abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115187544
mede fokkers,

ben bezig met een zelf bouwverwarming voor mijn zwembad.
Al een koperen spiraal (5 meter) gemaakt die in de vuurschaal komt te ligggen (8mmeter van het zwembad), koppelingen voor aan de tuinslang zijnook gemaakt.

Nu zit ik allen nog te dubben over de pomp.

Ik zou het intex filter kunnen gebruiken, dan moet ik die dikke slang alleen aan zien te sluiten op de tuinslang.
* dompelpomp/vijverpomp op 12v is dat veilig als je ook in het zwembad zit om moet je pomp er dan tochn utihalen?
* CV pomp 230V is dat onveilig als die 4 meter van het zwembad afligt?

Wie heeft er al zoiets gebouwd en welke pomp heb je gebruikt? Soort, plaatsing en capaciteit.

alvast bedankt
orchestre baobab
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:44:41 #2
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115188897
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:13 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
mede fokkers,

ben bezig met een zelf bouwverwarming voor mijn zwembad.
Al een koperen spiraal (5 meter) gemaakt die in de vuurschaal komt te ligggen (8mmeter van het zwembad), koppelingen voor aan de tuinslang zijnook gemaakt.

Nu zit ik allen nog te dubben over de pomp.

Ik zou het intex filter kunnen gebruiken, dan moet ik die dikke slang alleen aan zien te sluiten op de tuinslang.
* dompelpomp/vijverpomp op 12v is dat veilig als je ook in het zwembad zit om moet je pomp er dan tochn utihalen?
* CV pomp 230V is dat onveilig als die 4 meter van het zwembad afligt?

Wie heeft er al zoiets gebouwd en welke pomp heb je gebruikt? Soort, plaatsing en capaciteit.

alvast bedankt
orchestre baobab
weet je dat water stroom geleid?
dus 230v pomp is no no als je in water zit. en een cv pomp zuigt geen water aan als er een luchtbel in zit.
12v is wel veilig genoeg. en die pompen gewoon ook al zit er lucht in de slang
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:47:45 #3
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_115189034
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:44 schreef T42 het volgende:

[..]

weet je dat water stroom geleid?
dus 230v pomp is no no als je in water zit. en een cv pomp zuigt geen water aan als er een luchtbel in zit.
12v is wel veilig genoeg. en die pompen gewoon ook al zit er lucht in de slang
12volt kan ook dodelijk zijn hoor :)

ligt aan het amperage
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
pi_115189082
wat is een veilig oplossing dan
een 12 v pomp die op het gras ligt?
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:48:55 #5
381451 HotSummerNight
DM mij voor een date :')
pi_115189086
ts: heb je geen schuur of iets dergelijks met een schuin dak op het zuiden?

mijn ouders hebben een klein tuinhuisje, dak is denk ik 2 bij 3 ofzo, daarop ligt zwarte slang waar ze ieder kwartier (overdag) water door pompen, kwartier aan, kwartier uit... binnen no time is het zwembad warm, momenteel is de water temperatuur 29 graden
Morgen ben ik jarig
Gister had ik sex met een mooiboy
Ik kan 4 vingers in mijn poesje schuiven
alleen echte playerz mogen mij dm'en
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:50:07 #6
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115189149
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:47 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

12volt kan ook dodelijk zijn hoor :)

ligt aan het amperage
echt niet :') terug naar school jij!
want anders mag ik geen auto accus vastpakken die 100ah zijn? pak die polen zo vast niks aan handje
pi_115189192
Dat zou ook kunnen, maar dan blijft de keuze vande pomp gelijk....
Ik ben een pyromaan dus dus eerst dit proberen
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:51:46 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115189242
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:48 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
wat is een veilig oplossing dan
een 12 v pomp die op het gras ligt?
12v kan gewoon. niks gevaarlijks aan zolang de trafo maar hoog en droog ligt
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:52:22 #9
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115189275
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:50 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
Dat zou ook kunnen, maar dan blijft de keuze vande pomp gelijk....
Ik ben een pyromaan dus dus eerst dit proberen
heb zo ook gedaan met vuur is savond nog gezellig ook ;)
pi_115189301
dus een 12v vijverpompje kun je dan gewoon in het water laten hangen als je zwemt? Ik hoor data verschillende geluiden over, vanmdaar mijjn verwarring
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:54:05 #11
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115189344
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:53 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
dus een 12v vijverpompje kun je dan gewoon in het water laten hangen als je zwemt? Ik hoor data verschillende geluiden over, vanmdaar mijjn verwarring
'jup dat is de orginele intex pomp namelijk ook ;) (die zijn 12 of 24volt)

zolang het 230v gedeelte maar droog in de schuur ofzo staat
pi_115189395
En weet je ook wat de capaciteit moet zijn
water gaat door 12 meter tuinslang en 5 meter koper 15 mm
pi_115189422
Let er op dat de meeste vijver en dompel pompen niet echt goed om kunnen met warm water. Als je het water dus ook verwarmd zullen die snel oververhit raken om dat ze hun warmte niet meer kwijt kunnen. Daar is een CV pomp wel weer goed in, maar die zijn inderdaad gevoelig voor lucht.
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:56:43 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115189455
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:55 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
En weet je ook wat de capaciteit moet zijn
water gaat door 12 meter tuinslang en 5 meter koper 15 mm
denk dat een cheap ass pomp van de lidl al goed werkt
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:57:39 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115189501
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:55 schreef Goover het volgende:
Let er op dat de meeste vijver en dompel pompen niet echt goed om kunnen met warm water. Als je het water dus ook verwarmd zullen die snel oververhit raken om dat ze hun warmte niet meer kwijt kunnen. Daar is een CV pomp wel weer goed in, maar die zijn inderdaad gevoelig voor lucht.
pomp staat in het zwembad die word niet warmer dan 30 graden ongeveer dat kan hij wel af ;)
en cv pomp is te gevaarlijk als je er in zit.

tropische aquariums zijn ook al 25 graden
pi_115189513
Dank voor alle reacties
Maar de vijverpomp zuigt het zwembad water op , dus dat zal nooit warmer dan 30 graden worden toch
in hang de terugvoer van de vuurschaal aand e ander kant van het bad
pi_115189832
Ik heb al ervaring met verschillende opstellingen voor verwarmde (tijdelijke) buiten zwembaden. Wij gebruikte meestal een vuurtje om het water op te warmen dat door pijpen of radiateurs loopt. Onze ervaring met een dompelpomp is in ieder geval dat ze na een tijdje draaien in warm water al te warm worden. Die zijn meer gemaakt om ff iets leeg te pompen.

Ik weet niet precies wat een vijverpomp zal doen.

De beste ervaringen hebben wij met een CV pomp die uiteraard buiten het bad ligt.

Het is wel erg gevaarlijk als je water stil komt te staan, zeker als je vuur als warmtebron gebruikt. Water in je systeem wordt dan al snel stoom en er gebeuren dan nare dingen (slangen die los schieten en stoom spuiten bijvoorbeeld).
pi_115189865
En wat is het verschil tussen dompel pomp en vijverpomp qua continue belastbaarheid?
Ik neig naar een vijverpomp dan
pi_115190204
Ik zou echt geen getallen kunnen noemen, maar een gewone dompelpomp raad ik in ieder geval af.
  maandag 6 augustus 2012 @ 16:32:45 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115191127
v
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 16:04 schreef Goover het volgende:
Ik heb al ervaring met verschillende opstellingen voor verwarmde (tijdelijke) buiten zwembaden. Wij gebruikte meestal een vuurtje om het water op te warmen dat door pijpen of radiateurs loopt. Onze ervaring met een dompelpomp is in ieder geval dat ze na een tijdje draaien in warm water al te warm worden. Die zijn meer gemaakt om ff iets leeg te pompen.

Ik weet niet precies wat een vijverpomp zal doen.

De beste ervaringen hebben wij met een CV pomp die uiteraard buiten het bad ligt.

Het is wel erg gevaarlijk als je water stil komt te staan, zeker als je vuur als warmtebron gebruikt. Water in je systeem wordt dan al snel stoom en er gebeuren dan nare dingen (slangen die los schieten en stoom spuiten bijvoorbeeld).
maar als je een cv pomp gebruikt zit er niemand in het bad toch? want die kunnen gevaarlijk zijn.
maakt niet uit of hij ver van bad zit 230 en water gaan niet samen als er mensen in zitten.

quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 16:05 schreef Orchestre-Baobab het volgende:
En wat is het verschil tussen dompel pomp en vijverpomp qua continue belastbaarheid?
Ik neig naar een vijverpomp dan
dompelpomp mag maar tijdelijk aanstaan
vijverpomp 356dagen perjaar
pi_115226975
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 16:32 schreef T42 het volgende:
v

[..]

maar als je een cv pomp gebruikt zit er niemand in het bad toch? want die kunnen gevaarlijk zijn.
maakt niet uit of hij ver van bad zit 230 en water gaan niet samen als er mensen in zitten.
Jawel hoor, zo'n pomp is gewoon veilig als je hem normaal gebruikt. Je hele CV-systeem staat ook niet zomaar onder spanning thuis. Uiteraard is het wel verstandig de pomp op een groep te gebruiken met een aardlek.

Natuurlijk wordt het risico wel groter als je er geen degelijke opstelling van maakt maar alles zomaar neergooit in het gras ofzo.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 09:17:10 #23
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_115227494
quote:
Als je deze pomp aan de uitlaatzijde aansluit op een tuinslang, die op het spiraal en hem aanzet voordat je vuurtje brand zou het theoretisch geen probleem moeten zijn. Vanaf de spiraal uiteraard weer een tuinslang retour zwembad, waarbij je de tuinslangen ver genoeg van het vuur aansluit (koper wordt heet, dicht bij het vuur kan je tuinslang smelten) en een gewapende/versterkte tuinslang gebruikt.

De vraag blijft wel of het zinvol is, je zwembad koelt ook weer af natuurlijk. Het zal aan de inhoud van je zwembad liggen of je voldoende kan verwarmen. Als jij 's avonds je vuurtje stookt koelt je zwembad 's nachts en overdag af. Of je moet ook overdag gaan stoken als fanatiek pyromaan als het bloedheet is *O*

Je vermindert het verlies natuurlijk al als je de pomp uitzet als je spiraal afgekoeld is en het zwembad afdekt.

Ook moet je je water wel filteren denk ik en iets van chloortabletten of een milieu/mensvriendelijke oplossing gebruiken om bacterie-groei tegen te gaan. Anders krijg je een lekker warm zwembad waar je doodziek van wordt als je water binnenkrijgt.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:05:37 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115228540
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 08:41 schreef Goover het volgende:

[..]

Jawel hoor, zo'n pomp is gewoon veilig als je hem normaal gebruikt. Je hele CV-systeem staat ook niet zomaar onder spanning thuis. Uiteraard is het wel verstandig de pomp op een groep te gebruiken met een aardlek.

Natuurlijk wordt het risico wel groter als je er geen degelijke opstelling van maakt maar alles zomaar neergooit in het gras ofzo.
je cv is extra geaard.. en in de badkamer zelfs extra/dubbel.
intex heeft een zandfilter op 230v maar die mag je NIET gebruiken als je gaat zwemmen staat er heel groot op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')