abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115717898
Niet breekt mijn spreekwoordelijk klomp toch even... Ik had me nooit voorgesteld dat de belastingdienst zo bureaucratisch zou zijn...

Vorige maand zijn ik en mijn vriendin getrouwd. We ontvingen tot dan toe allebei zorgtoeslag. Nou ontvingen we gister een tweetal brieven van de belastingdienst dat de zorgtoeslag was gewijzigd. Die van mij was naar 0 gezet en die van mijn vriendin was vrijwel verdubbeld. Na een berekening bleek dat mijn zorgtoeslag bij haar wordt opgeteld en dat we het in één betaling krijgen.

Tot noch toe vind ik het allemaal niet zo heel raar. Echter ontving ik vandaag een verzoek of ik mijn toeslag wilde terug betalen. Feitelijk gezien krijg ik dus straks geld terug dat ik eerst moet terugbetalen. Dit is toch wel erg bureaucratisch?
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 16:44:25 #2
359291 maji
today pinky . . . .
pi_115717959
ja zo werkt het helaas. Zelfde meegemaakt.
Woon je samen word je gezien als 1.
Zo word je naderhand als je uit elkaar zou gaan, ook nog geacht om er zelf voor te zorgen dat het geld op de juiste plaats terecht komt. Zeer relaxed.
Maarja heb ook al meegemaakt dat andere mensen met mijn sofi-nummer bellen waarna de belastingtelefoon zomaar al mijn informatie doorgeeft aan die persoon. Kortom, werkt niet.
pi_115717977
Net zo even onlogisch als je eerst zorgverzekering mag betalen en dan later 70 euro terug krijgt als zorgtoeslag.
pi_115717999
Is er een manier om weer gewoon individueel zorgtoeslag te kunnen krijgen? (Behalve scheiden o.i.d.)
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:05:52 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115718655
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 16:45 schreef Hoplahopla het volgende:
Is er een manier om weer gewoon individueel zorgtoeslag te kunnen krijgen? (Behalve scheiden o.i.d.)
Nee, je bent automatisch toeslagpartner.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 17:30:36 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_115719348
Ik ben met mijn partner getrouwd in april en hij kreeg een brief dat hij met terugwerkende kracht vanaf januari alles terug mocht betalen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 18:00:45 #7
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_115720065
Je had ook zelf op tijd een wijziging kunnen indienen.
pi_115767017
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 18:00 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Je had ook zelf op tijd een wijziging kunnen indienen.
Dat zie ik even niet. Hoezo moet ik een wijziging indienen? We woonde al samen en waren dus gewoon toeslagpartners.
  maandag 20 augustus 2012 @ 00:18:12 #9
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_115767218
Jullie woonden al samen en ontvingen de zorgtoeslag apart? Dan heb je voor het moment van samenwonen geen wijziging ingediend om een toeslagpartner aan te melden, maar werd dit steeds bij de definitieve berekening rechtgetrokken.

Natuurlijk is de belastingdienst een bureaucratisch en vooral geautomatiseerd apparaat, maar ga pas klagen als je zelf op tijd wijzigingen hebt doorgegeven.
pi_115772339
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 00:13 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Dat zie ik even niet. Hoezo moet ik een wijziging indienen? We woonde al samen en waren dus gewoon toeslagpartners.
Je had het ook al in moeten dienen toen je ging samen wonen, want toen waren jullie al toeslagpartners.
Heb je met het gezamelijke inkomen misschien recht op minder zorgtoeslag? Reken het eena uit met het tooltje op de site. Dan heb je namelijk al sinds het samenwonen teveel ontvangen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_115772371
je kan ook gewoon even een briefje tikken naar die gasten.
Het is voornamelijk een geautomatiseerd proces.

en zn ramp is het toch niet? je krijgt t geld met terugwerkende kracht terug, en moet het in termijnen terug betalen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_115772378
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 07:19 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Je had het ook al in moeten dienen toen je ging samen wonen, want toen waren jullie al toeslagpartners.
Heb je met het gezamelijke inkomen misschien recht op minder zorgtoeslag? Reken het eena uit met het tooltje op de site. Dan heb je namelijk al sinds het samenwonen teveel ontvangen.
als hun gezamelijke inkomen anders is ja, maar dat lijkt me vreemd.

Ik verbaas me over t feit dat jullie nog zorgtoeslag krijgen.

Ik woonde alleen, ontving geen zorgtoeslag.

Mijn vriendin komt bij me wonen, ontving eerst zorgtoeslag en nu niet meer (omdat ze mijn toeslagspartner is).
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_115772905
Als je samenwoont heb je in de meeste gevallen helemaal geen recht meer op zorgtoeslag door de simpele reden dat je met twee inkomens al snel te veel bruto loon hebt.

Je zou niet de eerste zijn die daar na een jaar samenwonen achterkomt en heel veel moet terug betalen.
pi_115772979
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 08:44 schreef _The_General_ het volgende:
Als je samenwoont heb je in de meeste gevallen helemaal geen recht meer op zorgtoeslag door de simpele reden dat je met twee inkomens al snel te veel bruto loon hebt.

Je zou niet de eerste zijn die daar na een jaar samenwonen achterkomt en heel veel moet terug betalen.
En als je op jezelf woonde en je vriendin bij je is ingetrokken kan naast de zorgtoeslag ook de huurtoeslag wegvallen. Dan heb je het al snel over euro 4000+ dat je terug moet betalen..
'And I called your name,
  maandag 20 augustus 2012 @ 10:02:55 #15
62913 Blik
The one and Only!
pi_115774162
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 08:44 schreef _The_General_ het volgende:

Valt overigens mee, je aftrekposten mag je namelijk van je loon afhalen. dus als je een hypotheek hebt kom je zomaar opeens weer in aanmerking voor zorgtoeslag.

zoals ik dus
pi_115775299
Het gaat niet om het feit of we recht hebben op zorgtoeslag... Dat is namelijk niet het punt. We leven samen van een inkomen van zo'n 1400 bruto euro per maand.
pi_115775350
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 10:49 schreef Hoplahopla het volgende:
Het gaat niet om het feit of we recht hebben op zorgtoeslag... Dat is namelijk niet het punt. We leven samen van een inkomen van zo'n 1400 bruto euro per maand.
Dan is er geen probleem toch? Dan krijgt je vriendin met terugwerkende kracht dubbel en dat gebruik je om jouw deel te betalen.
'And I called your name,
pi_115775405
Het probleem is wat mij betreft dat ik nu dus 600 euro moet terugbetalen en dat ik via een omweg weer terug krijg...

Maar blijkbaar ligt het aan mij, aangezien ik niet over 2012 een wijziging heb doorgegeven. :') Nu hakt de bureaucratische machine er even lekker op in.
pi_115775529
Bel ze even, misschien kunnen ze het verrekenen. Alhoewel ik dat niet denk, want je vriendin krijgt het geld en jij moet terugbetalen.
Maar je vriendin heeft dan toch ook bericht gehad dat ze met terugwerkende kracht dubbele toeslag krijgt?
'And I called your name,
pi_115775613
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 10:58 schreef Me_Wesley het volgende:
Maar je vriendin heeft dan toch ook bericht gehad dat ze met terugwerkende kracht dubbele toeslag krijgt?
Ja klopt.
pi_115775679
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 11:01 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Ja klopt.
Dan hoef je dat toch niet via een omweg terug te krijgen.. laat je vriendin gewoon jouw terugbetaling doen en je bent klaar.
'And I called your name,
pi_115775802
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 11:04 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Dan hoef je dat toch niet via een omweg terug te krijgen.. laat je vriendin gewoon jouw terugbetaling doen en je bent klaar.
Ergo omslachtig. Maar als het zo moet, dan moet het zo.
pi_115775905
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 11:09 schreef Hoplahopla het volgende:

[..]

Ergo omslachtig. Maar als het zo moet, dan moet het zo.
1 overboeking, omslachtig man. En aangezien zij de toeslagen ontvangt en jij terug moet dokken kan de BD het ook niet zomaar zelf regelen.
Daarnaast ben je zelf vergeten aan te geven dat je samenwoont ;)
'And I called your name,
pi_115781686
Nou het valt me weer mee. Zie net dat de BD een bedrag op de rekening van mijn vriendin gestort heeft. Dus dan is het een kwestie van terugboeken.
pi_115784434
Bij een van mijn vorige werkgevers had een van de klanten blijkbaar 1 cent (in het guldentijdperk) te weinig betaald over een aanslag.

Hiervoor kregen wij als administratiekantoor een brief van de belastingdienst met de vermelding dat de cent verrekend zou worden met de volgende aanslag.

We hebben ons kapot gelachen en de brief ingelijst.

Bureaucratie op en top.... Heeft de belastingdienst een veelvoud gekost om die ene brief te versturen.
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')