abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:01:56 #226
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_115634916
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:54 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Daar ga ik wel vanuit ja. Punt is natuurlijk dat je een stuk meer gaat verdienen dan tijdens je studententijd, maar dat je uitgaven navenant stijgen. Je gaat groter wonen, koopt een auto om naar je werk te kunnen e.d... Ik denk dat veel mensen dat onderschatten.
Je kunt eigenlijk alleen erg snel terugbetalen als je nog twee jaar op kamers blijft wonen en op je studentenbarrel naar je werk kan...

[..]

Mja, deels waar. Ik heb ook bijgeleend en heb er veel plezier van gehad. Ging er vanuit dat ik het makkelijk terug kon betalen. Maar de praktijk is, dat dat niet altijd zo makkelijk gaat als je zou willen. Dan nog heb ik geen spijt van een groot deel van mijn lening, maar achteraf gezien had ik echt wel met een paar duizend euro minder toe gekund. Ik heb er een leuke tijd van gehad en dat was het zeker waard, maar een paar duizend euro minder had me geheid ook nog een heel leuke tijd bezorgd. En dat had nu toch wel honderden euro's per jaar gescheeld...
Juist daarom heb ik nu zoiets van 'prima dat je leent, maar denk wel na over wát je precies leent, zodat je niet nodeloos veel schulden opbouwt'. Het lenen an sich zie ik niet echt een probleem in, maar je ziet wel dat de hoeveelheden behoorlijk oplopen tegenwoordig.
Ik denk dat veel mensen zich verkijken op de termijn van terugbetaling, en hoeveel je dat per maand scheelt. Het is toch zo 100-200 euro die je per maand 'mist' als je nog 20 jaar moet terugbetalen. Da's toch vervelend.

Wat dat betreft vind ik ook nog steeds dat ook een studielening bij het BKR geregistreerd mag worden. Het is immers ook een lening die zo meer dan 20k is én waar je zo twintig jaar over doet om 'm af te betalen. Waarom zouden studenten dat er wel naast mogen hebben, en andere mensen niet?
pi_115634917
Goed dat je al zolang je best doet om ook zelf geld te verdienen.
En wat Ya al zei: lenen zodat je dus kan studeren is niet slecht, studeren zodat je volop kunt lenen is wat mij betreft niet je van het.
maar goed ik ben dan ook van de oude stempel :D

en vanmiddag ff lekker over de kermis van Oss w/
pi_115635046
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:01 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Ik denk dat veel mensen zich verkijken op de termijn van terugbetaling, en hoeveel je dat per maand scheelt. Het is toch zo 100-200 euro die je per maand 'mist' als je nog 20 jaar moet terugbetalen. Da's toch vervelend.

Wat dat betreft vind ik ook nog steeds dat ook een studielening bij het BKR geregistreerd mag worden. Het is immers ook een lening die zo meer dan 20k is én waar je zo twintig jaar over doet om 'm af te betalen. Waarom zouden studenten dat er wel naast mogen hebben, en andere mensen niet?
Omdat dan he-le-maal niemand meer een huis kan kopen of een gsm-abo kan nemen. En de hele economie in een nog grotere slob vervalt. Laat staan de huizenmarkt die nu al kunstmatig in leven gehouden wordt. Beetje opletten IB :o
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_115635143
Ik ben blij dat ik na jarenlang koop, weer huur zit.....En elke keer als we onze straat inrijden prijzen we ons echt gelukkig met ons stekje O+
pi_115635191
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:07 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Omdat dan he-le-maal niemand meer een huis kan kopen of een gsm-abo kan nemen. En de hele economie in een nog grotere slob vervalt. Laat staan de huizenmarkt die nu al kunstmatig in leven gehouden wordt. Beetje opletten IB :o
Dit!

Tevens kun je tegenwoordig al bijna geen huis meer kopen met een studieschuld... Ik denk ook dat als men van tevoren weet dat je BKR geregistreerd staat heel veel studenten niet meer willen lenen. En soms is het nu eenmaal nodig :)! Wij hebben niet allemaal de kans om 20 a 24 uur naast onze studie te werken of ouders die en steentje kunnen / willen bijdragen. Mensen die het uit de hand laten lopen hebben daar uiteindelijk zelf te consequenties van!
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:14:47 #231
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_115635272
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:07 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Omdat dan he-le-maal niemand meer een huis kan kopen of een gsm-abo kan nemen. En de hele economie in een nog grotere slob vervalt. Laat staan de huizenmarkt die nu al kunstmatig in leven gehouden wordt. Beetje opletten IB :o
Mja, maar uiteindelijk gaat die hele bubbel toch wel barsten.

Ik ben gewoon van mening dat mensen er soms best even wat beter over na kunnen denken voor ze een schuld van 20k opbouwen, zéker in deze tijden. Als je dan kijkt naar bepaalde opleidingen waar nu als startsalaris amper meer geboden wordt dan een fatsoenlijk stratenmaker verdient, waarom zouden die mensen dan wel in godsnaam zo'n lening mogen hebben?
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:19:27 #232
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_115635425
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:12 schreef Californium het volgende:

[..]

Dit!

Tevens kun je tegenwoordig al bijna geen huis meer kopen met een studieschuld... Ik denk ook dat als men van tevoren weet dat je BKR geregistreerd staat heel veel studenten niet meer willen lenen. En soms is het nu eenmaal nodig :)! Wij hebben niet allemaal de kans om 20 a 24 uur naast onze studie te werken of ouders die en steentje kunnen / willen bijdragen. Mensen die het uit de hand laten lopen hebben daar uiteindelijk zelf te consequenties van!
1. Mijn ouders hebben nooit een cent betaald. En ja, ik kreeg wat meer studiefinanciering, maar ook dat is te regelen als je ouders niet willen betalen, dan kun je dus bezwaar aantekenen.
2. Als ik geen grote (diesel) auto zou willen rijden dan hoefde ik geen 24 uur te werken, en 12-16 uur naast je studie is (als je geen 40 urige stage loopt oid.) gewoon te doen.

Als men van tevoren weet dat je BKR geregistreerd gaat staan zullen mensen inderdaad beter afwegen of ze al dan niet gaan lenen, wat ook prima is. Natuurlijk mag je lenen om je studie te kunnen volgen, maar denk er goed over na, en net zoals Mike zegt: leen dan niet meer dan nodig is.

Ik ken zat mensen die maximaal leenden en dan alles wat ze over hielden op de spaarrekening zetten. En dan maar pochen dat ze zo'n grote spaarrekening hebben :') Maar je vergeet dan wel even dat je nog ergens 30k aan schuld hebt staan :N

Ik blijf van mening dat als je er gewoon naast werkt en de juiste prioriteiten stelt, het echt te doen moet zijn zonder lening (zolang je gewoon gezond bent etc.) :)
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:27:55 #233
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_115635707
Ik krijg de laatste twee jaar van m'n studie geen stufi meer, geen gratis OV meer en ik vrees dat ik (wegens coschappen) ook niet meer kan werken. Kortom: ik moet lenen :+.

Ook heb ik een tijd geleden geleend toen ineens drie of vier maanden lang mijn stufi werd ingehouden wegens een fout met m'n adreswijziging. Die lening heb ik wel te lang laten doorlopen (inmiddels stopgezet).

Ik ken om me heen trouwens maar weinig studenten die op dit moment lenen. De meesten proberen rond te komen met stufi, geld van ouders en/of werk.
Your body. Your soul. Your rituals.
pi_115635710
Sorry IB, maar je komt een beetje kortzichtig over, of in ieder geval je kijkt niet veel verder dan je eigen referentiekader. Sommige studies zijn gewoon te zwaar om er fatsoenlijk bij te kunnen werken. Tenzij je 6 dagen in de week in de weer wil zijn (iets waarbij ik denk, leef je om te werken, of werk je om te leven?). Dan heb ik het nog niet eens over de belachelijke kosten die een studie en eventuele huisvestiging met zich meebrengt. Met alleen een studiebeurs is dat gewoon niet te doen.

Nadenken over een lening moet je altijd doen, maar zomaar klakkeloos roepen dat het per definitie onnodig is, ben ik niet met je eens.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  † In Memoriam † donderdag 16 augustus 2012 @ 11:28:43 #235
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_115635737
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:19 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

1. Mijn ouders hebben nooit een cent betaald. En ja, ik kreeg wat meer studiefinanciering, maar ook dat is te regelen als je ouders niet willen betalen, dan kun je dus bezwaar aantekenen.
2. Als ik geen grote (diesel) auto zou willen rijden dan hoefde ik geen 24 uur te werken, en 12-16 uur naast je studie is (als je geen 40 urige stage loopt oid.) gewoon te doen.

Als men van tevoren weet dat je BKR geregistreerd gaat staan zullen mensen inderdaad beter afwegen of ze al dan niet gaan lenen, wat ook prima is. Natuurlijk mag je lenen om je studie te kunnen volgen, maar denk er goed over na, en net zoals Mike zegt: leen dan niet meer dan nodig is.

Ik ken zat mensen die maximaal leenden en dan alles wat ze over hielden op de spaarrekening zetten. En dan maar pochen dat ze zo'n grote spaarrekening hebben :') Maar je vergeet dan wel even dat je nog ergens 30k aan schuld hebt staan :N

Ik blijf van mening dat als je er gewoon naast werkt en de juiste prioriteiten stelt, het echt te doen moet zijn zonder lening (zolang je gewoon gezond bent etc.) :)
Dat!
Alhoewel ik die onderste mening niet deel. Zodra je verplicht wordt stage te lopen vanwege je studie, naar het buitenland gaat enzovoorts dan moet je gewoon soms bijlenen om rond te komen. Maar ja, dat is wat anders als de volledig tijd maximaal bijlenen zonder te werken.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_115635853
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:19 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

1. Mijn ouders hebben nooit een cent betaald. En ja, ik kreeg wat meer studiefinanciering, maar ook dat is te regelen als je ouders niet willen betalen, dan kun je dus bezwaar aantekenen.
2. Als ik geen grote (diesel) auto zou willen rijden dan hoefde ik geen 24 uur te werken, en 12-16 uur naast je studie is (als je geen 40 urige stage loopt oid.) gewoon te doen.

Als men van tevoren weet dat je BKR geregistreerd gaat staan zullen mensen inderdaad beter afwegen of ze al dan niet gaan lenen, wat ook prima is. Natuurlijk mag je lenen om je studie te kunnen volgen, maar denk er goed over na, en net zoals Mike zegt: leen dan niet meer dan nodig is.

Ik ken zat mensen die maximaal leenden en dan alles wat ze over hielden op de spaarrekening zetten. En dan maar pochen dat ze zo'n grote spaarrekening hebben :') Maar je vergeet dan wel even dat je nog ergens 30k aan schuld hebt staan :N

Ik blijf van mening dat als je er gewoon naast werkt en de juiste prioriteiten stelt, het echt te doen moet zijn zonder lening (zolang je gewoon gezond bent etc.) :)
Ik had het niet direct persoonlijk op jou hoor, maar ik wilde wel even voorbeelden noemen ;)

Naast het feit dat ik wekelijks maar 5 uur betaald werk, zou ik het knap vinden om met 12 a 16 uur in de week rond te kunnen komen. Dan is na de huur, zorg, collegegeld, telefoonabbo wel op :o. Misschien dat ik dan nog wel een beetje kan eten en maar daarna zou ik mijn spaarrekening moeten plunderen :o. En dat doe ik niet graag; er staat niet zoveel op en zoals ik eerder al zei: ik heb niemand om financieel op terug te vallen dus die wil ik gewoon houden.

Dus omdat ik nu bij moet lenen om de studie te doen die ik wil doen en omdat de weg daarnaartoe voor mij niet de normale weg is geweest, doe ik daar wat langer over.
Zou toch een beetje raar zijn dat ik dan BKR geregisteerd word en iemand die dezelfde weg volgt, maar toevallig wel van goede huize komt en niet zou hoeven lenen en daarom nergens last van zou hebben. Beetje oneerlijk en idd erg kort door de bocht. Nu vind ik niet dat iemand de hele studie maar maximaal moet lenen en lang leve de lol. Maar uiteindelijk hebben ze zichzelf daarmee.
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:38:28 #237
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_115636048
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:27 schreef HostiMeister het volgende:
Sorry IB, maar je komt een beetje kortzichtig over, of in ieder geval je kijkt niet veel verder dan je eigen referentiekader. Sommige studies zijn gewoon te zwaar om er fatsoenlijk bij te kunnen werken. Tenzij je 6 dagen in de week in de weer wil zijn (iets waarbij ik denk, leef je om te werken, of werk je om te leven?). Dan heb ik het nog niet eens over de belachelijke kosten die een studie en eventuele huisvestiging met zich meebrengt. Met alleen een studiebeurs is dat gewoon niet te doen.

Nadenken over een lening moet je altijd doen, maar zomaar klakkeloos roepen dat het per definitie onnodig is, ben ik niet met je eens.
Ik snap best dat je voor sommige studies veel meer tijd kwijt bent, echt wel. Maar dan is het nog steeds mogelijk om daarnaast gewoon te werken, volgens mij. Het zal dan alleen ten koste moeten gaan van iets anders. Uiteindelijk studeer je 4-6 jaar, toch? Dan is het toch ook mogelijk om dan iets meer opzij te zetten?

Ik zeg alleen maar dat lenen volgens mij niet altijd nodig hóeft te zijn, als je bereid bent er veel voor te doen.

Als je rekent dat je dus aan stufi ongeveer 500 euro per maand kúnt krijgen (indien je dus een aanvullende beurs krijgt, wat mogelijk moet zijn als je ouders niet kunnen/willen betalen), en daar dus 12 * 7,5 (callcenter salaris, wat iedereen zo ongeveer kán doen, als ze zich er niet te goed voor voelen) * 4 = 380 zit je op 880 euro. Geen vetpot, maar met een kamerhuur van 300 euro (wat best mogelijk is) zit je dan nog best redelijk :)

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:31 schreef Californium het volgende:

[..]

Ik had het niet direct persoonlijk op jou hoor, maar ik wilde wel even voorbeelden noemen ;)

Naast het feit dat ik wekelijks maar 5 uur betaald werk, zou ik het knap vinden om met 12 a 16 uur in de week rond te kunnen komen. Dan is na de huur, zorg, collegegeld, telefoonabbo wel op :o. Misschien dat ik dan nog wel een beetje kan eten en maar daarna zou ik mijn spaarrekening moeten plunderen :o. En dat doe ik niet graag; er staat niet zoveel op en zoals ik eerder al zei: ik heb niemand om financieel op terug te vallen dus die wil ik gewoon houden.

Dus omdat ik nu bij moet lenen om de studie te doen die ik wil doen en omdat de weg daarnaartoe voor mij niet de normale weg is geweest, doe ik daar wat langer over.
Zou toch een beetje raar zijn dat ik dan BKR geregisteerd word en iemand die dezelfde weg volgt, maar toevallig wel van goede huize komt en niet zou hoeven lenen en daarom nergens last van zou hebben. Beetje oneerlijk en idd erg kort door de bocht. Nu vind ik niet dat iemand de hele studie maar maximaal moet lenen en lang leve de lol. Maar uiteindelijk hebben ze zichzelf daarmee.
Mja, in het standaard geval kun je er van uit gaan dat iemand hoogstens 1 á 2 jaar zonder stufi hoeft te zitten. Bij mij is het ook niet persoonlijk richting jou bedoelt, en jij wijkt in dat geval af van de 'norm'.

quote:
Zou toch een beetje raar zijn dat ik dan BKR geregisteerd word en iemand die dezelfde weg volgt, maar toevallig wel van goede huize komt en niet zou hoeven lenen en daarom nergens last van zou hebben.
En dit is een beetje 'welkom in de echte wereld', sorry dat ik het zo moet zeggen. Maar mensen die toevallig wel geld hebben en dus niet hoeven te lenen hebben gewoon mazzel, niets meer en niets minder. Dat is ook niet echt de norm hè ;)
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:39:51 #238
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_115636084
Even te inventarisatie:

Ik zit nu qua vaste lasten op zo'n 750 euro per maand geloof ik, maar dan rij ik wel een diesel van 1500 kilo die al 200 euro per maand kost. Mijn huur is dan wel 'maar' 250 euro ofzo, omdat we die kunnen delen. Maar dan moet het dus in een normale toestand écht wel te doen zijn met 880 euro per maand :)
pi_115636131
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:27 schreef HostiMeister het volgende:
Sorry IB, maar je komt een beetje kortzichtig over, of in ieder geval je kijkt niet veel verder dan je eigen referentiekader. Sommige studies zijn gewoon te zwaar om er fatsoenlijk bij te kunnen werken. Tenzij je 6 dagen in de week in de weer wil zijn (iets waarbij ik denk, leef je om te werken, of werk je om te leven?). Dan heb ik het nog niet eens over de belachelijke kosten die een studie en eventuele huisvestiging met zich meebrengt. Met alleen een studiebeurs is dat gewoon niet te doen.

Nadenken over een lening moet je altijd doen, maar zomaar klakkeloos roepen dat het per definitie onnodig is, ben ik niet met je eens.
Mwoah, weet niet. Ook als student moet je je realiseren dat de boel niet aan komt waaien en dat je hard zal moeten werken om iets te bereiken. Werken om te leven is prima, maar als je dan vier jaar studeert en bijleent omdat je niet wil werken en vrije tijd wil hebben, moet je daarna niet mauwen als je tien jaar lang wél werkt om te leven, namelijk omdat je maandelijks 200 euro naar 't IBG moet dragen.

Het is te makkelijk voor je uit schuiven: als je niet rondkomt, dan maar lenen, want ik wil wel leuk leven. Prima, maar realiseert de lener zich dan ook altijd dat die lening later ook met hard werken weer terugbetaald moet worden en dat de boemerang dan terugkomt? Ik denk het niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:28 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat!
Alhoewel ik die onderste mening niet deel. Zodra je verplicht wordt stage te lopen vanwege je studie, naar het buitenland gaat enzovoorts dan moet je gewoon soms bijlenen om rond te komen. Maar ja, dat is wat anders als de volledig tijd maximaal bijlenen zonder te werken.
Niet mee eens. In de tijd dat ik stage liep à drie dagen per week, moest ik gewoon een dag in de week naar de uni voor stagebegeleiding, moest ik vier vakken van het jaar ervoor inhalen (eigen schuld, de nominale student hoeft dat niet eens) en werkte ik twintig uur per week. Dat was buffelen ja, maar het is wel te doen. Enige wanneer het niet te doen is, is bij coschappen, omdat dat 40+ uur is.

Ik vind het zo tricky. Je hoort veel studenten klagen dat hun studie al zo druk is, terwijl de meesten daar echt geen 40 uur aan besteden. Kwestie van investeren in je eigen toekomst.

Overigens zit er natuurlijk wel een verschil in de hoogte van de lening. Iemand die 150-200 euro per maand leent om leuk te kunnen leven, houdt een overzichtelijke schuld over die goed af te betalen is zonder dat je er écht last van hebt. Iemand die maximaal leent en denkt 'gratis geld!', die zal van een koude kermis thuis komen.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:39 schreef IrishBastard het volgende:
Even te inventarisatie:

Ik zit nu qua vaste lasten op zo'n 750 euro per maand geloof ik, maar dan rij ik wel een diesel van 1500 kilo die al 200 euro per maand kost. Mijn huur is dan wel 'maar' 250 euro ofzo, omdat we die kunnen delen. Maar dan moet het dus in een normale toestand écht wel te doen zijn met 880 euro per maand :)
Dat scheelt nogal hè. Een beetje kamer kost tegenwoordig 350 euro. 160 euro per maand collegegeld, zorgverzekering (aanvullend pakket, minus toeslag) zit ook op 80 euro per maand. Dan ben je al 600 euro per maand kwijt en heb je nog niets. Geen broek aan je reet en geen brood op de plank. Maar op zich moet het, als je enigszins oplet op je uitgaven, te doen zijn.

750 euro vaste lasten is overigens peanuts, daar ben ik jaloers op :D.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 11:41:17 #240
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_115636136
En inderdaad, ik zal vast erg zwart-wit denken, maar dat is dan maar zo :)
pi_115636272
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:38 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

En dit is een beetje 'welkom in de echte wereld', sorry dat ik het zo moet zeggen. Maar mensen die toevallig wel geld hebben en dus niet hoeven te lenen hebben gewoon mazzel, niets meer en niets minder. Dat is ook niet echt de norm hè ;)
No really?!? Geloof me, ik weet hoe het werkt! Ik vind het ook niet erg het is nu eenmaal zo! klaar. Maar BKR registratie zou enkel te nadele werken voor mensen die het minder makkelijk hebben en daar ben ik het niet mee eens.

Maar ik geloof dat we het daar toch niet over eens gaan worden! :P
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_115636384
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:39 schreef IrishBastard het volgende:
Even te inventarisatie:

Ik zit nu qua vaste lasten op zo'n 750 euro per maand geloof ik, maar dan rij ik wel een diesel van 1500 kilo die al 200 euro per maand kost. Mijn huur is dan wel 'maar' 250 euro ofzo, omdat we die kunnen delen. Maar dan moet het dus in een normale toestand écht wel te doen zijn met 880 euro per maand :)
880 per maand, oke. Ff een rekensommetje.
150+/- p/m studiekosten
300+/- p/m huur
10p/d eten/drinken = 300p/m
80p/m ziektekosten
20+/- p/m gsm
20+/- p/m internet/tv

Dan zit je er toch al overheen. (en dan heb ik het nog niet over boeken/kleren/waterschap/andere 'grotere' niet maandelijkse uitgaven)

Ik blijf erbij, erg karig.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  † In Memoriam † donderdag 16 augustus 2012 @ 11:51:15 #243
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_115636461
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:41 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Mwoah, weet niet. Ook als student moet je je realiseren dat de boel niet aan komt waaien en dat je hard zal moeten werken om iets te bereiken. Werken om te leven is prima, maar als je dan vier jaar studeert en bijleent omdat je niet wil werken en vrije tijd wil hebben, moet je daarna niet mauwen als je tien jaar lang wél werkt om te leven, namelijk omdat je maandelijks 200 euro naar 't IBG moet dragen.

Het is te makkelijk voor je uit schuiven: als je niet rondkomt, dan maar lenen, want ik wil wel leuk leven. Prima, maar realiseert de lener zich dan ook altijd dat die lening later ook met hard werken weer terugbetaald moet worden en dat de boemerang dan terugkomt? Ik denk het niet.

[..]

Niet mee eens. In de tijd dat ik stage liep à drie dagen per week, moest ik gewoon een dag in de week naar de uni voor stagebegeleiding, moest ik vier vakken van het jaar ervoor inhalen (eigen schuld, de nominale student hoeft dat niet eens) en werkte ik twintig uur per week. Dat was buffelen ja, maar het is wel te doen. Enige wanneer het niet te doen is, is bij coschappen, omdat dat 40+ uur is.

Ik vind het zo tricky. Je hoort veel studenten klagen dat hun studie al zo druk is, terwijl de meesten daar echt geen 40 uur aan besteden. Kwestie van investeren in je eigen toekomst.

Overigens zit er natuurlijk wel een verschil in de hoogte van de lening. Iemand die 150-200 euro per maand leent om leuk te kunnen leven, houdt een overzichtelijke schuld over die goed af te betalen is zonder dat je er écht last van hebt. Iemand die maximaal leent en denkt 'gratis geld!', die zal van een koude kermis thuis komen.

[..]

Dat scheelt nogal hè. Een beetje kamer kost tegenwoordig 350 euro. 160 euro per maand collegegeld, zorgverzekering (aanvullend pakket, minus toeslag) zit ook op 80 euro per maand. Dan ben je al 600 euro per maand kwijt en heb je nog niets. Geen broek aan je reet en geen brood op de plank. Maar op zich moet het, als je enigszins oplet op je uitgaven, te doen zijn.

750 euro vaste lasten is overigens peanuts, daar ben ik jaloers op :D.
Drie dagen in de week stage heb ik het niet over. Ik heb het over een stage die gelijk is aan een gewone werkweek voor een halfjaar of iets van dien aard en daarnaast nog gewoon een paar tentamens er doorheen. Niet iedere stage is hetzelfde. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_115636557
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Drie dagen in de week stage heb ik het niet over. Ik heb het over een stage die gelijk is aan een gewone werkweek voor een halfjaar of iets van dien aard en daarnaast nog gewoon een paar tentamens er doorheen. Niet iedere stage is hetzelfde. :P
Precies, bij ons was het bijvoorbeeld dat je 4 maanden 40 uur/week moest werken. Lekkere boy als je dan nog in de avonduren of in het weekend een paar uur ging zitten om aan je 12u/w te komen. Moet er niet aan denken.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  † In Memoriam † donderdag 16 augustus 2012 @ 11:55:52 #245
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_115636577
Toen ik nog samenwoonde in een appartement van de SSHN had ik ook abnormaal lage vaste lasten. De rekeningen konden we delen en veel vaste lasten zijn inbegrepen in de huur, zoals water/gas/licht/kabel/internet en daarbij kregen we nog huurtoeslag ook. We hadden ook nog een ouder contract dan dat van IB en Yashaaa en ook geen kosten voor parkeren dus we zaten er qua huur nog ruim onder de prijs van IB en Yashaaa.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_115636627
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:54 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Precies, bij ons was het bijvoorbeeld dat je 4 maanden 40 uur/week moest werken. Lekkere boy als je dan nog in de avonduren of in het weekend een paar uur ging zitten om aan je 12u/w te komen. Moet er niet aan denken.
O+ :D

Maar toch blijf ik het doen op die zaterdag O+ ! Als is het maar voor een terugval indien ik na het afstuderen niet direct een baan heb :o.
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_115636635
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Drie dagen in de week stage heb ik het niet over. Ik heb het over een stage die gelijk is aan een gewone werkweek voor een halfjaar of iets van dien aard en daarnaast nog gewoon een paar tentamens er doorheen. Niet iedere stage is hetzelfde. :P
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:54 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Precies, bij ons was het bijvoorbeeld dat je 4 maanden 40 uur/week moest werken. Lekkere boy als je dan nog in de avonduren of in het weekend een paar uur ging zitten om aan je 12u/w te komen. Moet er niet aan denken.
Dat is best te doen. Los daarvan, is dat ook een kwestie van vooruit plannen. Voordeel is dat jullie stages qua tijd beperkter waren. Ik hoefde misschien 'maar' drie dagen in de week, maar dat wel gedurende tien maanden. Per saldo zal het aantal stagedagen en -uren elkaar niet zoveel ontlopen. Alleen vergt het ene iets meer planning vooraf dan het andere.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_115636695
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_115636860
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:57 schreef Mikkie het volgende:

[..]

[..]

Dat is best te doen. Los daarvan, is dat ook een kwestie van vooruit plannen. Voordeel is dat jullie stages qua tijd beperkter waren. Ik hoefde misschien 'maar' drie dagen in de week, maar dat wel gedurende tien maanden. Per saldo zal het aantal stagedagen en -uren elkaar niet zoveel ontlopen. Alleen vergt het ene iets meer planning vooraf dan het andere.
Prima. Ik zou het niet kunnen.

Blij dat ik het toen er wel van nam, jammer dat ik het zo langzaam deed, maar geen spijt, zeker omdat allemaal die dingen die ik toen kon doen van die extra poen ik niet zou willen missen. Die paar euro's die ik nu per maand extra moet aflossen, kan ik prima zonder, dat weegt in mijn optiek op tegen de minpunten.

Lekker fucking boeiend ook allemaal :')
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  † In Memoriam † donderdag 16 augustus 2012 @ 12:05:52 #250
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_115636880
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:57 schreef Mikkie het volgende:

[..]

[..]

Dat is best te doen. Los daarvan, is dat ook een kwestie van vooruit plannen. Voordeel is dat jullie stages qua tijd beperkter waren. Ik hoefde misschien 'maar' drie dagen in de week, maar dat wel gedurende tien maanden. Per saldo zal het aantal stagedagen en -uren elkaar niet zoveel ontlopen. Alleen vergt het ene iets meer planning vooraf dan het andere.
Mijn geluk was dat ik een 'externe' functie had en geen 'interne' functie. Eerstgenoemde functies konden niet vervuld worden door studenten van de universiteit zelf. Laatstgenoemde functies konden dat wel. Externen kregen een vergoeding terwijl internen dat niet kregen. Ik was de enige student op de afdeling die in het lab werkte die daarvoor een vergoeding kreeg van ongeveer 300 of 400 euro per maand. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')