abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:37:19 #1
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115229219
Gezien het - Recht - onderdeel van dit subtopic, lijkt me plaatsing hier relevant. Mocht dat niet zo zijn, gelieve te verplaatsten door een Mod.

Ik heb mijn ogen laten vallen op een studio in Kos-stad. Kleine 25K is de aanschaf, maar ik vraag mij af of het verstandig nu te kopen of te wachten op een vertrek uit de Eurozone. Wellicht dat dit de prijs nog drukt. Ik weet echter niet of vertrek uit de Eurozone andere internationale regels met zich mee brengt.

Welke (semi) makelaar kan mij hierover adviseren?
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_115229371
Hoeveel kan er nog af van 25k? Het lijkt me dat je dan al dicht, zo niet onder, de prijs zit van de waarde van de grond + stenen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:42:21 #3
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115229381
Binnen de EU vastgoed kopen is een stuk eenvoudiger, maar mogelijk wordt het allemaal idd goedkoper, waardoor de extra moeite weer loont. Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik ga het ook even volgen....
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:46:15 #4
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115229493
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 10:42 schreef DroogDok het volgende:
Hoeveel kan er nog af van 25k? Het lijkt me dat je dan al dicht, zo niet onder, de prijs zit van de waarde van de grond + stenen.
vraagprijs is onderhandelbaar. Gezien de staat, verwacht ik voor 22/23K uit te kunnen komen. Tja, grond/stenen... ik weet niet hoe dat zit daar.

Wat ik wel weet is dat er minimaal 1500 aan makelaarskosten bijkomen, een advocaat voor beide partijen verplicht is etc. Nogal omslachtig allemaal, maargoed.

Het gaat echt om een pied-a-terre, 40 meter van zee. Kleine 15m2 met eigen voorzieninen en aansluitingen.

Het zou echter zonde zijn om het nu te kopen, terwijl het straks in drachme's voor de helft kan omgerekend. De vraag is echter, als een land haar eigen munt invoert en devalueert, dan zullen ze toch de eurokoers aanhouden en een hogere drachmeprijs vragen, vergelijkbaar met de huidige prijs. Dus is het opportuun om te wachten, of zou het geen bal uit maken?
pi_115231708
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 10:37 schreef Sosa het volgende:

Ik heb mijn ogen laten vallen op een studio in Kos-stad. Kleine 25K is de aanschaf, maar ik vraag mij af of het verstandig nu te kopen of te wachten op een vertrek uit de Eurozone. Wellicht dat dit de prijs nog drukt. Ik weet echter niet of vertrek uit de Eurozone andere internationale regels met zich mee brengt.
de kans is groot dat zelfs bij een grieks vertrek uit de euro de verkoper dolgraag de verkoop in euro's zal aannemen, welke veel waardevaster zullen zijn dan een eventuele nieuwe drachme die inderdaad stevig zal devalueren..
ook de warde als vastgoed zal vast stevig zinken, maar of het zin heeft te wachten is vooral een kwetsie die afhangt van hoe hard je dat appartement nodig hebt..

iig zou ik het zeker niet als een goede investering zien... griekenland had een vastgoedboom de laatste tien jaar en nu zijn de vastgoed prijzen daar al flink aan het dalen en dat gaat zeker nog wel door, of griekenland nu in of uit de euro blijft...

verkijk je verder niet op het idee dat 25.000 om een apartement te kopen zo gunstig lijkt, als je het vergelijkt met nederlandse prijzen.. qua waarde telt vooral wat de gemiddelde prijs van zulke apartementen in dat gebied is, en mogelijk ook welke kosten het onderhoud ervan jou zullen opleveren (meestal kan dat best behoorlijk tegenvallen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_115231916
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 10:46 schreef Sosa het volgende:
Het gaat echt om een pied-a-terre, 40 meter van zee. Kleine 15m2 met eigen voorzieninen en aansluitingen.
Wat is je beoogd doel met het kopen van die pied-a-terre? Is het als investering, of als verblijf/verhuur? Either way, ik denk dat je sowieso met een ruimte van slechts 15 m² weinig markt te pakken hebt.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:01:13 #7
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115232092
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 11:50 schreef RM-rf het volgende:

[..]

de kans is groot dat zelfs bij een grieks vertrek uit de euro de verkoper dolgraag de verkoop in euro's zal aannemen, welke veel waardevaster zullen zijn dan een eventuele nieuwe drachme die inderdaad stevig zal devalueren..
ook de warde als vastgoed zal vast stevig zinken, maar of het zin heeft te wachten is vooral een kwetsie die afhangt van hoe hard je dat appartement nodig hebt..

iig zou ik het zeker niet als een goede investering zien... griekenland had een vastgoedboom de laatste tien jaar en nu zijn de vastgoed prijzen daar al flink aan het dalen en dat gaat zeker nog wel door, of griekenland nu in of uit de euro blijft...

verkijk je verder niet op het idee dat 25.000 om een apartement te kopen zo gunstig lijkt, als je het vergelijkt met nederlandse prijzen.. qua waarde telt vooral wat de gemiddelde prijs van zulke apartementen in dat gebied is, en mogelijk ook welke kosten het onderhoud ervan jou zullen opleveren (meestal kan dat best behoorlijk tegenvallen)
Dank voor je bericht! Je onderstreept wat belangrijke zaken om mee te nemen in mijn overweging.

Ik heb het 'niet nodig' maar zoek een object waar ik ook wat aan heb (en enigzins waardevast is..). Ten eerste vind ik Kos een relaxed eiland en zou ik er graag een lang weekend per maand heen willen gaan, vandaar de overweging :) Tussendoor zou ik het evt. kunnen verhuren, maar dat is niet de insteek.

Ten tweede koop ik liever iets voor mijn spaargeld waar ik wat aan heb, daar ik het geld niet nodig heb en twijfel heb over inflatie ed. Die euro van mij kan volgend jaar nog maar de helft waard zijn.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:01:48 #8
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115232116
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 11:56 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Wat is je beoogd doel met het kopen van die pied-a-terre? Is het als investering, of als verblijf/verhuur? Either way, ik denk dat je sowieso met een ruimte van slechts 15 m² weinig markt te pakken hebt.
Het is ook echt voor mezelf bedoeld. Gewoon een relax stekkie om maandelijks tot rust te komen tussen het ondernemen door :)

Maar teveel betalen wil natuurlijk niemand!
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:10:51 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115232468
Je moet kopen op het moment dat echt niemand nog heil zit in Griekenland of Grieks vastgoed. Wat dat betreft zit je qua timing dus wel goed!
The End Times are wild
pi_115232487
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:01 schreef Sosa het volgende:

[..]

Dank voor je bericht! Je onderstreept wat belangrijke zaken om mee te nemen in mijn overweging.

Ik heb het 'niet nodig' maar zoek een object waar ik ook wat aan heb (en enigzins waardevast is..). Ten eerste vind ik Kos een relaxed eiland en zou ik er graag een lang weekend per maand heen willen gaan, vandaar de overweging :) Tussendoor zou ik het evt. kunnen verhuren, maar dat is niet de insteek.

Ten tweede koop ik liever iets voor mijn spaargeld waar ik wat aan heb, daar ik het geld niet nodig heb en twijfel heb over inflatie ed. Die euro van mij kan volgend jaar nog maar de helft waard zijn.
als het je om waardevastheid gaat, absoluut niet doen.
wat de euro waard is, of een 'Neia Draxme' maakt verder niet zoveel uit, het zal vooral gaan om de waarde van vastgoed in dat gebied

momenteel zijn de prijsdalingen in grieks vastgoed rond de 10% per jaar, en zolang de economie daar stevig aan het crashen is en geen direkt zicht op een herstel lijkt het onwaarschijnlijk dat de vastgoedprijzen zich kunnen herstelen...

hierbij speelt mee dat griekenland tussen 200 en 2007 een vastgoedboom kende en er toen juist veel gebouwd werd en toen de prijzen ook stevig stegen, maar dat helaas geen durzame stijging was maar vooral het effect van een nogal 'harde' overgang van een sterk devaluerende valuta naar een zeer stabiele munt en opeens ook veel mogelijkheden voor schijnbaar gunstige kredieten..

in deze tijd is er domweg ook teveel gebouwd en nu een overschot aan appartementen bestaat die lastig kwijt te raken zijn

[ Bericht 28% gewijzigd door RM-rf op 07-08-2012 12:22:59 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_115232494
Voor 25.000 euro kun je verdomd lang iets huren lijkt me.

Wat zou je aan verhuur kunnen vragen voor 15 m²? Een honderdje of drie per week max? Dan kun je er bijna anderhalf jaar lang zitten. En dan heb je ook zaken zoals onderhoud ed niet.
pi_115232625
Vijftien vierkante meter? Dat is wel héél klein.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:21:18 #13
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115232880
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:11 schreef _VoiD_ het volgende:
Voor 25.000 euro kun je verdomd lang iets huren lijkt me.

Wat zou je aan verhuur kunnen vragen voor 15 m²? Een honderdje of drie per week max? Dan kun je er bijna anderhalf jaar lang zitten. En dan heb je ook zaken zoals onderhoud ed niet.
Ik zoek eigendom. Een backupje, so to speak.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:21:44 #14
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115232899
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:14 schreef Rosario het volgende:
Vijftien vierkante meter? Dat is wel héél klein.
Klopt. Maar wel een dakterras van 150m2 met buitenkeuken en pergola voor mij alleen.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:25:53 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115233070
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:21 schreef Sosa het volgende:

[..]

Klopt. Maar wel een dakterras van 150m2 met buitenkeuken en pergola voor mij alleen.
En in Griekenland leef je toch buiten, niet in je hokje.
The End Times are wild
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:27:06 #16
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115233116
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

En in Griekenland leef je toch buiten, niet in je hokje.
dat is het idee :)
pi_115233218
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:21 schreef Sosa het volgende:

[..]

volgens mij zijn er ook dan zeker zo'n 7 maanden per jaar (vanaf oktober tot mei) dat je daar niet wilt zitten, vlak aan zee in een weer dat vaak nogal nat en relatief koud kan zijn (10-15° is misschien voor nederlandse begrippen relatief warm, maar toch ook niet het weer om continue buiten te willen zitten), iig geen weer waaraan je veel aan je 'buitenkeuken' en je grote terras hebt..

natuurlijk leuk ls je griekenland enkel in het warme seizoen kent, van juni tot september, maar als je koopt koop je ook net zo goed dat appartement voor tijden dat het weer misschien niet zo lekker is als tijdens die ene leuke vakantie die je daar misschien had in de mid-zomer.

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 07-08-2012 12:40:15 ]
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:31:08 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_115233265
22K, dat kost je nu ongeveer 1100 euro per jaar om te financieren. Dat is minder dan 100 euro per maand. Als je de inflatie meerekent (want die schuld wordt ook ieder jaar minder waard), dan kost het je misschien 50 euro p/m effectief. Dat is één overnachting in een matig hotel.
The End Times are wild
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:01:11 #19
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115234442
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 12:31 schreef LXIV het volgende:
22K, dat kost je nu ongeveer 1100 euro per jaar om te financieren. Dat is minder dan 100 euro per maand. Als je de inflatie meerekent (want die schuld wordt ook ieder jaar minder waard), dan kost het je misschien 50 euro p/m effectief. Dat is één overnachting in een matig hotel.
inderdaad. Daarom koop ik het gewoon ineens en kan ik het in loop vh jaar beetje opknappen en er tussen mei en oktober maandelijks naartoe.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:03:34 #20
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115234542
maargoed, ik zit dus met de vraag: nu kopen of wachten. Verstandig om te wachten op evt. exit, of maakt dat geen ruk uit?
pi_115242097
Ik zou het nog een paar maanden aankijken.
pi_115242137
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 13:01 schreef Sosa het volgende:

[..]

inderdaad. Daarom koop ik het gewoon ineens en kan ik het in loop vh jaar beetje opknappen en er tussen mei en oktober maandelijks naartoe.
In maart en april is Kos ook prima te doen hoor. Beter dan onze zomers in ieder geval.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:30:06 #23
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115243519
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:59 schreef Rosario het volgende:

[..]

In maart en april is Kos ook prima te doen hoor. Beter dan onze zomers in ieder geval.

daar doe ik het voor
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:34:24 #24
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_115243738
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:58 schreef kort het volgende:
Ik zou het nog een paar maanden aankijken.
want?

zou een exit eea niet bemoeilijken? Wat betekent iets dergelijks voor vastgoedprijzen?
pi_115244613
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:59 schreef Rosario het volgende:

[..]

zal vast beter zijn, maar ook met 12-15 graden, veel wolken en een sterke zeewind is die 15 m2 van dat appartement opeens erg krap en is het niet prettig om in die mooie 'buitenkeuken' op dat enorme terras te koken.

dat doe je een of twee keer en de volgende keer ga je echt geen vliegtuigreis boeken om een weekje op die 15m2 opgesloten te zitten..

maar ik geloof dat de TS toch allang zeker van zn zaak is en al zn besluit lang en breed genomen heb, dan kan ik hem alleen maar veel plezier wensen..
en iig is hij al goed geintegreerd in de griekse cultuur als hij ook nog gaat lenen voor een appartement met een gemiddelde prijsdaling in vastgoed van 10%... dat is precies grieks gedrag (alhoewel de grieken nu al wel gemerkt hebbend at het oo een keerzijde heeft om te lenen voor dingen die hun waarde erg snel verliezen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')