abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115620387
Hoi,

Ik woon samen met mijn ouders in Duitsland, en rijd vaak in de Duitse auto van mijn ouders. Stel, ik ga nu het huis uit, en in Nederland wonen. Mag ik dan niet meer in Nederland rijden met hun auto? De auto blijft ook gewoon in Duitsland staan, bij het huis waar mijn ouders wonen, maar het lijkt me wel zo prettig om nog over de grens te kunnen rijden met hun auto.

Voor zover ik zie, mag dit niet, maar wordt hierop gecontroleerd, en ben ik nog verzekerd als ik toch in NL ga rijden? Ik blijf gewoon als persoon opgenomen in de verzekering in Duitsland, en ben ook verzekerd als ik in Duitsland rijdt.

Danku

PS: de auto is een 15-jarig barrel, mocht dat uitmaken
pi_115620841
Waarom kijk je niet in de polisvoorwaarden en op de Duitse en Nederlandse belastingdienstwebsite? Dan weet je het.
5 Ferrari's op videoband!
pi_115621316
http://www.belastingdiens(...)buitenlands_kenteken

Duitsland is sowieso geen probleem, Nederland is het probleem hier.

Ik en mijn pa hebben beide een rijbewijs, en zijn beide ook verzekerd in die auto. Stel dat we samen in zijn auto met Duitse platen in Nederland rijden. Hij mag wel rijden, maar zodra ik achter het stuur ga zitten ben ik een belastingontduiker. Ook al rijden we samen.

Ik kon me gewoon niet voorstellen dat dit zo geregeld was, vandaar de vraag.
pi_115621602
U bent Nederlander, maar u heeft uw (hoofd)woning in Duitsland. Omdat het hier gaat om het adres waar u ingeschreven staat mag u met een auto met Duits kenteken in Nederland rijden.

U woont in Nederland maar hebt Franse vrienden over de vloer. Om boodschappen te doen gebruikt u de auto van uw vrienden, deze heeft een Frans kenteken. U bent strafbaar ook al zit een van uw Franse vrienden naast u tijdens de rit.
pi_115621740
U mag als inwoner van Nederland in het bezit zijn van een auto met een buitenlands kenteken.
U moet de auto dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u voor de auto belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen
pi_115621766
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:43 schreef koekjestrommel1 het volgende:
http://www.belastingdiens(...)buitenlands_kenteken

Duitsland is sowieso geen probleem, Nederland is het probleem hier.

Ik en mijn pa hebben beide een rijbewijs, en zijn beide ook verzekerd in die auto. Stel dat we samen in zijn auto met Duitse platen in Nederland rijden. Hij mag wel rijden, maar zodra ik achter het stuur ga zitten ben ik een belastingontduiker. Ook al rijden we samen.

Ik kon me gewoon niet voorstellen dat dit zo geregeld was, vandaar de vraag.
Klopt wel.

Het mag dus niet
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_115621802
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
U mag als inwoner van Nederland in het bezit zijn van een auto met een buitenlands kenteken.
U moet de auto dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u voor de auto belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen
Niet relevant, want ik ben nooit in het bezit van een buitenlandse auto, ik rijd er alleen maar in.
pi_115621863
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:49 schreef Chinless het volgende:

[..]

Klopt wel.

Het mag dus niet
Balen. Slaat ook nergens op in mijn geval maarja..

Maar wordt hier ooit door de politie op gecontroleerd?
pi_115622014
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:50 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Niet relevant, want ik ben nooit in het bezit van een buitenlandse auto, ik rijd er alleen maar in.
Is hetzelfde.
Regel is ingevoerd voor mensen zoals jij, om belastingontduiker tegen te gaan.

Auto op naam van iemand in Duitsland (bij jou je ouders in dit geval) en hier 365 in Nederland mee rondrijden, en dus lekker goedkoop uit zijn doordat je geen BPM afdraagt.
pi_115622498
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 22:53 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Is hetzelfde.
Regel is ingevoerd voor mensen zoals jij, om belastingontduiker tegen te gaan.

Auto op naam van iemand in Duitsland (bij jou je ouders in dit geval) en hier 365 mee rondrijden, en dus lekker goedkoop uit zijn doordat je geen BPM afdraagt.
Die auto komt nooit bij mijn huis te staan... En ga ik hooguit 3x per jaar gebruiken, het is gewoon de auto van mijn pa hoor. Afgezien van dat betaal je natuurlijk de wegenbelasting etc. wel in Duitsland, al is dat ook niet echt belangrijk in dit geval.

Ik kon me gewoon niet voorstellen dat het verboden was om de grens over te rijden met een auto waar je mee verzekerd bent en waar alle papieren etc. ook kloppen. Alleen omdat je net of net niet over de grens woont.
pi_115622538
Wij zijn ook wel eens aangehouden door de politie, rijden ook met een buitenlands kenteken. Alles werd opgevraagd door de douane, ivm belasting ontduiking.
pi_115622951
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 23:00 schreef koekjestrommel1 het volgende:

[..]

Die auto komt nooit bij mijn huis te staan... En ga ik hooguit 3x per jaar gebruiken, het is gewoon de auto van mijn pa hoor. Afgezien van dat betaal je natuurlijk de wegenbelasting etc. wel in Duitsland, al is dat ook niet echt belangrijk in dit geval.

Ik kon me gewoon niet voorstellen dat het verboden was om de grens over te rijden met een auto waar je mee verzekerd bent en waar alle papieren etc. ook kloppen. Alleen omdat je net of net niet over de grens woont.
En toch moet je gewoon betalen jongen.
pi_115623309
Mag niet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_115629384
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 23:07 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

En toch moet je gewoon betalen jongen.
Ja, of gewoon afzien van rijden in Nederland.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 23:00 schreef saab99 het volgende:
Wij zijn ook wel eens aangehouden door de politie, rijden ook met een buitenlands kenteken. Alles werd opgevraagd door de douane, ivm belasting ontduiking.
Ah oke, dankje voor deze reactie! Ik wist niet dat dit iets was waar ze actief naar 't kijken waren. Al vraag ik me af of ze verder gaan kijken als je een Duits rijbewijs hebt en net doet of je geen Nederlands spreekt :P. Maar goed, die gok ga ik niet nemen.

Dank voor alle reacties, mij is genoeg duidelijk.
pi_115642540
Toch nog even een toevoeging:

Het mag inderdaad niet voor de belasting. Maar de bpm op een 15 jarige auto is nog maar 10% van het bpm bedrag. Dus de eventuele boete is dan ook relatief laag. En na het betalen van de eenmalige boet zou je verder altijd in de auto mogen rijden. Sterker nog. Als de auto ooit van nederland naar duitsland geimporteerd is dan vervalt de bpm boete zelfs helemaal.

Je bent overigens ook gewoon verzekerd. En als laatste opmerking. Je kan het altijd proberen. De eerste keer kom je er met een waarschuwing vanaf. Als je maar zegt dat je van niets weet.

Je mag ook 1 keer per jaar 2 weken met de auto in nedeland rijden als je het van te voren aangeeft bij de belastingdienst. Dit kan zelfs digitaal.

Kortom ik zou me er niet zoveel zorgen over maken ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_115650773
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 14:50 schreef boegschroef het volgende:
Toch nog even een toevoeging:

Het mag inderdaad niet voor de belasting. Maar de bpm op een 15 jarige auto is nog maar 10% van het bpm bedrag. Dus de eventuele boete is dan ook relatief laag. En na het betalen van de eenmalige boet zou je verder altijd in de auto mogen rijden. Sterker nog. Als de auto ooit van nederland naar duitsland geimporteerd is dan vervalt de bpm boete zelfs helemaal.

Je bent overigens ook gewoon verzekerd. En als laatste opmerking. Je kan het altijd proberen. De eerste keer kom je er met een waarschuwing vanaf. Als je maar zegt dat je van niets weet.

Je mag ook 1 keer per jaar 2 weken met de auto in nedeland rijden als je het van te voren aangeeft bij de belastingdienst. Dit kan zelfs digitaal.

Kortom ik zou me er niet zoveel zorgen over maken ;)
Top, hartstikke bedankt! Het duurt toch nog wel ff wil ik gaan verhuizen, maar mocht ik ooit gepakt worden, dan houd ik jullie op de hoogte :P.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')