Ik heb een bijbaan in de horeca en ik heb onlangs mijn 3e verlenging van mijn arbeidsovereenkomst gehad. Ik zit dus aan mijn 4e (aansluitende) contract voor bepaalde tijd.
Door de afgelopen cao-loze periode en het bemiddelingsakkoord dat zojuist bereikt is, is het mij niet meer duidelijk of ik nu wel of niet een vast contract heb.
Als mijn contract verlenging had plaatsgevonden vóór 1 mei 2012, dan was de oude CAO nog geldig geweest en had ik uiteraard géén vast contract gekregen, aangezien je volgens de oude CAO pas ná de vijfde verlenging/mét de zesde verlenging een vast contract zou hebben.
En in het zojuist bereikte bemiddelingsakkoord voor de nieuwe CAO horeca staat het volgende:
“Het aantal arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd wordt (per 1 januari 2014) teruggebracht naar drie contracten in drie jaar, conform de Wet Zekerheid en Flexibiliteit.”
(Bron:
http://www.fnvhoreca.nl/949/laatste-nieuws.html).
Echter heb ik mijn contractverlenging dus getekend tijdens de CAO-loze periode (na 1 mei 2012), en vóór het bereiken van het nieuwe CAO. Over contractverlengingen tijdens de CAO-loze periode las ik het volgende (zie punt 3):
1. Als ik na 31 maart 2012 een contract teken, kan hierin dan nog wel opgenomen zijn dat de
cao horeca van toepassing is?Dat is mogelijk. Op dit moment is er alleen geen cao, waardoor niet alle cao-bepalingen
meer van kracht zijn. In de wet zijn bepalingen opgenomen waarvan alleen in de cao
afgeweken mag worden. In de cao-loze periode mag dit niet meer. Kijk op pagina 9:
driekwart dwingend recht. Als er in de toekomst wel weer een cao wordt afgesloten, dan
is deze daarmee direct op jou van toepassing.
2. Mijn contract verliep in de maand april 2012, dit was mijn vierde contract. Heb ik bij
verlenging recht op een vast contract?Het contract wordt voor de vierde keer verlengd. Dit contract mag dan op basis van de
oude cao nog 1 keer verlengd worden zonder het recht op een vast contract. In de
maand april is er namelijk een overgangsregeling ingesteld. De oude cao-bepaling voor
de keten van contracten bleef in de maand april van kracht. Dit betekent dat je contract
voor de derde, vierde of vijfde keer verlengd mocht worden.
1 mei 2012 is deze regeling vervallen en geldt de wettelijke regeling, van 3 tijdelijke
contracten in 3 jaar.
3. Mijn contract liep/loopt af na 30 april 2012, dit is mijn vierde contract. Heb ik bij verlenging
recht op een vast contract?Ja. Er wordt voor de vierde keer verlengd, dus heb je recht op een vast contract op basis
van de wettelijke regeling; namelijk 3 tijdelijke contracten in 3 jaar.
(Bron:
http://www.fnvhorecabond.nl/downloads/download.pdf)
Graag hoor ik wat jullie denken, alvast bedankt voor de moeite.