Maar kan de belastingdienst dan niet een keer komen controleren? We hebben wel een eigen site waarmee we klanten werven.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:02 schreef De-Hamster het volgende:
Zolang die feesteigenaar het ook niet op factuur hoeft te hebben zou ik het inderdaad lekker bij je houden.
Je bent bevriend met het stel en je doet het als vriendendienst waarbij je gewoon lekker de avond vrij wordt gehouden qua drank. Niks aan het handje.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:05 schreef Gkhn het volgende:
[..]
Maar kan de belastingdienst dan niet een keer komen controleren? We hebben wel een eigen site waarmee we klanten werven.
Goed planquote:Op zaterdag 1 september 2012 13:06 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
Je bent bevriend met het stel en je doet het als vriendendienst waarbij je gewoon lekker de avond vrij wordt gehouden qua drank. Niks aan het handje.
Ik heb het gelezen ja. Maar we verdienen max. 150 euro p.pquote:Op zaterdag 1 september 2012 13:14 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Goed plan. Vooral met die eigen site zal de Belastingdienst er noooit achter komen. Lees ff die linkjes die gegeven worden en je bent al een stuk wijzer.
De belastingdienst maakt zich met alle respect echt niet druk om twee jonge jongens in een bandje die max 200 pp de week verdienen hoor.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:14 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Goed plan. Vooral met die eigen site zal de Belastingdienst er noooit achter komen. Lees ff die linkjes die gegeven worden en je bent al een stuk wijzer.
Je wil niet weten waar de belastingdienst zich al druk over kan maken. En max 200 per week is toch even 800 in de maand.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:50 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
De belastingdienst maakt zich met alle respect echt niet druk om twee jonge jongens in een bandje die max 200 pp de week verdienen hoor.
Nog altijd zal je niet zo hoog op de prioriteitenlijst staan om opgespoord te worden, dat wil zeggen dat ze je op een feest of partij zullen komen opzoeken.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:55 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Je wil niet weten waar de belastingdienst zich al druk over kan maken. En max 200 per week is toch even 800 in de maand.
Roep dat maar niet te hard. M'n vader heeft een keer ook met zo'n constructie zoals TS beschrijft enorm gezeik met de BD gehad, uiteindelijk kon er idd geen fraude of wat dan ook geconstateerd worden maar het was zo'n gezeik dat ie heeft besloten z'n band als eigen bedrijf door het leven te laten gaan.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:50 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
De belastingdienst maakt zich met alle respect echt niet druk om twee jonge jongens in een bandje die max 200 pp de week verdienen hoor.
Dat wil dus nog altijd zeggen dat de kans bestaat dat je gepakt kan worden. Oftewel een risico als ze je pakken ga je nat en hard ook.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:57 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
Nog altijd zal je niet zo hoog op de prioriteitenlijst staan om opgespoord te worden, dat wil zeggen dat ze je op een feest of partij zullen komen opzoeken.
Dat ontken ik ook niet, alleen dat het voor mij persoonlijk het risico waard zou zijn geweest. Helaas ben ik A-muzikaal. Maar je TS moet doen waar hij zich zelf het prettigst bij voelt, Wit, Grijs, Zwart.quote:Op zaterdag 1 september 2012 14:00 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Dat wil dus nog altijd zeggen dat de kans bestaat dat je gepakt kan worden. Oftewel een risico als ze je pakken ga je nat en hard ook.
Dan nog zal de Belastingdienst jou erop aanspreken als jouw zaken niet goed geregeld zijn.quote:Op zaterdag 1 september 2012 14:00 schreef Gkhn het volgende:
Ik denk dat het verstandigst is om een belastingadviseur in te schakelen en die al de geldzaken te laten regelen. Als er dan iets misgaat is hij verantwoordelijk toch?
Dat is wel ¤ 800 per maand en ruim ¤ 9.000 per jaar. Reken maar dat je een dikke douw krijgt als de fiscus er lucht van krijgtquote:Op zaterdag 1 september 2012 13:50 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
Dit dusquote:Op zaterdag 1 september 2012 14:22 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Da is wel ¤ 800 per maand en ruim ¤ 9.000 per jaar. Reken maar dat je een dikke douw krijgt als de fiscus er lucht van krijgt
Als je een 800E per maand er aan zou verdienen is dat wel terecht dat ben ik met je eens. Maar nu zullen wij vast en zeker de moraalridders in dit topic wezenquote:
Ongetwijfeld. Maar ik ben wel een moraalridder die belasting betaaltquote:Op zaterdag 1 september 2012 14:25 schreef Sneezeechu het volgende:
Als je een 800E per maand er aan zou verdienen is dat wel terecht dat ben ik met je eens. Maar nu zullen wij vast en zeker de moraalridders in dit topic wezen
En de belasting die jij betaald gaat dan weer deels richting mijquote:Op zaterdag 1 september 2012 14:25 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar ik ben wel een moraalridder die belasting betaalt
Als je het nodig hebt: het is je van harte gegund, dus alsjeblieftquote:Op zaterdag 1 september 2012 14:26 schreef Sneezeechu het volgende:
En de belasting die jij betaald gaat dan weer deels richting mij![]()
Dank je
Eigenlijk welquote:Op zaterdag 1 september 2012 14:27 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Als je het nodig hebt: het is je van harte gegund, dus alsjeblieft
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou ik ook doen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:00 schreef Patrickovik het volgende:
..stop die paar euro gewoon lekker in je zak.
Dit dus, helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:39 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Zou ik ook doen.
Het is ook niet zo dat het je broodwinning is dus ik zou het gewoon afdoen als hobbymatig allemaal. De paar centen die je binnenharkt, stop je dan zgn, in onderhoud van je instrumenten ofzo.
Zolang het niet de spuigaten uitloopt, hoef je je denk ik geen zorgen te maken.
Als het om dergelijke bedragen gaat is het geen hobbybandje meer maar een serieuze bijbaan.quote:Op zaterdag 1 september 2012 14:22 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat is wel ¤ 800 per maand en ruim ¤ 9.000 per jaar. Reken maar dat je een dikke douw krijgt als de fiscus er lucht van krijgt
Hoe vaak is "af en toe"?quote:Op zaterdag 1 september 2012 12:58 schreef Gkhn het volgende:
Goedendag,
Ik treed samen met een vriend af en toe op bij bruiloften en feestjes. We bespelen een instrument als hobby en de eigenaar van het feestje huurt ons in. Het optreden duurt meestal niet langer als 1 à 2 uur totaal, we zijn echter wel meestal de hele dag/avond aanwezig op het feestje. Hiervoor krijgen we meestal een vergoeding. Nu weet ik niet of ik hierover belasting moet betalen.
Zoja; kan iemand me op weg helpen hoe ik het moet aanpakken?
Bvd.
En ook nog wel eens 10.000 euro op jaar basis. Hoeveel mocht je voor de stufi ook alweer maximaal bijverdienen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 13:55 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Je wil niet weten waar de belastingdienst zich al druk over kan maken. En max 200 per week is toch even 800 in de maand.
Meer dan dat. En dan nog steeds zul je dat toch echt moeten opgeven.quote:Op zaterdag 1 september 2012 18:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En ook nog wel eens 10.000 euro op jaar basis. Hoeveel mocht je voor de stufi ook alweer maximaal bijverdienen.
De eerste goede vraag na alle aannames en niet onderbouwde adviezen.quote:
Nee, je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijkquote:Op zaterdag 1 september 2012 14:00 schreef Gkhn het volgende:
Ik denk dat het verstandigst is om een belastingadviseur in te schakelen en die al de geldzaken te laten regelen. Als er dan iets misgaat is hij verantwoordelijk toch?
Het is niet hobbymatig meer te noemen. Het is redelijk regelmatig, men werft klanten met een website. Dit lijkt meer op het deelnemen aan het economisch verkeer. TS zal zich dus eigenlijk moeten inschrijven bij de KVK, en de inkomsten op moeten geven bij de aangifte IB (en mogelijk zijn het zelfs ondernemers voor de BTW).quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:39 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Zou ik ook doen.
Het is ook niet zo dat het je broodwinning is dus ik zou het gewoon afdoen als hobbymatig allemaal. De paar centen die je binnenharkt, stop je dan zgn, in onderhoud van je instrumenten ofzo.
Zolang het niet de spuigaten uitloopt, hoef je je denk ik geen zorgen te maken.
Wat voor gedoe dan? TS zal een administratie moeten gaan voeren, en aangifte OB gaan doen. Meer is het niet. Mogelijk valt TS dan onder de KOR, en kan hij vragen eens per jaar aangifte te hoeven doen. Alles bij elkaar bijna geen extra werk.quote:Op zaterdag 1 september 2012 17:03 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit dus, helemaal mee eens.
Als je gewoon zo af en toe eens optreedt en je vangt daar wat centjes voor dan is er geen haan die daar naar kraait. Sterker nog, als je het 'officieel' wil gaan regelen dan is dat een hele hoop gedoe, en moet ook de 'werkgever'/opdrachtgever met BTW toestanden gaan werken en zo.
Adverteren doen ze al op de eigen websitequote:Tenzij deze hobby op een gegeven moment wat serieuzer wordt (vaker optreden, je gaat adverteren en zo), gewoon lekker in je zak steken.
Heel officieel moet je dat ook opgeven hequote:Of je laat je uitbetalen in kratjes bier na het optreden.
Nou, uit eigen ervaring weet ik dat veel zaalverhuurders ('officieel' of niet) er ook niet om staan te springen om het inhuren van bandjes volgens alle regeltjes te doen.quote:Op zondag 2 september 2012 13:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Wat voor gedoe dan? TS zal een administratie moeten gaan voeren, en aangifte OB gaan doen. Meer is het niet. Mogelijk valt TS dan onder de KOR, en kan hij vragen eens per jaar aangifte te hoeven doen. Alles bij elkaar bijna geen extra werk.
Ja, dat weet ik, maar je bent wel een enorme uitzondering als je dat ook doet.quote:Heel officieel moet je dat ook opgeven heTegen de waarde in het economisch verkeer/besparingswaarde.
Volgens mij wordt het bandje ingehuurd door de feestgangers, en niet de zaalverhuurdersquote:Op zondag 2 september 2012 13:14 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nou, uit eigen ervaring weet ik dat veel zaalverhuurders ('officieel' of niet) er ook niet om staan te springen om het inhuren van bandjes volgens alle regeltjes te doen.
Dat zal ik niet ontkennenquote:Ja, dat weet ik, maar je bent wel een enorme uitzondering als je dat ook doet.
In dit geval wel lijkt me zo, maar ik heb ooit een coverbandje gekend dat regelmatig werd ingehuurd door een café op vrijdagavond... en dat ging hartstikke zwart van beide kanten.quote:Op zondag 2 september 2012 13:15 schreef sanger het volgende:
[..]
Volgens mij wordt het bandje ingehuurd door de feestgangers, en niet de zaalverhuurders
Dat is een wat andere situatie inderdaadquote:Op zondag 2 september 2012 13:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
In dit geval wel lijkt me zo, maar ik heb ooit een coverbandje gekend dat regelmatig werd ingehuurd door een café op vrijdagavond... en dat ging hartstikke zwart van beide kanten.
(de band bestond uit uitkeringstrekkers, tsja niet netjes wellicht, maar ik kan daar maar weinig moeite mee hebben als ik heel eerlijk ben.)
In dat geval:quote:Op zondag 2 september 2012 14:13 schreef Gkhn het volgende:
We worden idd door de feestgangers zelf ingehuurd. Die bellen ons op, en dan betalen ze aan het eind van t feestje.
En het is echt niet te zeggen hoe vaak we optreden. Soms wel weken achterelkaar en soms maanden niet.
In principe kan de belastingdienst er niet achter komen dat we dit doen, maar sinds we een eigen site hebben begint het toch wel te knagen. Dankzij de site hebben we nu wel meer optredens. Dus ik wil het liever allemaal goed geregeld hebben. Heb liever meer optredens dan dat ik alles voor mezelf hou.
Bijna goedquote:Op zondag 2 september 2012 13:29 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb daarover (iets andere situatie) de Belastingtelefoon gebeld. Ik moest een VAK verklaring aanvragen onder het kopje "kosten uit overige" (weet de precieze benaming niet) en dan in april (met een IF) moet je het dan opgeven en er dan belasting over betalen.
Wellicht kan je de Belastingtelefoon bellen en uitleg vragen
Wat is er fout aan? Dat is wat hij aan de telefoon zei...quote:
Een VAK-verklaring en IF-aangiftequote:Op zondag 2 september 2012 17:03 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Wat is er fout aan? Dat is wat hij aan de telefoon zei...
Over KvK heeft hij het niet gehad etc. (als ik even naar sanger zijn lijstje kijk zeg maar)
Ja ik denk dat dat in jullie geval wel verstandig is inderdaad.quote:Op zondag 2 september 2012 14:13 schreef Gkhn het volgende:
We worden idd door de feestgangers zelf ingehuurd. Die bellen ons op, en dan betalen ze aan het eind van t feestje.
En het is echt niet te zeggen hoe vaak we optreden. Soms wel weken achterelkaar en soms maanden niet.
In principe kan de belastingdienst er niet achter komen dat we dit doen, maar sinds we een eigen site hebben begint het toch wel te knagen. Dankzij de site hebben we nu wel meer optredens. Dus ik wil het liever allemaal goed geregeld hebben. Heb liever meer optredens dan dat ik alles voor mezelf hou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |