quote:
Op dinsdag 14 augustus 2012 21:53 schreef Fixers het volgende:Ik heb net even gekeken bij Etna, daar kan je alle onderdelen gewoon nog los bestellen. Maar voor ik een ovenschakelaar van ¤ 52,- en een thermostaat van ¤ 72,- ga aanschaffen wil ik wel zeker weten of dat het probleem ook op gaat lossen. Ik ben zelf best handig en die draadjes overzetten van een oude unit naar een nieuwe zal me best lukken. Ik heb helaas niet een multimeter en de kennis om de boel door te meten en zelf het probleem exact te localiseren. (waar is de tijd dat iedereen wel een buurjongen of neef had die elektrotechniek studeerde).
De beloofde foto's: (klikbare thumbnails, ze zijn wat groot)
[
link |
afbeelding ]
[
link |
afbeelding ]
[
link |
afbeelding ]
Zou het trouwens niet kunnen dat dit fornuis is gebouwd in de tijd dat 300 mA aardleks nog gangbaar waren en een grotere lekstroom nog gewoon gangbaar was.
De monteur die bij mijn fornuis is geweest heeft e.e.a. doorgemeten (er zat nog garantie op) en meten is weten is het slogan in elektroland.
Het probleem kan ook in je thermostaat of temperatuurschakelaar zitten, die maken ook onderdeel uit van het spanningscircuit al is de temperatuur nog niet bereikt waardoor je verwarmingselementen gaan werken.
Als het probleem in je thermostaat zit heb je nieuwe schakelaars gekocht en vliegt je ALS er alsnog uit. Kan je een nieuwe thermostaat erin zetten. Zit er een nieuwe thermostaat in en vliegt je ALS er nog uit, kan je de temperatuurschakelaar vervangen enz.
Het blijft met dit soort dingen altijd een kwestie van zoeken en een afweging maken of het niet beter is een nieuwe/tweedehands fornuis te kopen. Op Marktplaats bijvoorbeeld zijn goede fornuizen te koop voor minder dan de reparatiekosten die jij aan het fornuis uit wil geven. En die werken wel.
Of je laat je oude fornuis doormeten, maar ook daar hangt een prijskaartje aan natuurlijk
Suc6 ermee.
[ Bericht 0% gewijzigd door Wandtegeltje op 15-08-2012 12:29:52 ]