abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115064113
Beste mensen,

ik zit met een grote dillema en ik kom er maar niet uit 8)7 .

Ik zit hier met 2 mogelijke carrierepaden:
1) Starten bij de grote 4 als trainee/associate. Startsalaris is dan rond de 2530 (1 dag studeren in de week, dan hou ik er bruto 2250 van over). Daarnaast veel goodies (leaseauto, laptop, gsm, etc.) als secundaire voorwaarden en natuurlijk de RA studie wat vergoed wordt. Contract 40 uur in de week.

2) Starten bij de Rabo. bieden 3000 aan salaris (traineeship) voor 40 uur. Verder geen goodies (behalve OV jaarkaart). Geen studie mogelijkheden (voor zover ik het weet)

Nu is mijn vraag aan mijn die werken bij de grote 4 of bij een bank, wat moet ik doen? Welke van de 2 moet ik accepteren?

Ik vind bankieren ontzettend gaaf, maar ik heb het gevoel dat ik bij de big 4 veel meer toekomst perspectief heb. Mijn studieachtergrond (MSc Finance) sluit ook beter aan bij een bank, maar ik kan in principe in een jaar mijn MSc Accounting halen en daarna door gaan voor de RA (wat max 3/4 jaar zou moeten duren in deeltijd. Daarnaast is een RA titel natuurlijk ook veel geld waard.

Het gaat mij voornamelijk om de toekomst. Ik wil over een jaar of 5/6 werken bij een multinational zoals Unilever/Philips/etc. Mijn droom/ambitie is natuurlijk CFO/CEO worden :') .

Welke pad moet ik bewandelen? Trainee bij een bank of starter/trainee bij de grote 4??

[ Bericht 0% gewijzigd door superman1221 op 03-08-2012 19:41:18 ]
pi_115064223
Ik hoorde van een vriend van mij die bij de Rabo zit dat er daar nogal wat banen gaan verdwijnen.

Just saying. :{
Onverslaanbaar eiwit, niet te kloppen.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 19:32:43 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115064275
Dat stond ook gewoon in de krant.
The love you take is equal to the love you make.
pi_115064306
En je wordt 100% zeker aangenomen bij al die bedrijven? :O
pi_115064379
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 19:32 schreef Lienekien het volgende:
Dat stond ook gewoon in de krant.
Ja ik zeg toch niet dat ik geheime informatie onthul? Ik hoorde het van een vriend die daar werkt.
pi_115064458
@dagkaart: Ja. ik moet nu dus kiezen.
pi_115064530
Ik zou voor de grote 4 gaan ivm studiemogelijkheden en secundaire voorwaarden :)
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 19:39:18 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_115064551
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 19:34 schreef Dagkaart het volgende:

[..]

Ja ik zeg toch niet dat ik geheime informatie onthul? Ik hoorde het van een vriend die daar werkt.
'ik hoor van een vriend' heeft net even een andere lading dan 'het stond in de krant'.

Dat het ook in de krant staat, daar wilde ik maar mee zeggen dat het dus geen gerucht was. Soms gaat zo'n gerucht eerst terecht of onterecht een tijd rond in een bedrijf.
The love you take is equal to the love you make.
pi_115064604
Ja, ik kan niet in jou hoofd kijken. Maar persoonlijk zou ik wel gaan nadenken als een organisatie gaat reorganiseren.
pi_115064667
Een traineeship is wel een investering voor een bedrijf.
Daarnaast haal je alleen mensen in een traineeship die bovengemiddeld scoren, dus ik denk dat een eventuele reorganisatie niet op de trainees zal worden doorgevoerd.

Rabo is ook een bedrijf en moet ook talent binnen halen voor de toekomst.

Anyway, we kunnen ook een bredere discussie opzetten:

Grote 4 vs Bank-wezen
pi_115065405
Persoonlijk zou ik tegen elkaar zetten wat je precies gaat doen.

Wat ga je de komende jaren doen bij de big4 organisatie als trainee en wat ga je bij de rabo doen.

Kijk dan wat van de 2 jou meer aanspreekt en kies daarvoor.
pi_115074162
Weet iemand hoe het zit met opzeggen in de proeftijd?

Moet je dan eventueel gemaakte kosten terugbetalen?
Bv studiekosten etc. İk dacht namelijk aan beginnen bij de big 4 en dan kijken of het mij bevalt.

Maar ik wil dus niet met eventuele kosten komen te zitten.
pi_115078341
Ik zou kiezen voor de Rabo. Heb er zelf ook gewerkt (dan wel via een extern bedrijf) maar t blijft een top werkgever.

Zelf zit ik nu bij Interpolis en heb nog steeds dagelijks contact met de Rabo. Ik wil zelf ook steeds terug, maar t woon werk verkeer afstand weerhoudt
me. Ik ga gewoon niet veel reizen meer.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_115129645
Rabo goede Bank maar als je aan het begin van je carrière staat
dan voor de BIG 4 gaan want vele werkgevers geilen nu eenmaal,
als ze op je CV zien staan dat je er ervaring hebt opgedaan,op
klinkende namen.

Let ook op dat je je van tevoren goed informeert hoe het met de
doorstroming van het personeel de afgelopen 5 jaar is gegaan.
Zo krijg je een indruk waar je het meest zekerheid hebt en niet
bij de eerste de beste reorganisatie eruit te vliegen. :)
pi_115129685
Ga lekker studeren
pi_115146317
@kort: dat was 'kort' maar krachtig :P

Ik heb inderdaad ook zoiets dat een Big 4 toch beter zal staan op mijn CV. Je zit toch in een korte tijd een groot aantal bedrijven, sectoren. Daarnaast werk je aan opdrachten die over alles en nog wat gaan. Bouw je ook een bredere basis op.

Het werk bij de Rabo lijkt me leuker, aangezien dit meer over finance gaat. Maar daar beperkt ik me wel mee kwa doorstroom naar andere functies lijkt mij.

Wat betreft reorganisatie: Het gaat hier wel om een traineeship. Ik heb over het algemeen gehoord dat trainees wat zekerder zijn van hun baan bij eventuele reorganisaties. Weet neit of dit in het praktijk ook geldt, aangezien recruiters zo'n beetje alles zeggen om je maar aan het solliciteren krijgen. Een chick van ABN M&A afdeling beweerde dat je max 50 uur in de week maakte :')
pi_115147285
Moeilijke keuze. In hoeverre voegt de RA titel / ervaring iets toe aan de loopbaan die je zelf graag zou volgen? En vind je het werk van een RA ook echt leuk?

Als het antwoord op een van beide vragen nee is dan zou ik voor de Rabo gaan (omdat je aangeeft dat de financiële kant je het meeste trekt).

Verder als je jezelf maar goed kunt verkopen (en dat kun je gezien het feit dat je twee interessante aanbiedingen hebt gekregen) maakt -in mijn ervaring- achtergrond minder uit bij doorstroming.
pi_115155269
Wil je bankier worden of trader of?? Dan moet je natuurlijk Rabo kant op. Na trainee te zijn geweest op verschillende afdelingen ga je in overleg naar een vaste/eigen afdeling.. moet je dan natuurlijk wel willen.

Wil je komende jaren accountant spelen dan big 4.

Maar bij een specifieke afdeling van een bank, zie je je zelf daar werken?
pi_115155492
Heb je trouwens nooit mee gedaan aan inhouses oid? Daar geen ideeën opgekregen?

Mijn MSc Finance begint in september vandaar ;)
pi_115157316
Als je ambitie echt is om CEO/CFO te worden, dan is big4 wel aan te bevelen. Pak daar je ervaring op en ga daarna pas naar een bedrijf voor je overige werkervaring.
pi_115223864
@Twinkle: ik heb nooit echt veel accountancy vakken gehad, meer gefocused op finance. Lijkt me dus wel een leuke afwisseling om het eens vanuit een andere kant te bekijken ipv 'cash is king' :) . De RA-titel voegt zeker wel wat toe. Vele onderzoeken tonen aan dat een RA-titel toch al gauw 500-1000 euro waard is. Het is even 3 jaar aanpoten, maar je wordt er wel voor beloond. Het werk van een RA lijkt mij eventjes leuk, maar in denk dat ik er toch gauw wel genoeg zal hebben van het gezeur van klanten. Dus na 3/4 jaar uitstromen (na het behalen van je RA-titel schijnt een goed moment te zijn) is dan mijn korte termijn toekomst visie.

@Maryn: Trader lijkt mij persoonlijk geen zak aan :D. Bankier daarentegen lijkt me wel leuk. Maar geen idee welke afdeling. Daarom leek een traineeship mij ook ideaal. Daarentegen dus de superieure doorstroom mogelijkheden bij de big 4. Dat vind ik bij een bank toch stukken minder, vooral omdat je netwerk buiten je bedrijf vele malen kleiner is.

Ik heb daarnaast al teveel inhousedagen gedaan :P. Heb toch gemerkt dat alle financials eigenlijk hetzelfde zijn en hetzelfde bieden. Tis maar net waar je je lekkerder bij voelt. Behalve ABN dan, die beweerden dat zij 'de bank' zijn, en nu met staatssteun betrouwbaarder dan ooit zijn :')

@snabbi: ik denk dat het inderdaad de big 4 gaat worden. daarnaast een nieuwe leasebak kunnen rijden is ook wel een plusje 8-)
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 05:47:46 #22
1238 SlamD
That's all Folks!
pi_115226138
Rabo.

Het verschil tussen de salarissen (bijna 10.000 bruto per jaar) compenseert volgens mij ruimschoots voor de telefoon van de zaak, laptop van de zaak en een leasebak. Bijtelling nog niet eens meegerekend.

Bankieren lijkt mij ook interessanter dan jaarverslagen te controleren. Maar wellicht heb ik een verkeerde inschatting van het werk van een RA.
pi_115227436
Bij de Rabo zijn genoeg studiemogelijkheden. Heb er twee jaar gedetacheerd gezeten en er waren genoeg mensen die daar een post-HBO of hoger deden naast hun baan. En die opleiding werd betaald door de Rabo.

Laat je niet verleiden door de goodies bij de grote 4. Bij de Rabo krijg je waarschijnlijk ook een mobiele telefoon en een laptop. Zeker als je op een afdeling terecht komt die over meerdere lokaties zit en/of waar ze flex-werkplekken hebben. En die auto van de zaak daar moet je je niet op verkijken. Die kost je tenslotte ook geld. De meeste grote Rabo kantoren zijn goed met OV te bereiken, dus die auto heb je ook niet nodig
pi_115235666
@Slam: salaris vind ik niet zon punt, vooral omdat ik bij Rabo pas in januari kan beginnen. Dat scheelt toch alweer 4 maanden salaris (wat ook op 10.000 euro neerkomt). Daarnaast kun je bij rabo gemiddeld pas na 3 jaar promotie maken (als ik de verhalen moet geloven). Bij de big 4 gaat het al veel sneller natuurlijk. Na 2 jaar denk ik dat het salaris niks meer uit maakt.

Bovendien ben ik na 2 jaar ook klaar met theoretische gedeelte RA, wat betekent dat ik dan 40 uur kan werken.

Bovendien een RA is natuurlijk meer dan jaarverslagjes controleren. Natuurlijk hoort audit er ook bij, maar je kunt kiezen welke kant je op wil zij het aussurance, audit of advisory. Genoeg afwisseling dus.

@Jbazelmans: ik heb inderdaad ook gehoord dat je bij Rabo bv een Executive master Finance etc kunt doen. Dit zal dan ook deeltijd zijn. Maar vaak begin je hier pas na 2/3 jaar werken mee. Ik moet ff een recruiter spreken hierover denk ik
pi_115255112
Salaris salaris salaris salaris salaris salaris salaris salaris. :O
pi_115257319
Die reorganisatie van de rabobank wordt volgens mij grotendeels door 'natuurlijk verloop' opgevangen. Al helemaal als trainee hoef je je daar écht geen zorgen om te maken.
Cool story, Hansel.
pi_115259737
Aantal zaken om te overwegen;

- Big4 staat bekend om korte carrierecyclussen, lange werkweken en kloteklusjes als je begint.
- Big4 is de manier om aan RA te komen, wordt erg gewaardeerd mocht je ooit CFO/Divisie controller jobs willen
- De werkervaring tekent je CV en bepaald je mogelijkheden in de toekomst. Als je nu Rabo kiest, kun je later niet naar Big4 of andersom.
- Banken worden ook wel gouden kooitjes genoemd. Ze betalen goed, geven korting op hypotheken, 36-urige werkweken etc, maar probeer daar maar eens los van te komen als je daar aan het financieel infuus hangt.
- Hoe waardevol is bankervaring in de toekomst? Je traineeship bij een bank zal praktisch betekenen dat je in de toekomst alleen bij banken (en misschien verzekeraars) aan de slag kunt als je een volgende stap wil maken.

Weet je heel zeker dat je het bankwezen in wilt en/of zit je op het geld te wachten, dan zou ik voor Rabo kiezen. Heb je financieel en tijdtechnisch de ruimte om jezelf te ontwikkelen zou ik een paar jaar Big4 doen, met of zonder RA. Je kunt ook een Finance traineeship in oil&gas/offshore proberen te vinden. Biedt in de toekomst ook bergen met mogelijkheden. Je MSc Finance is dan waardevoller dan een MSc Accounting, denk ik zo. Geld wordt niet verdiend in boekhoudregels maar investeringen in activa / projecten.
Haai
pi_115263133
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 21:29 schreef MadDorito het volgende:
Aantal zaken om te overwegen;

- Big4 staat bekend om korte carrierecyclussen, lange werkweken en kloteklusjes als je begint.
- Big4 is de manier om aan RA te komen, wordt erg gewaardeerd mocht je ooit CFO/Divisie controller jobs willen
- De werkervaring tekent je CV en bepaald je mogelijkheden in de toekomst. Als je nu Rabo kiest, kun je later niet naar Big4 of andersom.
Andersom lijkt me wel redelijk kunnen. Rabo naar Big4 zal inderdaad moeilijker zijn ivm geen RA.
quote:
- Banken worden ook wel gouden kooitjes genoemd. Ze betalen goed, geven korting op hypotheken, 36-urige werkweken etc, maar probeer daar maar eens los van te komen als je daar aan het financieel infuus hangt.
Dus als de arbeidsvoorwaarden goed zijn, is dat een nadeel? Als je ontevreden bent met wat je doet, neem je een baan met slechtere voorwaarden die wel bij je past. Als je de extra loon meer waard vindt dan wat je slecht vindt aan je baan, dan blijf je. Rationeel.
quote:
- Hoe waardevol is bankervaring in de toekomst? Je traineeship bij een bank zal praktisch betekenen dat je in de toekomst alleen bij banken (en misschien verzekeraars) aan de slag kunt als je een volgende stap wil maken.
Alweer, oneens, je mogelijkheden na een bank zijn zeker niet beperkt tot finance. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die na finance iets totaal anders zijn gaan doen. Laatst nog iemand die richting ontwikkelingssamenwerking ging.
quote:
Weet je heel zeker dat je het bankwezen in wilt en/of zit je op het geld te wachten, dan zou ik voor Rabo kiezen. Heb je financieel en tijdtechnisch de ruimte om jezelf te ontwikkelen zou ik een paar jaar Big4 doen, met of zonder RA. Je kunt ook een Finance traineeship in oil&gas/offshore proberen te vinden. Biedt in de toekomst ook bergen met mogelijkheden. Je MSc Finance is dan waardevoller dan een MSc Accounting, denk ik zo. Geld wordt niet verdiend in boekhoudregels maar investeringen in activa / projecten.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_115286169
Bankervaring in de toekomst... dat ligt er echt aan welke afdeling je ziet...

M&A of trading.. wereld van verschil
pi_115293981
Waarom wil je bij een bank starten en over 5/6 jaar bij een multinational als Unilever/Philips gaan werken? Is het niet interessanter om gelijk bij een soortgelijke multinational te solliciteren?
pi_115294975
Omdat ik graag wil beginnen in Finance.
En ik heb eigenlijk geen idee wat voor soort bedrijf ik zou willen werken.

Bij de big 4 zie ik veel sectoren en bedrijven in een korte tijd, toch wel handig.

Daarnaast lijkt het werk bij een bank mij erg leuk. Maar kwa toekomstperspectief limiteer je jezelf wel meer tot financiele dienstverlening lijkt mij.
pi_115792900
quote:
Dus als de arbeidsvoorwaarden goed zijn, is dat een nadeel? Als je ontevreden bent met wat je doet, neem je een baan met slechtere voorwaarden die wel bij je past. Als je de extra loon meer waard vindt dan wat je slecht vindt aan je baan, dan blijf je. Rationeel.

[..]

Alweer, oneens, je mogelijkheden na een bank zijn zeker niet beperkt tot finance. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die na finance iets totaal anders zijn gaan doen. Laatst nog iemand die richting ontwikkelingssamenwerking ging.

[..]

Ik werk als projectcontroller in de infrastructuur aannemerij. Ik kan redelijk eenvoudig een stap naar projectcontroller in de industrie, offshore, gezondheidszorg of wat dan ook maken, maar ik zal veel moeite hebben om een (Business) Controller job daar binnen te halen. Iets anders kan altijd, maar als ik na deze baan de schoonmaak in besluit te gaan betekent dat niet dat ik een "stap" maak. Ontwikkelingssamenwerking vind ik wel een schrijnend slecht voorbeeld overigens.

Bij zo'n bank en arbeidsvoorwaarden refereer ik naar kennissen die het aardig beu zijn, maar hun leven zo ingericht hebben op het inkomen en de hypo-korting dat (vrijwillig :7) uitstappen er niet bij is. Helemaal niet als je ondertussen aan de vrouw en kinders bent gegaan.
Haai
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')