Hallo allemaal,
Sinds april huur ik een studentenkamer en de huur daarvan is opgesplitst in kale huur en woonservicekosten. Nu heb ik het vermoeden dat die woonservicekosten aan de hoge kant zijn en wil ik mijn huisbaas vragen deze kosten inzichtelijk te maken, maar eerst zou ik graag weten of jullie het een beetje met me eens zijn.
De woonservicekosten bedragen voor mij 105,- per maand, voor mijn andere drie huisgenoten geldt hetzelfde, in totaal betalen we dus 420,- aan woonservicekosten per maand. Hier zit elektriciteit, gas, water, signaal voor tv, administratiekosten, afvalstoffenheffing en "ter beschikking stellen roerende zaken" (is me niet geheel duidelijk welke roerende zaken dit zijn) bij in. Internet, wasmachine, koelkasten, magnetron etc regelen we zelf.
Info over het huis: het is een jaren '30 bovenwoning met twee verdiepingen, met vier kamers, een keuken, een badkamer en toilet (geen gezamenlijke woonkamer). Kamer van een huisgenootje heeft dubbelglas, de rest is enkel glas en volgens mij is de woning niet zo goed geïsoleerd. Daar tegenover staat dat we weinig thuis zijn: doordeweeks zijn we allemaal vrij druk en bijna alleen maar 's avonds / 's nachts aanwezig, in het weekend gaan de meesten naar hun ouders en in de vakantie is er vaak ook niemand aanwezig. Verder proberen we een beetje op de kosten te letten door de verwarming niet onnodig aan te zetten, etc.
Wat denken jullie, is 105,- pp een hoog bedrag aan woonservicekosten voor een studentenkamer of valt dat mee? Hoor graag van jullie