 2012 16:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je echter een meer linkse partij in het kabinet wilt kan je het beste PvdA stemmen aangezien de kans dat de SP in een kabinet komt toch nihil is.
Maar als oprecht links persoon ga je toch niet op de PvdA stemmen, die met de VVD in bed duiktquote:Op vrijdag 7 september 2012 17:45 schreef 99.999 het volgende:
Leuk maar de invloed vanuit de oppositie is toch klein. In totaal aantal zetels is een echt links kabinet toch niet mogelijk.
Als je PvdA stemt heb je in ieder geval linkse invloeden in het kabinet, als je SP stemt heb je nul invloed in het kabinet. Alle partijen moeten concessies doen of dat nou SP-PvdA is of VVD-PvdA, ze moeten allebei punten laten vallen. En dan kunnen net de punten zijn waarom jij erop stemt.quote:Op vrijdag 7 september 2012 17:48 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar als oprecht links persoon ga je toch niet op de PvdA stemmen, die met de VVD in bed duiktDie kans wordt natuurlijk alleen maar groter als de SP kleiner wordt. Mijn advies: klopt je hart echt links en gaat je sympathie uit naar de SP, stem dan ook gewoon SP in plaats van dat strategische gedoe wat er alleen maar voor zorgt dat de PvdA weer naar rechts schuift en de VVD en D66 het voor het zeggen krijgen
Het draait erom of je bij de kabinetsformatie een vragende of eisende partij bent. Waarbij de eisende partij altijd een dikkere vinger in de inhoudelijke pap heeft. Eigenlijk ben je als PvdA-er beter af wanneer de partij net wat kleiner wordt dan de VVD.quote:Op vrijdag 7 september 2012 12:22 schreef Tomatenboer het volgende:
Nadeel is dat het een "vechtkabinet" kan worden, en het risico bestaat dat de PvdA onvoldoende inzet op het beschermen van die sociaal zwakkeren en het verdelen van de lasten, zoals ook onder de vorige Paarse kabinetten de PvdA redelijk onzichtbaar was qua invloed.
Maar vooralsnog gun ik de PvdA hierin het voordeel van de twijfel.
Welke realistische coalitie heeft dat nadeel niet?quote:Op vrijdag 7 september 2012 12:22 schreef Tomatenboer het volgende:
Nadeel is dat het een "vechtkabinet" kan worden
Tenzij de VVD weer een PVV-escape in kan zetten.quote:Op vrijdag 7 september 2012 18:55 schreef Morendo het volgende:
[..]
Het draait erom of je bij de kabinetsformatie een vragende of eisende partij bent. Waarbij de eisende partij altijd een dikkere vinger in de inhoudelijke pap heeft. Eigenlijk ben je als PvdA-er beter af wanneer de partij net wat kleiner wordt dan de VVD.
Dat risico bestaat altijd, maar de vorige Paarse coalitie stond bekend om de felle tegenstellingen binnenskamers bij tijd en wijlen.quote:Op vrijdag 7 september 2012 18:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Welke realistische coalitie heeft dat nadeel niet?
Terecht of niet, zo werkt het niet. Het CDA heeft alweer gezinspeeld op regeringsdeelname. Als er één partij aan het pluche geplakt zit, dan is het het CDA wel.quote:Op vrijdag 7 september 2012 12:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Die kans is bijzonder klein. Het CDA zal geen D66-achtige rol willen spelen in een nieuw kabinet. Die gaan oppositie voeren. Wat niet meer dan terecht is wanneer je van 40+ naar 10-15 zetels zakt in enkele jaren tijd.
En dat is nu weer nodig, ik vraag me alleen wel of of dat deze keer kan aangezien de VVD veel conservatiever is nu dan in de jaren 90. Dan zouden ze zich ineens weer van hun liberale kant moeten laten zien...quote:Op donderdag 6 september 2012 08:28 schreef remlof het volgende:
Paars heeft wel degelijk veel hervormd, met name op ethisch gebied.
Mee eensquote:Op donderdag 6 september 2012 15:49 schreef Fredje2010 het volgende:
Aub GEEN VVD MEER IN HET KABINET!!!
probeer eens een linkse flank...SP, PVDA, D66, CDA en evt GL.
Nu nog genoeg zetels, wat nu lang niet het geval is.quote:
quote:Op vrijdag 7 september 2012 23:19 schreef betyar het volgende:
Alleen als de PvdA de Minister-President kan leveren.
Inhoudelijk sterke reactie deze, mening goed onderbouwd alles.quote:Op vrijdag 7 september 2012 23:26 schreef Fredje2010 het volgende:
Paars?
Waarom zou je dat nog willen dan?
Is Iedereen Pim Fortuyn's "Puinhopen van PAARS" vergeten soms?
Waarom zouden we nu WEER nieuwe paarse ouinhopen willen dan?
Paars = Puinhoop
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |