http://mobiel.nu.nl/pda/a(...)e-Japan-opnieuw.htmlquote:Chinezen bekogelen ambassade Japan opnieuw
PEKING - Duizenden Chinezen zijn zondag in Peking opnieuw bijeen gekomen om te protesteren bij de Japanse ambassade.
Ze bekogelen het ambassadegebouw met voorwerpen zoals waterflesjes, bananen, tomaten en eieren.
Aanleiding is een ruzie tussen beide landen over een aantal eilandjes in de Oost-Chinese zee. Zaterdag waren er ook al vele duizenden betogers op de been.
De politie is massaal paraat bij de ambassade. De agenten laten de betogers in groepjes van honderd voor de ambassade heen en terug lopen.
Japanse premier
De Japanse premier Yoshihiko Noda heeft China opgeroepen om de veiligheid van Japanse burgers en bedrijven in China te waarborgen.
De oproep van de premier komt nadat Japanse media meldden dat het aantal Chinese protesten tegen Japan zich zondag heeft uitgebreid naar ongeveer vijftig steden in China. Aanleiding daarvoor is een ruzie tussen beide landen over een aantal eilandjes.
Honderden Chinese demonstranten hebben zich zondag verzameld voor de Japanse ambassade in Peking. Ook meldden Japanse media dat betogers fabrieken van het Japanse elektronicamerk Panasonic in het noordoosten van China zouden hebben aangevallen.
Kom nou, dan kun je de halve wereld teruggeven.quote:Op zondag 16 september 2012 21:18 schreef Zienswijze het volgende:
Het nationalisme in China begint wel op te rakelen. Als Japan die eilanden in 1880 had verovererd, dan moeten ze het gewoon terug geven, me dunkt.
Probleem is alleen dat nationalisten waarschijnlijk toch niet zullen ophouden. China heeft ook nog een rekening openstaan van WOII, een beetje à la Duitsland na WOI. Met de overname van de macht in Azië door China, zie ik China wel in staat om te kijken of ze Japan kunnen vernederen.quote:Op zondag 16 september 2012 21:18 schreef Zienswijze het volgende:
Het nationalisme in China begint wel op te rakelen. Als Japan die eilanden in 1880 had verovererd, dan moeten ze het gewoon terug geven, me dunkt.
Geen dank.quote:Op maandag 17 september 2012 23:07 schreef timmmmm het volgende:
OPupdate met dank aan SuperHarregarre. Die een kutnaam heeft om te typen
Moeilijk te voorspellen, omdat de Chinese overheid duidelijk een vinger in de protesten heeft.quote:Op maandag 17 september 2012 23:11 schreef sonnyspek het volgende:
Hoe gaat dit conflict eindigen volgens jullie?
er valt niets te bezetten. alleen een klein stukje strand, de rest is rotsquote:Op zaterdag 15 september 2012 15:11 schreef Woestijnvos het volgende:
Laat Japan die eilandjes maar bezetten waren ze 67 jaar geleden erg goed in.
Ryukyu enzo waren altijd al Japans. Die eilandjes liggen nota bene nog dichter bij Taiwan. De huidige problematiek zit 'm vooral in de tegenvallende economische resultaten en de strijd om de macht in Beijing.quote:Op maandag 17 september 2012 23:18 schreef Alleskids het volgende:
[..]
er valt niets te bezetten. alleen een klein stukje strand, de rest is rots
het ligt dichter bij China dan bij het hoofdeiland van Japan. China heeft nog steeds een tweede wereld oorlog trauma tegen Japan zoals Nederland jarenlang tegen "de moffen en de gestolen fietsen"' had, bij ons is het grotendeels overgewaaid, in die contreien duurd het iets langer voor het bezinkt. Japan krijgt een steeds langere staart van eilandjes die onder hun hoofdeiland liggen en dus komt Japan steeds dichter richting China gekropen,
Zeker, wellicht vergeten ze dan even hoe corrupt het systeem is en hoe ondenkbaar groot de ongelijkheid is geworden.quote:Op zondag 16 september 2012 23:22 schreef zuiderbuur het volgende:
Best handig voor de Communistische Partij van China dat al die strijdlustige burgers voorlopig met iets anders zoet zijn.
Kom nou, teruggeven? Als ze het terug willen moeten ze het veroveren.quote:Op zondag 16 september 2012 21:18 schreef Zienswijze het volgende:
Ja, dan krijg je oorlog. Wil je dat?quote:Op dinsdag 18 september 2012 09:36 schreef waht het volgende:
[..]
Kom nou, teruggeven? Als ze het terug willen moeten ze het veroveren.
Wow. Alleen Japan, en alleen in dit geval, of bevriezen we alles naar hoe het in 1880 was? Oppassen dat Frans Indochina die eilandjes niet weer gaat claimen dan.quote:Op zondag 16 september 2012 21:18 schreef Zienswijze het volgende:
Wat ik wil is irrelevant. Schermutselingen zijn nooit uitgesloten.quote:Op dinsdag 18 september 2012 10:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja, dan krijg je oorlog. Wil je dat?
Eens natuurlijk. Maar als het echt oorlog uit zal draaien, dan kan China wel even wachten totdat ze machtiger zijn geworden en dan de wapens oppakken. Een oorlog tussen 2 redelijk machtige landen lijkt mij bovendien niet zo gezellig, want het kan economisch derest vd wereld raken.quote:Op dinsdag 18 september 2012 10:52 schreef waht het volgende:
[..]
Wat ik wil is irrelevant. Schermutselingen zijn nooit uitgesloten.
Het zou een drama worden voor de aanvoer van onze prullaria maar aan de andere kant dooft het wel wat (spreekwoordelijk) vuur zonder dat wij dekking moeten zoeken.quote:Op dinsdag 18 september 2012 10:57 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Eens natuurlijk. Maar als het echt oorlog uit zal draaien, dan kan China wel even wachten totdat ze machtiger zijn geworden en dan de wapens oppakken. Een oorlog tussen 2 redelijk machtige landen lijkt mij bovendien niet zo gezellig, want het kan economisch derest vd wereld raken.
En ook Japan provoceert, ja.
Japan zal inderdaad harder van zich afbijten. Het is maar de vraag of China zich daar echt aan wil branden? Lijkt me desastreus voor de export, en zoveel ervaring heeft het Chinese leger niet met oorlogvoering op zee deze laatste decennia. Aan de andere kant, Japan ook niet.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:02 schreef YellowBlacks het volgende:
China komt nu een wat zwaardere tegenstander tegen. Ze hebben al wat eilanden van Vietnam en de Filipijnen ingenomen, Japan is toch van een wat ander kaliber.
In dit individuele geval is het vanuit Chinees oogpunt best begrijpelijk dat ze boos op Japan zijn. Ook icm dat Japan lang niet zo meelevend als Duitsland is mbt de genocides in WO2. Dat zit veel kwaad bloed bij de Chinezen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 10:51 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wow. Alleen Japan, en alleen in dit geval, of bevriezen we alles naar hoe het in 1880 was? Oppassen dat Frans Indochina die eilandjes niet weer gaat claimen dan.
Mocht het echt op een oorlog afstevenen dan denk ik dat China zich terug zal trekken en wachten totdat het land een stuk machtiger is geworden. China heeft de tijd aan haar zijde. Op termijn kunnen ze de Japanners makkelijk aan. De grote vraag rest hoe de VS zich de komende decennia zal manifesteren in deze regioquote:Op dinsdag 18 september 2012 14:12 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Japan zal inderdaad harder van zich afbijten. Het is maar de vraag of China zich daar echt aan wil branden? Lijkt me desastreus voor de export, en zoveel ervaring heeft het Chinese leger niet met oorlogvoering op zee deze laatste decennia. Aan de andere kant, Japan ook niet.
En Japan blijft dan rustig zitten. Als het tot een confrontatie komt, dan kan China niet rustig achterover leunen. Andere landen, zoals Vietnam, Filipijnen, India enz zullen hun kans grijpen om ook claim te leggen op bepaalde gebieden.quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:27 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Mocht het echt op een oorlog afstevenen dan denk ik dat China zich terug zal trekken en wachten totdat het land een stuk machtiger is geworden. China heeft de tijd aan haar zijde. Op termijn kunnen ze de Japanners makkelijk aan. De grote vraag rest hoe de VS zich de komende decennia zal manifesteren in deze regio
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |