abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115248223
Zoals wel vaker in dit land waren er voor deze sporzomer (de algemene term voor het EK voetbal, Tour de France en Olympische Spelen samen) torenhoge verwachtingen. Met een tweede plek op het WK twee jaar geleden en goede prestaties van Nederlandse ploegen in de Tour en voorgaande Spelen was dat ook niet zo gek.

Wat ik echter wel gek vind, is de algehele schijthouding die er op dit moment heerst. 'De hele sportzomer verpest', 'allemaal weer net niet', ga zo maar door. Je leest en hoort het overal. Ik wil dat graag nuanceren. Een lans breken voor de Nederlandse sportwereld.

Om te beginnen het EK. Ik kan niet ontkennen dat dat een blamage was. Met een schandelijke nederlaag tegen Denemarken en zwakke prestaties tegen Portugal heeft het elftal dat slechts aan zichzelf te wijten. Maar dan nog. Had iemand een kampioenschap aan zien komen? Twee jaar geleden kwamen we door meer geluk dan wijsheid in de finale van het WK - maar kanshebber waren we nauwelijks. En in die twee jaar zijn we écht niet beter geworden. Er zat niet zo veel in, dit EK. De verwachtingen waren te hoog. En dan is een extreem vroege uitschakeling wel teleurstellend, dat is waar, maar het verschil met een kwartfinale is niet zo groot.

Diezelfde hoge verwachtingen duiken op in de Spelen. Gerard Dielessen beweerde dat de doelstelling 17 medailles is, en nu de spelen net over de helft zijn begint het gejank alweer. Op het moment dat ik dit schrijf staan we tiende in het medailleklassement met 12 medailles. Waar komt het onzinnige idee vandaan dat het niet goed gaat? We hebben net zo veel goud als Duitsland, blijven landen als Australië en Japan ruim voor. Waarom kunnen mensen daar niet trots op zijn? Het is een sportprestatie van immens formaat, voor andere kleine sportlanden (Nederland is het land met de minste inwoners in de top tien) een prestatie om jaloers op te zijn. En er moeten nog allerlei atleten optreden _O_ Wie weet wat voor prestaties er nog komen. Wat mij betreft zijn de Spelen nu al geslaagd, al halen we niets meer.

Nog een bijkomende klacht, die ik kort wil benoemen, vind ik de mensen die de sport überhaupt niet leuk vinden als er een Nederlander faalt :') Ik heb, en vele Nederlanders met mij, ook genoten van de Knock-out fase van het EK en ook van de rest van de Tour.

Kortom: hef uw hoofd, wees trots op uw natie _O_ En zeik niet zo *O*
pi_115249453
Goed bericht.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 18:45:23 #3
127999 Mavcovic
2016/2017 & 2018/2019 WOW
pi_115250472
Durfde je dit bericht ook te schrijven voor Epke en Dorian?

Ben het overigens wel met je eens :).
pi_115250520
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 18:45 schreef Mavcovic het volgende:
Durfde je dit bericht ook te schrijven voor Epke en Dorian?

Ben het overigens wel met je eens :).
Uiteraard. Al kan ik niet ontkennen dat ze mijn punt niet bepaald verzwakken ;)
pi_115255551
Olympische spelen gaan best okay toch? 10de op de medaille spiegel!
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_115257892
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 20:18 schreef DroogDok het volgende:
Olympische spelen gaan best okay toch? 10de op de medaille spiegel!
Een openingspost bestaat uit meer dan alleen de topic title ;)
  Trouwste user 2022 dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:38:35 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_115269029
Goeie OP. Hadden nog wel meer positieve voorbeelden in gemogen.

Zeiken en klagen zit hier in het bloed helaas.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_115274119
Pluim voor je OP. Met veel interesse gelezen.
pi_115289578
Maar niet helemaal de discussie waar ik op gehoopt had ;(
pi_115289763
quote:
als de boerenNederlanders niet meer klagen, dan nadert het einde der dagen
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_115292612
Topic O+.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  woensdag 8 augustus 2012 @ 15:59:02 #12
260839 vuvuzela
pwèèèèèp
pi_115292648
Vind je dit goed?? Vier jaar keihard trainen, alles er voor opgeven en wat heb je dan... 12 medailles? Echt diep en diep triest hoe de sporters hier presteren.
pi_115292838
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 15:59 schreef vuvuzela het volgende:
Vind je dit goed?? Vier jaar keihard trainen, alles er voor opgeven en wat heb je dan... 12 medailles? Echt diep en diep triest hoe de sporters hier presteren.
Dertien ondertussen.
In Southern Sun
pi_115292898
quote:
Heel veel sporters gaan helemaal niet voor een medaille. Peter Hellenbrand was dolblij met zijn vijfde plaats op de tien meter luchtgeweer, dan is dat toch prima? Sowieso, waarom zijn 12 medailles dieptriest? :?
pi_115292918
quote:
14s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:03 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Dertien ondertussen.
Veertien ;)
pi_115293271
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Veertien ;)
Oh ja :D.
In Southern Sun
pi_115293504
quote:
Want de andere sporters lopen jaren te lanterfanteren en halen tussen de boodschappen door even een medaille op?

Je staat daar niet als je niks kunt, het niveau is enorm hoog en het blijft deels een momentopname. En als zo'n relatief klein land zo hoog op de medaillespiegel is gewoon ontzettend goed.
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_115295516
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:14 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Oh ja :D.
Vijftien al :7
pi_115301833
http://www.medalspercapita.com/

Dit is een leukere ranglijst. Al zit er wel ruis tussen (IMO is meten vanaf 5 interessanter).
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_115302061
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 19:08 schreef ThePlaneteer het volgende:
http://www.medalspercapita.com/

Dit is een leukere ranglijst. Al zit er wel ruis tussen (IMO is meten vanaf 5 interessanter).
Ja, dat is altijd het risico met dat soort lijstjes. Jamaica presteert afgezien van de sprint nergens goed, en toen komen ze torenhoog door hun lage inwoneraantal. Nederland is met Hongarije en Australië een van de weinige landen die all-round goed presteren. Al valt het aantal gouden medailles voor Australië vies tegen deze Olympiade.
pi_115306741
Als je de winterspelen bij haalt is het helemaal een interesante lijst. Valt Australie helemaal weg bijvoorbeeld
pi_115345459
Als Gesink niet was gevallen had hij de Tour de France ook gewonnen.
pi_115345538
We zijn overigens al zeker van 17 medailles :D
pi_115345554
En als korfbal een Olympische sport was geweest, waren dat er 18 geweest!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')