quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 20:53 schreef dvr het volgende:In reactie op
michaelHD9:
Wil je de politiek in of begrijp je echt niet dat wanneer het aantal aftrekgerechtigden drastisch gereduceerd wordt, er simpelweg een grote bezuiniging plaatsvindt?
Op dit moment geniet ongeveer een miljoen ZZPers een zelfstandigenaftrek van ¤ 7280,-. Wanneer die aftrek voortaan alleen aan oudere en gehandicapte ZZPers gegund wordt, die hooguit zo'n 20% van de ZZP-populatie zullen uitmaken, dan levert dat de schatkist zo'n 2,5 miljard op. Ten koste van 800.000 ZZPers die er duizenden euro's per jaar op achteruit gaan. Voor veel van hen zal dat net het verschil maken tussen kunnen doorploeteren of de bijstand in.
Neen, als ik de politiek in wilde zou ik wel zoals TS aan de memmen van Blonde Geert gaan hangen. Ipv het suggestieve linkje, hier het volledige rapport:
http://accountancynieuws.(...)zelfstandigen-1-.pdfLees desnoods alleen de paragraaf "Implicaties voor het huidige stelsel', op pagina 17, en dan met name de alinea die begint met"De MKB-winstvrijstelling is een belastingvrijstelling..... "
edit: ik quote 'm wel even
quote:
De MKB-winstvrijstelling is een belastingvrijstelling die feitelijk werkt als een verlaging van
het belastingtarief voor zelfstandigen. Deze fiscale faciliteit heeft een duidelijk doel, namelijk
het bewaken van fiscale neutraliteit met betrekking tot vennootschapsvorming. Dit is een
legitiem doel. Het resulterende lagere marginale tarief voor zelfstandigen is in principe
wenselijk, omdat hun inkomen gevoeliger is voor belastingheffing (principe 4). Het optimale
verschil tussen de marginale belastingtarieven voor het inkomen van zelfstandigen en
werknemers verdient nader onderzoek. De verhouding tussen de inkomenselasticiteiten
voor Nederlandse zelfstandigen en werknemers is immers nog niet bekend. Naar aanleiding
van dit onderzoek kan worden bezien of de MKB-winstvrijstelling van 12% moet worden
aangepast.
Even uit de juridische tekst vertalen:
legitiem doel --> in pirnicpe handhaven
12% aangepast --> niet aanschaffen, wie 1 en 1 bij elkaar kan tellen begrijpt deze, voor evenwicht met de Vpb zou die aftrek omhoog zou moeten gaan... dat zou namelijk een effectieve belastingheffing van 20% over de eerste 200k inhouden (analoog aan de Vpb).
*zucht* arme zelfstandigen....
[ Bericht 2% gewijzigd door michaelHD9 op 08-08-2012 21:23:22 ]