Zoals wel vaker in dit land waren er voor deze sporzomer (de algemene term voor het EK voetbal, Tour de France en Olympische Spelen samen) torenhoge verwachtingen. Met een tweede plek op het WK twee jaar geleden en goede prestaties van Nederlandse ploegen in de Tour en voorgaande Spelen was dat ook niet zo gek.
Wat ik echter wel gek vind, is de algehele schijthouding die er op dit moment heerst. 'De hele sportzomer verpest', 'allemaal weer net niet', ga zo maar door. Je leest en hoort het overal. Ik wil dat graag nuanceren. Een lans breken voor de Nederlandse sportwereld.
Om te beginnen het EK. Ik kan niet ontkennen dat dat een blamage was. Met een schandelijke nederlaag tegen Denemarken en zwakke prestaties tegen Portugal heeft het elftal dat slechts aan zichzelf te wijten. Maar dan nog. Had iemand een kampioenschap aan zien komen? Twee jaar geleden kwamen we door meer geluk dan wijsheid in de finale van het WK - maar kanshebber waren we nauwelijks. En in die twee jaar zijn we écht niet beter geworden. Er zat niet zo veel in, dit EK. De verwachtingen waren te hoog. En dan is een extreem vroege uitschakeling wel teleurstellend, dat is waar, maar het verschil met een kwartfinale is niet zo groot.
Diezelfde hoge verwachtingen duiken op in de Spelen. Gerard Dielessen beweerde dat de doelstelling 17 medailles is, en nu de spelen net over de helft zijn begint het gejank alweer. Op het moment dat ik dit schrijf staan we tiende in het medailleklassement met 12 medailles. Waar komt het onzinnige idee vandaan dat het niet goed gaat? We hebben net zo veel goud als Duitsland, blijven landen als Australië en Japan ruim voor. Waarom kunnen mensen daar niet trots op zijn? Het is een sportprestatie van immens formaat, voor andere kleine sportlanden (Nederland is het land met de minste inwoners in de top tien) een prestatie om jaloers op te zijn. En er moeten nog allerlei atleten optreden

Wie weet wat voor prestaties er nog komen. Wat mij betreft zijn de Spelen nu al geslaagd, al halen we niets meer.
Nog een bijkomende klacht, die ik kort wil benoemen, vind ik de mensen die de sport überhaupt niet leuk vinden als er een Nederlander faalt

Ik heb, en vele Nederlanders met mij, ook genoten van de Knock-out fase van het EK en ook van de rest van de Tour.
Kortom: hef uw hoofd, wees trots op uw natie

En zeik niet zo