abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116102305
Hallo allemaal,

Sinds april huur ik een studentenkamer en de huur daarvan is opgesplitst in kale huur en woonservicekosten. Nu heb ik het vermoeden dat die woonservicekosten aan de hoge kant zijn en wil ik mijn huisbaas vragen deze kosten inzichtelijk te maken, maar eerst zou ik graag weten of jullie het een beetje met me eens zijn.

De woonservicekosten bedragen voor mij 105,- per maand, voor mijn andere drie huisgenoten geldt hetzelfde, in totaal betalen we dus 420,- aan woonservicekosten per maand. Hier zit elektriciteit, gas, water, signaal voor tv, administratiekosten, afvalstoffenheffing en "ter beschikking stellen roerende zaken" (is me niet geheel duidelijk welke roerende zaken dit zijn) bij in. Internet, wasmachine, koelkasten, magnetron etc regelen we zelf.

Info over het huis: het is een jaren '30 bovenwoning met twee verdiepingen, met vier kamers, een keuken, een badkamer en toilet (geen gezamenlijke woonkamer). Kamer van een huisgenootje heeft dubbelglas, de rest is enkel glas en volgens mij is de woning niet zo goed geïsoleerd. Daar tegenover staat dat we weinig thuis zijn: doordeweeks zijn we allemaal vrij druk en bijna alleen maar 's avonds / 's nachts aanwezig, in het weekend gaan de meesten naar hun ouders en in de vakantie is er vaak ook niemand aanwezig. Verder proberen we een beetje op de kosten te letten door de verwarming niet onnodig aan te zetten, etc.

Wat denken jullie, is 105,- pp een hoog bedrag aan woonservicekosten voor een studentenkamer of valt dat mee? Hoor graag van jullie :)
pi_116102566
Kun je zelf de meterstanden opnemen? Dan kun je vast de verbruikskosten voor gwl uitrekenen. Idem met de tv en gemeentelijke heffingen. Woont de huisbaas ook in hetzelfde pand?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_116103139
Heb eerlijk gezegd nog nooit ergens meterstanden afgelezen, misschien wel een goed idee om me daar eens in te verdiepen :@ Dankjewel voor de tip. Heb net wel de afvalstoffenheffing opgezocht, dat zou in ieder geval niet de grote boosdoener mogen zijn in het kostenplaatje (komt omgerekend op ongeveer 7,- pppm uit).

Huisbaas woont trouwens niet bij ons.
pi_116103424
Ik betaalde ¤ 130,- voor 15m2 en daar zaten internet en tv nog niet bij. Dus ik denk dat het wel meevalt.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_116103467
Wij woonden voorheen met 3 personen in een grote (140m2), zo goed als ongeisoleerde jaren 30 woning, en waren uiteindelijk 300 euro per maand kwijt aan gas, water en electriciteit. In tegenstelling tot jullie waren wij wel veel thuis. Voor gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, etc) zit je met een euro of 50 per maand in totaal wel goed. Ik zou dus zeggen dat die 420 euro eerder 300 moet zijn.

Begin gewoon met het noteren van de meterstanden (en houdt er rekening mee dat je in koude wintermaanden véél meer gas, het duurste, verbruikt dan in de zomermaanden ;)), en vraag dan aan het eind van het jaar om een eindafrekening op basis van de jaarafrekening van de energieleverancier. Daar zal dan vast uitkomen dat jullie elk een euro of 30 oid per maand zouden moeten terugkrijgen. Of de huisbaas jullie dat gaat geven is natuurlijk een tweede ;)
pi_116104209
Aan de hand van jou lijstje kan je natuurlijk een makkelijk rekensommetje maken:
- TV: ¤ 17,- p/m
- G/W/E - slecht geïsoleerde woning, maar weinig thuis: ¤ 100,- p/m?
- Afvalstoffenheffing: ¤ 28,- p/m
- Administratiekosten :'): ¤ 50,- p/m?

Dan kom je uit op ¤ 200 per maand.

Per persoon kom je dan uit op ¤ 50,-. Stel je stroomverbruik is hoger, dan is het misschien ¤ 150,-, maar dat scheelt slechts ¤ 12,50 p.p.

Aan de hand hiervan zou je dus kunnen stellen dat je huisbaas roerende zaken beschikbaar stelt á ¤ 50,- per maand, in totaal ¤ 200,-.

Je geeft zelf aan geen idee te hebben wat er onder valt... Het enige dat ik kan bedenken is de vloer. Misschien nog raamdecoratie? Keuken/ badkamer is allemaal onroerend.

Met andere woorden: ik ben het er mee eens dat je servicekosten buiten proportioneel zijn.
pi_116106863
Van de servicekosten hoor je achteraf toch altijd een afrekening te krijgen, zo te lezen woon jij er pas, maar hebben je huisgenoten al eens een jaar afrekening van die servicekosten gehad.

@jorz alleen al voor de standaard aansluitkosten met weinig verbruik zit ik in een single huishouden met redelijke isolatie al aan de 100 euro per maand voor GWL. Die 100 per maand voor GWL die jij schat is echt te weinig voor een slecht geisoleerd studentenhuis met 4 bewoners.
pi_116108037
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 14:48 schreef Basp1 het volgende:
Van de servicekosten hoor je achteraf toch altijd een afrekening te krijgen, zo te lezen woon jij er pas, maar hebben je huisgenoten al eens een jaar afrekening van die servicekosten gehad.

@jorz alleen al voor de standaard aansluitkosten met weinig verbruik zit ik in een single huishouden met redelijke isolatie al aan de 100 euro per maand voor GWL. Die 100 per maand voor GWL die jij schat is echt te weinig voor een slecht geisoleerd studentenhuis met 4 bewoners.
Dan verbruik jij echt gigantisch veel. Bij mijn eerste huisje met m'n vrouw zaten we aan de ¤ 75,- per maand: jaren 30 woning, slechte isolatie, gashaard als verwarming: veel gasverbruik dus, en bijna altijd iemand thuis, in het weekend beide. Dit was zo'n 3 jaar geleden.

Voor TS geldt: 's Nachts verbruik je weinig, overdag zijn ze niet thuis, en in het weekend ook niet. Ik denk dat ze niet veel meer dan ¤ 100,- pm verbruiken.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:38:26 #9
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_116108933
Aan het eind van het jaar is de huisbaas verplicht een overzicht te leveren van de daadwerkelijke kosten die zijn gemaakt. Als je daar om vraagt, is hij ook verplicht om de achterliggende nota's te overleggen.

De servicekosten mogen alleen gerekend worden als die kosten er ook daadwerkelijk geweest zijn. Alles wat je teveel betaald hebt, krijg je terug, maar andersom, eventueel bijbetalen, geldt ook. Het is echt een voorschot en mag geen melkkoe zijn voor de verhuurder.
pi_116109112
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 15:16 schreef jroz het volgende:

Dan verbruik jij echt gigantisch veel. Bij mijn eerste huisje met m'n vrouw zaten we aan de ¤ 75,- per maand: jaren 30 woning, slechte isolatie, gashaard als verwarming: veel gasverbruik dus, en bijna altijd iemand thuis, in het weekend beide. Dit was zo'n 3 jaar geleden.

1200 KWH een geisertje voor mijn warmwater, ik weet niet precies hoeveel kuub gas, en nog stadsverwarming.

Ok misschien zit ik totaal op 80 of 90 , maar kijk eens wat meer verbruiks topics hier op fok dan zul je zien dat 75 euro per maand echt een bizar laag verbruik is. :+
pi_116119425
studenten die in een "allin" studentenkamer wonen gaan niet zuinig om met elektra/gas/water etc
dus vaak iedereen een tv/muziekinstallatie/pc's die 24u per dag aan staan/ talloze apparaten op standby en veel opladers in de stopcontacten
daarbij ook vaak wasjes draaien / wasdroger / waterverspilling
en niet vergeten de verwarming continue aan zodat het altijd een aangename 21 graden thuis is

dan is 400 per maand zo gek nog niet hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')