dit maar liever na volledig ontdooit graag binnen 1 dag comsumerenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:10 schreef Osiris024 het volgende:
Paar dagen max.
Als je het nu allemaal bakt, kan je het weer opnieuw invriezen.
Maar niet ontdooien en opnieuw invriezenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 01:34 schreef shewantsagentlemen het volgende:
Kip kan je gerust invriezen. Vooral als het onbereid is. Maximaal 2 tot 3 weken is geen probleem. Doet mijn moeder ook. Ik merk geen kwaliteitsverschil.
In de supermarkten heb je toch ook diepvriesavondmaaltijden met kip erin. Die kunnen weken en zelf maanden in de vriezer blijven.
Mee eens!quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 08:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar niet ontdooien en opnieuw invriezen
Kan best.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 00:23 schreef Zapata het volgende:
Hoezo kan kip niet terug de vriezer in dan?
Tuurlijk, je kan hem wel 100 keer ontdooien en invriezen. Maar dan is het meer een biologisch wapen dan voedselquote:
En met ontdooien versnel je het proces met een factor 10. Bovendien droogt je vlees heel erg uit, bah!quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 20:28 schreef RobinOok het volgende:
Nah, met invriezen stop je het proces. Altijd nog beter dan 3 dagen koelkast.
Kwestie van logica en 1+1=2
quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 05:14 schreef RobinOok het volgende:
Drie dagen koelkast = 3 dagen op + 3C
Terug invriezen = 2 dagen op -18C en 1 dag van -18C naar +3C
Bacterieen vermenigvuldigen zich heel rap bij kamertemperatuur, een stuk langzamer bij 3C in een koelkast en niet bij -18C in een vriezer. Hoe moet ik die versnelling voor me zien? Leg eens uit?
Dat klinkt wel heeeeeel spannend. Ha!quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 18:41 schreef Hagelkaas het volgende:
Micro-organismen zitten niet stil als je iets bevriest. Ze kunnen zich niet vermenigvuldigen maar hier wel 'voorbereidingen' toe treffen.
Robin, stel je niet zo aan, iedere instantie die zich bezig houd met voedselveiligheid zegt dat je ontdooide kip niet opnieuw moet invriezen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 19:20 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat klinkt wel heeeeeel spannend. Ha!
Vind je 't erg als ik er geen donder van geloof?
Popelende bacteriën die zich bij dooi in turboboost-stand gaan vermenigvuldigen.
Ik heb er zelf niet voor gestudeerd noch weet ik precies hoe de vork in de steel zit. Daarom leg ik uit in jip-en-janneketaal wat ik van die jongen erover heb gehoord.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 20:17 schreef RobinOok het volgende:
Ja, tuurlijk zeggen ze dat. Het is ook niet aan te raden. Het is zelfs af te raden.
Beter gewoon verse kip eten. Beter hooguit 1 keer invriezen.
Maar dat neemt niet weg dat opnieuw invriezen altijd nog beter is dan 3 dagen of langer in de koelkast bewaren. De voornaamste reden waarom je vlees niet opnieuw in wilt vriezen is dat de kwaliteit cq smaak achteruit gaat. En volgens mij heeft het helemaal niks te maken met extra gevaren van in de startblokken staande gemuteerde superbacterieen die zich opeens 8 keer zo snel kunnen vermenigvuldigen na de 2e keer invriezen. Let wel, niet na de 1e keer invriezen, pas bij de 2e keer worden ze gevaarlijk! Haha, iedereen mag geloven wat ie wil hoor, maar ik gebruik liever mijn verstand.
Even ter info, dit is wat het voedingscentrum erover zegt:
"Ontdooid rauw vlees kun je beter niet opnieuw invriezen. Bij het ontdooien komt namelijk vleesvocht vrij. Wanneer het dan nog een keer wordt ingevroren en ontdooid, komt dat de kwaliteit niet ten goede, de kip wordt minder mals."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |