abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115892716
Beste fokkers,

Ik wist niet precies of dit topic bij schoolzaken of recht hoorde, maar omdat het volgens mij meer met recht(vaardigheid) te maken heeft, plaats ik het maar hier.

Op het voortgezet onderwijs heb ik mijn TL en havo diploma mogen behalen, maar nadat ik mijn havo diploma behaald had, wou ik ook mijn vwo diploma behalen. Dit was al een tijd bekend op school, al 3 jaar voordat ik examen had gedaan voor mijn havo diploma.

Mijn havo diploma had ik gelukkig met mooie cijfers behaald, namelijk met een gemiddelde van 7,6. Echter vond de teamleider dat ik van school af moest, omdat ik te volwassen was en ik dus de andere leerlingen in de klas zou storen.

Hiermee was ik het niet eens, maar ik mocht niks meer inbrengen omdat de teamleider al zijn beslissing had gemaakt.

Nu het probleem:

Destijds zei mijn decaan op dezelfde school dat ik niet in aanmerking kwam om uitbesteed te worden omdat ik al een startkwalificatie heb behaald. Wat ook niet onbelangrijk is om te melden, ik ben 18 jaar en word dit jaar nog 19. Nu lees ik anderhalf maand later, nadat ik mijzelf heb ingeschreven op de vavo en mijn schoolboeken al gehuurd heb voor ¤430,- , dat ik gewoon uitbesteed mocht worden en de school waar ik op zat dus gewoon tegen mij gelogen heeft.

De vraag:

Moet de desbetreffende school alsnog de kosten voor mijn opleiding betalen, of ben ik te laat om hier nog wat van te maken?

Extra info:

De kosten voor het volgen van de vavo opleiding: ¤1065,-.

Op de brochure voor de rutteregeling (uitbesteding) op de website van mijn gemeente (den haag) staat het volgende:

Wat zijn de voorwaarden?
1. De leerling is ouder dan 16 jaar.
2. Indien de leerling 18 jaar of ouder is, heeft hij ononderbroken in het voorgezet onderwijs of daaraan
gelijkgesteld onderwijs ingeschreven gestaan.
3. De leerling staat ingeschreven bij een vo-school (vmbo-tl, havo, vwo
4. De leerling moet volgens het bevoegd gezag van de vo-school meer kans hebben een diploma te
behalen als hij voortaan vavo-traject volgt.
5. De leerling telt niet mee voor de bekostiging bij de bve-instelling voor dezelfde opleiding of een
opleiding met overlappende vakken c.q. onderwijsmodules.
6. De uitbesteding van leerlingen beperkt blijft tot het aantal leerjaren dat de leerling nog maximaal in
het regulier onderwijs te gaan zou hebben, vermeerderd met één leerjaar (in geval van vertraging).
7. Leerlingen die gezakt zijn voor hun vo-diploma en bij een vo-school staan ingeschreven om één of
enkele vakken aan het vavo te volgen tellen voor 50 procent van de reguliere bekostiging mee.

Alvast bedankt voor het lezen.
pi_115895709
Als dit het ergste is wat er in je leven gebeurd dan ben je een gelukkige vogel. Concentreer je op de toekomst en maar er wat van. Laat dit gewoon varen omdat het teveel tijd/geld kost om dit aan te vechten.
Free people own guns! Slaves do not!
pi_115895850
Andere school?
Zie!
pi_115896957
Wat mis je nu doordat je niet via school naar Vavo gegaan bent?
pi_115897703
School mag er gewoon voor kiezen jou niet uit te besteden. Hun reden [startkwalificatie] is een geldige reden. Daarbij mag een school maar een beperkt aantal leerlingen uitbesteden, jij bent natuurlijk geen prioriteit.. Balen van de extra kosten voor jou, maar het is alsnog een schrijntje van de kosten die jij volgend jaar moet betalen als je naar de uni gaat :P Ga geen moeite doen om er tegen in te gaan, hoogstwaarschijnlijk heeft dat toch geen zin.
pi_115897705
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 08:52 schreef Artbij2 het volgende:
Wat mis je nu doordat je niet via school naar Vavo gegaan bent?
1065 euro?
pi_115898726
Bedankt voor de reacties.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 05:16 schreef johnson555 het volgende:
Andere school?
Dat is inderdaad een optie, de vavo sluit echter het best aan bij mijn wensen. Dit heb ik ook later begrepen, nadat ik werd afgewezen door de middelbare school waar ik op zat. Op de vavo krijg ik namelijk de kans om mijn opleiding in 1 jaar afronden ipv 2 jaar. Alleen de kosten wat het meebrengt, als je het vergelijkt met de middelbare school, is wat ongelukkig.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 09:34 schreef SLP_ het volgende:
School mag er gewoon voor kiezen jou niet uit te besteden. Hun reden [startkwalificatie] is een geldige reden. Daarbij mag een school maar een beperkt aantal leerlingen uitbesteden, jij bent natuurlijk geen prioriteit.. Balen van de extra kosten voor jou, maar het is alsnog een schrijntje van de kosten die jij volgend jaar moet betalen als je naar de uni gaat :P Ga geen moeite doen om er tegen in te gaan, hoogstwaarschijnlijk heeft dat toch geen zin.
Ah, okee jammer dan. Anders kon ik dat geld opzij zetten voor de studie die ik na het vwo ga volgen. ¤1500,- is best veel geld.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 09:34 schreef SwissDutchy het volgende:

[..]

1065 euro?
1495 euro zelfs, schoolgeld + kosten van schoolboeken (430)
  donderdag 23 augustus 2012 @ 10:25:57 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_115898812
Arme jongen, je weet dat je voor studie straks ook moet betalen?

Je had beter een HBO studie kunnen gaan doen en daarna een Master gaan halen.
So we just called him Fred
pi_115899385
Is dat wat nieuws trouwens dan, dat een teamleider zomaar even kan bepalen dat je geen vwo mag doen gewoon op de middelbare school waar je ook de havo hebt afgerond? En hoe moet ik dat voor me zien, andere leerlingen storen door te volwassen te zijn? Andere leerlingen storen door onvolwassen te zijn kan ik me nog wat bij voorstellen, maar dit klinkt allemaal wel erg vaag.
pi_115899991
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:25 schreef FredvZ het volgende:
Arme jongen, je weet dat je voor studie straks ook moet betalen?

Je had beter een HBO studie kunnen gaan doen en daarna een Master gaan halen.
Ja dat klopt inderdaad, maar helaas kan bij de opleiding geneeskunde, die ik later wil doen, niet instromen zonder vwo diploma. Vandaar dat ik het maar via de vavo probeer.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 10:50 schreef gelestipjes het volgende:
Is dat wat nieuws trouwens dan, dat een teamleider zomaar even kan bepalen dat je geen vwo mag doen gewoon op de middelbare school waar je ook de havo hebt afgerond? En hoe moet ik dat voor me zien, andere leerlingen storen door te volwassen te zijn? Andere leerlingen storen door onvolwassen te zijn kan ik me nog wat bij voorstellen, maar dit klinkt allemaal wel erg vaag.
Het gebeurt wel vaker dat leerlingen zomaar uitgeschreven worden en selectief worden doorgelaten zonder puur naar de cijferlijst te kijken, maar gezien mijn goede gedrag op de school, verwachtte ik niet dat ik uitgeschreven zou worden. Mijn docenten waren allemaal ook erg positief over mij en blij dat ik weer bij hen kwam etc, maar die teamleider had ik niet als docent.

Ik zou blijkbaar storend zijn omdat ik alles al meegemaakt heb, en mij dus zou vervelen in de klas wat zich zou uiten op andere leerlingen -_-. Ach ja, vavo is uiteindelijk toch een betere keuze. Loop ik een jaartje minder achter.
pi_115902434
Even een update voor mensen die later wat aan dit topic hebben:

Ik heb net met de DUO Infolijn gebeld, waar ik mijn situatie heb uitgelegd. Net als SLP_ zeiden zij ook dat de school dus niet verplicht is om mij uit te besteden, en dat de vavo meer bedoelt is om leerlingen die gezakt zijn toch nog hun diploma te laten behalen door een aantal vakken opnieuw te volgen.

Toch vind ik dat het wel erg verwarrend is, omdat het volgende in de brochure staat:

Tot slot, kunnen ook leerlingen die met succes een vo-opleiding hebben afgerond uitbesteed worden aan
het vavo om daar een vo-opleiding van een hogere schoolsoort te (vmbo-tl, havo, vwo) te volgen. Een
aantal zaken zijn daarvoor van groot belang:
• Beschikt de leerling over de capaciteiten om een hoger vo-diploma te halen?
• Is de leerling voldoende zelfstandig en gedisciplineerd om zich te redden in de volwassen omgeving
van het vavo?
• Voor meerderjarige leerlingen geldt bovendien dat ze tot dan toe ononderbroken moeten hebben
deelgenomen aan het voortgezet onderwijs
(bron:http://www.rijksoverheid.(...)nwerking-vo-bve.html)

Maar goed, volgens mij heeft het weinig zin om er nog achteraan te gaan, dus laat ik het hierbij. De tip aan andere mensen om het nog goed te onderzoeken voor de zomervakantie begint.
pi_115903683
Afgezien van wel of niet uitbesteden, noemen ze je tegenwoordig met 18 al oud op het VO?
Even uitgaande van mijn VO tijd (begin 90er jaren) kon je 17 zijn als je klaar was met je HAVO, dan ben je met 1 jaar verlies (en dan niet eens door zittenblijven waarschijnlijk) nu blijkbaar al te oud om in 5 VWO te kunnen met je 18? Ik zou er niet eens raar van opkijken dat er in die 5 WVO klas meerdere 18 jaren zitten die zijn blijven zitten in de jaren ervoor.
  donderdag 23 augustus 2012 @ 16:04:40 #13
268717 SwissDutchy
Bad Grammar inc.
pi_115911201
Overigens vraag ik me af of je uberhaupt wel een kans maakt om voor geneeskunde te worden ingeloot. Je hebt veel doorzettingsvermogen enzo laten zien natuurlijk maar je doet wel 8 (?) jaar over wat anderen die ook geneeskunde willen doen in 6 jaar doen.
pi_115921294
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 12:23 schreef Balal123 het volgende:

Ik heb net met de DUO Infolijn gebeld, waar ik mijn situatie heb uitgelegd. Net als SLP_ zeiden zij ook dat de school dus niet verplicht is om mij uit te besteden,
(...)
[i]
Tot slot, kunnen ook leerlingen die met succes een vo-opleiding hebben
Er staat toch echt kunnen, niet moeten.
pi_115925166
quote:
0s.gif Op donderdag 23 augustus 2012 20:05 schreef Sessy het volgende:

[..]

Er staat toch echt kunnen, niet moeten.
Met diezelfde logica hoeft niemand uitbesteed te worden, en zijn scholen dus nooit verplicht uit te besteden;

quote:
Wat houdt route 4 in?
Deze route maakt het mogelijk een leerling in het voortgezet onderwijs uit te besteden aan het vavo.
Voor wie is de route bestemd en wat is het doel?
• De vo-leerling (vmbo tl-, havo- of vwo) die het onderwijs om uiteenlopende redenen dreigt te verlaten
zonder diploma, kan uitbesteed worden aan het vavo, de zogenaamde ‘tweede weg’, en wordt
daardoor in staat gesteld om alsnog een diploma te halen.
• De vo-leerling (vmbo-tl, havo, vwo) die op het reguliere voortgezet onderwijs is gezakt voor het
eindexamen, kan aan het vavo-examen doen voor de vakken waar hij voor zakte.
• De vo-leerling die een vo-opleiding succesvol heeft afgerond, mag door een vo-school worden
uitbesteed aan het vavo om daar een vo-opleiding van een hogere schoolsoort (vmbo-tl, havo, vwo) te
volgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')