abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 9 augustus 2012 @ 16:49:33 #1
381379 awesome_noob
Never blame the noob
pi_115341856
Gegroet allen,,

Korte inleiding, dan weet je hoe alles in elkaar steekt,

''Werk onderhand al 3 maanden bij een pizzeria, bezorgde op mijn eigen scooter, werd beloofd dat hun scooter na 3 dagen gemaakt was, nooit gebeurd. Had 2 maanden gewerkt, naar mijn salaris gevraagd, ja jaa, me boekhouder is onverwachts op vakantie en die regelt alles..( ze was inderdaad op vakantie, maar alsnog bullshit verhaal vind ik zelf.)''

Daarna ging ik zelf op vakantie voor 4 weken, toen ik terugkwam nog steeds geen salaris.
Dus ik vroeg mij af waar ik rechten op heb en hoe of wat.

Contract: Nog nooit gehad, ook al heb ik daar al meerdere keren naar gevraagd.
er werd mij toen wel verteld dat ik een:
''Oproepkracht ben met een 0-uren contract...?''

Dus wat ik me afvroeg na dagenlang speurwerk op internet en zeker ook FoK!,

Heb ik recht op vergoeding van benzine/evt onderhouds kosten/ verzekeringskosten etc? Zoja, hoeveel? (Mondeling afgesproken dat ik vergoeding krijg, bewijs via whatsapp..)

Van mijn salaris uitbetaling etc heb ik genoeg informatie gevonden, ( ik kan claimen via via met eventuele rente enzo, allemaal ingewikkeld maar me moeder weet daar alles van) dus daar maak ik mijn geen zorgen om.

Ook vroeg ik mij af of ik recht heb op vakantie-geld ondanks ik daar pas net werk(te) en ik een 0-uren contract heb...

Veel dank alvast en ik hoop dat jullie mij blij kunnen maken!
pi_115342338
Whatsappen met je werkgever?
Sowieso je eigen scooter gebruiken, zo dom. Ok 3 dagen, maar 2 maanden!
Sorry hoor maar die pizzabakker heeft gewoon gebruik gemaakt van je domheid/naïviteit.
5 Ferrari's op videoband!
pi_115342429
werken met je eigen spullen en pas na 2 maanden naar je loon vragen?
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_115342436
Geen schriftelijk contract, eigen scooter gebruiken, afspreken afsluiten met je baas via Whatsapp en nog nooit een cent gezien. Denk je echt nu dat je serieus een case hebt? Lijkt mij meer dat je bent gebruikt voor je scooter, klinkt ook meer als vriendendienst wat jij voor hen doet dan echte werk.
pi_115342456
'recht op blablabla ondanks 0-urencontract'

Je had dat contract toch nog nooit gezien? Laat staan ondertekend.. Er is op het moment gewoon geen contract.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:02:14 #6
381379 awesome_noob
Never blame the noob
pi_115342562
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 16:58 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Whatsappen met je werkgever?
Wat is daar mis mee?

Ik was op vakantie en vroeg aan hem hoe of wat met mijn loon etc.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:00 schreef Lilliesleaf het volgende:
'recht op blablabla ondanks 0-urencontract'

Je had dat contract toch nog nooit gezien? Laat staan ondertekend.. Er is op het moment gewoon geen contract.
Ik had wel getekend, maar geen kopie gekregen+ was vergeten wat eropstond..

quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:00 schreef Chef_M het volgende:
Geen schriftelijk contract, eigen scooter gebruiken, afspreken afsluiten met je baas via Whatsapp en nog nooit een cent gezien. Denk je echt nu dat je serieus een case hebt? Lijkt mij meer dat je bent gebruikt voor je scooter, klinkt ook meer als vriendendienst wat jij voor hen doet dan echte werk.
Ja ik heb een case, dat is zeker.
pi_115342627
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:02 schreef awesome_noob het volgende:

Ik had wel getekend, maar geen kopie gekregen+ was vergeten wat eropstond..

Dat zeg ik.. er is geen contract. :P
pi_115342653
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:02 schreef awesome_noob het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee?

Ik was op vakantie en vroeg aan hem hoe of wat met mijn loon etc.

[..]

Ik had wel getekend, maar geen kopie gekregen+ was vergeten wat eropstond..

[..]

Ja ik heb een case, dat is zeker.
Wel getekent, maar geen kopie. Dus als je werkgever meteen erna je contract in de prullenbak heeft geflikkerd heb je alsnog niks. Dus wij kunnen zowiezo niks met je verhaal, want je bent nog niet eens naar je baas geweest om te vragen hoe het nu moet.

En nee, je hebt geen case, met alles wat jij voorschotelt wordt je hard uitgelachen. Gewoon eerst naar je baas toe en kijken wat die te melden heeft.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:05:19 #9
381379 awesome_noob
Never blame the noob
pi_115342700
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:03 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Wel getekent, maar geen kopie. Dus als je werkgever meteen erna je contract in de prullenbak heeft geflikkerd heb je alsnog niks. Dus wij kunnen zowiezo niks met je verhaal, want je bent nog niet eens naar je baas geweest om te vragen hoe het nu moet.

En nee, je hebt geen case, met alles wat jij voorschotelt wordt je hard uitgelachen. Gewoon eerst naar je baas toe en kijken wat die te melden heeft.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:03 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Dat zeg ik.. er is geen contract. :P
Dan zorg ik wel dat ik voor dat ik stappen onderneem mijn contract heb.
pi_115342757
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:05 schreef awesome_noob het volgende:

[..]

[..]

Dan zorg ik wel dat ik voor dat ik stappen onderneem mijn contract heb.
Mag je hopen! Zonder contract heb je namelijk niks.

Heb je het contract wel doorgelezen? Wat staat erin over salaris en uitbetaling?
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:07:52 #11
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_115342791
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:02 schreef awesome_noob het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee?

Ik was op vakantie en vroeg aan hem hoe of wat met mijn loon etc.

[..]

Ik had wel getekend, maar geen kopie gekregen+ was vergeten wat eropstond..

[..]

Ja ik heb een case, dat is zeker.
Nou, voor een case heb je wel bewijsmateriaal nodig.

Als je er een zaak van maakt zal de rechter om het contract vragen, en de werkgever kan nu ofwel het bestaan van het contract ontkennen, ofwel ongeveer elk papiertje voorleggen, met een redelijk genepte handtekening van jou erop. Wil je in dat laatste geval de echtheid aanvechten, dan zal je zelf voor het grafologisch onderzoek moeten zorgen en betalen, wat je vermoedelijk meer zou gaan kosten dan je aan achterstallig loon en kosten tegoed hebt; de vraag is of je dat terug kunt eisen.

Zelfs voor een mondeling contract zul je bewijsmateriaal in de vorm van getuigen waarvan aangenomen mag worden dat ze redelijk neutraal in de omstreden zaak staan.

Ofwel, je bent puur van de goedheid (...) van je baas afhankelijk, juridisch sta je nergens.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_115342810
heeft dat whatsapp een geheugenfunctie? als in; kan je die gesprekjes met je baas laten zien?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:09:29 #13
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_115342858
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:05 schreef awesome_noob het volgende:

[..]

[..]

Dan zorg ik wel dat ik voor dat ik stappen onderneem mijn contract heb.
Alsof je baas niet weet dat jij zonder het contract waarvoor je momenteel dus 100% afhankelijk van hem bent geen poot hebt om op staan in deze voor hem negatieve kwestie. Het zou me dus geen greintje verbazen als jij naar de contract kunt fluiten. :')

Overigens, waarom werk je daar nog? _O-
pi_115342890
Klets niet Chef_M tuurlijk heeft ie een case.

Tis voor hem makkelijker aan te tonen dmv getuigen dat ie gewerkt heeft.
En als de werkgever zijn contract heeft weggegooid dan staat ie erg zwak als TS bijv bij de rechter aangeeft dat ze een netto uursalaris van 15 euro hebben afgesproken en een dagvergoeding van 50 euro voor eigen gebruik van scooter. Hopend voor de werkgever dat ie ook de belasting afdraagt anders heeft ie daar shit mee.

TS, als je geen rechtsbijstand hebt zou ik even een rechtshulpwinkel in je stad opzoeken want zij kennen de juiste route
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:11:11 #15
381379 awesome_noob
Never blame the noob
pi_115342918
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:07 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Nou, voor een case heb je wel bewijsmateriaal nodig.

Als je er een zaak van maakt zal de rechter om het contract vragen, en de werkgever kan nu ofwel het bestaan van het contract ontkennen, ofwel ongeveer elk papiertje voorleggen, met een redelijk genepte handtekening van jou erop. Wil je in dat laatste geval de echtheid aanvechten, dan zal je zelf voor het grafologisch onderzoek moeten zorgen en betalen, wat je vermoedelijk meer zou gaan kosten dan je aan achterstallig loon en kosten tegoed hebt; de vraag is of je dat terug kunt eisen.

Zelfs voor een mondeling contract zul je bewijsmateriaal in de vorm van getuigen waarvan aangenomen mag worden dat ze redelijk neutraal in de omstreden zaak staan.

Ofwel, je bent puur van de goedheid (...) van je baas afhankelijk, juridisch sta je nergens.
Er hangen camera's in de winkel zelf, en bovendien zijn er die honderden klanten ?

en dat papiertje zou mij wat wezen, ik verdiende toch minumumloon. (+fooi)

quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:08 schreef simmu het volgende:
heeft dat whatsapp een geheugenfunctie? als in; kan je die gesprekjes met je baas laten zien?
Jup, ik kan alles teruglezen ofc.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:12:33 #16
381379 awesome_noob
Never blame the noob
pi_115342958
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
Klets niet Chef_M tuurlijk heeft ie een case.

Tis voor hem makkelijker aan te tonen dmv getuigen dat ie gewerkt heeft.
En als de werkgever zijn contract heeft weggegooid dan staat ie erg zwak als TS bijv bij de rechter aangeeft dat ze een netto uursalaris van 15 euro hebben afgesproken en een dagvergoeding van 50 euro voor eigen gebruik van scooter. Hopend voor de werkgever dat ie ook de belasting afdraagt anders heeft ie daar shit mee.

TS, als je geen rechtsbijstand hebt zou ik even een rechtshulpwinkel in je stad opzoeken want zij kennen de juiste route
Ik verdien minimumloon, dus hij kan er niet minder van maken! =)

Ik zal wel even langsgaan morgen, danku!

(verder ook de serieuze helpers bedankt voor de antwoorden so far!)
pi_115342969
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:05 schreef awesome_noob het volgende:

[..]

[..]

Dan zorg ik wel dat ik voor dat ik stappen onderneem mijn contract heb.
???
Je hebt 3 opties:

1. Je blijft doorwerken, en krijgt geen geld...

2. Je blijft doorwerken, je tekent het contract. Ze betalen je uren van de laatste 2 maanden alsnog uit. Je hoeft nooit meer te komen opdraven.

3. Je gaat niet meer werken, en zal ook nooit een stuiver betaald krijgen. De pizzabakker zal jou niet kennen en je hebt nooit voor hem gewerkt...

optie 4:
Je maakt de pizzabakker boos, en stuurt zijn neefjes op je af
5 Ferrari's op videoband!
pi_115342971
Overleggen met je baas, sowieso niet meer voor hem werken (als je dat nog doet), en daarna schriftelijk sommeren om je loon over te maken..

Helpt dat niet, dan de juridische weg bewandelen en hopen dat je genoeg bewijs hebt.

Zijn neef die de pizza's bakt en zijn zus achter de kassa hebben jou waarschijnlijk nooit gezien.. ;-)
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:13:21 #19
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_115342987
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
Klets niet Chef_M tuurlijk heeft ie een case.

Tis voor hem makkelijker aan te tonen dmv getuigen dat ie gewerkt heeft.
En als de werkgever zijn contract heeft weggegooid dan staat ie erg zwak als TS bijv bij de rechter aangeeft dat ze een netto uursalaris van 15 euro hebben afgesproken en een dagvergoeding van 50 euro voor eigen gebruik van scooter. Hopend voor de werkgever dat ie ook de belasting afdraagt anders heeft ie daar shit mee.

TS, als je geen rechtsbijstand hebt zou ik even een rechtshulpwinkel in je stad opzoeken want zij kennen de juiste route
Hij heeft geen case, iedereen kan inderdaad zien en zeggen dat hij daar gewerkt heeft, maar zonder dat contract waar de salaris instaan, kan de baas gewoon zeggen dat TS vrijwillig het werk van iemand overnam die bijv. op vakantie was. Zonder salaris. Dus ja, het aantonen dat de heer TS heeft gewerkt daar kan elke idioot, maar je moet maar bewijzen dat je recht hebt op een vergoeding. Dus klets niet Anaal.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:13:46 #20
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_115343011
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:11 schreef awesome_noob het volgende:

[..]

Er hangen camera's in de winkel zelf, en bovendien zijn er die honderden klanten ?

en dat papiertje zou mij wat wezen, ik verdiende toch minumumloon. (+fooi)
Dat jij daar rondloopt en dingen doet bewijst niet dat daarover afspraken zijn gemaakt over beloning en vergoedingen.
[..]

quote:
Jup, ik kan alles teruglezen ofc.
OK, dat zal als bewijs geaccepteerd worden tenzij de tegenpartij met goede argumenten komt.

[ Bericht 4% gewijzigd door mvdejong op 09-08-2012 17:42:12 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:13:53 #21
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_115343014
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:12 schreef awesome_noob het volgende:

[..]

Ik verdien minimumloon, dus hij kan er niet minder van maken! =)

Ik zal wel even langsgaan morgen, danku!

(verder ook de serieuze helpers bedankt voor de antwoorden so far!)

Jawel, op vrijwillige basis. Dan verdien je dus 0 voor je gewerkte uren. Zorg daarom eerst dat je een kopie krijgt van je contract, als die er eenmaal is hoef je je geen zorgen te maken. Als die er niet is, dan zou ik pas een topic openen.
pi_115343089
Je kunt eventueel contact opnemen met het juridisch loket. Daar vind je juristen die jou van gratis juridisch advies kunnen voorzien.

Tevens hebben ze kantoren waar je gewoon langs kunt lopen en je vraag kunt stellen.

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:16:24 #23
381379 awesome_noob
Never blame the noob
pi_115343104
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:13 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Jawel, op vrijwillige basis. Dan verdien je dus 0 voor je gewerkte uren. Zorg daarom eerst dat je een kopie krijgt van je contract, als die er eenmaal is hoef je je geen zorgen te maken. Als die er niet is, dan zou ik pas een topic openen.
En jij denkt dat de rechter gelooft dat ik vrijwillig werk? een scholier?

Naja, ik ben al een stuk(je)_ verder sinds ik dit topic geopend heb.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:17:34 #24
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_115343141
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:16 schreef awesome_noob het volgende:

[..]

En jij denkt dat de rechter gelooft dat ik vrijwillig werk? een scholier?

Naja, ik ben al een stuk(je)_ verder sinds ik dit topic geopend heb.
Ja? Die kijkt niet naar wat geloofwaardig is, maar wat er op papier staat. En als er geen papier is om te laten zien, dan kan de rechter jou wel geloven, maar of hij je ook gelijk geeft is een andere kwestie. En hallo tegen de proceskosten, ook zuur als je die dan zou moeten betalen. Want dat moet je als je je zaak verliest.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 17:17:35 #25
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_115343144
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 17:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
Klets niet Chef_M tuurlijk heeft ie een case.

Tis voor hem makkelijker aan te tonen dmv getuigen dat ie gewerkt heeft.
En als de werkgever zijn contract heeft weggegooid dan staat ie erg zwak als TS bijv bij de rechter aangeeft dat ze een netto uursalaris van 15 euro hebben afgesproken en een dagvergoeding van 50 euro voor eigen gebruik van scooter. Hopend voor de werkgever dat ie ook de belasting afdraagt anders heeft ie daar shit mee.

TS, als je geen rechtsbijstand hebt zou ik even een rechtshulpwinkel in je stad opzoeken want zij kennen de juiste route
Nou ja, geen case (of geen poot om op te staan, zoals ik het formuleerde) is misschien te sterk uitgedrukt (ik weet er het fijne niet van), maar het maakt het geheel ongetwijfeld een heel stuk lastiger voor TS. Ja, hij kan naar de rechter, maar dat kost tijd en vooral geld, veel geld en of dat het nou waard is voor 3 parttime maanden minimumloon...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')