Beste fokkers,
Ik wist niet precies of dit topic bij schoolzaken of recht hoorde, maar omdat het volgens mij meer met recht(vaardigheid) te maken heeft, plaats ik het maar hier.
Op het voortgezet onderwijs heb ik mijn TL en havo diploma mogen behalen, maar nadat ik mijn havo diploma behaald had, wou ik ook mijn vwo diploma behalen. Dit was al een tijd bekend op school, al 3 jaar voordat ik examen had gedaan voor mijn havo diploma.
Mijn havo diploma had ik gelukkig met mooie cijfers behaald, namelijk met een gemiddelde van 7,6. Echter vond de teamleider dat ik van school af moest, omdat ik te volwassen was en ik dus de andere leerlingen in de klas zou storen.
Hiermee was ik het niet eens, maar ik mocht niks meer inbrengen omdat de teamleider al zijn beslissing had gemaakt.
Nu het probleem:
Destijds zei mijn decaan op dezelfde school dat ik niet in aanmerking kwam om uitbesteed te worden omdat ik al een startkwalificatie heb behaald. Wat ook niet onbelangrijk is om te melden, ik ben 18 jaar en word dit jaar nog 19. Nu lees ik anderhalf maand later, nadat ik mijzelf heb ingeschreven op de vavo en mijn schoolboeken al gehuurd heb voor ¤430,- , dat ik gewoon uitbesteed mocht worden en de school waar ik op zat dus gewoon tegen mij gelogen heeft.
De vraag:
Moet de desbetreffende school alsnog de kosten voor mijn opleiding betalen, of ben ik te laat om hier nog wat van te maken?
Extra info:
De kosten voor het volgen van de vavo opleiding: ¤1065,-.
Op de brochure voor de rutteregeling (uitbesteding) op de website van mijn gemeente (den haag) staat het volgende:
Wat zijn de voorwaarden?
1. De leerling is ouder dan 16 jaar.
2. Indien de leerling 18 jaar of ouder is, heeft hij ononderbroken in het voorgezet onderwijs of daaraan
gelijkgesteld onderwijs ingeschreven gestaan.
3. De leerling staat ingeschreven bij een vo-school (vmbo-tl, havo, vwo
4. De leerling moet volgens het bevoegd gezag van de vo-school meer kans hebben een diploma te
behalen als hij voortaan vavo-traject volgt.
5. De leerling telt niet mee voor de bekostiging bij de bve-instelling voor dezelfde opleiding of een
opleiding met overlappende vakken c.q. onderwijsmodules.
6. De uitbesteding van leerlingen beperkt blijft tot het aantal leerjaren dat de leerling nog maximaal in
het regulier onderwijs te gaan zou hebben, vermeerderd met één leerjaar (in geval van vertraging).
7. Leerlingen die gezakt zijn voor hun vo-diploma en bij een vo-school staan ingeschreven om één of
enkele vakken aan het vavo te volgen tellen voor 50 procent van de reguliere bekostiging mee.
Alvast bedankt voor het lezen.