Tijd is gratis in dit geval want het is een vrijetijdsbesteding, een ontspannende bezigheid. Lekker in de natuur zijn. Het is niet zo dat je werkuren hiervoor opgeeft. Je besteedt de tijd die je anders voor de TV (of Fok) hangt. Sterker nog, er is nog een enorme extra besparing mogelijk omdat je niet iets anders doet wat geld kost, zoals winkelen of naar de bioscoop gaan.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:30 schreef miro86 het volgende:
SeLang, zullen we even bekijken of je zelfgemaakte bramenjam economisch verantwoord is?
A) marktwaarde jam (aantal potjes * prijs per pot in de supermarkt, ajb)
B) tijd om te maken (gemiddeld per pot of in totaal; inclusief bramen plukken etc)
C) uurloon, wat verdien je normaal per uur. (als je dit liever niet zegt, kunnen we natuurlijk een break-even loon uitrekenen)
En ja, bramenjam maken is leuk, maar das de vraag niet.
Goud kopen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 17:39 schreef SeLang het volgende:
al was het alleen maar om lekker tegen Keynes types zoals Krugman in te gaan
...
Post hier jullie kwaliteit van leven verbeterende anti-economische stimulatie austerity maatregelen!
Je stelt me teleur SeLang. Het gaat om de opportunity costs. Het blijft zo dat de plezier van een uurtje jam maken + de economische waarde van de jam meer moet zijn dan je theoretische uurloon. We kunnen zelfs de economische waarde van het plezier van een uur jam maken uitrekenen.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tijd is gratis in dit geval want het is een vrijetijdsbesteding, een ontspannende bezigheid. Lekker in de natuur zijn. Het is niet zo dat je werkuren hiervoor opgeeft. Je besteedt de tijd die je anders voor de TV (of Fok) hangt. Sterker nog, er is nog een enorme extra besparing mogelijk omdat je niet iets anders doet wat geld kost, zoals winkelen of naar de bioscoop gaan.
Wat je hier schrijft klopt natuurlijk. Wat iemand leuk vindt om te doen in z'n vrije tijd en hoeveel dat waard is is heel persoonlijk. Voor mij persoonlijk is inderdaad de waarde van lekker buiten zijn, rondstruinen in de natuur en bramen plukken terwijl ik geniet van de fluitende vogeltjes meer waard dan de euro's die ik zou kunnen verdienen met dingen die ik niet leuk vind.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 23:29 schreef miro86 het volgende:
[..]
Je stelt me teleur SeLang. Het gaat om de opportunity costs. Het blijft zo dat de plezier van een uurtje jam maken + de economische waarde van de jam meer moet zijn dan je theoretische uurloon. We kunnen zelfs de economische waarde van het plezier van een uur jam maken uitrekenen.
Daarnaast is het plezier van een uur jam maken zeer persoonlijk. Voor jou is het waarschijnlijk rationeel om een paar uurtjes per jaar bramenjam te maken (anders had je het waarschijnlijk niet gedaan), voor mijn moeder ook, maar niet voor mij. Er zijn zo veel andere dingen die ik veel liever zal doen met mijn vrije tijd. Daarom moet de economische waarde van de jam nogal hoog zijn, voordat het voor mij slim wordt om jam te maken - voor mij is bramenjam dus waarschijnlijk geen besparing maar een verspilling!
Een erg ingewikkelde manier om te zeggen dat je jam maken niet leuk vindt.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 23:29 schreef miro86 het volgende:
[..]
Je stelt me teleur SeLang. Het gaat om de opportunity costs. Het blijft zo dat de plezier van een uurtje jam maken + de economische waarde van de jam meer moet zijn dan je theoretische uurloon. We kunnen zelfs de economische waarde van het plezier van een uur jam maken uitrekenen.
Daarnaast is het plezier van een uur jam maken zeer persoonlijk. Voor jou is het waarschijnlijk rationeel om een paar uurtjes per jaar bramenjam te maken (anders had je het waarschijnlijk niet gedaan), voor mijn moeder ook, maar niet voor mij. Er zijn zo veel andere dingen die ik veel liever zal doen met mijn vrije tijd. Daarom moet de economische waarde van de jam nogal hoog zijn, voordat het voor mij slim wordt om jam te maken - voor mij is bramenjam dus waarschijnlijk geen besparing maar een verspilling!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |