quote:Ik kies voor de Piraten
Ik stond van begin af aan al sympathiek tegenover de Piraten. Hun voornaamste onderwerp – internetvrijheid – is een onderwerp dat mij na aan het hart ligt. Het gaat daarbij niet alleen om vrijheid, maar om het besef hoe ICT onze wereld verandert en tot welke kansen en bedreigingen die omwenteling leidt. Ik heb het idee dat de Tweede Kamer op dit punt volledig onwetend is. Het is goed om een partij te hebben die a) een oogje in het zeil kan houden op privacyschendingen en ICT-flaters en b) belangrijke zaken kan agenderen. Ook een kleine partij kan effectief zijn: dat heeft de PvdD wel aangetoond.
Maar er is natuurlijk ook bij mij een belangrijk twijfelpunt: leuk zo’n one issue partij, maar wat doen ze aan de crisis? Hoe staan ze in het enorme herverdelingsdebat dat voor ons ligt? Klimaat anyone? Maar: wat voor zinnigs zeggen de andere partijen? En hier word ik even cynisch. Ik denk dat geen der partijen ons uit de crisis gaat helpen, tenminste niet met wat er programma’s en tijdens debatten wordt geroepen. Dat is gepruts in de marge, het is navelstaarderij. Het probleem en de oplossing liggen in Europa. Dan kom je toch in de buurt van D66, maar laten we wel zijn, de Piraten zijn een Europese partij.
De charme van de Piraten vind ik bovenal de vorm van de interne partijdemocratie. De manier waarop standpunten worden ontwikkeld is iets waar alle partijen nog veel van kunnen leren. De Piraten werken met het zogenoemde Liquid Feedback-systeem, waarbij de kennis der leden optimaal wordt gebruikt voor standpuntbepaling en beleidsvorming. Ronduit verfrissend. Wie ergens verstand van heeft, kan meepraten en interne stemmen werven. Ik heb het systeem in actie gezien (ik ben geen lid, ook niet van plan dat te worden) en het ziet er fool proof uit. Een vergelijking met wiki wordt vaak gemaakt, maar dit zit wel wat beter in elkaar.
Ik steun de Piraten omwille van het experiment, de mogelijkheid van een meer feitenlijke, pragmatische politiek. Volgens mij hebben we dat harder nodig dan ooit. Dan helpt ieder beetje. Ook één zetel.
zou echt zuur zijn als ze net eronder zitten, dan is meer dan 50k stemmen verloren..quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:25 schreef Doodloper het volgende:
Ter info: de kiesdeler ligt rond de 65.000 stemmen, dus dat is het aantal stemmen dat ze moeten halen om één zetel te bemachtigen.
Ik ga over 10 minuten PP stemmen, onderweg naar werkquote:Op woensdag 12 september 2012 06:16 schreef Ceased2Be het volgende:
Mijn stem hebben ze zojuist officieel gekregen.
Stembureau op station Den Bosch was om 5:50 al openquote:Op woensdag 12 september 2012 07:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ga over 10 minuten PP stemmen, onderweg naar werk
quote:Op woensdag 12 september 2012 06:16 schreef Ceased2Be het volgende:
Mijn stem hebben ze zojuist officieel gekregen.
quote:Op woensdag 12 september 2012 07:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ga over 10 minuten PP stemmen, onderweg naar werk
Als jij nou ook eens verstandig stemt dan kan dat zomaar het geval zijnquote:Op woensdag 12 september 2012 08:54 schreef Paul het volgende:
Ik denk dat jullie wel op 1 zetel komen
NEE stem PvdA voor een sterk, sociaal en eerlijk Nederland!quote:Op woensdag 12 september 2012 09:03 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Als jij nou ook eens verstandig stemt dan kan dat zomaar het geval zijn
Dirk Poot vind ik doorgaans erg sterk overkomen. En de lijst bestaat nu ook uit andere mensen. Toch is de club uit 2010 natuurlijk wel de aanstichter geweest. Dus, ondanks dat ze het niet goed voor het voetlicht wisten te krijgen, verdient die club óók credits als het vandaag lukt om geschiedenis te schrijven.quote:Op woensdag 12 september 2012 09:12 schreef zlakto het volgende:
Zitten er inmiddels andere mensen in de partij dan in 2010? Toen was het een scholierenclubje. Inmiddels zie ik iig op tv meer serieuze mensen verschijnen. Al klapte Dirk Poot gisteren wel helemaal dicht natuurlijk bij Wat Kiest Nederland.
Al met al hoop ik wel dat jullie een zetel pakken
x marks the spot!quote:
I could not care less.quote:Op woensdag 12 september 2012 09:20 schreef Paul het volgende:
[..]
Mensen die foto's maken in stemhokje
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |