abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116223237
Situatieschets
Zowel mijn ouders als ik hebben de Duitse nationaliteit.

We hebben meer dan 10 jaar in Nederland gewoond, voordat zij vertrokken naar Oostenrijk. Dit is in December 2005 gebeurd. Mijn ouders wonen dus 7 jaar in Oostenrijk.

Zelf woon ik in Nederland en ben ik ook niet van plan om weg te gaan.

De band tussen mij en mijn ouders is slecht. Mijn vader heeft een rommel achter gelaten in Nederland, waaronder diverse schulden. In Oostenrijk hebben ze van de bijstand geleefd al die tijd.

Vorige week is mijn vader overleden.

Mijn doelstelling is om een eventuele erfenis te weigeren. Ik wil er niets mee te maken hebben en zeker geen schulden van hem erven.

Vraag 1: Is hiervoor een actie vereist?
Van wat ik uit bronnen van het internet begrijp, geldt het Oostenrijkse Erfrecht, omdat ze al langer dan 5 jaar in Oostenrijk wonen. Zowel in Nederland als in Duitsland moet je zelf actie ondernemen, omdat je anders automatisch erft, maar in Oostenrijk lijkt dit niet zo te zijn.

Graag wil ik zeker weten of dit zo is. En als ik wel iets moet doen, hoe ik dit dan precies moet regelen.

Vraag 2: Bijstand in Oostenrijk
Mijn moeder blijft nu alleen achter in Oostenrijk. Ze krijgt daar nu bijstand. Mijn ouders hebben al die tijd de gegevens van mij en mijn zusje geheim gehouden, zodat de overheid van Oostenrijk ons niet kon vinden.

Van wat ik begrijp uit diverse bronnen, zijn familieleden niet verplicht om bij te dragen aan de bijstand van een ander familielid, tenzij deze in de provincie Steiermark woont. In Steiermark is het zo geregeld, dat wanneer je meer dan 1500 euro netto per maand verdient, je daar een percentage van moet afstaan om de bijstand van jouw familielid te betalen.

Mijn moeder woont in de regio Wenen en graag zou ik zeker willen weten dat ik niets hoef af te staan. Ik verdien zelf een stuk meer dan 1500 euro netto per maand, maar heb dit geld zelf hard nodig omdat mijn woning fors minder waard is geworden en ik moet verhuizen. Daarnaast wil ik niet verplicht worden om geld aan mensen te betalen waarmee ik geen goede band heb.

Mocht de band met mijn moeder herstellen, wil ik haar eventueel wel incidenteel met iets helpen, maar niet structureel honderden euro's per maand moeten betalen, omdat mijn ouders er een potje van hebben gemaakt. Dat gaat mij echt te ver. Te meer omdat mijn vader toen hij nog leefde mij per se geld afhandig wou maken en als ik hem niks gaf, boos op mij werd. Ik heb destijds het contact verbroken. Hij dronk veel, liet overal schulden achter, belazerde mensen, enzovoorts en ik was het zat om mij druk om hem te maken.

Dus ik vraag mij af hoe belangrijk het is om mijn gegevens te beschermen ten opzichte van de overheid in Oostenrijk mocht ik mijn moeder toch met een paar dingen uit de brand moeten helpen. Zij zit zelf erg in de slachtofferrol en doet alsof alles de schuld van mijn vader is.

Vraag 3: De begrafenis
De begrafenis wordt van de bijstand betaald, omdat ze geen eigen vermogen hebben. Ik wil uiteraard niet opdraaien voor de kosten hiervan. In principe zou dit alleen gebeuren als je een eventuele erfenis aanneemt, wat ik sowieso niet wil doen.

Ook hier zou ik safe moeten zijn, maar echt zeker weten doe ik dit niet en dat zit mij natuurlijk dwars. Als ik ervoor zou moeten opdraaien, ga ik er desnoods helemaal niet heen en zoeken ze het maar uit daar.

Heeft iemand verstand van deze onderwerpen hier?
Een beetje serieuze advocaat in Familierecht en Erfrecht kost al snel 250 euro per uur, rechtsbijstand doet alleen schadegevallen en geeft geen advies, dus ik zit mij hier over op te vreten op dit moment.

Aan wie kan ik deze vragen het beste nog stellen, behalve aan peperdure advocaten?
Ik ben nog van plan naar het Juridisch Loket te gaan binnenkort, maar als er nog alternatieven zijn hoor ik dat graag.

[ Bericht 0% gewijzigd door LostInSpace op 31-08-2012 18:22:21 ]
There is a long line down from heaven.
  Redactie Frontpage vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:07:43 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_116223378
Kan de Oostenrijkse ambassade hier iets betekenen?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:09:01 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116223418
quote:
Mijn moeder blijft nu alleen achter in Oostenrijk. Ze krijgt daar nu bijstand. Mijn ouders hebben al die tijd de gegevens van mij en mijn zusje geheim gehouden, zodat de overheid van Oostenrijk ons niet kon vinden.
Gewoon even een vraagje; als ze in Oostenrijk geen idee van jullie bestaan hebben, hoe zou de erfenis dan bij jullie terecht moeten komen?
pi_116223450
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:09 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Gewoon even een vraagje; als ze in Oostenrijk geen idee van jullie bestaan hebben, hoe zou de erfenis dan bij jullie terecht moeten komen?
In principe niet, maar ik maak mij dus veel zorgen hierover.. en mijn moeder weet uiteraard wel waar ik woon etc. Dus ik weet niet wat nou wijsheid is.

Dat ze mijn gegevens wel weten en ik dingen netjes kan afwijzen, of dat er simpelweg niets gebeurt.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:11:26 #5
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116223494
Ik zou gewoon deze vraag even naar je rechtsbijstand sturen, volgens mij kunnen ze je niets verplichten zolang je niet tekent
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_116223539
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:11 schreef Stefan het volgende:
Ik zou gewoon deze vraag even naar je rechtsbijstand sturen, volgens mij kunnen ze je niets verplichten zolang je niet tekent
Die heeft mij dus verteld dat ze niet aan advies doen, alleen schadegevallen.

En de persoon die mij "inhoudelijk" te woord moest staan, wist nog minder van de onderwerpen dan wat ik bij elkaar heb gezocht :')
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:14:57 #7
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_116223582
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:13 schreef LostInSpace het volgende:

[..]

Die heeft mij dus verteld dat ze niet aan advies doen, alleen schadegevallen.

En de persoon die mij "inhoudelijk" te woord moest staan, wist nog minder van de onderwerpen dan wat ik bij elkaar heb gezocht :')
Ow apart, ik kan met alle juridische vragen terecht (geen DAS rechtsbijstand).
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:15:43 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_116223598
Op punt 2: jij hebt toch niets met Oostenrijkse lokale wetgeving te maken? Als Oostenrijk wil dat jij als inwoner van Nederland geld geeft aan een inwoner van Oostenrijk ben jij daar toch simpelweg niet toe verplicht?
censuur :O
pi_116223639
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Op punt 2: jij hebt toch niets met Oostenrijkse lokale wetgeving te maken? Als Oostenrijk wil dat jij als inwoner van Nederland geld geeft aan een inwoner van Oostenrijk ben jij daar toch simpelweg niet toe verplicht?
Na ja, dat hoop ik dan maar.. maar ik weet dus niet hoe dat soort dingen in elkaar steken.
pi_116223841
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad en heb alles geweigerd zowel de begrafenis als het erfdeel. Nooit problemen gehad helaas was dit niet in Oostenrijk dus daar kan ik je niet mee helpen.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:22:39 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116223846
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:10 schreef LostInSpace het volgende:

[..]

In principe niet, maar ik maak mij dus veel zorgen hierover.. en mijn moeder weet uiteraard wel waar ik woon etc. Dus ik weet niet wat nou wijsheid is.

Dat ze mijn gegevens wel weten en ik dingen netjes kan afwijzen, of dat er simpelweg niets gebeurt.
Tsja wat is wijsheid... Ik zou zelf het heft in eigen handen nemen en zorgen dat alles goed afgehandeld is zodat je je er ook niet meer druk om hoeft te maken. Maar als dat betekent dat je iemand voor 250 euro per uur moet gaan inhuren dan wordt het wel een dure grap.

Zou de Nederlandse ambassade in Oostenrijk dit niet weten? Of je naar een instantie kunnen doorsturen die hier verstand van hebben?
pi_116224001
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:26 schreef destrovel het volgende:

[..]

Je neemt wel erg snel dingen aan hoor. Ongetwijfeld heeft TS goede redenen om geen contact te willen met z'n moeder, en anders; dat is nog altijd iets persoonlijks. Ik kan genoeg dingen bedenken die, hoewel onwaarschijnlijk, genoeg zijn voor de meeste mensen om permanent het contact met de ouders te breken.
Dit dus...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_116224358
TS, hebben je ouders een testament en zo ja, hebben ze dan een langstlevenden testament? Want in dat geval gaat iig alles eerst naar je moeder. Nadat zij is overleden, krijg jij (+ eventuele broers/zussen) de erfenis, of hoe dat dan ook geregeld is in dat testament.

Misschien dat het nu nog helemaal geen probleem hoeft te zijn. Over die bijstand weet ik helaas niets, sorry.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:39:15 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116224420
quote:
6s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:37 schreef kirsten. het volgende:
TS, hebben je ouders een testament en zo ja, hebben ze dan een langstlevenden testament? Want in dat geval gaat iig alles eerst naar je moeder. Nadat zij is overleden, krijg jij (+ eventuele broers/zussen) de erfenis, of hoe dat dan ook geregeld is in dat testament.

Misschien dat het nu nog helemaal geen probleem hoeft te zijn. Over die bijstand weet ik helaas niets, sorry.
Als ze geen rode cent hebben lijkt het me sterk dat ze een testament hebben laten opstellen eigenlijk.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:51:51 #15
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_116224785
Ook vooral blijven doormekkeren.

TS: het beste kan je (volgens mij) contact opnemen met de ambassade van Oostenrijk, waarschijnlijk kunnen zij je wel helpen.
pi_116224846
Ik ben zelf grensarbeider geweest en heb veel gehad aan http://www.euregio.de/cms/publish/content/showpage.asp?themeid=30
en http://www.veg-eu.org/
pi_116225347
Ik heb een notaris gebeld en die gaat het e.e.a. voor mij navragen.

Ben benieuwd.

En voor zover ik weet, is er geen testament.
  Boks-Chick vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:09:15 #18
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_116225419
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 11:07 schreef LostInSpace het volgende:

Ben benieuwd.

wees beducht voor schulden. Mijn ouders hadden ook geen testament, maar de schulden komen instanties graag bij je verhalen -O-
lolwut
pi_116227378
Er zijn wat posts zoek en de reden lijkt me duidelijk. Het getroll van Maanvis ben ik niet alleen hier zat (en ik ben niet de enige, blijkbaar).
/discussie
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:07:06 #20
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116227553
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 11:07 schreef LostInSpace het volgende:

Ben benieuwd.

Laat nog even weten hoe het uiteindelijk zit, ben wel benieuwd.
pi_116227840
Als ik het verhaal over je pa zo lees zou ik bijna denken "good riddance" :@

Evengoed alsnog gecondoleerd ofzo.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_116228075
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 10:03 schreef LostInSpace het volgende:
Situatieschets
Zowel mijn ouders als ik hebben de Duitse nationaliteit.

We hebben meer dan 10 jaar in Nederland gewoond, voordat zij vertrokken naar Oostenrijk. Dit is in December 2005 gebeurd. Mijn ouders wonen dus 7 jaar in Oostenrijk.

Zelf woon ik in Nederland en ben ik ook niet van plan om weg te gaan.

De band tussen mij en mijn ouders is slecht. Mijn vader heeft een rommel achter gelaten in Nederland, waaronder diverse schulden. In Oostenrijk hebben ze van de bijstand geleefd al die tijd.

Vorige week is mijn vader overleden.

Mijn doelstelling is om een eventuele erfenis te weigeren. Ik wil er niets mee te maken hebben en zeker geen schulden van hem erven.

Vraag 1: Is hiervoor een actie vereist?
Van wat ik uit bronnen van het internet begrijp, geldt het Oostenrijkse Erfrecht, omdat ze al langer dan 5 jaar in Oostenrijk wonen. Zowel in Nederland als in Duitsland moet je zelf actie ondernemen, omdat je anders automatisch erft, maar in Oostenrijk lijkt dit niet zo te zijn.

Graag wil ik zeker weten of dit zo is. En als ik wel iets moet doen, hoe ik dit dan precies moet regelen.

Vraag 2: Bijstand in Oostenrijk

Van wat ik begrijp uit diverse bronnen, zijn familieleden niet verplicht om bij te dragen aan de bijstand van een ander familielid, tenzij deze in de provincie Steiermark woont. In Steiermark is het zo geregeld, dat wanneer je meer dan 1500 euro netto per maand verdient, je daar een percentage van moet afstaan om de bijstand van jouw familielid te betalen.

Mijn moeder woont in de regio Wenen en graag zou ik zeker willen weten dat ik niets hoef af te staan. Ik verdien zelf meer dan 2000 euro netto per maand, maar heb dit geld zelf hard nodig omdat mijn woning fors minder waard is geworden en ik moet verhuizen. Daarnaast wil ik niet verplicht worden om geld aan mensen te betalen waarmee ik geen goede band heb.

Mocht de band met mijn moeder herstellen, wil ik haar eventueel wel incidenteel met iets helpen, maar niet structureel honderden euro's per maand moeten betalen, omdat mijn ouders er een potje van hebben gemaakt. Dat gaat mij echt te ver. Te meer omdat mijn vader toen hij nog leefde mij per se geld afhandig wou maken en als ik hem niks gaf, boos op mij werd. Ik heb destijds het contact verbroken. Hij dronk veel, liet overal schulden achter, belazerde mensen, enzovoorts en ik was het zat om mij druk om hem te maken.

Dus ik vraag mij af hoe belangrijk het is om mijn gegevens te beschermen ten opzichte van de overheid in Oostenrijk mocht ik mijn moeder toch met een paar dingen uit de brand moeten helpen. Zij zit zelf erg in de slachtofferrol en doet alsof alles de schuld van mijn vader is.

Vraag 3: De begrafenis
De begrafenis wordt van de bijstand betaald, omdat ze geen eigen vermogen hebben. Ik wil uiteraard niet opdraaien voor de kosten hiervan. In principe zou dit alleen gebeuren als je een eventuele erfenis aanneemt, wat ik sowieso niet wil doen.

Ook hier zou ik safe moeten zijn, maar echt zeker weten doe ik dit niet en dat zit mij natuurlijk dwars. Als ik ervoor zou moeten opdraaien, ga ik er desnoods helemaal niet heen en zoeken ze het maar uit daar.

Heeft iemand verstand van deze onderwerpen hier?
Een beetje serieuze advocaat in Familierecht en Erfrecht kost al snel 250 euro per uur, rechtsbijstand doet alleen schadegevallen en geeft geen advies, dus ik zit mij hier over op te vreten op dit moment.

Aan wie kan ik deze vragen het beste nog stellen, behalve aan peperdure advocaten?
Ik ben nog van plan naar het Juridisch Loket te gaan binnenkort, maar als er nog alternatieven zijn hoor ik dat graag.
Heb je in Nederland gestudeerd? Heb je toen studiefinanciering ontvangen? Zo ja , voor de hoogte van de aanvullende beurs hebben ze gekeken naar de hoogte van het inkomen van jouw ouders , heb jij toen op papier laten zetten dat jij geen contact o.i.d. met je ouders heb?

Lijkt misschien onbelangrijk maar dan heb je iig een bewijs dat jij " er niks mee te maken hebt " .
En verder zou ik je adviseren om contact op te nemen met de Oostenrijkse ambassade , zij kunnen jou verder helpen.
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
pi_116241786
De notaris in Nederland heeft mij verteld dat inderdaad de Oostenrijkse wetgeving geldt en dat ik het met een notaris in Oostenrijk moet regelen.

Wel zouden ze voor mij iets kunnen betekenen als ik niet in Oostenrijk kan zijn op dat moment. Dan stuurt de notaris in Oostenrijk de papieren op naar de notaris in Nederland en kan ik hier de boel verwerpen en dan sturen zij het voor mij weer terug.

Ze vertelden mij ook dat daarmee in principe alles geregeld is. Als ik de erfenis in Oostenrijk verwerp, dan zou ik hier ook geen problemen moeten hebben met eventuele schulden in Nederland.

Het beste is denk ik toch om mijn gegevens door te geven daar en dat ze mij op de hoogte kunnen stellen van het overlijden van mijn vader en dat ik vervolgens expliciet de erfenis kan weigeren.

Ik heb dit nu eerst even tot mijn prioriteit gesteld, zodat ik iig niets met eventuele schulden en dergelijke te maken krijg. Het bijstand gebeuren moet ik dan maar op mij af laten komen later. Want zonder mijn gegevens door te geven, kan ik ook de erfenis niet netjes verwerpen en dat is toch prio 1.
pi_116241889
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 12:21 schreef TripleS het volgende:

[..]

Heb je in Nederland gestudeerd? Heb je toen studiefinanciering ontvangen? Zo ja , voor de hoogte van de aanvullende beurs hebben ze gekeken naar de hoogte van het inkomen van jouw ouders , heb jij toen op papier laten zetten dat jij geen contact o.i.d. met je ouders heb?

Lijkt misschien onbelangrijk maar dan heb je iig een bewijs dat jij " er niks mee te maken hebt " .
En verder zou ik je adviseren om contact op te nemen met de Oostenrijkse ambassade , zij kunnen jou verder helpen.
Ik heb wel in Nederland gestudeerd, maar heb dit zelf betaald zonder studiefinanciering.

Mijn vader had toendertijd een eigen zaak en ik werkte daar parttime. Van het salaris dat ik ontving, heb ik toen mijn studie betaald.

De problemen begonnen pas toen ik na 5 jaar genoeg ervan had om daar te werken en een andere baan zocht. Mijn vader werd daarna ook ziek en van veel dingen die daarna op de zaak verkeerd gingen kreeg ik al vrij snel de schuld, omdat hij vond dat ik hem in de steek had gelaten etc.

Ik zou het bedrijf overnemen, maar had daar geen zin in en heb daarna mijn eigen carriere opgebouwd.

[ Bericht 1% gewijzigd door LostInSpace op 31-08-2012 18:23:14 ]
  zaterdag 1 september 2012 @ 16:55:30 #25
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_116273850
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 18:14 schreef LostInSpace het volgende:
De notaris in Nederland heeft mij verteld dat inderdaad de Oostenrijkse wetgeving geldt en dat ik het met een notaris in Oostenrijk moet regelen.

Wel zouden ze voor mij iets kunnen betekenen als ik niet in Oostenrijk kan zijn op dat moment. Dan stuurt de notaris in Oostenrijk de papieren op naar de notaris in Nederland en kan ik hier de boel verwerpen en dan sturen zij het voor mij weer terug.

Ze vertelden mij ook dat daarmee in principe alles geregeld is. Als ik de erfenis in Oostenrijk verwerp, dan zou ik hier ook geen problemen moeten hebben met eventuele schulden in Nederland.

Het beste is denk ik toch om mijn gegevens door te geven daar en dat ze mij op de hoogte kunnen stellen van het overlijden van mijn vader en dat ik vervolgens expliciet de erfenis kan weigeren.

Ik heb dit nu eerst even tot mijn prioriteit gesteld, zodat ik iig niets met eventuele schulden en dergelijke te maken krijg. Het bijstand gebeuren moet ik dan maar op mij af laten komen later. Want zonder mijn gegevens door te geven, kan ik ook de erfenis niet netjes verwerpen en dat is toch prio 1.
ik weet niet hoe het met de Oostenrijkse ambassade zit, maar een vriendin van mij had ongeveer hetzelfde maar ging het daar om een erfenis uit een ander (EU)land, zij is naar de ambassade gegaan en was voor ongeveer 20 euro klaar. Zij hoefde alleen wat papier werk in te vullen en de ambassade deed de rest voor haar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')