Dit.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 00:20 schreef Thomas2301 het volgende:
Ja. Je hebt meer mogelijkheden en staat 'hoger' op de ranglijst. Of je dat nodig hebt voor jouw levensdoel is een tweede. Qua onderwijs zelf heb ik geen idee. Maar het lijkt me vrij logisch dat een HBO-diploma meer waard is.
Op MBO bedoel je.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 00:46 schreef TwenteFC het volgende:
Op het HBO leer je ook nog echt wat.
Heb zelf ook MBO gedaan en zit nu op het HBO, die 3,5 jaar op het MBO zijn gewoon weggegooide jaren.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 00:54 schreef Zapata het volgende:
[..]
Op MBO bedoel je.
op het HBO wordt je opgeleid als manager, je kan zelf niks maar je hebt overzicht, je krijgt in je werkveld van alles een beetje mee.
En het MBO lijkt me wat schoolser, meer verplichte lessen, huiswerk ed. Op het HBO heb je vaak een deadline en je zorgt maar dat je het af hebt.
Oke, mijn opmerking was ook wel heel algemeen, maar dit is in elk geval het idee wat ik er van heb.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 00:56 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Heb zelf ook MBO gedaan en zit nu op het HBO, die 3,5 jaar op het MBO zijn gewoon weggegooide jaren.
Het niveau is daar soms zo bedroevend dat je de leraren nog moet gaan bijscholen omdat ze anders je projecten afkeuren als "niet conform de opdracht" terwijl je alleen nieuwe en verbeterde technieken hebt toegepast.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 00:59 schreef Zapata het volgende:
[..]
Oke, mijn opmerking was ook wel heel algemeen, maar dit is in elk geval het idee wat ik er van heb.
Probleem met mijn HBO opleiding is dat ik gewoon veeeeel te weinig geleerd heb. Elk onderwerp wordt maar oppervlakkig behandeld. Met 10 uur in de week kon ik het gemakkelijk redden..quote:Op donderdag 16 augustus 2012 01:02 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Het niveau is daar soms zo bedroevend dat je de leraren nog moet gaan bijscholen omdat ze anders je projecten afkeuren als "niet conform de opdracht" terwijl je alleen nieuwe en verbeterde technieken hebt toegepast.
Terwijl dat de taak zou moeten zijn van een leraar in de eerste plaats, de nieuwste technieken leren.
Op het HBO krijg je ook echt lesstof waar je iets aan hebt, en ja het is aan jezelf om alle ins en outs daarover op te zoeken maar daardoor kan je zelf wel met gerichte vragen komen aan de leraar, die ze vervolgens ook perfect kunnen beantwoorden.
Wat heb je precies gedaan dan?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 01:06 schreef Zapata het volgende:
[..]
Probleem met mijn HBO opleiding is dat ik gewoon veeeeel te weinig geleerd heb. Elk onderwerp wordt maar oppervlakkig behandeld. Met 10 uur in de week kon ik het gemakkelijk redden..
En nu ben ik dus opgeleid als manager.. Ik kan niks, maar kan wel andere mensen vertellen wat ze moeten doen.
Communicatiesystemen..quote:Op donderdag 16 augustus 2012 01:08 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Wat heb je precies gedaan dan?
Kan zijn dat je dan meer als een schakel wordt gebruikt tussen personeelsleden, ik doe zelf Informatica en ik moet zeggen dat ik vooral dingen leer die ik zelf kan toepassen en mezelf dus ook verdiep in de stof die ze ons willen leren.quote:
Deze zin zegt iets over hoe simpel en dom een MBO´er denkt.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 00:54 schreef Zapata het volgende:
[..]
Op MBO bedoel je.
op het HBO wordt je opgeleid als manager, je kan zelf niks maar je hebt overzicht, je krijgt in je werkveld van alles een beetje mee.
En het MBO lijkt me wat schoolser, meer verplichte lessen, huiswerk ed. Op het HBO heb je vaak een deadline en je zorgt maar dat je het af hebt.
Dat is ook de essentie van het HBO, het meeste uit je tijd halen.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 01:22 schreef Zapata het volgende:
Jezelf verdiepen moet wel bij mijn opleiding, tenminste als je wat fatsoenlijks wilt kunnen aan het einde van de opleiding. Ik heb echt het idee dat mijn opleiding (en waarschijnlijk veel meer HBO opleidingen) je een paar handvatten geven en dat je zelf buiten de opleiding om je hier verder mee moet.
Ik had vroeger precies het zelfde, weinig zin aan school en ook geen motivatie voor terwijl mijn cito score voldoende geweest zou zijn voor het VWO.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 01:26 schreef spierbal het volgende:
Ik doe mbo 2En je krijgt sommen van, 2+2 3x3. Het engels is nog lager dan het niveau, my name is Muzzy, i am a boy. Maarja had ik het vroeger maar wat serieuzer moeten nemen. Nu zit ik in deze bodemloze put.
Dit is een hele goede vergelijking.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 01:01 schreef pulvaroo het volgende:
MBO is praktijk, daar leer je dingen 'doen', op het HBO kijk je vanuit een theoretische context naar de praktijk. MBO'ers lossen een probleem op, HBO'ers bepalen hoe het wordt opgelost. (Wát het probleem nu is, doen ze op het WO).
Het is theoretischer en je bent veel zelfstandiger bezig, er zijn geen verplichtingen meer. Er wordt veel verantwoordelijkheid bij jou neergelegd. Als je niets doet, is er niemand die je daar op aanspreekt en dan ga je gewoon de mist in.
Dat heb ik op het hbo ook gehad, en daar zakte ook meerdere mensen voorquote:Op donderdag 16 augustus 2012 01:28 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik had vroeger precies het zelfde, weinig zin aan school en ook geen motivatie voor terwijl mijn cito score voldoende geweest zou zijn voor het VWO.
Maar nu via vmbo-GT->kader->MBO3->MBO4 toch gewoon op het HBO gekomen.
Je moet jezelf gewoon zien te motiveren.
En het is inderdaad triest dat je op het MBO sommen krijgt als 1/5 + 2/10 = ?
Maar wat nog triester is dat sommige mensen er nog een onvoldoende voor halen ook.
Indedaad, dan krijg je van die hoge mensen die je wel even vertellen wat voor werk je moet gaan doen terwijl ze er helemaal niks van snappen, die hoge mensen kunnen de pot op, denken dat je door wat boekjes te lezen dingen gaat snappen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 11:03 schreef Nobu het volgende:
Op het MBO leer je een vak, op het HBO leer je helemaal niks.
Lazen ze maar eens een boek. Het huidige HBO is de oorzaak van het begrotingstekort.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 11:14 schreef Granduppaaaaah het volgende:
[..]
Indedaad, dan krijg je van die hoge mensen die je wel even vertellen wat voor werk je moet gaan doen terwijl ze er helemaal niks van snappen, die hoge mensen kunnen de pot op, denken dat je door wat boekjes te lezen dingen gaat snappen.
nee op het hbo zit men er omdat ze willenquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 11:32 schreef Antwoordapparaat het volgende:
Mentaliteit op het mbo verschilt ook veel van het hbo. De gemiddelde mentaliteit van een mbo'er is vergelijkbaar als die van de middelbare scholier: geen zin in school, naar school gaan omdat het moet, weinig ambitie, gebrek aan discipline etc. Zo heb ik dat tenminste ervaren.
Nee oke, ik doelde eigenlijk meer op technische studies en geen pretstudies als vrijetijdsmanagement of vormgeving.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 11:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
nee op het hbo zit men er omdat ze willen![]()
Uiteraard uitgezonderd een groep mocro's de keihard accountancy aan het studeren is om rijk te worden
Komen ze weer hoor. Sowieso,behalve aviaton studies, Technische hbo studiesquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 12:01 schreef Antwoordapparaat het volgende:
[..]
Nee oke, ik doelde eigenlijk meer op technische studies en geen pretstudies als vrijetijdsmanagement of vormgeving.
Dat is ook zo. Gewoon op komen dagen en je evaluatiezooi schrijven. Kans op falen is dan simpelweg nul.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 12:25 schreef Yreal het volgende:
[..]
Komen ze weer hoor. Sowieso,behalve aviaton studies, Technische hbo studies![]()
![]()
![]()
Alsof de rest met 2 vingers in je neus binnen valt te koppen
Ja?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 11:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
nee op het hbo zit men er omdat ze willen
Zo was het bij mij helemaal niet. Iedereen zat er omdat 'ie ervoor had gekozen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:05 schreef Yreal het volgende:
[..]
Anders een behoorlijke lading die er zit omdat ze toch naar school toe "moesten"
ja precies, dat zal echt een wereld van verschil makenquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zo was het bij mij helemaal niet. Iedereen zat er omdat 'ie ervoor had gekozen.
Was wel een opleiding met een toelating, misschien dat dat nog scheelt.
De luiaards zullen die toelating al wel een te grote drempel gevonden hebben, natuurlijk. Overigens hoor ik van vrienden dat er ook genoeg profiteurs en lapzwansen op het hbo zitten. Maargoed, het merendeel van het hbo is makkelijk te halen met een beetje inzet. Wellicht dat het even wennen is aan het niveau.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zo was het bij mij helemaal niet. Iedereen zat er omdat 'ie ervoor had gekozen.
Was wel een opleiding met een toelating, misschien dat dat nog scheelt.
Ik had begrepen dat in ieder geval voor mijn opleiding op het HBO eveneens alles wordt voorgekauwd.quote:MBO kauwt alles voor, HBO laat je op jezelf aangewezen zijn
Werktuigbouwkunde is ook pittig, net als Aviation Studies vallen er best veel af.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 12:25 schreef Yreal het volgende:
[..]
Komen ze weer hoor. Sowieso,behalve aviaton studies, Technische hbo studies![]()
![]()
![]()
Alsof de rest met 2 vingers in je neus binnen valt te koppen
Ga jij dan eens fiscale economie en recht proberenquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 20:48 schreef Antwoordapparaat het volgende:
[..]
Werktuigbouwkunde is ook pittig, net als Aviation Studies vallen er best veel af.
Fiscale economie en recht op het hbo?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 21:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ga jij dan eens fiscale economie en recht proberen
probeer het eens, met je hbo-werktuigbouwkunde. Laat de rest lekker in hun waarde.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 21:30 schreef Antwoordapparaat het volgende:
[..]
Fiscale economie en recht op het hbo?als hbo-fiscalist mag je lekker aangiftes gaan invullen.
MBO-3 was vroeger dan ook geen MBO.quote:MBO niveau 1 t/m 3 zijn totaal niet te vergelijken met het HBO, een wereld van verschil. MBO niveau 4 komt wat meer in de buurt van HBO niveau, maar zit er nog steeds ver onder qua moeilijkheidsgraad.
Volgens mij wordt op hbo ook alles wel voorgekauwd. Volgens mij zit er niet eens zoveel verschil tussen mbo (niveau 4) en hbo qua niveau.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 13:06 schreef n8n het volgende:
MBO kauwt alles voor, HBO laat je op jezelf aangewezen zijn
Wie zegt dat? Ik niet in ieder geval.quote:Hoog niveau op het mbo?
Wellicht ben ik dan ook bevooroordeeld, zit op een opleiding (hbo) waar wel academisch gedrag van je verwacht wordt.quote:Op zondag 19 augustus 2012 02:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het lijkt me normaal dat op het HBO het meeste wordt voorgekauwd, het is immers net als het MBO een beroepsopleiding en geen academische opleiding. Dat zegt verder niet zoveel over het niveau, dat kan laag en hoog zijn. Neem bijvoorbeeld multivariabele calculus, van A tot Z voorgekauwd maar daarom nog niet simpel voor de meeste mensen.
Ten gevolge van de implementatie van het BaMa-systeem spelen veel HBO-scholen tegenwoordig graag universiteiten. Jereinste onzin natuurlijk. Het is niet omdat de naam (bachelor) hetzelfde is dat je daarom ook hetzelfde moet nastreven. De verschillen in talent tussen het HBO en het WO (studenten en docenten) en het verschil in insteek (onderzoek vs enkel onderwijs) zijn zeker niet kleiner geworden, op beiden is het niveau gedaald maar het gat is onverminderd groot. Ja, HBO-scholen hebben nu ook wat masters maar dat stelt zowel kwantitatief als kwalitatief natuurlijk weinig voor in vergelijking met wat onze universiteiten doen en dat moet vooral zo blijven aangezien we niet genoeg talent hebben en zeker niet genoeg investeren om vele tientallen of honderden universiteiten een goed niveau te laten bereiken. Het talent kan beter worden geconcentreerd.quote:Wellicht ben ik dan ook bevooroordeeld, zit op een opleiding (hbo) waar wel academisch gedrag van je verwacht wordt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
O zo, ben ik het wel mee eens. Hoewel ik denk dat bepaalde studies op het hbo wel van enig niveau zijn.quote:Op zondag 19 augustus 2012 03:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wie zegt dat? Ik niet in ieder geval.
Naar mijn mening is het niveau zowel op het MBO als op het HBO teleurstellend laag. Ik maak de kanttekening dat het niet is omdat iets voorgekauwd is dat daarom ook het niveau laag moet zijn, evenzogoed is het niveau niet per se hoog omdat je zelf iets uitzoekt. Het is een totaal verschillende insteek.
Aviantion, Accountancy, Fiscale econome en recht, Journalistiek, communicatie.. zitten echt wel aardige dingen bij inderdaad.quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:41 schreef Ziba het volgende:
[..]
O zo, ben ik het wel mee eens. Hoewel ik denk dat bepaalde studies op het hbo wel van enig niveau zijn.
En dit inderdaad. Storend is dat om te lezen trouwens, de hele tijd hoofdletters gebruiken voor mbo en hbo.quote:Op zondag 19 augustus 2012 21:52 schreef Devv het volgende:
Het is trouwens mbo en hbo met kleine letters, maar dat geheel terzijde.
Communicatie?quote:Aviantion, Accountancy, Fiscale econome en recht, Journalistiek, communicatie.. zitten echt wel aardige dingen bij inderdaad.
Volgens mij was dat ook sarcasme.quote:Op zondag 19 augustus 2012 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind kleine letters juist storend aangezien de hoofdletters direct aangeven dat het om een afkorting gaat en niet om een woord. Ik denk dat diegenen die dat storend vinden dat enkel storend vinden omdat ze niet anders zijn gewend. /care
[..]
Communicatie?
Journalistiek kan een leuke uitdaging zijn omdat het een vaardigheid betreft. Accountancy, fiscale economie en recht, is dat niet bijna alleen een kwestie van regeltjes memoriseren en correct toepassen? Dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo moeilijk, het beroep van chefkok, gitaarbouwer of instrumentenmaker lijkt me heel wat lastiger. Dat van ontwerper ook maar dat is dan weer omdat je er een flinke dosis talent voor nodig hebt.
De wereld eindigt niet bij je technische wereldje. Kom eens naar fiscaal bestuursrecht, kratje bier dat jij dat niet eventjes doet.quote:
quote:Op zondag 19 augustus 2012 16:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ten gevolge van de implementatie van het BaMa-systeem spelen veel HBO-scholen tegenwoordig graag universiteiten. Jereinste onzin natuurlijk. Het is niet omdat de naam (bachelor) hetzelfde is dat je daarom ook hetzelfde moet nastreven. De verschillen in talent tussen het HBO en het WO (studenten en docenten) en het verschil in insteek (onderzoek vs enkel onderwijs) zijn zeker niet kleiner geworden, op beiden is het niveau gedaald maar het gat is onverminderd groot. Ja, HBO-scholen hebben nu ook wat masters maar dat stelt zowel kwantitatief als kwalitatief natuurlijk weinig voor in vergelijking met wat onze universiteiten doen en dat moet vooral zo blijven aangezien we niet genoeg talent hebben en zeker niet genoeg investeren om vele tientallen of honderden universiteiten een goed niveau te laten bereiken. Het talent kan beter worden geconcentreerd.
De denkers op het WO, de doeners met een normale tot hoge intelligentie op het HBO en de doeners met een lage tot normale intelligentie op het MBO. Ze zijn allemaal even hard nodig.Zit op een opleiding waar een select aantal mensen wordt toegelaten. Niveau ligt zeer hoog het is slechts niet academisch van aard.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |