koekjestrommel1 | maandag 3 september 2012 @ 00:27 |
Hoi, Mijn mondeo heeft weer eens een nieuw probleem. Het airco-wieltje waar de multiriem overheen gaat wiebelt als een gek. Deze maakt ook veel kabaal tijdens het rijden en stilstaan. Als je de airo aan zet, wordt het geluid wel wat minder, maar verre van weg, en als je de airco weer uit zet is binnen een paar seconden het harde kabaal weer terug. Ik ben er even mee naar de garage geweest, want wist in eerste instantie niet waar het geluid uberhaupt vandaan kwam. Die zeiden dat ik er gewoon mee door kon rijden, en dat er rubberen bandjes versleten waren waardoor er zo veel lawaai ontstaat. Voor 270 euro inc. uren konden zei er een nieuwe airco kompressor ingooien. Nu stond mijn broertje laatst voor een stoplicht, en die zei dat de motor begon te roken. Op de temp-meter had hij niet gelet (de flapdrol), maar er kwam wel wat rook vanaf. Dit kan te maken hebben met het feit dat de waterpomp ook meer goed werkt als de hele multiriem dood aan het gaan is. Ik ga geen 270 meer investeren in deze auto. Daar is geen twijfel over. Dus ik heb nu een paar opties. Ik kan er lekker mee door blijven, wachten tot de boel blokkeert en/of de riem knapt, en dat is het einde oefening en kan ik hem later ophalen door de sloop, of ik kan het zelf proberen te repareren. Ik kan het zelf proberen te repareren, maar ben een redelijk leek. Gelukkig heb ik geen 2 linkerhanden, dat scheelt wel. Mijn vraag is nu, is dit zelf een beetje te doen, en hoe kan ik dit het beste aanpakken? De airco mag mijn betreft wel kapot zijn/eruit worden gehaald, dat maakt me niks uit. Maar de auto moet wel blijven rijden. Kan ik een nieuwe poelie op een of andere manier in de airco compressor installeren? Of moet er een hele nieuwe in? Of kan ik gewoon de hele airco compressor eruit halen, en dan de riem verstellen of een andere riem erin gooien? En heb ik daarvoor speciaal gereedschap nodig? 't gaat om een ford mondeo ghia editie uit 1997 1.8liter benzine Wie o wie kan wat vragen beantwoorden? Alvast bedankt! | |
2cv | maandag 3 september 2012 @ 01:10 |
Kortere riem er op leggen. Bestel er 1 voor eenzelfde type auto zonder airco. | |
tomaat52 | maandag 3 september 2012 @ 10:34 |
En eventueel de aircopomp eruit halen, als die in de weg zit. | |
koekjestrommel1 | maandag 3 september 2012 @ 11:14 |
Waarom die PI? Loopt de multi-riem van een ford mondeo mk2 zonder airco op exact dezelfde manier als eentje met een airco (afgzien de airco dan)? | |
tomaat52 | maandag 3 september 2012 @ 12:07 |
Standaard PI. ![]() | |
koekjestrommel1 | maandag 3 september 2012 @ 12:22 |
Blijf achterdochtig bij die PI ![]() Ik denk dat deze wel moet gaan passen. Voor 22 euro durf ik die gok wel te maken. http://www.ebay.de/itm/FO(...)&hash=item484694c255 | |
penny-wise | maandag 3 september 2012 @ 12:24 |
Jij ook bedankt als ik achter je rij op de snelweg en je auto kapt ermee...... Sorry hoor, maar dit is wel echt onverantwoord gedrag ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 3 september 2012 @ 12:41 |
je kunt de poelie meestal los vervangen. 1 centrale moer los draaien en wat klemmen en multi riemen afstellen van de lucht speelt was dacht ik 0.05 anders eerst de huidige luchtspleet van de poelie opmeten | |
koekjestrommel1 | maandag 3 september 2012 @ 12:42 |
De garage zei dat ik er mee door kon rijden hoor. En al knapt ie, dat is natuurlijk balen, maar dan kan ik nog wel naar een parkeerplaats rijden. (hopelijk...) Afstellen van de lucht? | |
penny-wise | maandag 3 september 2012 @ 12:50 |
En als je op de linkerbaan van een drukke snelweg rijdt dan? Heb ooit met mijn Civic gehad dat de bobine uitviel en dus ook de motor, en toen reed ik ook op de linkerbaan. Gelukkig reed ik wat harder zodat ik nog met een fatsoenlijke snelheid naar de vluchtstrook kon rollen. Maar je schrikt je de pleuris als je 140 rijdt en de auto kapt ermee. Laat staan wat andere weggebruikers denken. | |
koekjestrommel1 | maandag 3 september 2012 @ 12:50 |
Stukje uit Haynes:Plaatje erbij: ![]() Ik snap dat ik met een moersleutel de automatische spanner poelie-moer moet draaien, maar waarom? Schiet de automatische spanner dan wat terug waardoor er speling in de riem komt of wat? | |
koekjestrommel1 | maandag 3 september 2012 @ 12:55 |
Ik probeer het ook te repareren hé. Als de garage zegt dat ik er mee kan rijden, dan geloof ik ze ook. En als ie breekt wordt vooral het sturen erg lastig (niet dat, de motor blijft wel lopen. (tot ie overhit/accu leeg is dan ![]() Maar daar gaat het niet echt om in dit topic. Ik wil alleen weten hoe ik het moet repareren. | |
vannelle | maandag 3 september 2012 @ 16:39 |
Je duwt als het ware dan de spanner aan de kant en daar moet je'm ook zelf houden omdat ie werkt op een constante veerdruk. Klinkt mss. lastiger dan het is, het wijst zichzelf als je de instructies gewoon opvolgt. Succes! | |
Chuck-N0rr1s | maandag 3 september 2012 @ 17:59 |
luchtspleet. de poelie is een electrische bekrachtigt systeem, airco uit= binnen werk stilstaand ![]() | |
2cv | maandag 3 september 2012 @ 19:31 |
Liever niet, in een aircosysteem zitten giftige gassen. | |
koekjestrommel1 | maandag 3 september 2012 @ 19:43 |
Dus een nieuwe V-snaar erop leggen moet goed te doen zijn voor iemand zonder al te veel verstand ervan? | |
2cv | maandag 3 september 2012 @ 19:53 |
Hangt er vanaf. Als er 7643098765 riemen voor zitten (zoals bij een CX, dat is een soort kerstboom aan riemschijven) wordt het ingewikkeld. | |
koekjestrommel1 | maandag 3 september 2012 @ 20:14 |
Is maar een riem, en zo ver ik kan zien ligt ie helemaal vrij ![]() | |
vannelle | maandag 3 september 2012 @ 20:53 |
Ja hoor, is echt makkelijk. Heb ook zo'n auto gehad en het is maar een paar minuutjes werk. Kijk voor je de oude riem er af haalt wel ff hoe ie precies loopt, kun je anders aardig mee lopen puzzelen met het omzetten van de nieuwe. | |
koekjestrommel1 | woensdag 5 september 2012 @ 14:38 |
Vanmiddag een nieuwe riem binnen gekregen, en die zit er nu al op! Eraf halen was een eitje, erop leggen viel nogal tegen. Had erg weinig ruimte, omdat ik het wiel er niet af kon halen want we hebben geen krik ![]() ![]() ![]() | |
2cv | woensdag 5 september 2012 @ 14:51 |
Bedankt voor de update ![]() |