quote:Alsof een Amerikaan daar rekening mee houdt. Amerikanen zijn echte cultuurbarbaren.
Op zondag 9 februari 2003 21:56 schreef zwijntje het volgende:[..]
Uit de Volkskrant.
vierduizend jaar oud en wellicht straks vernietigd in de waan van de dag....
quote:Als ik vandaag weg zou kunnen misschien wel, maar het begint nu idd wel erg dreigend te worden.
Op zaterdag 8 februari 2003 20:34 schreef Lucille het volgende:
Maar zou je nu ook gaan?
Overigens zijn Amerikanen soms wel geneigd rekening te houden met cultureel erfgoed. aanvankelijk stond in WO2 Kyoto ook op de lijst mogelijke doelwitten voor een Atoombom. Het is er echter weer vanaf gehaald doordat het zo'n belangrijke historie kent.
quote:Nu zal je spijt alleen nog maar groter worden K_man..
Op zaterdag 12 april 2003 18:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Net op het nieuws, het Iraaks archeologisch museum helemaal leeggeplunderd en grote stukken onherstelbaar beschadigd... Oude geschriften uit het oude babylon, beelden alles kapot of weg,... De museum directrice stond er in tranen bij en kon de emoties niet de baas.Ondanks dat het regime van saddam slecht was, was het wel zuinig op haar kunstschatten.. Dit is ook iets dat de Amerikanen hadden moeten voorkomen, Schatten uit duizenden jaren beschaving, ja de oorsprong van ONZE beschaving, verwoest en weg voor altijd ..
misschien wel symbolisch dat het nooit meer goed komt, echt erg dit.
quote:
BAGDAD Plunderaars hebben volgens de
museumdirectie 170.000 voorwerpen uit
het archeologisch museum in Bagdad
meegenomen en vernield.Op de marmeren
vloeren liggen overal scherven van de
vitrines,het aardewerk en de beelden.
Een medewerker zag hoe honderden mensen
door het museum renden en voorwerpen
van vele duizenden jaren oud meenamen
op steekkarretjes en kruiwagens.
De VN-cultuurorganisatie Unesco eist
dat de Amerikanen en Britten in Irak
onmiddellijk maatregelen nemen om het
culturele erfgoed te beschermen.Aan de
buurlanden vraagt Unesco alert te zijn
op illegale export van kunstschatten.
Kortom, jammer van de huidigie kunstschatten, dit plunderen is een onderdeel van de geschiedenis; niets aan te doen, 't is nu toch al gebeurd. Gelukkig ligt er nog een rijkdom aan kunstschatten in o.a. Londen en onder de grond in Irak.
Neemt niet weg dat ik me hier best kwaad om kan maken, snappen die Iraki's niet wat ze nu aan het doen zijn???
[Dit bericht is gewijzigd door K3 op 13-04-2003 01:14]
quote:na weken bombardementen en jaren sancties, kun je na het wegvallen van een harde hand chaos en anarchie verwachten, mensen pakken wat ze pakken kunnen, omdat ze zoiets hebben van, nu kan het en nu is het de laatste en enige kans om iets te pakken, om straks weer in armoede verder te moeten leven, als je dan iets achter de hand hebt om te kunnen verkopen helpt dat......
Op zondag 13 april 2003 01:12 schreef K3 het volgende:
Ik vind dit erg jammer. Gelukkig hebben de westerse landen in hun imperialistische periodes ook al allerlei kunstschatten uit Irak weggeroofd.
Gelukkig ook dat er nog zoveel archeologische ontdekkingen te doen zijn in Irak, zodat er nog altijd genoeg tentoon te stellen valt (als er maar weer gegraven mag worden).Kortom, jammer van de huidigie kunstschatten, dit plunderen is een onderdeel van de geschiedenis; niets aan te doen, 't is nu toch al gebeurd. Gelukkig ligt er nog een rijkdom aan kunstschatten in o.a. Londen en onder de grond in Irak.
Neemt niet weg dat ik me hier best kwaad om kan maken, snappen die Iraki's niet wat ze nu aan het doen zijn???
De Amerikanen hadden dit moeten voorzien en ziekenhuizen en belangrijke gebouwen, zoals de musea te beschermen. Blijkbaar kunnen ze dat wel, want het ministerie van olie werd wel beschermd tegen plunderaars, zo liet de VRT net fijntjes zien.
quote:Idd, ik denk ook dat olie het oudste spul is wat ze daar uit de grond hebben getrokken, die archeologische schatten zijn maar 3000 jaar oud
Op zondag 13 april 2003 01:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
na weken bombardementen en jaren sancties, kun je na het wegvallen van een harde hand chaos en anarchie verwachten, mensen pakken wat ze pakken kunnen, omdat ze zoiets hebben van, nu kan het en nu is het de laatste en enige kans om iets te pakken, om straks weer in armoede verder te moeten leven, als je dan iets achter de hand hebt om te kunnen verkopen helpt dat......
De Amerikanen hadden dit moeten voorzien en ziekenhuizen en belangrijke gebouwen, zoals de musea te beschermen. Blijkbaar kunnen ze dat wel, want het ministerie van olie werd wel beschermd tegen plunderaars, zo liet de VRT net fijntjes zien.
quote:Het laat maar weer eens fijntjes zien waar het de Amerikanen om te doen is, macht en olie. Cultuur en de bevolking kan ze niks schelen.
Op zondag 13 april 2003 01:25 schreef K3 het volgende:[..]
Idd, ik denk ook dat olie het oudste spul is wat ze daar uit de grond hebben getrokken, die archeologische schatten zijn maar 3000 jaar oud
. Deze archeologische spullen zijn een goede trekpleister voor het toerisme als dat weer op gang komt. Ik zou er graag eens in zo'n museum willen rondneuzen ipv die protserige nagebouwde paleizen (Saddam heeft daar Babylonische paleizen laten herbouwen voor het toerisme).
quote:En intussen maar zeveren over "to bring civilization to where it begun" (Rumsfeld)
Op zondag 13 april 2003 01:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Het laat maar weer eens fijntjes zien waar het de Amerikanen om te doen is, macht en olie. Cultuur en de bevolking kan ze niks schelen.
Ook het BESCHERMEN van ziekenhuizen en verantwoording voor ordehandhaving van de bezettende macht staan overigens expliciet vermeld in de Geneefse conventie. De Amerikanen geven hier in hun commentaar een wonderlijke draai aan, namelijk dat ze niet de "bezettende" macht zijn, maar de "bevrijders" en dat ze daarom niet verantwoordelijk zijn wat er in de stad gebeurt. Buiten het feit dat dit niet waar is, is dit gewoon weglopen voor je verantwoordelijkheid, iets waar waar velen en vooral de zwakkeren de dupe van zijn en ook wederom is dit dus een schending van de conventie van Geneve.
quote:Die Amerikanen denken ook alleen maar aan law suites
Op zondag 13 april 2003 01:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Geneefse conventie
De Amerikanen zelf lijken zich overigens wel wat te hebben aangetrokken van de historie van het land. Er is ook een keer een berichtje geweest over Irakezen die zich verschansd hadden in een moskee. De Amerikanen schoten niet terug, omdat het een belangrijk oud gebouw zou zijn.
Maar goed, het is wel aardig stom zoals ze hun eigen situatie benadelen. Ze roven ook ziekenhuizen en scholen leeg
Zie je ook het verschil met een land als Nederland, hier werd na de tweede wereldoorlog niet alles leeggeroofd door de eigen bevolking... gelukkig.
echt een aanrader dusquote:Op donderdag 10 juni 2004 21:13 schreef Ruud1976 het volgende:
Het blijkt daar op het moment erg rustig en veilig te zijn... Ik begrijp wel dat je dit vraagt, want je hoort er niet zoveel over de laatste tijd.
De criminaliteit is wel enorm toegenomen in de afgelopen tijd, en dan ben je al westerse tourist natuurlijk wel een aantrekkelijk doel. En als er geen aanslagen worden gemeld door de media wil dat nog niet zeggen dat ze niet meer gebeuren.quote:Op donderdag 10 juni 2004 21:13 schreef Ruud1976 het volgende:
Het blijkt daar op het moment erg rustig en veilig te zijn... Ik begrijp wel dat je dit vraagt, want je hoort er niet zoveel over de laatste tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |