abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:03:20 #1
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_115760775
Zoals de TT al zegt: de thermostaatkraan in onze douche zit muur en muur vast.

Ongeveer 5 jaar geleden hebben we onze badkamer opnieuw laten doen. Rond die tijd hebben we bij de praxis een redelijk dure thermostaatkraan gekocht met (volgens mij) levenslangs garantie. Maar zoals dat altijd gaat met dat soort dingen is het bonnetje nergens meer te vinden.

Het opendraaien is geen probleem maar het stellen van de temperatuur is niet meer mogelijk waardoor het ding standaard warm staat. Normaal gesproken in de winter is dat geen probleem, de temp dan is goed, maar nu met dit weer zou ik graag een koude douche nemen.

Ik denk dat door de kalk aan de binnenkant van het mechanisme het systeem vast zit. Nu wil ik hem morgen loskoppelen van de muur en een tijdje in een emmer zetten met .......wat?

Waarmee kun je dit nou het beste schoon krijgen? Azijn, Chloor, antikal, soda? Iemand een goed idee/recept voor dit klusje?
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_115760868
schoonmaakazijn
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:09:08 #3
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_115761007
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:05 schreef obolos het volgende:
schoonmaakazijn
Puur of verdunnen? Hoelang?
Uit Eindhoven
pi_115761080
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:09 schreef Poeke het volgende:

[..]

Puur of verdunnen? Hoelang?
Tot de kalk weg is.
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:16:29 #5
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_115761357
Puur schoonmaakazijn idd. Dat moet de kalk wel oplossen. (Als dat het probleem is)

En anders als je het in je bankafschriften kunt vinden, kun je ook aantonen dat je die kraan daar gekocht hebt en je garantie opeisen.
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:18:06 #6
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_115761442
Probeer het eerst eens zonder hem van de muur te halen.
In principe heb je binnenin weinig last van kalkaanslag, eventueel alleen de thermostaatknop voorzichtig loshalen.
Schoomaakazijn puur of antikal spray lekker ruim en lang in laten werken
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_115762020
schoonmaakazijn puur in een emmertje gooien.
antikal kan ook wel, maar dat vreet soms wel meer weg dan alleen de kalk :P
chloor en soda ontvetten wel maar ontkalken niet.
pi_115762160
Geen antikal gebruiken, dat vreet meer weg dan alleen de kalk. Gewoon schoonmaakazijn (begin met een paar uur als het echt stevig is) will do the job.
Als ik er met een borsteltje (oude tandenborstel ofzo) bij kan, dan eerst azijn erover, even borstelen, paar uur laten trekken, nog eens borstelen. Vaak is het er dan al af. Zo niet, na het borstelen het proces nog eens herhalen.
Da gao nie nou!
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:39:19 #9
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_115762524
Oke, azijn: Check. Morgen meteen kopen en proberen.
Uit Eindhoven
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:42:53 #10
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_115762737
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:39 schreef Poeke het volgende:
Oke, azijn: Check. Morgen meteen kopen en proberen.
En hier *O* *O* *O* verslag uitbrengen
Dalai Lama
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:52:46 #11
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_115763233
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:42 schreef Nightwulf het volgende:

[..]

En hier *O* *O* *O* verslag uitbrengen
Met fotos? ;)
Uit Eindhoven
  zondag 19 augustus 2012 @ 22:59:12 #12
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_115763572
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 22:52 schreef Poeke het volgende:

[..]

Met fotos? ;)
tuurlijk, terwijl jij lekker een koude douche neemt!
Dalai Lama
pi_115763624
Hier ook wel eens last van. Een goede tik geven aan de zijkant van de thermostaat wil nog wel eens een beetje helpen hier.
  zondag 19 augustus 2012 @ 23:01:49 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_115763712
En vanaf morgen iedere maand die tempknop ff zijn hele bereik door slingeren.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  PR/Manusje van alles zondag 19 augustus 2012 @ 23:16:05 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_115764551
neee geen azijn. please.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  PR/Manusje van alles zondag 19 augustus 2012 @ 23:21:14 #16
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_115764803
Het heeft pas zin om azijn of een ander ontkalk middel te gebruiken als je je kraan van de muur hebt en de onderdelen los hebt liggen.

Er kan namelijk kalk achter de zeefjes zitten waardoor er simpel geen koud water in de kraan komt. Daarnaast hoeft het helemaal geen kalk te zijn en kan het zelfs zo zijn dat hij gewoon niet goed afgesteld staat.

oh, de knop zit muurvast. Die kan d'r ook uit. Water afsluiten, dop d'r af. Onder het afdekdopje zit een schroefje. Dan kan je met een hele grote steeksleutel of baco de cartouche uit de behuizing draaien. Leg die vervolgens in schoonmaakazijn en probeer het dan nog eens. ^O^

Wat is het merk van de kraan?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 19 augustus 2012 @ 23:30:47 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_115765272
Bij mij zat die cartouche zo vast dat ik het verstandiger achtte het ding in de bankschroef te spannen.
Sloop je hooguit de kraan, en niet ook nog de leidingen/tegels/badkuip ed.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 20 augustus 2012 @ 00:17:42 #18
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_115767205
De garantie geldt uiteraard niet voor vastkalken, alleen op fabricagefouten. Voorop gezet dat hij vastgekalkt zit, maar dit ligt idd wel voor de hand als je thermostaat altijd op dezelfde stand staat.

Dus je kraan van de muur halen (als dat nog kan door alle kalk) en even afdoppen.

Als het mogelijk is zou ik ook de knop van de thermostaat eraf halen, daar kan zich ook een hoop kalk onder bevinden door water wat er altijd langs stroomt tijdens het douchen. Soms kan je de meeste kalk daar mechanisch verwijderen zodat het ontkalken niet zo lang duurt.

Meestal leg ik een kraan 24 uur in de schoonmaakazijn, maar kijk in de tussentijd wel af en toe of je chroom niet wordt aangetast, dan moet je de schoonmaakazijn verdunnen met water. En als hij in de azijn ligt af en toe even proberen of je de thermostaat wat kan bewegen, dan komt de kalk wat sneller los.

Ik zou er zelf nooit met een hamer op slaan. Als je keramische schijven hebt kan je die kapot slaan en je kan het temperatuurregelmechanisme onherstelbaar beschadigen, dan kan je je dure kraan wel weggooien.
pi_115772246
quote:
Ongeveer 5 jaar geleden hebben we onze badkamer opnieuw laten doen. Rond die tijd hebben we bij de praxis een redelijk dure thermostaatkraan gekocht met (volgens mij) levenslangs garantie. Maar zoals dat altijd gaat met dat soort dingen is het bonnetje nergens meer te vinden.
Tien jaar terug op kantoor werd alle ingescand en digitaal bewaard. Dat hebben we thuis ook ingevoerd en extreem alles ingevoerd. Foto van de verpakking, gebruiksaanwijzing en de aankoopbon. Meestal proppen we het in een PDF file bij elkaar. De file naam is jaartal, maand, dag, merk, productnaam, en nog wat kreten. Met Ctrl F kan je in verkenner makkelijk zoeken. Mooi van PDF is dat er ook in het bestand gezocht word.

Dit heeft ons al heel wat opgeleverd aan garantie. Mooiste was dat ik tijdje terug de klantenservice aan de lijn had. Op het product zat vijf jaar garantie werd mij verteld. En ik kon direct een mail sturen met de aankoop bon naar de klantenservice. Grietje had nog nooit mee gemaakt dat iemand vijf dagen voor het verlopen van de garantie een bon kon laten zien.

En dat is niet de enige keer dat we er profijt van hebben gehad. De vrouw vond het eerst overdreven maar is nu de meest actieve inscanner van ons twee.
Jeroentje.
pi_118633621
ik had hetzelfde probleem en heb de dop van de thermostaatkraan erafgedraaid en ingespoten met wd40 een half uurtje gewacht en met een waterpomptang voorzichtig heen en weer gehaald. het resultaat hij draait weer als een zonnetje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')