Ze kunnen de grootste worden maar ze kunnen ook gemarginaliseerd worden. Wie zal het zeggen? Wat een obligaat gelul weer van deze politicus. Ik begrijp echt niet waarom de media hier aandacht aan schenkt.quote:De SP verslaan op 12 september? Het kan nog altijd, denken ze bij de Partij van de Arbeid. 'De eindfase is het belangrijkst. Kijk naar Balkenende in 2002, Bos in 2003 en de eindsprint van Cohen in 2010. Gebeurt zoiets weer, dan kunnen we de grootste worden.'
Dat zegt PvdA-Kamerlid Mariëtte Hamer vandaag in een interview met de Volkskrant. Hamer zit sinds 1998 in de Tweede Kamer voor de PvdA en is door haar partij opnieuw hoog op de lijst gezet, op plaats 6. Zij voorspelt dat partijleider Diederik Samsom zich gaat mengen in wat tot nu toe een tweestrijd lijkt te worden tussen VVD-leider Mark Rutte en SP-leider Emile Roemer.
Hamer: 'Als de debatten losbarsten, krijgt dat zijn eigen dynamiek. Weken naar een tweegesprek kijken, gaat Nederland niet interessant vinden.' Volgens Hamer zal Samsom met zijn eigen stijl 'kleur' geven aan de campagne.
Historisch moment
De PvdA blijft in alle peilingen al maanden ver achter bij de SP. Momenteel varieert het gat van 6 (Synovate) tot 17 zetels (De Hond).
Volgens staatsrechtgeleerde en voormalig PvdA-senator Joop van den Berg kunnen de sociaal-democraten niet anders dan dat verschil bagatelliseren. 'Er staat ongelooflijk veel op het spel. Als de SP voor het eerst groter wordt dan de PvdA, is dat een historisch moment.'
'Als de PvdA niet meer dé partij van links is, maar een partij van links, wordt zij veel minder interessant voor de kiezer. Dus kan de PvdA nu niet zeggen, om in olympische termen te spreken: wij zijn tevreden met brons. Want dan haal je zelfs het brons niet.'
Opkomstpercentage
Van den Berg wijst erop dat de peilingen weliswaar heel duidelijk zijn, maar dat tegelijk alle verkiezingsonderzoeken uitwijzen dat de uitslag inderdaad nog lang niet vaststaat. Het opkomstpercentage speelt daarin een voorname rol.
Hij wijst ook op de voorzichtige tevredenheid met 30 zetels in 2010, die in zijn ogen misplaatst was. 'Dat is voor een brede sociaal-democratische partij natuurlijk eigenlijk al veel te weinig.'
En jij dacht : ik trap even lekker na?quote:Ze kunnen de grootste worden maar ze kunnen ook gemarginaliseerd worden. Wie zal het zeggen? Wat een obligaat gelul weer van deze politicus. Ik begrijp echt niet waarom de media hier aandacht aan schenkt.
Begrijp je wel waarom de media zoveel aandacht schenkt aan Geert Wilders die bij elke scheet al in het nieuws komt?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 06:55 schreef Oldie57 het volgende:Ik begrijp echt niet waarom de media hier aandacht aan schenkt.
quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 07:42 schreef MrBaas het volgende:
[..]
Begrijp je wel waarom de media zoveel aandacht schenkt aan Geert Wilders die bij elke scheet al in het nieuws komt?
Die kans is waarschijnlijk ook een stuk groter.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:08 schreef Daffodil31LE het volgende:
Hamer: 'PvdA kan de grootste worden'
Daffodil31LE: 'Ik kan vanavond 190 miljoen winnen met Euromillions'
Alles is mogelijk. Maar toch hoop ik dat die Euromillions-hoofdprijs vanavond op mijn lot valt.
Ik hoop het voor je. Dat zou meer nieuws zijn dan dat geklets van Hamertje-tik.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:08 schreef Daffodil31LE het volgende:
Daffodil31LE: 'Ik kan vanavond 190 miljoen winnen met Euromillions'
Zal wel komen omdat het beide erg dom is.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 18:39 schreef cempexo het volgende:
Als ik Hamer zie dan denk ik altijd aan mijn begrafenispolis...ik weet niet hoe dat komt.
Wat stel je je voor bij een aanvaring tussen Volkskrant en PvdA?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 07:39 schreef cempexo het volgende:
Dat is een makkelijke om uit te leggen.
De Volkskrant is een vast onderdeel van de PvdA en vice versa. Zij moeten dit wel publiceren om geen aanvaring te krijgen met de PvdA., vrienden onder elkaar nietwaar.
Spekman heeft zich ook raar van een andere kant laten zien. Pleit ook niet voor de PVDA.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 23:06 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik vraag me af wat die Hamer nog doet bij de PvdA. Zij is echt een figuur waar ik mij van afvraag wat haar nut is om aanwezig te mogen zijn in de fractie.
Laten we de VVD aan de macht helpenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 00:18 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind het prima dat Hamer zich hierover heeft uitgesproken. De PvdA is al wekenlang te onzichtbaar, dus het is hoog tijd om dat te veranderen. Hopelijk weet ook het CDA zich nog in de strijd te mengen.
De VVDquote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:41 schreef Mishu het volgende:
[..]
Laten we de VVD aan de macht helpen
vvdquote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:41 schreef Mishu het volgende:
[..]
Zeker.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:41 schreef Mishu het volgende:
[..]
Klopt, dat is ook bizar. Aan de andere kant: als deze trend doorzet wil ik ook graag een offer brengen om te voorkomen dat de VVD aan de macht komt, zelfs als dat offer een stem op de PvdA moet zijn. Het programma van de SP blijft uiteraard wel het bestequote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:38 schreef TheVulture het volgende:
Oh god, ze hebben weer wat zetels teruggewonnen in de peiling en dan gaan ze dit soort dingen roepen... Samson wordt nu weer als een soort messias gezien... maar voor hoe lang?
Ik snap de kiezers ook niet die zo makkelijk switchen na één debat... alleen maar op personen gebaseerd en niet op een partijprogramma.... blijft jammer
edit: oh wacht dit riep ze al eerder
Maar goed, mijn punt blijft dat het bizar is dat de SP in een week tijd 8 zetels verliest door een debat... dan stem je dus alleen op poppetjes en niet op programma
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |