abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115730040
Deel 2 alweer. Laatste post:

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 23:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In het grieks werkt het ook.

Zon = helios
Zoon = hyios

[..]

De zon is de vader van Ramses.

Ra = zon god
mses = geboren uit.

[..]

Zietgeist is inderdaad sugestief en onjuist. Het economisch deel (over geld) klopt bijvoorbeeld niet.

[..]

Zelfs zonder de datum blijft de overeenkomst tussen de herrijzenis van de zon en van Jezus frappant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 23:55:58 #2
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_115732412
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 23:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In het grieks werkt het ook.

Zon = helios
Zoon = hyios

Die overeenkomst is niet zo groot als met dit voorbeeld wordt gesuggereerd. De Grieken zeiden hélios (drielettergrepig, accent op de eerste lettergreep) en huiós (tweelettergrepig, accent op de tweede lettergreep).

Bovendien gebruik je in het Grieks een genitief om "van" uit te drukken: hélios ho theós, "Helios, de god", maar huiós (tou) theóú, "zoon van (de) god".
pi_115734481
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 23:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Die overeenkomst is niet zo groot als met dit voorbeeld wordt gesuggereerd. De Grieken zeiden hélios (drielettergrepig, accent op de eerste lettergreep) en huiós (tweelettergrepig, accent op de tweede lettergreep).

Bovendien gebruik je in het Grieks een genitief om "van" uit te drukken: hélios ho theós, "Helios, de god", maar huiós (tou) theóú, "zoon van (de) god".
Bedankt. Mijn kennis van het grieks is nihil. Ik vond nog deze bron, die dit bevestigd:

quote:
Origin of son:

bef. 900; ME sone, OE sunu, c. OFris, OS, OHG sunu, ON sunr, sonr, Go sunus, Lith sūnùs, Skt sūnus; akin to Gk huiós

Origin of sun:

bef. 900; ME sun, sonne, OE sunne, c. OFris sunne, OS, OHG, ON sunna, Go sunno; akin to ON sōl, Go sauil, L sōl, Gk hḗlios

bron
The view from nowhere.
pi_115738649
@ Deelnemer, het verwantschap kan je eerder in ' aureool ' vinden, gezien het symbool wat afgeleid is van de zon en licht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aureool
pi_115741439
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 07:51 schreef ATON het volgende:
@ Deelnemer, het verwantschap kan je eerder in ' aureool ' vinden, gezien het symbool wat afgeleid is van de zon en licht.

Dat er elementen in het christendom aanwezig zijn die gebruik maken van bestaande mythen en voorstellingen is niet het punt. De claim in Zeitgeist is, dat het nieuwe testament geheel juist is, als je het leest als een astronomisch werk. Als je even de juiste vertaling maakt, dan is het een mooi handboek om naar de sterrenhemel te kijken, vol met wetenwaardigheden.

quote:
Fortunately, centuries of Christian book burning cannot erase the stars. By looking at the Gospels through the eyes of an astrologer, we can understand why the Gospels follow the same story outline. The tale of Jesus takes place within one Zodiac year. By breaking down the Gospels according to each of the twelve Zodiac constellations, we can track Jesus along the sun's ecliptic through references to each motif that the constellations correspond to.

bron
Het zal wel weer een zwaar overdreven claim zijn. Andere onderdelen van Zeitgeist bestaan al evenzeer uit zeer spectaculaire claims, waarin zaken uit het verband worden getrokken.
The view from nowhere.
pi_115741969
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:45 schreef deelnemer het volgende:
Dat er elementen in het christendom aanwezig zijn die gebruik maken van bestaande mythen en voorstellingen is niet het punt. De claim in Zeitgeist is, dat het nieuwe testament geheel juist is, als je het leest als een astronomisch werk. Als je even de juiste vertaling maakt, dan is het een mooi handboek om naar de sterrenhemel te kijken, vol met wetenswaardigheden.
Dat natuurlijk een brug te ver, maar neemt niet weg dat er ontegensprekelijk heel wat astrologie in verweven zit, net zo goed als in het O.T., wat gebruikelijk was in deze ijzertijd. Dat bv. Jezus zou geboren zijn in 7 v.C. heeft niks te maken met zijn werkelijke geboortedatum, maar laat op 29 juli 7 v.C. toch een merkwaardige constellatie zien. Dit lijken de evangelisten toch niet zijn ontgaan en hebben er als het ware in code er heel wat informatie aan opgehangen. Als ik me niet vergis heb ik dit hier al eens aangehaald, maar wil het eventueel nog wel eens oprakelen.
quote:
Het zal wel weer een zwaar overdreven claim zijn. Andere onderdelen van Zeitgeist bestaan al evenzeer uit zeer spectaculaire claims, waarin zaken uit het verband worden getrokken.
Dat denk ik ook. Zulk een speculatieve claims maakt het er niet eenvoudiger op.

Dit lijkt er al beter op:
http://www.soulsofdistort(...)tion%20crosses2.html

[ Bericht 5% gewijzigd door ATON op 19-08-2012 15:58:11 ]
pi_115800195
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 12:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat natuurlijk een brug te ver, maar neemt niet weg dat er ontegensprekelijk heel wat astrologie in verweven zit, net zo goed als in het O.T., wat gebruikelijk was in deze ijzertijd. Dat bv. Jezus zou geboren zijn in 7 v.C. heeft niks te maken met zijn werkelijke geboortedatum, maar laat op 29 juli 7 v.C. toch een merkwaardige constellatie zien. Dit lijken de evangelisten toch niet zijn ontgaan en hebben er als het ware in code er heel wat informatie aan opgehangen. Als ik me niet vergis heb ik dit hier al eens aangehaald, maar wil het eventueel nog wel eens oprakelen.

[..]

Dat denk ik ook. Zulk een speculatieve claims maakt het er niet eenvoudiger op.

Dit lijkt er al beter op:
http://www.soulsofdistort(...)tion%20crosses2.html
Plots je interesse verloren Deelnemer ?
pi_115827728
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 07:51 schreef ATON het volgende:

wat heeft een aureool dan met genesis of zoon of zo te maken?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_115828505
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 16:41 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

wat heeft een aureool dan met genesis of zoon of zo te maken?
Was een antwoord aan Deelnemer en heeft niks met Genesis te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')