abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115791513
TS heeft een jaar geleden een aanhanger gekocht en is daar erg blij mee *O*

Eindelijk geen gepruts meer met huuraanhangers die op tijd terug moeten zijn en dat soort ellende *O* x 2

Maar bezit brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee: zo bleek mijn geliefde aanhangertje van het voorjaar ineens knalrot. Hij had voor ik hem kocht vers hout gekregen. Multiplex. Nu is dat niet geweldig geschikt voor buitengebruik maar het was goed dik geverfd, en ik had nu eenmaal op korte termijn een aanhangertje nodig, dus tja.

Nu hadden de zijkanten geen bovenrand en is er van bovenaf vocht in het hout getrokken en dat is in de winter gaan bevriezen. Door het bevriezen en uitzetten zijn de verschillende laagjes van het hout uit elkaar geduwd met als resultaat dat het een soort karton geworden is van allemaal losse laagjes dun hout -O-

Ik heb ondertussen alles behalve de achterklep van betonplex voorzien. Zaagsnedes zitten in de houtprimer Die achterklep volgt nog ivm afwijkende dikte. Het was de bedoeling om rondom aluminium L profielen te zetten om te voorkomen dat er vocht van bovenop inkruipt.

Terwijl ik nog eens goed keek realiseerde ik me dat de achterklep al zo'n randje heeft en toch is gaan rotten. En betonplex is ook een soort multiplex..



Hoe voorkom ik dat het weer misgaat?
  maandag 20 augustus 2012 @ 18:57:09 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115792050
Is iets als trespa niet beter geschikt?
censuur :O
pi_115792128
Normaal komt boven op dat zijpaneel een Uprofiel om inwateren te voorkomen.
pi_115792309
Trespa zou beter geweest zijn, maar erg duur en dit lag er nog en leek me een goede tweede.

U profiel kan op zich wel maar is wat lastig op maat te maken door de manier hoe de rest van de aanhanger in elkaar zit. Ik hoopte dat er eventueel iets 'smeerbaars' overheen zou kunnen om het goed af te sluiten. Iets als kit, of epoxy. Omdat ik niet goed weet hoe zich dat wat betreft veroudering houdt leek het me beter hier eerst een balletje op te gooien.
pi_115792705
Een aanhanger met een bak van hout die altijd buiten staat is ten dode opgeschreven. Mijn destijds nieuwe Anssems heeft 10 jaar buiten gestaan en toen waren bodem en zijwanden wel op. Niet aan de bovenkant trouwens want daar zat een u-profiel op.

In jouw geval zou ik er een deksel of tentdakje op fabriceren om inregenen tegen te gaan. De bovenkant het liefst afdekken met een u-profiel. Wat ook nog wel kan helpen is de bovenkant afwerken met een watervast verlijmd hardhouten lat. (misschien is zelfs de huidige betimmering op die manier nog wel te restaureren)

Edit: restauratie niet meer nodig want er zit al nieuw materiaal op lees ik bij nader inzien

[ Bericht 4% gewijzigd door quo_ op 20-08-2012 19:23:53 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_115793575
Gewoon een u-profieltje en de naden afkitten met iets als sikaflex, dit wordt ook gebruikt om wasbakken in een werkblad te verlijmen.
pi_115799087
Dat een fabrieksaanhanger blijkbaar ook niet zo heel lang meegaat verlost me wel een beetje van de drang om het voor de eeuwigheid te maken. Daar heb ik nogal eens last van en geloof me, dat is een loden last :D

Ik heb net eens die platen losgedraaid en een U profiel ga ik er echt niet lekker tussenkrijgen zonder het hout toch wel flink te moeten buigen. Dat komt door de manier hoe het voor en achter al in een U profiel geklemd is in combinatie met de plaats waar die verticale stukjes ijzer waar het hout op vast zit bevestigd zijn.

Maar ik was eens aan het lezen over die sikaflex. Ik zie dat er ook UV bestendige varianten zijn. Dat voorkomt het probleem van het verouderen wat je met willekeurige kit in de buitenlucht vrij snel hebt. Ik denk dat ik dat spul in U vorm over het hout ga smeren. En natuurlijk dat zeiltje. Zo logisch, maar ik was zo gefixeerd op die aanhanger zelf dat ik niet eens aan iets als een zeiltje gedacht had :D
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 07:40:12 #8
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_115811818
Randsealer.
pi_115812161
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 07:40 schreef betyar het volgende:
Randsealer.
ik kende het niet maar het lijkt me precies wat ik zoek. Mag dat spul ook over de houtprimer die er al op zit heen?
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:24:15 #10
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_115812955
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 08:26 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

ik kende het niet maar het lijkt me precies wat ik zoek. Mag dat spul ook over de houtprimer die er al op zit heen?
ik zou het opschuren, twee keer randsealer aanbrengen en daarna een donkere verf.
pi_115813106
En wat quo_ ook zei: maak een afdekzeiltje, zodat je hem af kan dekken als je hem niet gebruikt..

Tegen een beetje water kunnen ze wel, continu in weer en wind staan is een ander verhaal..
pi_115842565
Het is ook niet voor niets dat het plaatwerk van aanhangers tegenwoordig meestal van aluminium is.
Dit is ook wel los te koop
http://webshop.busscher.n(...)b_category=1&limit=0
pi_116286877
Buiten dit houtverhaal waren er nog twee problemen. Omdat het houtwerk toch deels los moest voor die sealer ben ik daar nu ook aan begonnen. Eigenlijk was het hele karretje geen goede aankoop en door middel van de foto's hieronder wil ik jullie voor dezelfde problemen behoeden omdat dit vaker voor schijnt te komen.

Er waren dus drie dingen mis:
Ten eerste was het houtwerk onbeschermd. Ten tweede was hij op basis van een auto-achteras waarbij wel de spiraalveren meegenomen waren, maar niet de schokbrekers. Daardoor danste hij onbeladen als een gek achter de auto en bij een flinke bult kwam hij zelfs wel eens los. Tenslotte was hij blijkbaar al eens overbeladen waardoor de dissel doorgeknikt was. Dit laatste schijnt vaak voor te komen bij wagentjes met een enkele dissel.

Eerst heb ik de vering aangepakt want als dit niet zou lukken wilde ik voor de rest er ook geen tijd meer in stoppen. Hieronder zie je de as. De stang waar de lasklem opzit is nieuw, eerst waren het links en rechts losse draagarmen en zat er alleen de spiraalveer die half achter die balk zit. De bevestiging waar ooit de schokbrekers zaten zijn er door de bouwer af geslepen.



Gewoon de schokbrekers terugzetten kon dus niet en los daarvan zijn die ook te lang voor onder een karretje, dus vandaar die nieuwe stang omdat ik immers nergens iets aan vast kon maken. Ik had nog een setje schokbrekers van een motorfiets liggen en dus gaan we eens proberen of dat werkt.

Nokje er op zetten



Likje verf.



Rechterkant en boven hetzelfde verhaal, en dan de veren ertussen. Resultaat:





En hij ligt echt als een blok op de weg. :)

volgende week de dissel vervangen..
pi_116291138
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 22:28 schreef CafeRoker het volgende:
Buiten dit houtverhaal waren er nog twee problemen. Omdat het houtwerk toch deels los moest voor die sealer ben ik daar nu ook aan begonnen. Eigenlijk was het hele karretje geen goede aankoop en door middel van de foto's hieronder wil ik jullie voor dezelfde problemen behoeden omdat dit vaker voor schijnt te komen.

Er waren dus drie dingen mis:
Ten eerste was het houtwerk onbeschermd. Ten tweede was hij op basis van een auto-achteras waarbij wel de spiraalveren meegenomen waren, maar niet de schokbrekers. Daardoor danste hij onbeladen als een gek achter de auto en bij een flinke bult kwam hij zelfs wel eens los. Tenslotte was hij blijkbaar al eens overbeladen waardoor de dissel doorgeknikt was. Dit laatste schijnt vaak voor te komen bij wagentjes met een enkele dissel.

Eerst heb ik de vering aangepakt want als dit niet zou lukken wilde ik voor de rest er ook geen tijd meer in stoppen. Hieronder zie je de as. De stang waar de lasklem opzit is nieuw, eerst waren het links en rechts losse draagarmen en zat er alleen de spiraalveer die half achter die balk zit. De bevestiging waar ooit de schokbrekers zaten zijn er door de bouwer af geslepen.

[ afbeelding ]

Gewoon de schokbrekers terugzetten kon dus niet en los daarvan zijn die ook te lang voor onder een karretje, dus vandaar die nieuwe stang omdat ik immers nergens iets aan vast kon maken. Ik had nog een setje schokbrekers van een motorfiets liggen en dus gaan we eens proberen of dat werkt.

Nokje er op zetten

[ afbeelding ]

Likje verf.

[ afbeelding ]

Rechterkant en boven hetzelfde verhaal, en dan de veren ertussen. Resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En hij ligt echt als een blok op de weg. :)

volgende week de dissel vervangen..
Complimenten voor de klus die je aanpakt. En eigenlijk nog meer complimenten voor je eigen constatering dat de aanhanger niet zo'n goede koop was. Sommige mensen blijven altijd hardnekkig volhouden dat ze een superdeal gemaakt hebben ook al ziet iedereen dat het anders is.

Als je kunt lassen en de spullen er voor hebt kun je nog eens wat moois aanpakken. Zonder dat ik echt verstand heb van autotechniek en vering lijkt mij het idee wel goed.

Toch twee puntjes van zorg die bij me op komen op basis van gevoel.
Bij een motor bedraagt het af te veren gewicht ca. 300 kg, dus 150 kg per schokdemper. Bij een aanhanger zoals deze heb je het over het drievoudige aan gewicht. Zou dat goed gaan met die schokdempers?
In het verlengde hiervan lijkt mij ook de gemonteerde stang wat aan de dunne kant.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_116297905
Dank voor de complimenten :)

Dat wat betreft belasting komt wel goed. De veren die er zaten dragen nog steeds het gewicht, deze nieuwe veren zijn vooral om ze wat te dempen. Maximum toelaatbaar gewicht van de motor was 400kg en die nieuwe stang is dikwandig.

Maar het belangrijkste: De rest van de constructie van het aanhangertje ook niet zo heel zwaar in de zin dat je hem sowieso niet voor zware dingen moet gebruiken. Ik zou er niet snel meer dan 250kg op leggen, hij is vooral om met meubels te slepen.

Er zit echt veel troep tussen gebruikte aanhangers. Ik hoop dat er mensen zijn die door dit topic zichzelf een miskoop besparen, en daarom hou ik hem ook liever in K&W ipv in PTA.
pi_116789688
Nu de dissel. Voor:



oude verwijderen


Nieuw en oud naast elkaar :{


Dan de nieuwe uitmeten en vastzetten. Dat viel heel erg mee, ik had gedacht dat het toch wel lastig zou zijn om dat ding er recht onder te krijgen.


.. en daar was het uiteindelijk om begonnen :)


Aangezien schoonpa op het moment druk aan het klussen is is hij al uitgebreid aan de tand gevoeld. Hij gaf geen krimp :)
pi_116797317
Keurige aanhanger hoor, kan zo mee doen in een show-hier-je-aanhanger topic :)
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_116797576
erg netjes gemaakt, kunnen de auto veren nog helemaal inveren of kom je dan in de knoei met je motorveren?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_116798019
:)

Ik weet het niet, maar echt ver veerden de autoveren toch al niet in. Het ging voornamelijk om het uitveren. Ik heb er 300kg op gelegd en daarbij sloeg hij als je over een drempel rijdt nog niet door dus het zal wel goed zijn. Veel meer dan dat hoort toch niet op een dergelijk karretje.

De motorveren zijn instelbaar en staan zo soepel mogelijk zodat normaal gesproken alleen de schokdempers werken. Als hij heel erg inveert gaan de spiralen van de motorveren meewerken dus ik denk dat het zaakje dan progressief wordt en dat het laatste stukje ineens heel kracht nodig heeft om in te veren.

Wat wel een nadeel is, is dat nu de knik uit de dissel de kont van het bakje een stuk lager ligt. Ik zie hem nu bijna niet meer in de spiegel.. da's wel erg lastig met achteruit rijden :')
  zaterdag 15 september 2012 @ 10:17:44 #21
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_116808847
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 22:13 schreef CafeRoker het volgende:
:)

Ik weet het niet, maar echt ver veerden de autoveren toch al niet in. Het ging voornamelijk om het uitveren. Ik heb er 300kg op gelegd en daarbij sloeg hij als je over een drempel rijdt nog niet door dus het zal wel goed zijn. Veel meer dan dat hoort toch niet op een dergelijk karretje.

De motorveren zijn instelbaar en staan zo soepel mogelijk zodat normaal gesproken alleen de schokdempers werken. Als hij heel erg inveert gaan de spiralen van de motorveren meewerken dus ik denk dat het zaakje dan progressief wordt en dat het laatste stukje ineens heel kracht nodig heeft om in te veren.

Wat wel een nadeel is, is dat nu de knik uit de dissel de kont van het bakje een stuk lager ligt. Ik zie hem nu bijna niet meer in de spiegel.. da's wel erg lastig met achteruit rijden :')
Ik heb zelf aan de voorkant van de aanhanger een rek zitten van ca. 60 cm hoog, waardoor ik de aanhanger goed kan zien in de buitenspiegel. Zo kan je de hoek ook goed zien waaronder je aanhanger staat bij het achteruit rijden als hij leeg is. Daar zit ook het reservewiel tegenaan. En bij wat hogere lasten vind ik het erg handig om de lasten aan extra aan vast te sjorren. Je hebt zelf lasapparatuur zie ik, dus je zou het zo zelf kunnen maken. Als je die slotbouten aan de voorkant van de aanhanger vervangt door langere kan je dat rek er daarna zo tegenaan trekken. Ideetje?
pi_116817294
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 10:17 schreef Wandtegeltje het volgende:

[..]

Ik heb zelf aan de voorkant van de aanhanger een rek zitten van ca. 60 cm hoog, waardoor ik de aanhanger goed kan zien in de buitenspiegel. Zo kan je de hoek ook goed zien waaronder je aanhanger staat bij het achteruit rijden als hij leeg is. Daar zit ook het reservewiel tegenaan. En bij wat hogere lasten vind ik het erg handig om de lasten aan extra aan vast te sjorren. Je hebt zelf lasapparatuur zie ik, dus je zou het zo zelf kunnen maken. Als je die slotbouten aan de voorkant van de aanhanger vervangt door langere kan je dat rek er daarna zo tegenaan trekken. Ideetje?
Dat zou inderdaad wel werken. Ik wilde eigenlijk juist geen kopschot er op omdat het de bedoeling is om hem rechtop (op de achterkant dus) tegen een muur neer te zetten. Spaart ruimte.

Maar misschien moet ik zo'n ding toch eens overwegen.
pi_116819344
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 16:13 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad wel werken. Ik wilde eigenlijk juist geen kopschot er op omdat het de bedoeling is om hem rechtop (op de achterkant dus) tegen een muur neer te zetten. Spaart ruimte.

Maar misschien moet ik zo'n ding toch eens overwegen.
je kunt iets verzinnen met hoekprofielen die je op de hoeken bout waarbij je de bovenste bout "scharnierend" maakt en de onderste met vleugelmoeren vastzet. Dan kun jet kopschot makkelijk op de aanhanger klappen als je hem wegzet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_116822375
Je maakt wel creatief gebruik van materialen zie ik.
Een groot deel van de constructie is gemaakt van Unistrut profielen (die U-vormige profielen met die ovalen gaatjes erin), zelfs de veren zijn daar aan vast gemaakt.
Ik zou het dan ook niet al te zwaar belasten als ik jou was (maar dat wist je zelf al)

Wat voor soort Unistrut is het eigenlijk, RVS of gegalvaniseerd ?
pi_116823872
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 19:05 schreef bluemoon23 het volgende:
Je maakt wel creatief gebruik van materialen zie ik.
Een groot deel van de constructie is gemaakt van Unistrut profielen (die U-vormige profielen met die ovalen gaatjes erin), zelfs de veren zijn daar aan vast gemaakt.
Ik zou het dan ook niet al te zwaar belasten als ik jou was (maar dat wist je zelf al)

Wat voor soort Unistrut is het eigenlijk, RVS of gegalvaniseerd ?
Gegalvaniseerd. Ik kende ze niet en ik had het idee dat de bouwer toevallig nog een oud boekenrek ergens had staan en dat gebruikt had. En op de foto's is het niet goed te zien maar het T-stuk van de dissel is nog lichter uitgevoerd en is van maar 2mm dik plaatstaal dat tot een U profiel gekant is. Ik had nooit ingeschat dat zo'n dun iets sterk genoeg zou zijn maar blijkbaar is het dat want de oude dissel was weer wel redelijk dik staal maar toch is die als eerste gebogen.

Eerlijk gezegd was m'n slotsom dat dun metaal blijkbaar toch sterker is dan je zou denken :')

als ik er niet al eerder die 300kg op gehad had, zou ik dat zeker niet afgelopen week niet geprobeerd hebben

edit: je hebt er blijkbaar verstand van. Hoe doen de pro's dit? Werken die met tabellen met de belastbaarheid van profielen en kokers?

[ Bericht 2% gewijzigd door CafeRoker op 15-09-2012 21:50:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')