abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115456623
Ik heb net een nieuw appartement. Gerenoveerd en eerder deze zomer opgeleverd, de elektrische installatie is dus gloednieuw. Van familie heb ik een Etna fornuis gekregen van 10-15 jaar oud. Dat ding heeft een jaartje in opslag gestaan maar werkte voordien naar behoren.

Nu is het zo dat zodra ik de elektrische oven wil opwarmen mijn aardlekschakelaar direct uitvalt. De andere elektrische functies: ontsteking, elektronisch klokje en ovenlampje werken wel naar behoren. Pas als ik de keuze schakelaar naar een van de verwarmstanden draai klapt die aardlek eruit.

Ik heb niet echt een goed idee waar ik moet beginnen met zoeken. Is het een kortsluiting? Gewoon een grote lekstroom, waar een oude tolerantere aardlek geen moeite mee had? Is het eenvoudig (goedkoop) op te lossen? Graag tips. :)
pi_115456673
quote:
5s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:49 schreef Fixers het volgende:
Is het een kortsluiting? Gewoon een grote lekstroom, waar een oude tolerantere aardlek geen moeite mee had? Is het eenvoudig (goedkoop) op te lossen? Graag tips. :)
Geen sluiting, wel (te) grote aardlekstroom.

Kan zijn dat vocht (opslag?) de boosdoener is; dan moet e.e.a. eerst opdrogen en zo het weer moeten werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 12 augustus 2012 @ 12:00:03 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_115456882
quote:
17s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Geen sluiting, wel (te) grote aardlekstroom.

Kan zijn dat vocht (opslag?) de boosdoener is; dan moet e.e.a. eerst opdrogen en zo het weer moeten werken.
Dat was ook mijn eerst gedachte :)
pi_115457396
Het fornuis heeft inderdaad een tijd in een garage opgeslagen gestaan, maar staat nu al enige weken in een warme omgeving. Ik ga het nog even afwachten.
pi_115457563
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:17 schreef Fixers het volgende:
Het fornuis heeft inderdaad een tijd in een garage opgeslagen gestaan, maar staat nu al enige weken in een warme omgeving. Ik ga het nog even afwachten.
Ik heb het ook gehad met mijn oude oven, opwarmen ging wel, maar zodra hij boven een bepaalde temperatuur kwam, klapte de aardlek eruit. Het begon bij echt hoge temperaturen, dus in de praktijk geen probleem, maar op het laatst kon hij niet warmer dan 170 graden...

Gelukkig zijn ovens niet zo duur..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_115457703
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:17 schreef Fixers het volgende:
Ik weet niet of je bij het element kunt komen, maar dat zou je kunnen föhnen (stekker uit de oven!!) en kijken of het helpt.

Anders moet je meggeren, er is kans dat de oven niet meer wil werken. Element vervangen kan, maar misschien is een nieuwe net zo goedkoop.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_115458281
zelfde probleem gehad, lag aan de oven.
toen die gerepareerd was nooit meer last van gehad
bitch maar tegen een ander
"If Jezus had a gun,he would be alive today!" Homer J. Simpson - 2013
  zondag 12 augustus 2012 @ 18:57:22 #8
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_115471682
Waarschijnlijk sluiting naar de aarde door bijvoorbeeld vocht.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 12 augustus 2012 @ 19:01:04 #9
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_115471787
Zelfde gehad na opslag. Drogen hielp niet, na maanden vloog de aardlek er nog steeds uit, verwarmingselement vervangen en de problemen waren over.

Elementen waren volgens de monteur aangetast door vocht.
pi_115567462
We zijn een paar dagen verder en ik heb het weer geprobeerd. Nu ging het soms wel goed en soms niet. Opvallend is dat de aardlek eruit vliegt als ik de functieschakelaar bedien (keuze tussen hete lucht/grill/onderwarmte/enz.) Terwijl de temperatuur nog op nul staat en de elementen nog niet aangesproken worden. De elementen werken wel gewoon, de keren dat de oven het doet.

Ik heb het bedieningspaneel opengemaakt maar zie niks wat duidt op corrosie of vocht. Zal later vanavond een foto plaatsen.
pi_115568263
Dan kan de schakelaar "gemold"zijn. Dat kan doro gebruik komen, hoeft niet speciaal door vocht te komen.
pi_115573782
Ik heb net even gekeken bij Etna, daar kan je alle onderdelen gewoon nog los bestellen. Maar voor ik een ovenschakelaar van ¤ 52,- en een thermostaat van ¤ 72,- ga aanschaffen wil ik wel zeker weten of dat het probleem ook op gaat lossen. Ik ben zelf best handig en die draadjes overzetten van een oude unit naar een nieuwe zal me best lukken. Ik heb helaas niet een multimeter en de kennis om de boel door te meten en zelf het probleem exact te localiseren. (waar is de tijd dat iedereen wel een buurjongen of neef had die elektrotechniek studeerde).

De beloofde foto's: (klikbare thumbnails, ze zijn wat groot)

Zou het trouwens niet kunnen dat dit fornuis is gebouwd in de tijd dat 300 mA aardleks nog gangbaar waren en een grotere lekstroom nog gewoon gangbaar was.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 12:15:59 #13
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_115591902
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 21:53 schreef Fixers het volgende:
Ik heb net even gekeken bij Etna, daar kan je alle onderdelen gewoon nog los bestellen. Maar voor ik een ovenschakelaar van ¤ 52,- en een thermostaat van ¤ 72,- ga aanschaffen wil ik wel zeker weten of dat het probleem ook op gaat lossen. Ik ben zelf best handig en die draadjes overzetten van een oude unit naar een nieuwe zal me best lukken. Ik heb helaas niet een multimeter en de kennis om de boel door te meten en zelf het probleem exact te localiseren. (waar is de tijd dat iedereen wel een buurjongen of neef had die elektrotechniek studeerde).

De beloofde foto's: (klikbare thumbnails, ze zijn wat groot)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Zou het trouwens niet kunnen dat dit fornuis is gebouwd in de tijd dat 300 mA aardleks nog gangbaar waren en een grotere lekstroom nog gewoon gangbaar was.
De monteur die bij mijn fornuis is geweest heeft e.e.a. doorgemeten (er zat nog garantie op) en meten is weten is het slogan in elektroland.

Het probleem kan ook in je thermostaat of temperatuurschakelaar zitten, die maken ook onderdeel uit van het spanningscircuit al is de temperatuur nog niet bereikt waardoor je verwarmingselementen gaan werken.

Als het probleem in je thermostaat zit heb je nieuwe schakelaars gekocht en vliegt je ALS er alsnog uit. Kan je een nieuwe thermostaat erin zetten. Zit er een nieuwe thermostaat in en vliegt je ALS er nog uit, kan je de temperatuurschakelaar vervangen enz.

Het blijft met dit soort dingen altijd een kwestie van zoeken en een afweging maken of het niet beter is een nieuwe/tweedehands fornuis te kopen. Op Marktplaats bijvoorbeeld zijn goede fornuizen te koop voor minder dan de reparatiekosten die jij aan het fornuis uit wil geven. En die werken wel.

Of je laat je oude fornuis doormeten, maar ook daar hangt een prijskaartje aan natuurlijk

Suc6 ermee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wandtegeltje op 15-08-2012 12:29:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')