abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 augustus 2012 @ 17:39:58 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116155790
Na een paar decennia van unsustainable "groei" gebaseerd op kredietexpansie zijn nu de magere jaren aangebroken. Maar is dit persé slecht? Ik denk van niet.

Sommige mensen moeten gedwongen de broekriem aanhalen. Maar ook als je niet hiertoe gedwongen wordt kun je austerity omarmen, al was het alleen maar om lekker tegen Keynes types zoals Krugman in te gaan :6 :6 .

Zelf geloof ik dat tot op zekere hoogte afstand nemen van materialisme de kwaliteit van leven vooral verbetert. En ik hoop dat mensen in deze tijden van bezuinigingen en wat minder overvloed de mooie niet-materialistische dingen in het leven gaan herontdekken.

Het lijkt me daarom aardig om in dit topic dingen te posten die zowel geld besparen als tegelijkertijd de kwaliteit van het leven verbeteren.

Als voorbeeldje geef ik een aftrap: zelf je eigen bramenjam maken van bramen die GRATIS overal groeien!

Het plezier begint in de tuin, het park of in het bos waar je heerlijk op een zonnige middag in de natuur en genietend van vogeltjes ( O+ ) die fluiten GRATIS bramen gaat plukken. Als je kinderen hebt dan is het al helemaal dolle pret denk ik want kinderen vinden dat soort dingen tof. Bramen groeien bijna overal, het is praktisch onkruit, dus het is niet moeilijk om een flinke hoeveelheid te verzamelen.

Als je vervolgens met een mooi bruin verbrand kleurtje thuiskomt dan begint de tweede fase van het plezier: lekker kliederen in de keuken onder het genot van een muziekje! :)

En uiteindelijk het resultaat: heerlijke zelfgemaakte jam! :9~ :9 ^O^ Veel lekkerder dan je waar dan ook in de winkel kunt kopen en toegespitst op je eigen smaak (met of zonder pitjes, veel of weinig suiker, eventuele geheime ingredienten, etc). En na kosten (suiker, elektriciteit, water, eventuele andere niet-gratis ingredienten) nog altijd goedkoper dan de goedkoopste jam die je in de winkel kunt kopen.

Vandaag gebrouwen bramenjam :9

Mijn stelling; omarm austerity! Keynes en Krugman kunnen de pot op! :6 :6
Post hier jullie kwaliteit van leven verbeterende anti-economische stimulatie austerity maatregelen!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_116164241
SeLang, zullen we even bekijken of je zelfgemaakte bramenjam economisch verantwoord is?
A) marktwaarde jam (aantal potjes * prijs per pot in de supermarkt, ajb)
B) tijd om te maken (gemiddeld per pot of in totaal; inclusief bramen plukken etc)
C) uurloon, wat verdien je normaal per uur. (als je dit liever niet zegt, kunnen we natuurlijk een break-even loon uitrekenen)

En ja, bramenjam maken is leuk, maar das de vraag niet.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  donderdag 30 augustus 2012 @ 09:00:15 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116177951
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 21:30 schreef miro86 het volgende:
SeLang, zullen we even bekijken of je zelfgemaakte bramenjam economisch verantwoord is?
A) marktwaarde jam (aantal potjes * prijs per pot in de supermarkt, ajb)
B) tijd om te maken (gemiddeld per pot of in totaal; inclusief bramen plukken etc)
C) uurloon, wat verdien je normaal per uur. (als je dit liever niet zegt, kunnen we natuurlijk een break-even loon uitrekenen)

En ja, bramenjam maken is leuk, maar das de vraag niet.
Tijd is gratis in dit geval want het is een vrijetijdsbesteding, een ontspannende bezigheid. Lekker in de natuur zijn. Het is niet zo dat je werkuren hiervoor opgeeft. Je besteedt de tijd die je anders voor de TV (of Fok) hangt. Sterker nog, er is nog een enorme extra besparing mogelijk omdat je niet iets anders doet wat geld kost, zoals winkelen of naar de bioscoop gaan.
Mijn reisverslagen
pi_116179134
Een topic met nobele intenties maar ik denk dat er verassend weinig suggesties overblijven als alles wat genoemd wordt moet voldoen aan het levenskwaliteit verhogende alsmede het geldbesparende aspect zonder dat we de bekende vormen van ''gratis'' vrijetijdsbesteding gaan aanhalen. Ik denk dat een simpele anti-materialistische insteek op zich de lading van de vraag het best dekt. Niet meedoen aan de ratrace om indruk te maken op anderen is imo ruim voldoende om flink meer rust in de bovenkamer te creeren. Het idote is namelijk dat niemand ooit deze race gaat winnen maar velen zich toch voor 110% inzetten. Materialisme maakt niet gelukkig en dat lijkt me een glashard feit.
One man's trash, another man's treasure.
pi_116180024
Veel werken en in het weekend uitslapen. Heb nauwelijks tijd om de zuurverdiende centen uit te geven.
pi_116187356
Heb Guild Wars 2 gekocht, hiermee kan ik me volledig terugtrekken van de materialistische wereld en me focussen op virtueel bezit.

En dat zonder maandelijkse fee. ^O^
  donderdag 30 augustus 2012 @ 15:18:52 #7
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_116188480
quote:
10s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 17:39 schreef SeLang het volgende:

al was het alleen maar om lekker tegen Keynes types zoals Krugman in te gaan

...

Post hier jullie kwaliteit van leven verbeterende anti-economische stimulatie austerity maatregelen!
Goud kopen.

• Het geld staat niet meer op je rekening dus je geeft het ook niet uit.
• Lullo´s als Krugman in hun papieren paleizen zijn bang voor de goudkopende medemens.
pi_116188548
In feite, kabel TV abonnement opzeggen, geen krant, en geen internet en gewoon je leven leiden.De ratrace is naar mijn gevoel iets waar de meesten inzitten voor ze het goed beseffen, mede dankzij de manipulatie van de banken op jongere leeftijd, leningen, enz.. no way back tot alles afbetaald is , en o ja, dan nog wat sparen voor later, daar gaan we weer...
Trouwens, veel mensen denken dat, mochten ze veel geld hebben hun problemen ook weg zijn , maar voor 99% is dit niet waar.
pi_116190191
Wat ik overigens de laatste tijd als levenskwaliteit verhogende maatregel heb geimplementeerd is minder internetten. Ik merkte op dat ik toch wel veel surfte in mijn vrije tijd en heb daartoe besloten om doelgerichter het web op te gaan. Dingen die ik wil weten schrijf ik steeds vaker op voordat ik aan mijn zoektocht begin omdat dit anders vaak leidde tot zinloos doorklikken. Alhoewel ik zeker niet kan ontkennen dat ik met dit gedrag veel geleerd heb probeer ik het tegenwoordig wat te beperken. Niewssites en blogs bekijk ik nog maar 1 of 2x per dag/week en interessante artikelen en forumposts scan ik snel door en sla deze vervolgens op als een .txt om ze later op mijn gemak in de tuin te lezen op een backlightloze e-reader. Het klinkt misschien als een kneuterige aanpak maar aangezien ik hiermee het schermstaren wel degelijk heb weten te reduceren voel ik me er vooralsnog goed bij. Daarnaast werkt dit austerity ook in de hand want ik hoef minder lang 200W te stoken dus blijft er meer $$ over. ;)
One man's trash, another man's treasure.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 18:34:17 #10
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_116196450
Wijze woorden in dit topic. Ik zal proberen om zelf ook met wat tips te komen.
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:25:37 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116201509
Economisch gezien ben ik het niet met je eens, geld moet rollen zodat er werkgelegenheid en vooruitgang ontstaat. Maar qua levenswijze vind ik wel dat je gelijk hebt. Meer geld is vaak ook meer materialisme en meer vervlakking en verdomming.

Marktplaats vind ik nog altijd een van de beste manieren om geld en het milieu te sparen. Ga naar zolder en kijk hoeveel dingen daar staan die je nooit meer nodig hebt. Iedere doos die al een jaar lang gesloten is geweest kun je sowieso daar toe rekenen.
Trek een vrije zaterdagmiddag uit om al die rommel naar beneden te halen, te fotograferen en op marktplaats te zetten. Stel een termijn van 2 weken. Dan nog geen bod: gaat het restant naar de stort.

Je kunt het geld dat je zo verdient bijvoorbeeld investeren in led-verlichting. Dan hoef je de komende 20 jaar geen nieuwe gloeilampen meer te kopen en bespaar je toch al snel 50 cent per dag op je stroom. Lijkt niks, maar dat gaat wel 20 jaar door!
The End Times are wild
pi_116212518
quote:
10s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 09:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Tijd is gratis in dit geval want het is een vrijetijdsbesteding, een ontspannende bezigheid. Lekker in de natuur zijn. Het is niet zo dat je werkuren hiervoor opgeeft. Je besteedt de tijd die je anders voor de TV (of Fok) hangt. Sterker nog, er is nog een enorme extra besparing mogelijk omdat je niet iets anders doet wat geld kost, zoals winkelen of naar de bioscoop gaan.
Je stelt me teleur SeLang. Het gaat om de opportunity costs. Het blijft zo dat de plezier van een uurtje jam maken + de economische waarde van de jam meer moet zijn dan je theoretische uurloon. We kunnen zelfs de economische waarde van het plezier van een uur jam maken uitrekenen.
Daarnaast is het plezier van een uur jam maken zeer persoonlijk. Voor jou is het waarschijnlijk rationeel om een paar uurtjes per jaar bramenjam te maken (anders had je het waarschijnlijk niet gedaan), voor mijn moeder ook, maar niet voor mij. Er zijn zo veel andere dingen die ik veel liever zal doen met mijn vrije tijd. Daarom moet de economische waarde van de jam nogal hoog zijn, voordat het voor mij slim wordt om jam te maken - voor mij is bramenjam dus waarschijnlijk geen besparing maar een verspilling!
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:31:02 #13
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_116216776
Er is dan ook een mentaliteitsverandering voor nodig denk ik.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:13:42 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116223543
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 23:29 schreef miro86 het volgende:

[..]

Je stelt me teleur SeLang. Het gaat om de opportunity costs. Het blijft zo dat de plezier van een uurtje jam maken + de economische waarde van de jam meer moet zijn dan je theoretische uurloon. We kunnen zelfs de economische waarde van het plezier van een uur jam maken uitrekenen.
Daarnaast is het plezier van een uur jam maken zeer persoonlijk. Voor jou is het waarschijnlijk rationeel om een paar uurtjes per jaar bramenjam te maken (anders had je het waarschijnlijk niet gedaan), voor mijn moeder ook, maar niet voor mij. Er zijn zo veel andere dingen die ik veel liever zal doen met mijn vrije tijd. Daarom moet de economische waarde van de jam nogal hoog zijn, voordat het voor mij slim wordt om jam te maken - voor mij is bramenjam dus waarschijnlijk geen besparing maar een verspilling!
Wat je hier schrijft klopt natuurlijk. Wat iemand leuk vindt om te doen in z'n vrije tijd en hoeveel dat waard is is heel persoonlijk. Voor mij persoonlijk is inderdaad de waarde van lekker buiten zijn, rondstruinen in de natuur en bramen plukken terwijl ik geniet van de fluitende vogeltjes meer waard dan de euro's die ik zou kunnen verdienen met dingen die ik niet leuk vind.

De waarde van extra geld daalt snel op het moment dat je genoeg hebt om comfortabel te kunnen leven. Dat is de valkuil van "waarde" in geld proberen uit te drukken. Geld is uiteindelijk maar een middel om je kwaliteit van leven te verhogen. Eerst is dat om primaire basisbehoeften te vervullen (eten, dak boven je hoofd, etc...) en als daaraan is voldaan dan dient het om op andere manier je kwaliteit van leven te verhogen (mooier huis, vakanties, etc... whatever makes you happy!).

Naarmate je primaire levensbehoeften zijn vervuld en je welvaart toeneemt zul je steeds kritischer moeten kijken of extra geld je kwaliteit van leven nog wel verbetert. Staat het nog wel in verhouding tot wat je er voor opgeeft?

Ik heb de indruk dat bij veel mensen die balans zoek is. Bijvoorbeeld als ik zie hoe sommige mensen hun tijd op aarde verspillen en hun gezondheid op het spel zetten om een duurdere auto of een duurder huis te kunnen betalen. Maar het is natuurlijk niet aan mij om daarover te oordelen.

Natuurlijk is dat jam maken maar een voorbeeldje. Het gaat me eigenlijk meer om de bredere achterliggende gedachte. Dat (al dan niet gedwongen) austerity kan leiden tot een herweging van waarden en dat het resultaat juist positief kan zijn. Maar misschien kun jij zelf ook hier iets posten wat voor jou leuk en geldbesparend is en wat de kwaliteit van leven voor jou verbetert.
Mijn reisverslagen
pi_116225976
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 23:29 schreef miro86 het volgende:

[..]

Een erg ingewikkelde manier om te zeggen dat je jam maken niet leuk vindt. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')