ik kende het niet maar het lijkt me precies wat ik zoek. Mag dat spul ook over de houtprimer die er al op zit heen?quote:
ik zou het opschuren, twee keer randsealer aanbrengen en daarna een donkere verf.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 08:26 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
ik kende het niet maar het lijkt me precies wat ik zoek. Mag dat spul ook over de houtprimer die er al op zit heen?
Complimenten voor de klus die je aanpakt. En eigenlijk nog meer complimenten voor je eigen constatering dat de aanhanger niet zo'n goede koop was. Sommige mensen blijven altijd hardnekkig volhouden dat ze een superdeal gemaakt hebben ook al ziet iedereen dat het anders is.quote:Op zaterdag 1 september 2012 22:28 schreef CafeRoker het volgende:
Buiten dit houtverhaal waren er nog twee problemen. Omdat het houtwerk toch deels los moest voor die sealer ben ik daar nu ook aan begonnen. Eigenlijk was het hele karretje geen goede aankoop en door middel van de foto's hieronder wil ik jullie voor dezelfde problemen behoeden omdat dit vaker voor schijnt te komen.
Er waren dus drie dingen mis:
Ten eerste was het houtwerk onbeschermd. Ten tweede was hij op basis van een auto-achteras waarbij wel de spiraalveren meegenomen waren, maar niet de schokbrekers. Daardoor danste hij onbeladen als een gek achter de auto en bij een flinke bult kwam hij zelfs wel eens los. Tenslotte was hij blijkbaar al eens overbeladen waardoor de dissel doorgeknikt was. Dit laatste schijnt vaak voor te komen bij wagentjes met een enkele dissel.
Eerst heb ik de vering aangepakt want als dit niet zou lukken wilde ik voor de rest er ook geen tijd meer in stoppen. Hieronder zie je de as. De stang waar de lasklem opzit is nieuw, eerst waren het links en rechts losse draagarmen en zat er alleen de spiraalveer die half achter die balk zit. De bevestiging waar ooit de schokbrekers zaten zijn er door de bouwer af geslepen.
[ afbeelding ]
Gewoon de schokbrekers terugzetten kon dus niet en los daarvan zijn die ook te lang voor onder een karretje, dus vandaar die nieuwe stang omdat ik immers nergens iets aan vast kon maken. Ik had nog een setje schokbrekers van een motorfiets liggen en dus gaan we eens proberen of dat werkt.
Nokje er op zetten
[ afbeelding ]
Likje verf.
[ afbeelding ]
Rechterkant en boven hetzelfde verhaal, en dan de veren ertussen. Resultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En hij ligt echt als een blok op de weg.
volgende week de dissel vervangen..
Ik heb zelf aan de voorkant van de aanhanger een rek zitten van ca. 60 cm hoog, waardoor ik de aanhanger goed kan zien in de buitenspiegel. Zo kan je de hoek ook goed zien waaronder je aanhanger staat bij het achteruit rijden als hij leeg is. Daar zit ook het reservewiel tegenaan. En bij wat hogere lasten vind ik het erg handig om de lasten aan extra aan vast te sjorren. Je hebt zelf lasapparatuur zie ik, dus je zou het zo zelf kunnen maken. Als je die slotbouten aan de voorkant van de aanhanger vervangt door langere kan je dat rek er daarna zo tegenaan trekken. Ideetje?quote:Op vrijdag 14 september 2012 22:13 schreef CafeRoker het volgende:
Ik weet het niet, maar echt ver veerden de autoveren toch al niet in. Het ging voornamelijk om het uitveren. Ik heb er 300kg op gelegd en daarbij sloeg hij als je over een drempel rijdt nog niet door dus het zal wel goed zijn. Veel meer dan dat hoort toch niet op een dergelijk karretje.
De motorveren zijn instelbaar en staan zo soepel mogelijk zodat normaal gesproken alleen de schokdempers werken. Als hij heel erg inveert gaan de spiralen van de motorveren meewerken dus ik denk dat het zaakje dan progressief wordt en dat het laatste stukje ineens heel kracht nodig heeft om in te veren.
Wat wel een nadeel is, is dat nu de knik uit de dissel de kont van het bakje een stuk lager ligt. Ik zie hem nu bijna niet meer in de spiegel.. da's wel erg lastig met achteruit rijden
Dat zou inderdaad wel werken. Ik wilde eigenlijk juist geen kopschot er op omdat het de bedoeling is om hem rechtop (op de achterkant dus) tegen een muur neer te zetten. Spaart ruimte.quote:Op zaterdag 15 september 2012 10:17 schreef Wandtegeltje het volgende:
[..]
Ik heb zelf aan de voorkant van de aanhanger een rek zitten van ca. 60 cm hoog, waardoor ik de aanhanger goed kan zien in de buitenspiegel. Zo kan je de hoek ook goed zien waaronder je aanhanger staat bij het achteruit rijden als hij leeg is. Daar zit ook het reservewiel tegenaan. En bij wat hogere lasten vind ik het erg handig om de lasten aan extra aan vast te sjorren. Je hebt zelf lasapparatuur zie ik, dus je zou het zo zelf kunnen maken. Als je die slotbouten aan de voorkant van de aanhanger vervangt door langere kan je dat rek er daarna zo tegenaan trekken. Ideetje?
je kunt iets verzinnen met hoekprofielen die je op de hoeken bout waarbij je de bovenste bout "scharnierend" maakt en de onderste met vleugelmoeren vastzet. Dan kun jet kopschot makkelijk op de aanhanger klappen als je hem wegzetquote:Op zaterdag 15 september 2012 16:13 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad wel werken. Ik wilde eigenlijk juist geen kopschot er op omdat het de bedoeling is om hem rechtop (op de achterkant dus) tegen een muur neer te zetten. Spaart ruimte.
Maar misschien moet ik zo'n ding toch eens overwegen.
Gegalvaniseerd. Ik kende ze niet en ik had het idee dat de bouwer toevallig nog een oud boekenrek ergens had staan en dat gebruikt had. En op de foto's is het niet goed te zien maar het T-stuk van de dissel is nog lichter uitgevoerd en is van maar 2mm dik plaatstaal dat tot een U profiel gekant is. Ik had nooit ingeschat dat zo'n dun iets sterk genoeg zou zijn maar blijkbaar is het dat want de oude dissel was weer wel redelijk dik staal maar toch is die als eerste gebogen.quote:Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef bluemoon23 het volgende:
Je maakt wel creatief gebruik van materialen zie ik.
Een groot deel van de constructie is gemaakt van Unistrut profielen (die U-vormige profielen met die ovalen gaatjes erin), zelfs de veren zijn daar aan vast gemaakt.
Ik zou het dan ook niet al te zwaar belasten als ik jou was (maar dat wist je zelf al)
Wat voor soort Unistrut is het eigenlijk, RVS of gegalvaniseerd ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |