abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115626814
Ik zit in het MBO en ik ben misschien van plan om door te studeren naar het HBO

Behalve dat ik nog 3-4 jaartjes moet verder studeren vroeg ik me nou af of het nou wel degelijk een verschil maakt tussen een MBO en een HBO diploma?
pi_115626961
Ja. Je hebt meer mogelijkheden en staat 'hoger' op de ranglijst. Of je dat nodig hebt voor jouw levensdoel is een tweede. Qua onderwijs zelf heb ik geen idee. Maar het lijkt me vrij logisch dat een HBO-diploma meer waard is.
pi_115627001
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 00:20 schreef Thomas2301 het volgende:
Ja. Je hebt meer mogelijkheden en staat 'hoger' op de ranglijst. Of je dat nodig hebt voor jouw levensdoel is een tweede. Qua onderwijs zelf heb ik geen idee. Maar het lijkt me vrij logisch dat een HBO-diploma meer waard is.
Dit.

HBO is meer werken en meer theoretischer. MBO is meer praktischer.
pi_115627054
Hbo is de eerste (stap naar 'studeren', daarna uiteraard het wo. Mbo is toch wat schoolser, lijkt me.
pi_115627802
Op het HBO leer je ook nog echt wat.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 00:54:57 #6
381517 Zapata
held op sokken
pi_115628085
quote:
19s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 00:46 schreef TwenteFC het volgende:
Op het HBO leer je ook nog echt wat.
Op MBO bedoel je.
op het HBO wordt je opgeleid als manager, je kan zelf niks maar je hebt overzicht, je krijgt in je werkveld van alles een beetje mee.

En het MBO lijkt me wat schoolser, meer verplichte lessen, huiswerk ed. Op het HBO heb je vaak een deadline en je zorgt maar dat je het af hebt.
pi_115628124
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 00:54 schreef Zapata het volgende:

[..]

Op MBO bedoel je.
op het HBO wordt je opgeleid als manager, je kan zelf niks maar je hebt overzicht, je krijgt in je werkveld van alles een beetje mee.

En het MBO lijkt me wat schoolser, meer verplichte lessen, huiswerk ed. Op het HBO heb je vaak een deadline en je zorgt maar dat je het af hebt.
Heb zelf ook MBO gedaan en zit nu op het HBO, die 3,5 jaar op het MBO zijn gewoon weggegooide jaren.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 00:59:13 #8
381517 Zapata
held op sokken
pi_115628225
quote:
19s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 00:56 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Heb zelf ook MBO gedaan en zit nu op het HBO, die 3,5 jaar op het MBO zijn gewoon weggegooide jaren.
Oke, mijn opmerking was ook wel heel algemeen, maar dit is in elk geval het idee wat ik er van heb.
pi_115628312
Eigenlijk moet je dit soort vragen hier niet stellen. Er breekt eerder een enorme ruzie uit over wat nu beter is, dan dat jij een goed antwoord krijgt op je vraag.

Om toch een poging te doen:

MBO is praktijk, daar leer je dingen 'doen', op het HBO kijk je vanuit een theoretische context naar de praktijk. MBO'ers lossen een probleem op, HBO'ers bepalen hoe het wordt opgelost. (Wát het probleem nu is, doen ze op het WO).

Het is theoretischer en je bent veel zelfstandiger bezig, er zijn geen verplichtingen meer. Er wordt veel verantwoordelijkheid bij jou neergelegd. Als je niets doet, is er niemand die je daar op aanspreekt en dan ga je gewoon de mist in.
pi_115628324
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 00:59 schreef Zapata het volgende:

[..]

Oke, mijn opmerking was ook wel heel algemeen, maar dit is in elk geval het idee wat ik er van heb.
Het niveau is daar soms zo bedroevend dat je de leraren nog moet gaan bijscholen omdat ze anders je projecten afkeuren als "niet conform de opdracht" terwijl je alleen nieuwe en verbeterde technieken hebt toegepast.

Terwijl dat de taak zou moeten zijn van een leraar in de eerste plaats, de nieuwste technieken leren.

Op het HBO krijg je ook echt lesstof waar je iets aan hebt, en ja het is aan jezelf om alle ins en outs daarover op te zoeken maar daardoor kan je zelf wel met gerichte vragen komen aan de leraar, die ze vervolgens ook perfect kunnen beantwoorden.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 01:06:40 #11
381517 Zapata
held op sokken
pi_115628453
quote:
19s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 01:02 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Het niveau is daar soms zo bedroevend dat je de leraren nog moet gaan bijscholen omdat ze anders je projecten afkeuren als "niet conform de opdracht" terwijl je alleen nieuwe en verbeterde technieken hebt toegepast.

Terwijl dat de taak zou moeten zijn van een leraar in de eerste plaats, de nieuwste technieken leren.

Op het HBO krijg je ook echt lesstof waar je iets aan hebt, en ja het is aan jezelf om alle ins en outs daarover op te zoeken maar daardoor kan je zelf wel met gerichte vragen komen aan de leraar, die ze vervolgens ook perfect kunnen beantwoorden.
Probleem met mijn HBO opleiding is dat ik gewoon veeeeel te weinig geleerd heb. Elk onderwerp wordt maar oppervlakkig behandeld. Met 10 uur in de week kon ik het gemakkelijk redden..

En nu ben ik dus opgeleid als manager.. Ik kan niks, maar kan wel andere mensen vertellen wat ze moeten doen.
pi_115628492
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 01:06 schreef Zapata het volgende:

[..]

Probleem met mijn HBO opleiding is dat ik gewoon veeeeel te weinig geleerd heb. Elk onderwerp wordt maar oppervlakkig behandeld. Met 10 uur in de week kon ik het gemakkelijk redden..

En nu ben ik dus opgeleid als manager.. Ik kan niks, maar kan wel andere mensen vertellen wat ze moeten doen.
Wat heb je precies gedaan dan?
  donderdag 16 augustus 2012 @ 01:10:11 #13
381517 Zapata
held op sokken
pi_115628551
quote:
19s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 01:08 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Wat heb je precies gedaan dan?
Communicatiesystemen..
pi_115628812
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 01:10 schreef Zapata het volgende:

[..]

Communicatiesystemen..
Kan zijn dat je dan meer als een schakel wordt gebruikt tussen personeelsleden, ik doe zelf Informatica en ik moet zeggen dat ik vooral dingen leer die ik zelf kan toepassen en mezelf dus ook verdiep in de stof die ze ons willen leren.
pi_115628886
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 00:54 schreef Zapata het volgende:

[..]

Op MBO bedoel je.

Deze zin zegt iets over hoe simpel en dom een MBO´er denkt.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 01:22:39 #16
381517 Zapata
held op sokken
pi_115628904
Jezelf verdiepen moet wel bij mijn opleiding, tenminste als je wat fatsoenlijks wilt kunnen aan het einde van de opleiding. Ik heb echt het idee dat mijn opleiding (en waarschijnlijk veel meer HBO opleidingen) je een paar handvatten geven en dat je zelf buiten de opleiding om je hier verder mee moet.
pi_115628993
Ik doe mbo 2 :') En je krijgt sommen van, 2+2 3x3. Het engels is nog lager dan het niveau, my name is Muzzy, i am a boy. Maarja had ik het vroeger maar wat serieuzer moeten nemen. Nu zit ik in deze bodemloze put.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_115629001
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 01:22 schreef Zapata het volgende:
Jezelf verdiepen moet wel bij mijn opleiding, tenminste als je wat fatsoenlijks wilt kunnen aan het einde van de opleiding. Ik heb echt het idee dat mijn opleiding (en waarschijnlijk veel meer HBO opleidingen) je een paar handvatten geven en dat je zelf buiten de opleiding om je hier verder mee moet.
Dat is ook de essentie van het HBO, het meeste uit je tijd halen.
Niet een klein stukje uitgelegd krijgen door een leraar, maar gewoon de basis en vervolgens krijg je er zelf de tijd voor om je daar in te verdiepen.

En als je gerichte vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij een leraar.
pi_115629063
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 01:26 schreef spierbal het volgende:
Ik doe mbo 2 :') En je krijgt sommen van, 2+2 3x3. Het engels is nog lager dan het niveau, my name is Muzzy, i am a boy. Maarja had ik het vroeger maar wat serieuzer moeten nemen. Nu zit ik in deze bodemloze put.
Ik had vroeger precies het zelfde, weinig zin aan school en ook geen motivatie voor terwijl mijn cito score voldoende geweest zou zijn voor het VWO.

Maar nu via vmbo-GT->kader->MBO3->MBO4 toch gewoon op het HBO gekomen.
Je moet jezelf gewoon zien te motiveren.

En het is inderdaad triest dat je op het MBO sommen krijgt als 1/5 + 2/10 = ?
Maar wat nog triester is dat sommige mensen er nog een onvoldoende voor halen ook.
pi_115631198
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 01:01 schreef pulvaroo het volgende:

MBO is praktijk, daar leer je dingen 'doen', op het HBO kijk je vanuit een theoretische context naar de praktijk. MBO'ers lossen een probleem op, HBO'ers bepalen hoe het wordt opgelost. (Wát het probleem nu is, doen ze op het WO).

Het is theoretischer en je bent veel zelfstandiger bezig, er zijn geen verplichtingen meer. Er wordt veel verantwoordelijkheid bij jou neergelegd. Als je niets doet, is er niemand die je daar op aanspreekt en dan ga je gewoon de mist in.
Dit is een hele goede vergelijking.

MBO en HBO is gewoon enorm verschillend: de manier van lesgeven, je eigen verantwoordelijkheid, projecten en groepswerk... MBO is meer voor jou gepland huiswerk krijgen, HBO is een opdracht krijgen die je zelf inplant en maar af ziet te krijgen.

HBO heeft zeker meerwaarde, al is het alleen maar omdat je meer verantwoordelijkheid krijgt. Voorbeeld: je hebt MBO verpleegkunde gedaan. Dan wordt je aangestuurd door een HBO verpleegkundige, die verantwoordelijk is voor het team en haarzelf. Zij is degene die de taken/opdrachten uitdeelt. Jij als MBO'er volgt die taken op.
pi_115631466
Met een MBO opleiding ben je, zeker in het begin van je werkende leven, de "handjes" die het werk uitvoeren. Als HBO'er kan je lekker op je luie reet achter je bureau zitten te fokken onder werktijd :D
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_115636001
quote:
19s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 01:28 schreef TwenteFC het volgende:

[..]

Ik had vroeger precies het zelfde, weinig zin aan school en ook geen motivatie voor terwijl mijn cito score voldoende geweest zou zijn voor het VWO.

Maar nu via vmbo-GT->kader->MBO3->MBO4 toch gewoon op het HBO gekomen.
Je moet jezelf gewoon zien te motiveren.

En het is inderdaad triest dat je op het MBO sommen krijgt als 1/5 + 2/10 = ?
Maar wat nog triester is dat sommige mensen er nog een onvoldoende voor halen ook.
Dat heb ik op het hbo ook gehad, en daar zakte ook meerdere mensen voor :')
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:11:33 #23
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_115637045
Met een MBO diploma ben je lager gekwalificeerd dan met ene hbo diploma en heb je toegang tot minder beroepen en minder uitdagende functies. Voor sommige beroepen is trouwens geen hbo diploma vereist of bestaat alleen een mbo variant van. Het hangt er dus ook vanaf wat je wil gaan doen in het leven.

Over het algemeen geldt: binnen elke sector begint een hbo diploma steeds meer de standaard te worden. Met name binnen de administratieve en dienstverlenende sector. Op de lange termijn loont het heel erg om na mbo 4 toch nog een hbo bachelor er aan vast te plakken.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_115646897
WO>>HBO>MBO-4, voor eenzelfde opleiding.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 11:03:01 #25
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_115709390
Op het MBO leer je een vak, op het HBO leer je helemaal niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')