FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Wijziging contract auto van de zaak
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 12:59
Mijn werkgever komt ineens met een nieuw contract voor de auto van de zaak. Of ik dat even wil tekenen. Dit contract is nadeliger voor mij aangezien er een beperking is in het aantal prive kilometers. Ook mag mijn vrouw er ineens niet in rijden.

Nu heb ik deze auto al ruim 2 jaar en nooit ergens voor getekend. Ik heb het al aangegeven dat ik het er niet mee eens kon zijn, ook heb ik nog niet getekend. Toch is er een bepaalde druk om te tekenen. Want het valt allemaal wel mee enzo. Niet tekenen betekend dat ik de auto niet meer privé mag gebruiken. Al met al een lastige situatie, aangezien ik toch ook privé een auto nodig heb.

Kan ik er nog iets aan doen? Of moet ik het maar accepteren.
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:02
raar dat er nooit een contract is opgesteld.

Is het aantal prive km's shocking laag? (valt woon/werk hieronder?)
Vraag of er te praten valt over dat je vrouw erin rijdt (bijvoorbeeld: Als jij aan het werk bent, rijdt zij er niet in zodat de auto beschikbaar is voor noodsituaties op werk)
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 13:07
Of de km erg laag zijn weet ik niet. Het gaat om 10K excl woon werk. Maar ik zit prive gewoon gemiddeld op 20K. Ook heb ik voorgesteld om boven de 10K een eigen bijdrage te doen ofzo. Echter is de stelling: Dit contract wordt voor iedereen, en is voor iedereen hetzelfde, geen uitzonderingen.
madevrijdag 31 augustus 2012 @ 13:09
Privé 20.000 km per jaar !!!!
Dat is VEEL !
boegschroefvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:10
Eigenlijk is je vraag niet goed, het is geen 'nieuw' contract of wijziging van een contract. Je werkgever komt aan met een contract voor het gebruik van een auto van de zaak.

Bij een wijziging heb je wat meer recht van spreken dan zonder contract. Wettelijk gezien kan de werkgever je elk moment eisen de auto op het werk te laten staan. Je hebt immers geen contract.
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 13:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:10 schreef boegschroef het volgende:
Eigenlijk is je vraag niet goed, het is geen 'nieuw' contract of wijziging van een contract. Je werkgever komt aan met een contract voor het gebruik van een auto van de zaak.

Bij een wijziging heb je wat meer recht van spreken dan zonder contract. Wettelijk gezien kan de werkgever je elk moment eisen de auto op het werk te laten staan. Je hebt immers geen contract.
Tja wat ik me afvraag, is er dan nog zoiets als verworven recht.
Er zijn wel mondelinge overeenkomsten gemaakt, maargoed daar kan je weinig mee.
noutievrijdag 31 augustus 2012 @ 13:20
20K per jaar aan privé kms. Dat is een serieuze kostenpost. Ik kan me voorstellen dat je werkgever er paal en perk aan wil gaan stellen.

Als je volgens je arbeidscontract een leaseauto hebt die je privé mag gebruiken, dan kan je het contract negeren. Als er in je arbeidscontract niets over een auto vermeld staat, dan geldt wat boegschroef zegt.

Het is de vraag of je er een conflict met je werkgever voor over hebt. Dat je vrouw er niet in mag rijden kan je er misschien uit krijgen. En voor het overige je kilometers beperken.
RemcoDelftvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:20
Zegt je contract nu niets over prive-gebruik? Dan lijkt het me redelijk dat je werkgever dat kan verbieden, zeker als je met 20.000 km per jaar een aanzienlijke kostenpost vormt. Dus kiezen of delen:
-tekenen en minder prive rijden
-niet tekenen, niet meer prive rijden, zelf een auto kopen, en als het aan de politiek ligt straks alsnog bijtelling betalen
jrozvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:27
Rij je elke week op en neer van Maastricht naar Groningen ofzo? En dan nog een verre autovakantie in de zomer erbij.
20K prive is echt gigantisch veel.
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 13:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:27 schreef jroz het volgende:
Rij je elke week op en neer van Maastricht naar Groningen ofzo? En dan nog een verre autovakantie in de zomer erbij.
20K prive is echt gigantisch veel.
Ik rij 3 keer per jaar minimaal naar engeland, paar keer naar duitsland. Om het weekeinde naar belgie.
Misschien is mijn schatting van 20K wat hoog. Dat zal neerkomen op gemiddeld zo'n 380 km per week. Maar in iedergeval ga ik over de 10K heen. Minimaal 5K teveel.

Maar dat is de vraag niet, er is me ooit een auto aangeboden waarin ik ook prive mocht rijden zonder restricties, nu komen die er opeens wel. Ik betaal er wel gewoon bijtelling voor.
Dromervrijdag 31 augustus 2012 @ 13:31
Meh.. ik mag 15K kilometers per jaar privé rijden en als je daar een paar duizend overheen gaat piept niemand. Verschilt per bedrijf denk ik. (in welke mate wordt het als beloning gezien)
Daniel1976vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:35
Ik zou niet zomaar tekenen. De eerste afspraak bij een advocaat of rechtwinkel is gratis, ga daar eens langs.
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:47
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:30 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Maar dat is de vraag niet, er is me ooit een auto aangeboden waarin ik ook prive mocht rijden zonder restricties, nu komen die er opeens wel. Ik betaal er wel gewoon bijtelling voor.
staat dat zonder restricties op papier?

De bijtelling is omdat het wordt gezien als loon, maar dat wil niet automatisch zeggen dat dat onbeperkt is. (Als prive persoon heb je naast de bijtelling geen onkosten aan de auto, terwijl je er wel de beschikking over hebt. Dit kon/kan de overheid niet hebben, dus heffen ze belasting erop)

Vermoedelijk ben jij juist 1 van de gebruikers (20K per jaar prive is erg veel) waarom dit contract opgesteld wordt. Ze willen de kosten van het leasewagen park beperken. Beperking in "gratis" km's voor de werknemer is hier een goede in.
RemcoDelftvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:47
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:30 schreef Bill_E het volgende:
Ik betaal er wel gewoon bijtelling voor.
Dat is tussen jou en de fiscus, het bedrijf krijgt daar niets van.
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 13:48
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:30 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Ik rij 3 keer per jaar minimaal naar engeland, paar keer naar duitsland. Om het weekeinde naar belgie.
Misschien is mijn schatting van 20K wat hoog. Dat zal neerkomen op gemiddeld zo'n 380 km per week. Maar in iedergeval ga ik over de 10K heen. Minimaal 5K teveel.
Dat is dus inderdaad erg veel.

quote:
Maar dat is de vraag niet, er is me ooit een auto aangeboden waarin ik ook prive mocht rijden zonder restricties, nu komen die er opeens wel. Ik betaal er wel gewoon bijtelling voor.
Die bijtelling heeft niets met de werkgever te maken. Die ziet daar niets van.
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 13:51
Ik weet dat de bijtelling niet naar mijn werkgever gaat, maar de belastingdienst maakt geen onderscheid in dit soort zaken. Dus een contract wat onbeperkt is betaald even veel bijtelling als een beperking.

Maar goed. De vraag wederom is niet waarom en of het veel is maar wat mijn rechten zijn.
Ook baal ik ervan dat er niemand anders meer in de wagen mag rijden dan ikzelf. Ik kan dus niet naar een feestje heen rijden en mijn vrouw terug.
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:53
Hoe zit t met je tankpas, kun je die ook prive gebruiken? Had ik wel destijds.
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:53 schreef Stefan het volgende:
Hoe zit t met je tankpas, kun je die ook prive gebruiken? Had ik wel destijds.
dat zal vermoedelijk een van de kosten posten zijn waarom de werkgever dit invoert.
noutievrijdag 31 augustus 2012 @ 13:55
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:51 schreef Bill_E het volgende:
knip

Maar goed. De vraag wederom is niet waarom en of het veel is maar wat mijn rechten zijn.
Ook baal ik ervan dat er niemand anders meer in de wagen mag rijden dan ikzelf. Ik kan dus niet naar een feestje heen rijden en mijn vrouw terug.
Ik vermoed dat het erom gaat dat je vrouw niet alleen met de auto weg mag. Als je wilt weten wat je rechten zijn, moet je eerst in je arbeidscontract kijken. Als daar niets in vastgelegd is, dan kan je het misschien winnen (weet ik niet). Maar het wordt dan wel gecompliceerd.

Wat is de baan je waard? Kms beperken moet toch mogelijk zijn? Of een auto ernaast kopen.

Begrijp je het standpunt van je werkgever? Of vind je dat ze niet moeten zeuren over die prive kms?
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 13:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:53 schreef Stefan het volgende:
Hoe zit t met je tankpas, kun je die ook prive gebruiken? Had ik wel destijds.
Binnen de benelux
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 13:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:55 schreef noutie het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het erom gaat dat je vrouw niet alleen met de auto weg mag. Als je wilt weten wat je rechten zijn, moet je eerst in je arbeidscontract kijken. Als daar niets in vastgelegd is, dan kan je het misschien winnen (weet ik niet). Maar het wordt dan wel gecompliceerd.

Wat is de baan je waard? Kms beperken moet toch mogelijk zijn? Of een auto ernaast kopen.

Begrijp je het standpunt van je werkgever? Of vind je dat ze niet moeten zeuren over die prive kms?
Dit is het zoveelste gezeik hier op het werk. Soms ben je dat beu.
Er is trouwens expliciet vermeld dat er niemand in mag rijden, ook niet als ik er bij zit
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:57
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:51 schreef Bill_E het volgende:
bla blabla

bla lba is maar wat mijn rechten zijn.
bla bla
Wat staat er op papier? of is het mondeling toegezegd? over prive gebruik 2 jaar geleden
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 13:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:57 schreef rood_wit_blauw het volgende:

[..]

Wat staat er op papier? of is het mondeling toegezegd? over prive gebruik 2 jaar geleden
Modeling idd
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:58
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:56 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Binnen de benelux
20.000 aan benzine die de werkgever moet ophoesten is best wel veel
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 13:59
Maar als bijtelling betaalt mag je partner er toch ook inrijden? Als je naar Frankrijk gaat kun je toch niet alleen rijden?
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 13:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:58 schreef Stefan het volgende:

[..]

20.000 aan benzine die de werkgever moet ophoesten is best wel veel
Ben ik het mee eens, daarom was ik wel bereid een vergoeding te betalen. Maar helaas is dat geen optie..
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:00
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:59 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens, daarom was ik wel bereid een vergoeding te betalen. Maar helaas is dat geen optie..
Ik had een tankpas voor Nederland, kon er onbeperkt mee tanken, naar Parijs was tanken aan de grens bv.
noutievrijdag 31 augustus 2012 @ 14:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:59 schreef Stefan het volgende:
Maar als bijtelling betaalt mag je partner er toch ook inrijden? Als je naar Frankrijk gaat kun je toch niet alleen rijden?
Bijtelling en partner hebben net zoveel met elkaar te maken als wortels en steenkool
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:01
Maar een auto van de zaak staat toch ook in je contract bij secundaire arbeidsvoorwaarden?
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:01
Aangezien dat het mondeling is heb je geen poot om op te staan.

De werkgever heeft je de auto "gegeven" en kan deze dan dus ook intrekken aangezien het geen recht is om hem te krijgen. Als de werkgever deze inneemt stopt ook de bijtelling. (moet je enkel prive een auto kopen om alles te kunnen berijden)

Stefan, bijtelling is omdat het als loon gezien niet wordt, je partner heeft er niets mee te maken.
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:00 schreef noutie het volgende:

[..]

Bijtelling en partner hebben net zoveel met elkaar te maken als wortels en steenkool
Maar als je prive mag rijden kun je dan verbieden dan je partner erin rijdt?
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:02
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:01 schreef Stefan het volgende:

[..]

Maar als je prive mag rijden kun je dan verbieden dan je partner erin rijdt?
jazeker, bij mijn werkgever is het van toepassing als je niet getrouwd bent of relatie korter dan 3 jaar dan mag de partner er niet in rijden. (van de leasemaatschappij mag iedereen, maar van de werkgever niet)
noutievrijdag 31 augustus 2012 @ 14:03
natuurlijk, de auto is toch van de werkgever, die bepaalt dus ook.
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 14:03
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:51 schreef Bill_E het volgende:
Ik weet dat de bijtelling niet naar mijn werkgever gaat, maar de belastingdienst maakt geen onderscheid in dit soort zaken. Dus een contract wat onbeperkt is betaald even veel bijtelling als een beperking.
Maar daarom hoeft een werkgever geen onbeperkt privegebruik toe te staan.

quote:
Maar goed. De vraag wederom is niet waarom en of het veel is maar wat mijn rechten zijn.
Ook baal ik ervan dat er niemand anders meer in de wagen mag rijden dan ikzelf. Ik kan dus niet naar een feestje heen rijden en mijn vrouw terug.
Dat mag ik officieel ook niet. Alleen staat het bij ons er in maar wordt er niet op gecontroleerd. Sterker nog, men weet dat het wel gebeurt. Het gaat om het feit dat ze er iets mee kunnen doen in geval het de spuigaten uitloopt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:59 schreef Stefan het volgende:
Maar als bijtelling betaalt mag je partner er toch ook inrijden? Als je naar Frankrijk gaat kun je toch niet alleen rijden?
Bijtelling is een fiscale regeling en daar ziet de werkgever niets van. Dus maakt niet uit of je nu wel of geen bijtelling betaald.
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 14:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:01 schreef Stefan het volgende:

[..]

Maar als je prive mag rijden kun je dan verbieden dan je partner erin rijdt?
Ja, waarom niet? De werkgever betaald die auto, dus mag ook bepalen wie er in mag rijden.
RemcoDelftvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:01 schreef Stefan het volgende:

[..]

Maar als je prive mag rijden kun je dan verbieden dan je partner erin rijdt?
Ja, natuurlijk kan dat. De verzekering is dat simpelweg alleen geldig voor 1 persoon.
Wellicht kan je een eigen (dubbele!) verzekering afsluiten, dan kan je werkgever wel klagen maar is het in ieder geval gedekt bij schade.
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 14:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:01 schreef Stefan het volgende:
Maar een auto van de zaak staat toch ook in je contract bij secundaire arbeidsvoorwaarden?
Tja, handig voor mij is dat mijn contract 9 jaar geleden is opgesteld om een andere functie.
Bij een nieuwe functie is mijn contract hetzelfde gebleven. Dat vind ik geen probleem. Salaris en auto van de zaak zijn er wel beter op geworden. Eerst reed ik een bedrijfswagen alleen zakelijk, deze was dan ook ingericht.
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:06
Maar goed, als je 20k aan km maakt en je partner mag er niet inrijden en je bent bereid er meer voor te betalen dan kun je ook overwegen een auto te kopen, 2e hands, en dan je km woonwerkverkeer te declareren.
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 14:06
Mja dan ben ik wel altijd duurder uit.
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:07
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:05 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Tja, handig voor mij is dat mijn contract 9 jaar geleden is opgesteld om een andere functie.
Bij een nieuwe functie is mijn contract hetzelfde gebleven. Dat vind ik geen probleem. Salaris en auto van de zaak zijn er wel beter op geworden. Eerst reed ik een bedrijfswagen alleen zakelijk, deze was dan ook ingericht.
Had ik ook. Maar auto was gekoppeld aan de functie. Toen de werkgever de functie wilde veranderen kreeg ik de mededeling dat de auto ook zou worden ingenomen. Nooit gebeurt overigens.
noutievrijdag 31 augustus 2012 @ 14:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:04 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk kan dat. De verzekering is dat simpelweg alleen geldig voor 1 persoon.
Wellicht kan je een eigen (dubbele!) verzekering afsluiten, dan kan je werkgever wel klagen maar is het in ieder geval gedekt bij schade.
De auto is als het goed is minimaal WA-verzekerd. In NL gaat dat per voertuig, niet per persoon. Het kan wel zijn dat je schade aan de leaseauto moet betalen omdat je je niet aan de afspraken hebt gehouden.
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:08
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:06 schreef Bill_E het volgende:
Mja dan ben ik wel altijd duurder uit.
Je mag straks toch niet meer 20k per jaar prive rijden, dus dat moet je ook gaan oplossen
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:09
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:06 schreef Bill_E het volgende:
Mja dan ben ik wel altijd duurder uit.
dat is nu ook juist het hele probleem van je werkgever, omdat je zo belachelijk veel rijdt lopen zijn kosten ook de spuigaten uit.
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 14:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:08 schreef Stefan het volgende:

[..]

Je mag straks toch niet meer 20k per jaar prive rijden, dus dat moet je ook gaan oplossen
Daarom probeer ik onder het contract uit te komen ;)
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 14:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:09 schreef rood_wit_blauw het volgende:

[..]

dat is nu ook juist het hele probleem van je werkgever, omdat je zo belachelijk veel rijdt lopen zijn kosten ook de spuigaten uit.
Zijn probleem niet de mijne, ik zie het als een aanvulling op mijn loon..
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:11
en omdat je geen contract hierop hebt (ook niet wat toen mondeling was afgesproken), wordt zijn probleem nu jouw probleem.
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:13
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:09 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Daarom probeer ik onder het contract uit te komen ;)
Ik denk dat je blij mag zijn dat je 40k op kosten van de baas, want auto en bezine, hebt kunnen rijden
Blue-eyesvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:20
Hier heeft iemand een soortgelijke situatie.
Het antwoord lijkt me ook op jouw situatie van toepassing.
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:24
naar mijn mening is de link van Blue-eyes niet van toepassing, dit gaat over beperking in KM's niet over betalen (afkopen) van lease contract bij verlaten van werkgever. Wat er wel uitgehaald kan worden is dat dit misschien via de OR moet gebeuren.
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 14:26
Goede link, hoe dan ook zelfde situatie ander onderwerp.. Het gaat over het eenzijdig aanpassen van een arbeidsovereenkomst, OR hebben we niet helaas aangezien we een kleine kleine club zijn ( 30 man)
Blue-eyesvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:24 schreef rood_wit_blauw het volgende:
naar mijn mening is de link van Blue-eyes niet van toepassing, dit gaat over beperking in KM's niet over betalen (afkopen) van lease contract bij verlaten van werkgever. Wat er wel uitgehaald kan worden is dat dit misschien via de OR moet gebeuren.
Dat zie ik toch anders. De werkgever wil het contract eenzijdig aanpassen en de jurist die het antwoord geeft, geeft aan dat dit niet zomaar mag, tenzij hij een zwaarwegende bedrijfseconomische redenen kan aanvoeren.
RemcoDelftvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:08 schreef noutie het volgende:

[..]

De auto is als het goed is minimaal WA-verzekerd. In NL gaat dat per voertuig, niet per persoon. Het kan wel zijn dat je schade aan de leaseauto moet betalen omdat je je niet aan de afspraken hebt gehouden.
Oh, de WA-verzekering zal best uitkeren, maar zal dat daarna ook gewoon verhalen. Net als bij een dronken bestuurder of bestuurder zonder geldig rijbewijs. Je mag er niet in rijden, dan betaal je zelf de schade.
boegschroefvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:33
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:05 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Tja, handig voor mij is dat mijn contract 9 jaar geleden is opgesteld om een andere functie.
Bij een nieuwe functie is mijn contract hetzelfde gebleven. Dat vind ik geen probleem. Salaris en auto van de zaak zijn er wel beter op geworden. Eerst reed ik een bedrijfswagen alleen zakelijk, deze was dan ook ingericht.
Maar wat heb je nu in je arbeidsvoorwaarde staan? Staat er iets in over de auto?
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:27 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Dat zie ik toch anders. De werkgever wil het contract eenzijdig aanpassen en de jurist die het antwoord geeft, geeft aan dat dit niet zomaar mag, tenzij hij een zwaarwegende bedrijfseconomische redenen kan aanvoeren.
Juist die bedrijfseconomische reden heeft hij, het beperken van benzine/onderhoudskosten van de leasewagens. (afkopen leasecontract was dit niet, omdat de leasewagen onderdeel was van het arbeidscontract en dit als een soort boete clausule gezien kon worden) Beperking van aantal prive km's zie ik niet als boete bij vertrek. (dat is per direct zichtbaar bij gebruik)
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 14:37
Nog extra vraag. Ben jij de enige die nu een additioneel contract moet tekenen? Of moet iedereen dat? Of heeft iedereen dat al behalve jij.
Blue-eyesvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:36 schreef rood_wit_blauw het volgende:

[..]

Juist die bedrijfseconomische reden heeft hij, het beperken van benzine/onderhoudskosten van de leasewagens. (afkopen leasecontract was dit niet, omdat de leasewagen onderdeel was van het arbeidscontract en dit als een soort boete clausule gezien kon worden) Beperking van aantal prive km's zie ik niet als boete bij vertrek. (dat is per direct zichtbaar bij gebruik)
Maar is het beperken van de kosten om bedrijfseconomische redenen nodig, dat zal de werkgever moeten aantonen. Als het bedrijf financieel gezond is dan is die reden er niet.
boegschroefvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:27 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Dat zie ik toch anders. De werkgever wil het contract eenzijdig aanpassen en de jurist die het antwoord geeft, geeft aan dat dit niet zomaar mag, tenzij hij een zwaarwegende bedrijfseconomische redenen kan aanvoeren.
Als werkgever zou ik in dit verhaal ook nog de andere reden oppakken:
"Hierop zijn uitzonderingen mogelijk, zoals onvoorziene omstandigheden of (in het arbeidsrecht) als dat in redelijkheid van u als "goed werknemer" mag worden verlangd"

Je mag als werkgever best van een goede werknemer verlangen dat hij niet teveel gebruik maakt van de prive kilometers. soort van "fair use policy".
boegschroefvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:41
Maar dan nog, ik weet niet wat voor contract de TS heeft, maar het is niet bepaald de tijd om hierover een rechtzaak met je werkgever aan te gaan ;)
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 14:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:39 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Maar is het beperken van de kosten om bedrijfseconomische redenen nodig, dat zal de werkgever moeten aantonen. Als het bedrijf financieel gezond is dan is die reden er niet.
Er is nog een ander verschil. Als iedereen dat contract getekend heeft op TS na, dan is er ook zoiets als gebruikelijk zijn. Werkgever zal dan kunnen beroepen dat er een fout gemaakt is in verleden en dat ST alsnog dient te tekenen.
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 14:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:39 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Als werkgever zou ik in dit verhaal ook nog de andere reden oppakken:
"Hierop zijn uitzonderingen mogelijk, zoals onvoorziene omstandigheden of (in het arbeidsrecht) als dat in redelijkheid van u als "goed werknemer" mag worden verlangd"

Je mag als werkgever best van een goede werknemer verlangen dat hij niet teveel gebruik maakt van de prive kilometers. soort van "fair use policy".
Om nog maar niet te spreken van het excessief prive gebruik door de fiscus. Die kunnen dan ook naheffen.
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:49
Juridisch gezien wenst uw werkgever hiermee eenzijdig uw arbeidsvoorwaarden te wijzigen. Uitgangspunt in het recht is dat afspraken tussentijds kunnen worden gewijzigd als alle partijen hiermee instemmen. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk, zoals onvoorziene omstandigheden of (in het arbeidsrecht) als dat in redelijkheid van u als "goed werknemer" mag worden verlangd. Ook heeft uw werkgever de bevoegdheid tot eenzijdige wijziging wegens zwaarwegende bedrijfseconomische omstandigheden als zij deze bevoegdheid van tevoren schriftelijk heeft bedongen (art. 7:613 BW).

hmmm al meerdere voor mij die dit zeiden :P
Blue-eyesvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:41 schreef sanger het volgende:

[..]

Er is nog een ander verschil. Als iedereen dat contract getekend heeft op TS na, dan is er ook zoiets als gebruikelijk zijn. Werkgever zal dan kunnen beroepen dat er een fout gemaakt is in verleden en dat ST alsnog dient te tekenen.
Heb je hier juridisch bewijs van? Het lijkt me namelijk erg vreemd dat dit zomaar zou kunnen.
Want wat heb ik te maken met de arbeidsovereenkomst die mijn werkgever met mijn collega's heeft afgesloten als ik een contract heb met andere voorwaarden?
Bill_Evrijdag 31 augustus 2012 @ 14:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:33 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Maar wat heb je nu in je arbeidsvoorwaarde staan? Staat er iets in over de auto?
Dat indien nodig ik een auto van de zaak krijg.
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:37 schreef sanger het volgende:
Nog extra vraag. Ben jij de enige die nu een additioneel contract moet tekenen? Of moet iedereen dat? Of heeft iedereen dat al behalve jij.
Iedereen, maar de meeste hebben er ook moeite mee.
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 14:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:49 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Heb je hier juridisch bewijs van? Het lijkt me namelijk erg vreemd dat dit zomaar zou kunnen.
Niet bij de hand. Is wel wat juri over te vinden.

Daarnaast is het ook logisch. Als een werkgever dit ooit per ongeluk vergeet zou hij nooit meer kunnen verlangen dat dit alsnog gedaan wordt. Als de werkgever kan aantonen dat het binnen de organisatie gebruikelijk is om dit te tekenen kunnen ze dit ook van de werknemer waar het vergeten is eisen, waarom zou de werknemer namelijk anders als gebruikelijk behandeld moeten worden?
Blue-eyesvrijdag 31 augustus 2012 @ 14:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:52 schreef sanger het volgende:

[..]

Niet bij de hand. Is wel wat juri over te vinden.

Daarnaast is het ook logisch. Als een werkgever dit ooit per ongeluk vergeet zou hij nooit meer kunnen verlangen dat dit alsnog gedaan wordt. Als de werkgever kan aantonen dat het binnen de organisatie gebruikelijk is om dit te tekenen kunnen ze dit ook van de werknemer waar het vergeten is eisen, waarom zou de werknemer namelijk anders als gebruikelijk behandeld moeten worden?
Dat vind ik anders helemaal niet logisch. Secondaire arbeidsvoorwaarden kunnen per werknemer verschillen, dat is bij ons in het bedrijf ook zo. Het zou toch van de zotte zijn dat de werkgever die zomaar kan aanpassen omdat het merendeel van de andere medewerkers andere secondaire arbeidsvoorwaarden heeft?
noutievrijdag 31 augustus 2012 @ 14:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:39 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Maar is het beperken van de kosten om bedrijfseconomische redenen nodig, dat zal de werkgever moeten aantonen. Als het bedrijf financieel gezond is dan is die reden er niet.
Je hoeft als bedrijf niet eerst bijna failliet te gaan om bedrijfseconomische redenen te gebruiken. Dit is een prima bedrijfseconomische grond. ook bij een financieel gezond bedrijf
Stefanvrijdag 31 augustus 2012 @ 15:05
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:52 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Dat indien nodig ik een auto van de zaak krijg.

Dus je hebt kans dat als je niet tekent dat ze je functie gaan aanpassen dat je er geen een meer nodig hebt
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 15:08
van leaseadviseur.nl (ik ken de website verder niet) Wat daar uitgeschreven staat klinkt allemaal heel redelijk / vrij normaal voor een leasewagen contract.

quote:
3. Werkgevers die privé-kilometers willen doorberekenen
Sommige werkgevers stellen een maximum aan het aantal toegestane privékilometers. Wij vinden dat pas redelijk als uw privékilometers echt zwaar boven gemiddeld zijn. (15.000+ kilometer). Let daarop bij het accepteren van uw autoregeling.
quote:
5. Wie mag in de auto rijden
Let op dat de autoregeling geen beperkingen oplegt wie er in de auto mogen rijden. Sommige ondernemingen leggen vast dat uitsluitend de partner en thuiswonende kinderen (minimaal 23 jaar) de auto mogen gebruiken. Dit beperkt de vrijheid en bijvoorbeeld de gelegenheid om u door de buurman in uw auto naar Schiphol te laten brengen. Uiteraard moet u hier zorgvuldig mee omgaan, zoals u ook met uw eigen auto zou doen.
Blue-eyesvrijdag 31 augustus 2012 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 15:08 schreef rood_wit_blauw het volgende:
van leaseadviseur.nl (ik ken de website verder niet) Wat daar uitgeschreven staat klinkt allemaal heel redelijk / vrij normaal voor een leasewagen contract.

[..]

[..]

Ja, dit soort zaken zijn inderdaad heel normaal en logisch. Maar TS heeft helemaal geen afspraken gemaakt met zijn werkgever over het (prive)gebruik van de leaseauto, dus waarom zouden deze punten nu opeens wel voor hem van toepassing worden?
NiGeLaToRvrijdag 31 augustus 2012 @ 15:20
Werkgever kan beter eigen bijdrage vragen, dat gaat nml eerst van je bijtelling af. Netto kost het je weinig, maar bruto levert het je baas wel meer op. Zouden meer werkgevers moeten doen, enige gedupeerde is de belastingdienst.
rood_wit_blauwvrijdag 31 augustus 2012 @ 16:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 15:16 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Ja, dit soort zaken zijn inderdaad heel normaal en logisch. Maar TS heeft helemaal geen afspraken gemaakt met zijn werkgever over het (prive)gebruik van de leaseauto, dus waarom zouden deze punten nu opeens wel voor hem van toepassing worden?
Omdat TS helemaal niets op papier heeft staan met betrekking tot leasewagen. Werkgever kan dus ook zeggen, lever maar in. Dan heeft TS niets... Dus waarom niet gewoon proberen de gulden middenweg te vinden...

Maar nu belangrijker nieuws, het is weekend.... laters
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 17:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:57 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Dat vind ik anders helemaal niet logisch. Secondaire arbeidsvoorwaarden kunnen per werknemer verschillen, dat is bij ons in het bedrijf ook zo. Het zou toch van de zotte zijn dat de werkgever die zomaar kan aanpassen omdat het merendeel van de andere medewerkers andere secondaire arbeidsvoorwaarden heeft?
Een lease auto is niet per definitie een secundaire arbeidsvoorwaarde ;)

Daarnaast zit het verschil hem vaak in de categorie auto, en niet in de hoeveelheid prive kilometers die men mag maken.
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 17:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 15:20 schreef NiGeLaToR het volgende:
Werkgever kan beter eigen bijdrage vragen, dat gaat nml eerst van je bijtelling af. Netto kost het je weinig, maar bruto levert het je baas wel meer op. Zouden meer werkgevers moeten doen, enige gedupeerde is de belastingdienst.
En de werknemer. Want het gaat niet volledig van de bijtelling af, het verschil is alleen de loonbelasting die je anders verschuldigd zou zijn (zogenaamde taxshield).
Blue-eyesvrijdag 31 augustus 2012 @ 18:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 17:51 schreef sanger het volgende:

[..]

Een lease auto is niet per definitie een secundaire arbeidsvoorwaarde ;)

Daarnaast zit het verschil hem vaak in de categorie auto, en niet in de hoeveelheid prive kilometers die men mag maken.
Ik heb nog nooit gehoord dat een leaseauto geen secundaire arbeidsvoorwaarde is.
Maar wat dan ook, wat je hier zegt beantwoord niet mijn vraag over jouw stelling dat een werkgever zomaar je contract zou mogen wijzigen omdat deze afwijkt van (de meerderheid van) je collega's.
sangervrijdag 31 augustus 2012 @ 18:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 18:05 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gehoord dat een leaseauto geen secundaire arbeidsvoorwaarde is.
Bij onsis dat zo. Alleen auto als je hem nodig hebt, zo niet dan wordt hij ingenomen :)

quote:
Maar wat dan ook, wat je hier zegt beantwoord niet mijn vraag over jouw stelling dat een werkgever zomaar je contract zou mogen wijzigen omdat deze afwijkt van (de meerderheid van) je collega's.
Dan heb je het ook verkeerd begrepen. Ik had het over de situatie dat iedereen een standaardcontract tekent (lease reglement bijvoorbeeld, welke deel uitmaakt van de leaseovereenkomst tussen werkgever en werknemer) en dit per ongeluk in 1 specifieke situatie vergeten wordt. Als de werkgever aannemelijk kan maken dat het standaard is dat die overeenkomst getekend wordt (bv door alle andere leaserijders) kan deze dit ook van de werknemer verlangen waarbij het vergeten is. Er is dan namelijk overduidelijk sprake van een fout.

Overigens lijkt dat niet het geval te zijn bij TS, het lijkt er op dat iedereen nu ineens een contract moet gaan tekenen.
Rutger1983dinsdag 4 september 2012 @ 16:19
Wat ik me afvraag is of je uberhaupt in je recht staat, omdat je zonders iets getekend te hebben in blijkbaar een "leaseauto" hebt gereden. Of is het geen leaseauto?
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 16:39
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 14:06 schreef Bill_E het volgende:
Mja dan ben ik wel altijd duurder uit.
Ik had een werknemer met precies dezelfde afspraken als jij, geen.
Heeft me duizenden euro 's aan benzine en vergoedingen voor extra gereden km's aan de leasemaatschappij gekost. Als ze er nog gewerkt had en dat contract niet had willen tekenen had ik haar die auto in laten leveren en haar in een zesdehands 107 gezet.
Ik zou een eigen auto overwegen met je "dan ben ik veel duurder uit".
Je baas faciliteert je werkauto, niet je gezinswagen.
Stefandinsdag 4 september 2012 @ 16:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 18:11 schreef sanger het volgende:

[..]

Bij onsis dat zo. Alleen auto als je hem nodig hebt, zo niet dan wordt hij ingenomen :)

Dus als de werkgever wil dat je wat tekent en je weigert krijg je gewoon een deskfunctie
sangerdinsdag 4 september 2012 @ 16:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:42 schreef Stefan het volgende:

[..]

Dus als de werkgever wil dat je wat tekent en je weigert krijg je gewoon een deskfunctie
Nee, je krijgt pas een auto als het getekend is. In de arbeidsvoorwaarden is nergens opgenomen dat je een auto krijgt :) Wij hebben aanvullend een leaseovereenkomst waarin staat dat de auto nodig is voor de uitoefening van de functie, en alleen daarom ter beschikking wordt gesteld.
Stefandinsdag 4 september 2012 @ 16:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Nee, je krijgt pas een auto als het getekend is. In de arbeidsvoorwaarden is nergens opgenomen dat je een auto krijgt :)
Kan ook, dat je anders zelf voor een auto moet zorgen, en als je je werk niet meer kunt doen is dat jouw probleem
Bill_Edinsdag 4 september 2012 @ 16:47
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:39 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ik had een werknemer met precies dezelfde afspraken als jij, geen.
Heeft me duizenden euro 's aan benzine en vergoedingen voor extra gereden km's aan de leasemaatschappij gekost. Als ze er nog gewerkt had en dat contract niet had willen tekenen had ik haar die auto in laten leveren en haar in een zesdehands 107 gezet.
Ik zou een eigen auto overwegen met je "dan ben ik veel duurder uit".
Je baas faciliteert je werkauto, niet je gezinswagen.
_O- Maargoed, in mijn functie & branche is een auto ook een secundaire arbeidsvoorwaarde. Een stukje aanvulling op mijn loon. En leaseauto's op benzine ????
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 16:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:45 schreef Stefan het volgende:

[..]

Kan ook, dat je anders zelf voor een auto moet zorgen, en als je je werk niet meer kunt doen is dat jouw probleem
Zou het? Mijn werknemers hebben een job waarvoor ze echt een auto moeten hebben. Als ik die auto niet regel heb ik een probleem. Maar goed dat is bijna nergens zo.
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 16:49
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:47 schreef Bill_E het volgende:

[..]

_O- Maargoed, in mijn functie & branche is een auto ook een secundaire arbeidsvoorwaarde. Een stukje aanvulling op mijn loon. En leaseauto's op benzine ????
Ja lach maar. Ik denk dat je baas precies zo denkt ;)
Bill_Edinsdag 4 september 2012 @ 16:51
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:49 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ja lach maar. Ik denk dat je baas precies zo denkt ;)
Ik heb mijn auto iedere dag nodig voor het werk. En het is dan ook al een wagen van 5 jaar oud.. ( koop wagens hier ) met bijna 200.000 op de teller.... Zoals ik al zei, een auto van de zaak is ook een stukje aanvulling op mijn salaris. Niet alleen een noodzaak, sommige werkgevers begrijpen het niet.

Vandaag gesprek gehad met een collega, die bijna gedwongen was om te tekenen, maar er gewoon voor uitkomt dat hij de regels aan zijn laars lapt.
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 16:53
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:51 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Ik heb mijn auto iedere dag nodig voor het werk. En het is dan ook al een wagen van 5 jaar oud.. ( koop wagens hier ) met bijna 200.000 op de teller.... Zoals ik al zei, een auto van de zaak is ook een stukje aanvulling op mijn salaris. Niet alleen een noodzaak, sommige werkgevers begrijpen het niet.

Vandaag gesprek gehad met een collega, die bijna gedwongen was om te tekenen, maar er gewoon voor uitkomt dat hij de regels aan zijn laars lapt.
Iedere dag in een zesdehands 107. Heb je een beetje lengte? :P
Stefandinsdag 4 september 2012 @ 16:53
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:48 schreef lezzer het volgende:

[..]

Zou het? Mijn werknemers hebben een job waarvoor ze echt een auto moeten hebben. Als ik die auto niet regel heb ik een probleem. Maar goed dat is bijna nergens zo.
Daarom zijn ze werkGEVER
Bill_Edinsdag 4 september 2012 @ 16:53
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:53 schreef lezzer het volgende:

[..]

Iedere dag in een zesdehands 107. Heb je een beetje lengte? :P
Ik zou dat weigeren. Veel te gevaarlijk op de snelweg.
Stefandinsdag 4 september 2012 @ 16:54
Maar een leaseauto op bezine? Weet je zeker dat t geen diesel is?
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 16:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:53 schreef Stefan het volgende:

[..]

Daarom zijn ze werkGEVER
Precies. Ik klaag ook niet (daarover) ;)
Wat ik wel zie gebeuren is dat er werknemers zijn die de keuze van hun bedrijfsauto af laten hangen van of er vier kleuters in passen in plaats van of de auto geschikt is voor het werk dat ze doen.

Dat zie ik bij TS ook een beetje. Klagen over de condities terwijl hij 20k op kosten van de baas rijdt.
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 16:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:54 schreef Stefan het volgende:
Maar een leaseauto op bezine? Weet je zeker dat t geen diesel is?
Zullen we het er op houden dat ik weet wat ik doe?
Bovendien is dat het topic niet.
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 16:59
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:53 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Ik zou dat weigeren. Veel te gevaarlijk op de snelweg.
Oh? Gewoon door de keuring gekomen hoor, er rijden er duizenden van :D
Stefandinsdag 4 september 2012 @ 17:01
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:57 schreef lezzer het volgende:

[..]

Precies. Ik klaag ook niet (daarover) ;)
Wat ik wel zie gebeuren is dat er werknemers zijn die de keuze van hun bedrijfsauto af laten hangen van of er vier kleuters in passen in plaats van of de auto geschikt is voor het werk dat ze doen.

Dat zie ik bij TS ook een beetje. Klagen over de condities terwijl hij 20k op kosten van de baas rijdt.
Bij veel werknemers is t een secundaire arbeidsvoorwaarde en mag je een auto uitzoeken en priverijden, dan zou ik m ook op mn gezin afstemmen. En als je dan ook nog de benzinepas gratis mag gebruiken.

I
Stefandinsdag 4 september 2012 @ 17:02
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:58 schreef lezzer het volgende:

[..]

Zullen we het er op houden dat ik weet wat ik doe?

Vraag me af of je werkgever wel weet wat ie doet
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 17:03
..

[ Bericht 100% gewijzigd door lezzer op 04-09-2012 17:07:22 ]
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 17:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:02 schreef Stefan het volgende:

[..]

Vraag me af of je werkgever wel weet wat ie doet
Ik ben de werkgever, en niet iedereen rijdt als vertegenwoordiger of consultant van A naar B. Soms moet een auto aan andere voorwaarden voldoen dan "zo goedkoop mogelijk van a naar b".
Niet alles is als in jouw referentiekader.
sangerdinsdag 4 september 2012 @ 17:07
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:47 schreef Bill_E het volgende:

[..]

_O- Maargoed, in mijn functie & branche is een auto ook een secundaire arbeidsvoorwaarde. Een stukje aanvulling op mijn loon. En leaseauto's op benzine ????
Jahoor, bij ons grootste deel zelfs :')
sangerdinsdag 4 september 2012 @ 17:09
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:51 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Ik heb mijn auto iedere dag nodig voor het werk. En het is dan ook al een wagen van 5 jaar oud.. ( koop wagens hier ) met bijna 200.000 op de teller.... Zoals ik al zei, een auto van de zaak is ook een stukje aanvulling op mijn salaris. Niet alleen een noodzaak, sommige werkgevers begrijpen het niet.
Hoezo begrijpen niet? Is het dan verplicht het als extra secundaire voorwaarden aan te bieden. Mag het dan niet alleen ter beschikking gesteld worden als het noodzakelijk is voor het werk?

quote:
Vandaag gesprek gehad met een collega, die bijna gedwongen was om te tekenen, maar er gewoon voor uitkomt dat hij de regels aan zijn laars lapt.
Bij ons wordt dat ook gedaan. De regels zijn alleen vastgelegd voor gevallen waar het uit de hand loopt.
Bill_Edinsdag 4 september 2012 @ 17:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Hoezo begrijpen niet? Is het dan verplicht het als extra secundaire voorwaarden aan te bieden. Mag het dan niet alleen ter beschikking gesteld worden als het noodzakelijk is voor het werk?

[..]

Bij ons wordt dat ook gedaan. De regels zijn alleen vastgelegd voor gevallen waar het uit de hand loopt.
Niet verplicht, maar genoeg concurrenten doen het wel. Ook daar kan ik een baan vinden, kortom op deze manier wordt ik gemotiveerd om een andere bana te zoeken.
Tot je een keer een probleem hebt en de rechter erbij wordt geroepen. Dan sta je nergens.
sangerdinsdag 4 september 2012 @ 17:13
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 16:53 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Ik zou dat weigeren. Veel te gevaarlijk op de snelweg.
:')
sangerdinsdag 4 september 2012 @ 17:14
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:10 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Niet verplicht, maar genoeg concurrenten doen het wel. Ook daar kan ik een baan vinden, kortom op deze manier wordt ik gemotiveerd om een andere bana te zoeken.
Tot je een keer een probleem hebt en de rechter erbij wordt geroepen. Dan sta je nergens.
Dit zal echt branche specifiek zijn dan :)
lezzerdinsdag 4 september 2012 @ 17:16
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:10 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Niet verplicht, maar genoeg concurrenten doen het wel. Ook daar kan ik een baan vinden, kortom op deze manier wordt ik gemotiveerd om een andere bana te zoeken.
Tot je een keer een probleem hebt en de rechter erbij wordt geroepen. Dan sta je nergens.
Is het echt geen optie om zelf een auto aan te schaffen?
Dit omdat je gewoon geen afspraken hebt rondom die auto. Dat betekent naar mijn idee dat er van alles gedoogd is, en met jouw privé km's kan ik me voorstellen dat men er wat aan wil doen.
Maar, daar heb jij geen zin in. Je bent gewend geraakt aan het gebruik zoals dat nu is.
Logisch, maar misschien niet helemaal reëel.
De door jou voorgestelde bijdrage voor de extra kilometers icm de eigen bijdrage zou misschien wel genoeg zijn voor een eigen auto. Misschien een andere dan je in gedachten had, maar je vrouw mag er in rijden en al rij je elk weekend naar Polen op en neer, er is niks aan de hand.