abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115534531
Ik heb via een makelaar een huurhuis gevonden in de vrije sector. Uiteraard veel te duur e.d. en je wordt een poot uitgedraaid door de makelaar dmv courtagekosten. Goed, dat is nu eenmaal zo in Nederland.

Ik heb op 10 augustus de documenten gehad, huurcontract en ook de rekening voor courtagekosten. Dagtekening was 2 augustus, terwijl het op 10 augustus verstuurd is via e-mail. Er zit een betalingstermijn van 14 dagen, wat betekent dat het geld bij hen over 3 dagen binnen moet zijn. Voor de zekerheid binnen twee dagen overmaken.

Ik heb het huurcontract getekend en teruggestuurd, maar nog geen getekend exemplaar terug gehad. Eigenlijk heb ik geen zin om kosten te gaan betalen voordat ik zekerheid heb dat ik in het appartement kan. Nu zal het vast wel goed gaan, maar toch. Kan de makelaar mij verplichten dit te betalen voordat ik zekerheid heb, ook gezien de late verzending van de documenten? Ik heb overigens zelf meerdere keren gebeld naar de makelaar waar de documenten bleven.
  maandag 13 augustus 2012 @ 22:59:39 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115535164
Heb jij de makelaar ingeschakeld om een huurhuis voor je te vinden, of had deze makelaar het huurhuis in zijn portefeuille?

Ik weet niet hoe het met huurwoningen zit, maar bij koopwoningen betaalt de opdrachtgever courtagekosten; dus de verkoper betaalt aan de verkopende makelaar, en als iemand een aankoopmakelaar inschakelt dan betaalt de koper de aankoopmakelaar

Overigens zou ik idd eerst zorgen dat de boel rond is voor ik de courtage zou betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_115535582
De makelaar had het huis in z'n portefeuille. Bij huur is het schijnbaar vrij standaard dat de huurder het betaalt. Als huurder mag je überhaupt blij zijn dat je ergens mag wonen en veel te veel betalen. Huurwoningen zijn zo gewild, dat makelaars zoveel mogelijk woningen willen aanbieden en daarom verhuurder geen kosten willen laten betalen. Huurders betalen toch wel.

Ik wil eigenlijk nog even wachten met betalen, maar heb ook weer geen zin in gezeur. Die makelaars vertrouw ik voor geen meter. Het contract opsturen duurde ook heel lang. Ik vermoed dat de makelaar zo lang mogelijk heeft gewacht om te kijken of ik niet zou afhaken. In het geval ik zou afhaken had ik die kosten ook moeten betalen en had de makelaar het nog eens kunnen aanbieden. Dus dubbel cashen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')