weet je dat water stroom geleid?quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:13 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
mede fokkers,
ben bezig met een zelf bouwverwarming voor mijn zwembad.
Al een koperen spiraal (5 meter) gemaakt die in de vuurschaal komt te ligggen (8mmeter van het zwembad), koppelingen voor aan de tuinslang zijnook gemaakt.
Nu zit ik allen nog te dubben over de pomp.
Ik zou het intex filter kunnen gebruiken, dan moet ik die dikke slang alleen aan zien te sluiten op de tuinslang.
* dompelpomp/vijverpomp op 12v is dat veilig als je ook in het zwembad zit om moet je pomp er dan tochn utihalen?
* CV pomp 230V is dat onveilig als die 4 meter van het zwembad afligt?
Wie heeft er al zoiets gebouwd en welke pomp heb je gebruikt? Soort, plaatsing en capaciteit.
alvast bedankt
orchestre baobab
12volt kan ook dodelijk zijn hoorquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:44 schreef T42 het volgende:
[..]
weet je dat water stroom geleid?
dus 230v pomp is no no als je in water zit. en een cv pomp zuigt geen water aan als er een luchtbel in zit.
12v is wel veilig genoeg. en die pompen gewoon ook al zit er lucht in de slang
echt nietquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:47 schreef HotSummerNight het volgende:
[..]
12volt kan ook dodelijk zijn hoor
ligt aan het amperage
12v kan gewoon. niks gevaarlijks aan zolang de trafo maar hoog en droog ligtquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:48 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
wat is een veilig oplossing dan
een 12 v pomp die op het gras ligt?
heb zo ook gedaan met vuur is savond nog gezellig ookquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:50 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
Dat zou ook kunnen, maar dan blijft de keuze vande pomp gelijk....
Ik ben een pyromaan dus dus eerst dit proberen
'jup dat is de orginele intex pomp namelijk ookquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:53 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
dus een 12v vijverpompje kun je dan gewoon in het water laten hangen als je zwemt? Ik hoor data verschillende geluiden over, vanmdaar mijjn verwarring
denk dat een cheap ass pomp van de lidl al goed werktquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:55 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
En weet je ook wat de capaciteit moet zijn
water gaat door 12 meter tuinslang en 5 meter koper 15 mm
pomp staat in het zwembad die word niet warmer dan 30 graden ongeveer dat kan hij wel afquote:Op maandag 6 augustus 2012 15:55 schreef Goover het volgende:
Let er op dat de meeste vijver en dompel pompen niet echt goed om kunnen met warm water. Als je het water dus ook verwarmd zullen die snel oververhit raken om dat ze hun warmte niet meer kwijt kunnen. Daar is een CV pomp wel weer goed in, maar die zijn inderdaad gevoelig voor lucht.
maar als je een cv pomp gebruikt zit er niemand in het bad toch? want die kunnen gevaarlijk zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:04 schreef Goover het volgende:
Ik heb al ervaring met verschillende opstellingen voor verwarmde (tijdelijke) buiten zwembaden. Wij gebruikte meestal een vuurtje om het water op te warmen dat door pijpen of radiateurs loopt. Onze ervaring met een dompelpomp is in ieder geval dat ze na een tijdje draaien in warm water al te warm worden. Die zijn meer gemaakt om ff iets leeg te pompen.
Ik weet niet precies wat een vijverpomp zal doen.
De beste ervaringen hebben wij met een CV pomp die uiteraard buiten het bad ligt.
Het is wel erg gevaarlijk als je water stil komt te staan, zeker als je vuur als warmtebron gebruikt. Water in je systeem wordt dan al snel stoom en er gebeuren dan nare dingen (slangen die los schieten en stoom spuiten bijvoorbeeld).
dompelpomp mag maar tijdelijk aanstaanquote:Op maandag 6 augustus 2012 16:05 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
En wat is het verschil tussen dompel pomp en vijverpomp qua continue belastbaarheid?
Ik neig naar een vijverpomp dan
Jawel hoor, zo'n pomp is gewoon veilig als je hem normaal gebruikt. Je hele CV-systeem staat ook niet zomaar onder spanning thuis. Uiteraard is het wel verstandig de pomp op een groep te gebruiken met een aardlek.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:32 schreef T42 het volgende:
v
[..]
maar als je een cv pomp gebruikt zit er niemand in het bad toch? want die kunnen gevaarlijk zijn.
maakt niet uit of hij ver van bad zit 230 en water gaan niet samen als er mensen in zitten.
Als je deze pomp aan de uitlaatzijde aansluit op een tuinslang, die op het spiraal en hem aanzet voordat je vuurtje brand zou het theoretisch geen probleem moeten zijn. Vanaf de spiraal uiteraard weer een tuinslang retour zwembad, waarbij je de tuinslangen ver genoeg van het vuur aansluit (koper wordt heet, dicht bij het vuur kan je tuinslang smelten) en een gewapende/versterkte tuinslang gebruikt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 16:15 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
ik zat aan deze te denken
http://www.conrad.nl/ce/n(...)areaSearchDetail=005
je cv is extra geaard.. en in de badkamer zelfs extra/dubbel.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 08:41 schreef Goover het volgende:
[..]
Jawel hoor, zo'n pomp is gewoon veilig als je hem normaal gebruikt. Je hele CV-systeem staat ook niet zomaar onder spanning thuis. Uiteraard is het wel verstandig de pomp op een groep te gebruiken met een aardlek.
Natuurlijk wordt het risico wel groter als je er geen degelijke opstelling van maakt maar alles zomaar neergooit in het gras ofzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |