quote:
Op maandag 3 september 2012 19:19 schreef motorbloempje het volgende:[..]
Er staat nérgens in de OER dat het NIET gewogen is, nergens, dus het is niet raar dat je er van uit gaat dat een 10ects vak dubbel telt ten opzichte van een 5ects vak. Op andere universiteiten werd namelijk wel gewogen. Als ze daar duidelijk over waren geweest had ik niet zo teleurgesteld geweest nu omdat ik specifiek zo hard voor die 7,5 gemiddeld gewerkt heb. Zéker als ik naar het buitenland ga waarvan de hoofd van de examencommissie ook nog eens mijn contactpersoon hiervoor was en dus had kunnen zeggen 'besef je wel dat je dus 4 cijfers minder hebt', want ik ben vast niet de eerste en enige die hier mee te maken heeft gehad.
Een 7,3 is grappig, maar nu heb ik net niet dat judicium dat zo gewild was voor mijn voortgangsplannen. Maargoed, het is niet anders. Voor iemand die er niet mee te maken heeft vrij makkelijk om het als 'normaal' te bestempelen, maar voor mij op dit moment zeker een zéér grote teleurstelling omdat er niet duidelijk over gecommuniceerd is in de OER en ze niet bereid zijn op z'n minst de 4 vakken die ik hier gedaan heb dubbel mee te tellen. Dan zou ik zelfs nog op een 7,4 uitkomen.
En over zwaarte/moeilijkheidsgraad: een bachelorscriptie is toch echt wel flink wat moeilijker qua niveau dan een introductielesje literatuur in het propdeusejaar.
Mja, ik snap je teleurstelling helemaal hoor, zwaar klote als je er hard voor hebt gewerkt, maar ik ben het toch niet met je eens. In je derde jaar mag je ook meer niveau van een student verwachten dan in 't begin van de studie en is de normering dus ook conform het te verwachten en vereiste niveau. Dat dat niet vergelijkbaar is met een propedeusejaar lijkt me evident. Daarom is er ook sprake van een meerjarig opleidingstraject waarin je vooruitgang moet boeken. Lever je propedeusekwaliteit in bij je bachelorscriptie, dan haal je misschien een 3

.
En ja, het is voor je gevoel zuur dat sommige zware vakken net zoveel waard zijn als lichtere vakken, dat hebben we allemaal wel eens gehad met vakken waarvoor je uren aan het schrijven bent (scriptie e.d.). Maar in feite is de beoordeling fair: naarmate je meer moet doen krijg je meer ECTS, Het punt is enkel een weergave van de mate waarin je de kennis of vaardigheden van het betreffende vak eigen hebt gemaakt.
Daarnaast vind ik de redenering 'er staat niet in het OER dat het niet zo is', wat kort door de bocht. Om niet te zeggen: de zaken omdraaien. Ook je contactpersoon hoeft jou niet te wijzen op het verschil tussen 5 en 10 ECTS, want dan kun je toch zelf ook bedenken? Ik gun je die 7,5 oprecht van harte hoor, maar ik vind wel dat je eerlijk moet blijven en nu niet de schuld bij anderen moet leggen. Je bent er vanuit gegaan dat iets op een bepaalde manier gedaan wordt. Dat blijkt niet zo te zijn en het blijkt dat je dat helaas ook op grond van niets kan omdraaien. Da's zwaar klote en daarvoor krijg je nu de rekening gepresenteerd op een manier waar je niets mee kan, maar die je wel moet accepteren en niet bij een ander op het bordje kan schuiven.