quote:
Op zondag 2 september 2012 15:44 schreef SeLang het volgende:Ik heb wat problemen met beantwoorden vanwege definities die voor mij niet helemaal duidelijk zijn.
Vraag 2 en 3: over "risico" en of je defensief bent of risicozoekend. Ik beschouw mezelf als defensief en risico avers maar ik heb er geen problemen mee als m'n pf een paar jaar 40% onder water staat, zolang er maar geen permanente destructie van kapitaal is. (Bijvoorbeeld: als goedkope aandelen nog goedkoper worden dan is dat is geen probleem want de intrinsieke winstgevendheid daalt niet bij een lagere koers - het is zelfs gunstig want het bespaart vermogensbelasting en ik kan dividend tegen gunstige voorwaarden herbeleggen. Maar een optie die 40% zakt en dan afloopt geeft me een onomkeerbaar verlies). De meesten zouden mij dan toch bij "zeer offensief" en "zeer risicovol" indelen denk ik? Wat is jouw definitie in deze enquete? Of gaat het er puur om hoe je jezelf ziet?
Het gaat puur om hoe je jezelf ziet. Het gaat er om hoe jij tegen risico aan kijkt en waar je je meer van nature bij thuis zou voelen. Ik kan er wel een hele literatuurstudie behavioural finance tegen aangooien maar dat is niet relevant

Dat is het zelfde als je een willekeurige groep van 100 mensen in een pretpark gooit. Je hebt altijd een bepaald percentage wat niks durft en een percentage wat direct in de grootste, gevaarlijkste attractie moet. Dat is hetgeen wat je eigenlijk in een cijfer probeert te krijgen want dan kunnen we er weer mee rekenen

.
quote:
Vraag 6: Is het rendement nominaal of netto reel?
Had nominaal moeten zijn.
quote:
Vraag 7: meerdere antwoorden toegestaan?
Yes!
quote:
Vraag 16: Jaarlijks verlies = permanent verlies (zoals bijv waardeloos afgelopen opties) of (tijdelijke) vermindering van marktwaarde?
Permanent indeed

quote:
Vraag 17: "de kans op een bepaald rendement of risico". Wat is hier de definitie van risico? Drawdown of permanent verlies? Zoals ik het lees ben ik geneigd om 100% in te vullen aangezien ik 100% zeker wil weten wat mijn maximale verlies is, maar ik weet niet of de vraag zo is bedoeld...
Risico zoals jij het zelf in schat. Klinkt vaag, I know, maar het gaat meer om de perceptie wat jij hebt bij de term 'risico'.
100% zeker weten wat je maximale verlies kan zijn wordt helaas niet vaak berekend. Ja, misschien een 2 of 2.5% kans op een bepaald verlies in je porto (de linker staart van je distributie). Maar dat is altijd maar 'empirisch ..' en dus houdt het geen rekening met de toekomst.
Er zijn ook banken en instellingen die werken met een bepaald allocatie model wat gebaseerd is op 'kans op succes', het slagen van je uiteindelijke doel (inkomen, behoud vermogen, pensioen-investering, 2e huis, etc). Dit moet bij sommige zaken bijv. altijd boven de 75% liggen. Of 80% .. ligt het er onder neem je actie, ligt het er boven, verzilver je het en ga je terug her-balanceren naar de gewenste kans. Probleem is alleen dat dit soort getallen vaak uit meetings komen rollen waar alleen maar personeel zit die een ton of meer per jaar verdient en de binding met het volk op de vloer volledig kwijt is. Het is veel interessanter om te kijken hoe een klant een bepaalde kans beschouwd en daarom heen een model bouwen in plaats van een klant in een bepaald hok te gooien.
quote:
Misschien wijkt mijn paradigma wat af van wat gebruikelijk is en ik wil jouw enquete niet verkloten dus ik vraag eerst maar even

Ik denk wel dat het afwijkt

maar je hebt alleen maar valide punten!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.