step2step2 | donderdag 16 augustus 2012 @ 16:57 |
Geachte heren, Geachte dames, Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen met het uitkristalliseren van de volgende term(en) in mijn leaseauto-regeling. In mijn contract staat de volgende passage betreffende het beëindigen van het dienstverband: Boekwaarde is in dit geval de aanschafwaarde van de auto minus de lineaire afschrijving over de afgelopen maanden, in dit geval bijna de nieuwwaarde. Maar wat is de marktwaarde? Via een berekening kan ik vrij makkelijk de dagwaarde vaststellen maar is dit hetzelfde als de marktwaarde of ligt er een verschil tussen marktwaarde en dagwaarde? En welk verschil betreft dit. Kan iemand mij hier mee helpen? | |
RoodWitBlauw | donderdag 16 augustus 2012 @ 18:07 |
contract al getekend? anders er mooi een streep doorheen zetten met je paraaf ernaast. | |
vigier | donderdag 16 augustus 2012 @ 19:19 |
De marktwaarde is de waarde van de auto als je hem verkoopt. Stel dat je een auto zou leasen (zo te zien is het geen echte lease, maar koopt jouw baas de auto) van 48.000 voor 4 jaar (48 maanden). In dit simpele voorbeeld gaan we er van uit dat de auto in 4 jaar tot 0 afschrijft, dus elke maand 1000 euro. Na 2 maanden besluit je om pleite te gaan. De boekwaarde is dan 48.000 - (2x 1.000) = 46.000. De marktwaarde is maar iets van 41.000. Wie gaat er immers een auto kopen van 2 maanden oud voor 4% onder de nieuwprijs? Het verschil mag jij dan dus bijbetalen: ¤ 46.000 - ¤ 41.000 = ¤ 5.000. Daarbij is het natuurlijk behoorlijk arbitrair wat de marktwaarde is. Is dat prijs als jij hem particulier verkoopt aan een liefhebber? Of de prijs die een handelaar betaalt die er zelf ook nog winst op wil maken? Beste tip is die van RoodWitBlauw hierboven: dikke streep erdoor, niet tekenen. Zowel om bovenstaande als om het deel "als de medewerker de organisatie verlaat". Dat zou betekenen dat als de baas jou buitenknikkert, dat jij dan mag betalen. Dat slaat natuurlijk nergens op. | |
tommiepoes | donderdag 16 augustus 2012 @ 21:53 |
De "organisatie" wil zich natuurlijk indekken tegen kosten bij vroegtijdig vertrek. Als ze met een voiture blijven zitten en die moeten verkopen met verlies zijn dit natuurlijk kosten waar ze niet op zitten te kijken en dus willen verhalen, als het kan, op jou. Op zich redelijk maar dan moet er (zoals vigier aangeeft) wel een clausule zijn die aangeeft dat het alleen geldt bij vertrek met initiatief aan jouw kant. | |
rood_wit_blauw | vrijdag 17 augustus 2012 @ 08:56 |
De antwoorden zijn eigenlijk al gegeven Of je moet het gequote stuk laten schrappen uit je contract of erbij laten zetten dat het enkel geldig is wanneer je uit eigen beweging vertrekt. | |
step2step2 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:48 |
Bedankt voor de reacties, dit betreft een leaseauto-regeling van het betreffende bedrijf. Hiermee ga je akkoord als je de gebruikersovereenkomst tekent. In de gebruikersovereenkomst staat een passage welke aangeeft dat je akkoord gaat met deze regeling. Stom, maar ik zal nu ook voor de gevolgen moeten instaan want ik heb uiteraard getekend. Het is daarbij dus belangrijk dat de definitie van marktwaarde duidelijk wordt. Dit is nog niet geheel duidelijk en vandaar mijn vraag. De dagwaarde kan ik simpelweg berekenen middels de website van independer, dagwaarde daar maken verzekeraars vaak gebruik van. Maar marktwaarde, dat is zo'n ruim begrip wat op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd. In mijn ogen is dat wanneer 2 gewillige partijen, die onafhankelijk van elkaar zijn, tot een transactie komen. Waarbij de markt normaal is en onder normale omstandigheden. Maar is dit hetzelfde als de dagwaarde (in dit geval gebruikt bij verzekeraars) of verkoopwaarde bij een autodealer? Daarnaast nog een vraag, wie weet iemand die de marktwaarde van zo'n auto kan vaststellen? | |
step2step2 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:29 |
Om even een update te geven, de maatschappij definieert de marktwaarde identiek aan de handelswaarde. Dit is in mijn belevenis juridisch niet correct. Wat denken jullie hiervan? | |
Mikkie | vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:19 |
Dat durf ik niet te zeggen. In praktijk klopt het aardig, zo'n auto gaat terug naar de leasemij of de handel in, bedrijf verkoopt 'm echt niet particulier. | |
TheWhiteCowboy | vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:24 |
Even kijken wat die auto op gaspedaal.nl ongeveer moet kosten, dan heb je een aardige indicatie. | |
klusfoobje | vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:53 |
handelswaarde ligt lager dan de marktwaarde. Die handelaar die 'm koopt moet er namelijk ook nog iets aan kunnen verdienen. Overigens zou ik niet graag een dergelijk iet sin mijn contract hebben hoor. Zeker dat boekwaarde gedoe. Wie bepaald wat de reële boekwaarde is ? Want die waarde bepaald namelijk oa wat jij dan zou moeten dokken en laat dat nu net de waarde zijn waar jij totaal geen invloed op hebt. | |
step2step2 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:56 |
Er is natuurlijk een aanzienlijk verschil tussen handelswaarde, in dit geval +/- 20K en marktwaarde/dagwaarde +/- 28K. Op die marktwaarde ben ik gekomen door inderdaad een gemiddelde te nemen van 8 soortgelijke auto's met een iets hogere kilometerstand. Bedankt voor de tip white cowboy! Zal wel een juridische strijd worden om de definitie te bepalen van marktwaarde. Zal mijn advocaat er verder naar moeten laten kijken. Gelukkig een rechtsbijstandsverzekering. | |
step2step2 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:57 |
Een rechter zou zelfs nog kunnen zeggen dat de gevolgen voor een dergelijke clausule niet te overzien zijn doordat je geen inzicht hebt in de boekwaarde. ;-) | |
Its-Jojo-4you | vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:42 |
dat laatste hoop je of heb je daar bewijs voor gevonden? | |
step2step2 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:47 |
Mwah, vereniging auto van de zaak heeft het daarover. | |
Hallmark | vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:59 |
Kun je die auto dan ook zelf kopen voor de handelswaarde? Dat lijkt me namelijk dan ook redelijk. | |
klusfoobje | vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:02 |
in welke mate heb je eigenlijk invloed op de auto bij aanschaf ? Als daar namelijk geen invloed op is dan vermoed ik dat de clausule in geval van wel eens geen stand zou kunnen houden. | |
step2step2 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:08 |
De keuze voor de auto was vrij, uiteraard wel binnen het budget en geen sportauto, 4wd of coupe. De vraag van hallmark ga ik inderdaad neerleggen bij de leasemij. Denk dat deze aangeven dat ik hem moet overkopen voor de boekwaarde. Dan verkoop ik hem wel zelf. | |
Basp1 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:10 |
Heb je zelf onstlag genomen of ben je ontslagen? | |
step2step2 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:20 |
Maakt in dit geval niet uit, althans volgens het contract en de juridische correspondentie die ik omtrent dit heb kunnen vinden. Daarnaast kan een werkgever alles in een contract zetten of het moet niet billijk zijn. In dit geval heb ik trouwens ontslag genomen. ;-) | |
step2step2 | vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:20 |
En dat blijkt een goede keuze te zijn met deze rattenstreken.. | |
rood_wit_blauw | vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:05 |
Hmmm het is al zover dus dat je weg gaat? Ik vermoed dat met deze clausule in alle redelijkheid aangenomen kan worden als je zelf ontslag neemt, dus het is jouw keuze, dat je dan moet betalen. Ik vermoed dat de rechter dit ook zo zou zien. Aangezien je zelf weggaat, dure les voor de volgende keer. Ik heb het zwart op wit aan laten passen. Als ik wegga betaal ik, als ik weg moet betaal ik niets. | |
klusfoobje | vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:11 |
als je ontslag had gekregen hadden ze het echt niet staande gehouden hoor met die autoregeling in de rechtzaal. Zal mooie boel zijn... |