abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 september 2012 @ 08:45:39 #1
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_116336790
Vriendin heeft een contract ovb vaste uren gekregen bij haar nieuwe werkgever. Dit is een horeca-zaak, en dus de gehele week open.
Nu heeft ze zelf ook recht op vrije dagen, en vraagt dus ook vrij.

De gedachtenkronkel die ik hierover heb: Wanneer de werkgever haar buiten de gevraagde vrije dagen (bijv een donderdag en vrijdag) alsnog haar ingeroosterd heeft voor de overeengekomen aantal uur (dus ma/di/woe en zo bijvoorbeeld) heeft ze geen vrije dagen opgebruikt, maar heeft de werkgever haar alsnog ingeroosterd voor de afgesproken contractuele uren. De vrije dagen blijven dan staan.
Het is anders als ze bijv een week vrij vraagt. Dan gaat er wel 4 dagen vanaf, aangezien ze dan niet deze week kan werken.

Haar werkgever denkt anders, die heeft alsnog de 2 vrije dagen als 'verlof' ingeroosterd omdat hij deze 2 dagen haar niet heeft in kunnen roosteren ondanks dat ze dan haar uren alsnog staat ingedeeld.

Wat is de juiste gedachtengang?

[ Bericht 2% gewijzigd door Sjowhan op 03-09-2012 15:49:26 ]
pi_116336815
Per saldo kom je uit op jouw gedachtegang.
pi_116336819
Ik denk dat het er vanaf hangt of ze de dagen heeft geruild in samenspraak met de werkgever.

Als ik maandag tm vrijdag werk en ik neem een dinsdag vrij gaat dat van mijn dagen af.
Ook als ik opeens op zaterdag moet werken vanwege ..... dan ben ik die dinsdag nog steeds vrij van mijn verlof uren.

Als ik denk he! Dat ruil ik graag of compenseer ik graag hoe je het wilt zien en de werkgever is daar akkoord mee...
pi_116336864
Wat bedoel je nou precies? Als ze een week vrij pakt moet ze meer dan 32 uur inleveren?
  maandag 3 september 2012 @ 08:52:21 #5
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_116336866
Er is geen compensatie of ruil afgesproken. Als ze kan werken, is ze gewoon ingeroosterd.
  maandag 3 september 2012 @ 08:54:19 #6
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_116336888
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 08:52 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Wat bedoel je nou precies? Als ze een week vrij pakt moet ze meer dan 32 uur inleveren?
Nee, als ze minder dan een week vrij pakt. en dus gewoon aan de uren komt die ze is overeengekomen met de werkgever, de werkgever dan alsnog de vrije dagen mag inhouden. Of dat ze dit dan gewoon als 'roostervrij' moeten aanhouden, waardoor haar vakantiesaldo blijft staan in plaats van naar beneden gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjowhan op 03-09-2012 15:49:38 ]
  maandag 3 september 2012 @ 08:57:33 #7
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_116336933
Het ligt eraan wat in haar contract staat. Zijn de werkdagen omschreven, dan heeft ze inderdaad verlof, echter zijn de andere dagen dat ze buiten de reguliere dagen werk, overwerk.

Staat er niets omschreven, dan is het gewoon schuiven met het rooster en werkt ze 32 uur per week volgens contract.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  maandag 3 september 2012 @ 08:59:04 #8
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_116336951
Dus de werkgever vindt het dan normaal om 2, of zelfs 3 vakantiedagen in te trekken in ruil voor een roosterwijziging. Dat lijkt me op geen enkele manier in orde.

Hoe de standaard gang van zaken is m.b.t. vakantiedagen en flexibele roosters heb weinig verstand, echter lijkt het me dan toch op zijn minst dat werkgever de vakantiedagen uit moet betalen. Dus de normale 32 uur aan werkuren betalen + de 16 (of 24) uur van de ingehouden vakantiedagen.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_116336999
natuurlijk mag dit niet. Dagen inleveren voor de garantie dat je een weekend vrij hebt ipv je dagen daadwerkelijk vrij krijgen is nergens toegestaan lijkt me. Werkgever probeert haar gewoon glashard te belazeren.
pi_116337019
Stel: je vriendin krijgt 20 vakantiedagen per jaar op basis van 32 uur en een werkdag is 8 uur, dan heeft ze dus 160 uur per jaar vakantie. Op basis van 51 weken komt ze dan dus uit op 1482 werkuur per jaar (51 * 32 - 160) als ze al haar vakantiedagen opneemt.

Die 2 dagen die ze vrij wil moeten dus ooit een keer worden gecompenseerd. Met andere woorden: nee hij mag ze niet inhouden.
  Redactie Frontpage maandag 3 september 2012 @ 09:06:21 #11
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_116337040
Als je 32 uur werkt binnen een contract van 32u, dan lijkt het me logisch dat je 0 vrije dagen kwijt bent.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 3 september 2012 @ 09:07:09 #12
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_116337054
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 08:59 schreef TallMan het volgende:
Dus de werkgever vindt het dan normaal om 2, of zelfs 3 vakantiedagen in te trekken in ruil voor een roosterwijziging. Dat lijkt me op geen enkele manier in orde.

Hoe de standaard gang van zaken is m.b.t. vakantiedagen en flexibele roosters heb weinig verstand, echter lijkt het me dan toch op zijn minst dat werkgever de vakantiedagen uit moet betalen. Dus de normale 32 uur aan werkuren betalen + de 16 (of 24) uur van de ingehouden vakantiedagen.
Dat lijkt mij dus ook. Of haar inroosteren voor 16 uur (ipv de 32) vanwege 2 dagen vrij.
  Redactie Frontpage maandag 3 september 2012 @ 09:18:48 #13
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_116337180
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2012 09:07 schreef Sjowhan het volgende:

[..]

Dat lijkt mij dus ook. Of haar inroosteren voor 16 uur (ipv de 32) vanwege 2 dagen vrij.
Mocht deze dweil die zichzelf baas noemt, na gewone gesprekken niet tot inkeer komen, dan raad ik je vriendin aan een andere baan te zoeken. Ze kan ook de rechtsbijstand inschakelen om haar gelijk te halen natuurlijk, maar daardoor zal de arbeidsrelatie waarschijnlijk te ver verzuren om er nog met een fijn gevoel te gaan werken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 3 september 2012 @ 09:22:09 #14
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_116337226
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:18 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Mocht deze dweil die zichzelf baas noemt, na gewone gesprekken niet tot inkeer komen, dan raad ik je vriendin aan een andere baan te zoeken. Ze kan ook de rechtsbijstand inschakelen om haar gelijk te halen natuurlijk, maar daardoor zal de arbeidsrelatie waarschijnlijk te ver verzuren om er nog met een fijn gevoel te gaan werken.
Nouja, het is nu gewoon dat ze haar zien als een goede werknemer. Ik wil niet dat (door het doorgeven/aangeven van het verkeerd rekenen) straks dat ze haar kwijt willen (ze is ook volgens mij een van de weinigen die een urencontract heeft, rest volgens mij voor het meeste 0 uren).
pi_116337310
Die twee dagen kun je wel als verlof zien. Als die twee extra dagen dan ook maar als extra uren worden gezien.

Sommige bedrijven hebben vakantie uren, en overuren. De vakantie uren kun je vrij vragen.
Bij mij op het werk is het ongeveer 1 pot nat. Ik kan eventueel ook vrij nemen met mijn overuren. Het is dat of laten uitbetalen, waar weer meer belasting over gaat.
Dus hoe is het bij haar? Mag ze ook vrij nemen van de overuren, of moet ze die uitbetaald krijgen? Is maar net wat er afgesproken is.
pi_116338171
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:27 schreef Kekaa het volgende:
Het is dat of laten uitbetalen, waar weer meer belasting over gaat.
Nee

Wordt gewoon verrekend bij je jaaropgave.
pi_116338182
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:13 schreef Deshain het volgende:

[..]

Nee

Wordt gewoon verrekend bij je jaaropgave.
Maar er gaat wel extra belasting overheen...
pi_116338197
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:14 schreef Kekaa het volgende:

[..]

Nee, enkel een voorheffing. Het uiteindelijke tarief maakt geen verschil tussen loon en uitbetaalde verlofuren.
pi_116338266
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:14 schreef Kekaa het volgende:

[..]

Nee, simpelweg nee.
pi_116338314
Niet? Tja.. dan niet. En toch hou ik er minder aan over....
pi_116338330
Nogal vreemde gang van zaken dit. Als je al 32 uur werkt hoeft ze ook geen verlofuren in te leveren, je geeft aan dat je 2 dagen niet kan werken, niet dat je vakantie wilt.
pi_116338366
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:21 schreef Kekaa het volgende:
Pure onzin. Het maakt niet uit of je ze uit laat betalen of opneemt. Alles wordt op de grote hoop gegooid en wordt bij je aangifte verrekend.
pi_116338420
Mja, stel dat ie vakantiedagen inhoudt, dan worden daarvoor ook uren geteld. In praktijk worden dan die week dus 48 uren geschreven, dus moet ze ergens anders overuren terugkrijgen.

Vaak zie je, bij dit soort onregelmatig werk, dat zo mogelijk in overleg de roostervrije dagen worden ingepland en de 32u er omheen. Wil je echt een week of per se meerdere dagen achter elkaar, dan lever je vakantiedagen in.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_116339621
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 10:21 schreef Kekaa het volgende:
|:( |:( |:(

FAQ en huishoudelijke zaken...
pi_116339858
quote:
Dusss... er wordt wel degelijk meer ingehouden. En krijg ik dus minder.
Maar met mijn belastingaangifte krijg ik het terug.
Snap ik het zo goed?
pi_116339981
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 11:30 schreef Kekaa het volgende:

[..]

Dusss... er wordt wel degelijk meer ingehouden. En krijg ik dus minder.
Maar met mijn belastingaangifte krijg ik het terug.
Snap ik het zo goed?
Het kan inderdaad zijn dat je werkgever het bijzondere tarief toepast en dan zal je inderdaad wat minder uitbetaald krijgen, indien dat bijzondere tarief niet nodig is geweest krijg je dat bij je aangifte weer terug. Dus ja, dat snap je goed.
pi_116345320
Gebeurt bij mijn vrouw ook in de zorg.

Ze heeft ook een contract voor 18 uur (parttime, 50%). Deze week heeft ze 2 dagen bijzonder verlof ivm een bruiloft. Toch moet ze nog steeds 18,5 uur werken. Sterker nog ze is momenteel nog voor 50% ziek gemeld! Maar onder het mom van therapeutisch werken moet ze toch haar uren komen werken.

Ik heb mijn vrouw hierop aangesproken maar ze heeft het idee dat het wel goed komt. Als je de werkgever hierop aanspreekt wordt het op plus-uren gegooid (of compensatie voor min-uren). Het is allemaal BS.

Merk wel dat werkgevers met flexibele contracten vaak heel creatief omgaan met verlofuren.

Een advies hou je uren bij incl je verlofuren. Als je totaal meer is dan wat je contractueel moet werken aan de bel trekken en de werkgever met de cijfers om de oren slaan.

Heeft mijn vrouw ook gedaan, ik had haar uren bijgehouden incl de verlofuren. Aan het eind van het jaar bleek ze ruim 150 uur teveel gewerkt te hebben. Toen mijn vrouw die uren alsnog uitbetaald wilde krijgen werd er heel moeilijk gedaan, geen budget etc. Toen P&O de cijfers echter zwart op wit op tafel kwamen te liggen en zelf ook nog een keer de urenstaten nagekeken hadden konden ze er niet omheen en heeft ze de uren als extra verlof gekregen (die dus nu weer op een sneaky manier teruggepakt wordt :()
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')