abonnement Unibet Coolblue
pi_115256350
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 20:30 schreef michaelmoore het volgende:
ach ik denk dat men wel overgaat tot een woonlastenaftrek binnenkort ipv huursubsidie
Och, jij denkt ook dat bouwvallen in Frankrijk verstandig zijn om te kopen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:40:37 #227
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_115256806
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 20:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Och, jij denkt ook dat bouwvallen in Frankrijk verstandig zijn om te kopen.
ja landelijk wonen noemen ze dat hier in de buurt
http://www.green-acres.com/en/properties/18371a-b5038v.htm

als het geschilderd is dan gaat het wel
http://www.green-acres.com/en/properties/8017a-8997.htm
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_115258820
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 16:10 schreef Basp1 het volgende:
Ja maar had het beter voor 50% korter kunnen doen want ik heb voor het verstrijken van de looptijd de hele hypotheek toch al afgelost. :D
Dat is prettig als je ooit in de bijstand komt. Dan krijg je wel bijstand, maar die wordt dan verstrekt als lening. ( :Y ) Pas als je 'overwaarde' onder de 46.000 daalt, dan krijg je pas weer bijstand als 'uitkering'.

En als je niet uitkijkt, mag je straks op je 65e heel je woning inleveren om wat zorg te kunnen krijgen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  Moderator donderdag 26 maart 2020 @ 18:52:13 #229
236264 crew  capricia
pi_192290611
Is ie nu weer open?
Definitely not CIA
pi_192290654
Ja, werkt prima. :)
One man's trash, another man's treasure.
  Moderator donderdag 26 maart 2020 @ 18:55:42 #231
236264 crew  capricia
pi_192290679
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2020 18:54 schreef Arkai het volgende:
Ja, werkt prima. :)
*O*
It's all yours
Definitely not CIA
pi_192295785
Oh ja, dit was een soort voorloper van de Zwartepietendiscussie! _O_
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_192458765
Er zijn "subsidies" waar je geld voor moet hebben om deze te kunnen krijgen zoals hypotheekrenteaftrek, btw van zonnepanelen, aanschafsubsidie elektrische auto's, wegenbelasting elektrische auto's enz

En er zijn vergoedingen waar je juist in aanmerking komt om deze te krijgen als je juist geen geld hebt zoals huur en zorg toeslag, vrijstelling van ouderbijdrage van scholen, korting op zwemles, hogere studiebeurs enz.

Mensen met weinig geld zullen de subsidies voor mensen met geld wel onterecht vinden en anderom zal dat ook zo zijn. Je kunt het nooit helemaal verdelen zodat iedereen het ermee eens is.
pi_192459116
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 10:00 schreef Fisherman het volgende:
Er zijn "subsidies" waar je geld voor moet hebben om deze te kunnen krijgen zoals hypotheekrenteaftrek, btw van zonnepanelen, aanschafsubsidie elektrische auto's, wegenbelasting elektrische auto's enz

En er zijn vergoedingen waar je juist in aanmerking komt om deze te krijgen als je juist geen geld hebt zoals huur en zorg toeslag, vrijstelling van ouderbijdrage van scholen, korting op zwemles, hogere studiebeurs enz.

Mensen met weinig geld zullen de subsidies voor mensen met geld wel onterecht vinden en anderom zal dat ook zo zijn. Je kunt het nooit helemaal verdelen zodat iedereen het ermee eens is.
De pijn zit vooral daar tussenin, bij de mensen met een beetje geld. Dus met een inkomen dat te hoog is voor sociale huur, maar te laag voor het kopen van een fatsoenlijk huis. Te hoog voor allerlei toeslagen, maar te laag om te kunnen profiteren van subsidies.
pi_192460075
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 10:40 schreef Heph844 het volgende:

[..]

De pijn zit vooral daar tussenin, bij de mensen met een beetje geld. Dus met een inkomen dat te hoog is voor sociale huur, maar te laag voor het kopen van een fatsoenlijk huis. Te hoog voor allerlei toeslagen, maar te laag om te kunnen profiteren van subsidies.
Er zijn genoeg subsidies beschikbaar voor mensen met een beetje geld. Nee bijvoorbeeld de subsidie op zonnepanelen. BTW en salderingsregeling zijn nog steeds lucratief en is ook beschikbaar voor de kleine beurs.
pi_192460188
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 11:57 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Er zijn genoeg subsidies beschikbaar voor mensen met een beetje geld. Nee bijvoorbeeld de subsidie op zonnepanelen. BTW en salderingsregeling zijn nog steeds lucratief en is ook beschikbaar voor de kleine beurs.
Heb je lekker veel aan in je huurflatje

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2020 12:04:52 ]
pi_192474378
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 12:04 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Heb je lekker veel aan in je huurflatje
Ik heb het niet over arme mensen, maar mensen met een kleine beurs en dus met een beetje geld waar je over schrijft. Wellicht versta jij onder een beetje geld iets anders.
Overigens kan je ook panelen kopen bij coöperaties. Dat is ook handig als je dak niet geschikt is bijvoorbeeld.
Ook het kopen van een elektrische auto door particulieren kan zelfs als je geen eigen oprit hebt. Je kunt vaak een laadpaal aan laten leggen door de gemeente. Zo zijn toch een aantal subsidies voor mensen met een beetje geld bereikbaar.
pi_192474456
Welke subsidie op zonnepanelen? Dat is toch al lang niet meer. De BTW kun je wel terug vragen.
pi_192474497
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:35 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik heb het niet over arme mensen, maar mensen met een kleine beurs en dus met een beetje geld waar je over schrijft.
dus mensen die gedwongen in een particuliere huurflat zitten zijn arme mensen? Ja door het systeem dat men niets goedkoops mag huren maar met hun huurpenningen per maand stukken meer mag betalen als de maximale hypotheek die men mag afsluiten.
pi_192474684
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 10:41 schreef bloodymary1 het volgende:
Welke subsidie op zonnepanelen? Dat is toch al lang niet meer. De BTW kun je wel terug vragen.
Btw en salderingsregeling zijn beide nog van kracht.
pi_192474696
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

dus mensen die gedwongen in een particuliere huurflat zitten zijn arme mensen? Ja door het systeem dat men niets goedkoops mag huren maar met hun huurpenningen per maand stukken meer mag betalen als de maximale hypotheek die men mag afsluiten.
Die zijn inderdaad arm, want ze hebben te weinig eigen geld om bij te leggen, zodat ze wel een huis kunnen kopen.
pi_192474878
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:35 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik heb het niet over arme mensen, maar mensen met een kleine beurs en dus met een beetje geld waar je over schrijft. Wellicht versta jij onder een beetje geld iets anders.
Overigens kan je ook panelen kopen bij coöperaties. Dat is ook handig als je dak niet geschikt is bijvoorbeeld.
Ook het kopen van een elektrische auto door particulieren kan zelfs als je geen eigen oprit hebt. Je kunt vaak een laadpaal aan laten leggen door de gemeente. Zo zijn toch een aantal subsidies voor mensen met een beetje geld bereikbaar.
Ik heb het over de middeninkomens. Laten we zeggen dat je 40.000 euro per jaar verdient (dit is bovenmodaal). Je komt dan niet in aanmerking voor het grootste deel van de sociale huur, dus voor de huurmarkt ben je aangewezen op de peperdure particuliere huur waar een groot deel van je inkomen aan huur opgaat.

Liever kopen dan? Je maximale hypotheek met zo'n inkomen is 175.000 euro. Nou geloof me, als je dat op Funda als bovengrens invoert ga je weinig fatsoenlijke woningen vinden. Misschien een appartementje hier of daar, waar je dan moet concurreren met nog dertig anderen. De kosten koper mag je zelf financieren trouwens, dus daar gaat je spaargeld.

Toeslagen krijgt je niet, want je verdient teveel voor de zorgtoeslag en ook teveel voor huurtoeslag. Korting op je gemeentebelastingen krijg je niet, want ook daar verdien je teveel voor, net zoals voor allerlei andere extraatjes. Hypotheekrenteaftrek stelt niets meer voor met de huidige rentetarieven.

Maar inderdaad, je hebt wel recht op een subsidie op een elektrische auto. Geen idee waar je dat in godsnaam van moet betalen met dat inkomen, maar je hebt er recht op

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2020 11:12:54 ]
pi_192475525
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:11 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik heb het over de middeninkomens. Laten we zeggen dat je 40.000 euro per jaar verdient (dit is bovenmodaal). Je komt dan niet in aanmerking voor het grootste deel van de sociale huur, dus voor de huurmarkt ben je aangewezen op de peperdure particuliere huur waar een groot deel van je inkomen aan huur opgaat.

Liever kopen dan? Je maximale hypotheek met zo'n inkomen is 175.000 euro. Nou geloof me, als je dat op Funda als bovengrens invoert ga je weinig fatsoenlijke woningen vinden. Misschien een appartementje hier of daar, waar je dan moet concurreren met nog dertig anderen. De kosten koper mag je zelf financieren trouwens, dus daar gaat je spaargeld.

Toeslagen krijgt je niet, want je verdient teveel voor de zorgtoeslag en ook teveel voor huurtoeslag. Korting op je gemeentebelastingen krijg je niet, want ook daar verdien je teveel voor, net zoals voor allerlei andere extraatjes. Hypotheekrenteaftrek stelt niets meer voor met de huidige rentetarieven.

Maar inderdaad, je hebt wel recht op een subsidie op een elektrische auto. Geen idee waar je dat in godsnaam van moet betalen met dat inkomen, maar je hebt er recht op
Toen ik mijn eerste huis kocht (2007 net voor de crisis) verdiende ik minder dan modaal. Ik financier altijd op 1 salaris. Dat huis kostte ongeveer 240.000. Je moet gewoon genoeg eigen geld meebrengen. In andere landen is het normaal dat je 25 procent eigen geld inbrengt. Dan maar even langer thuis wonen om te sparen. Gelukkig heb ik bij de verkoop het meeste van mijn eigen geld weer teruggekregen en weer in mijn nieuwe huis steken.
Ik ben overigens een groot voorstander om inbreng van eigen geld te verplichten zoals een nog niet aangenomen wetsvoorstel ook al omschrijft. Het wetsvoorstel dat je 20 procent eigen geld inbrengt stamt uit 2015 en was bedoeld om in eind 2018 in werking te treden meen ik. Dat is er helaas nog niet van gekomen. De huizenprijzen zakken daardoor natuurlijk wel, maar er zit nu bizar veel overwaarde op huizen. Ook al zijn ze vorig jaar pas gekocht.
pi_192476121
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:48 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Toen ik mijn eerste huis kocht (2007 net voor de crisis) verdiende ik minder dan modaal. Ik financier altijd op 1 salaris. Dat huis kostte ongeveer 240.000.
Ok, dus je bent het met me eens dat de situatie sterk verslechterd is? Want sindsdien zijn de huizen 25% duurder geworden en kan je ongeveer een ton minder lenen op een benedenmodaal salaris.

Mooi dat het voor jou gelukt is, maar dat verandert weinig aan de situatie dat er nogal wat middengroepen in de knel zitten.
pi_192505178
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:58 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Btw en salderingsregeling zijn beide nog van kracht.
En je kan geld lenen, als je nog 1 isolatie-maategel erbij neemt.
pi_192505490
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ok, dus je bent het met me eens dat de situatie sterk verslechterd is? Want sindsdien zijn de huizen 25% duurder geworden en kan je ongeveer een ton minder lenen op een benedenmodaal salaris.

Mooi dat het voor jou gelukt is, maar dat verandert weinig aan de situatie dat er nogal wat middengroepen in de knel zitten.
Er moest toen ook bijna een ton spaargeld bij. Dat is nu ook niet anders hoor. Het is dus niet verslechterd, maar hetzelfde gebleven.

Mijn huidige huis is bijna 2 keer zo duur geworden als mijn vorige huis. Gelukkig heb ik nu niet op de top gekocht en zit er nu een riante overwaarde op.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 14:31:41 #247
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_192891129
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:17 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ok, dus je bent het met me eens dat de situatie sterk verslechterd is? Want sindsdien zijn de huizen 25% duurder geworden en kan je ongeveer een ton minder lenen op een benedenmodaal salaris.

Mooi dat het voor jou gelukt is, maar dat verandert weinig aan de situatie dat er nogal wat middengroepen in de knel zitten.
Je kan inderdaad geen kant op. Ik ben eind 20, heb een mooi spaarpotje en mijn uitgaven zijn vrij laag (geen auto, of gare abbo's) en toch heb ik na al die jaren van goed sparen niet genoeg geld om een appartementje (Omg Leiden) te kopen...

Wat hierboven werd geopperd van 20% eigen inleg ben ik het an sich wel mee eens, echter vraag ik me af of dat voor iedereen haalbaar is. Ik heb geluk dat ik uit een stabiel nest kom en mijn ouders het geen probleem vinden dat ik wat laat het huis verlaat, maar velen hebben dat geluk niet.. Dus kom je in veel te dure huurwoningen terecht, waardoor je niet meer redelijk kan sparen. Oftewel, de kans dat je ooit iets kan kopen met 20% eigen inleg is dan voor Jan Modaal (en minder) enorm klein..
pi_192891819
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 14:31 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Je kan inderdaad geen kant op. Ik ben eind 20, heb een mooi spaarpotje en mijn uitgaven zijn vrij laag (geen auto, of gare abbo's) en toch heb ik na al die jaren van goed sparen niet genoeg geld om een appartementje (Omg Leiden) te kopen...

Wat hierboven werd geopperd van 20% eigen inleg ben ik het an sich wel mee eens, echter vraag ik me af of dat voor iedereen haalbaar is. Ik heb geluk dat ik uit een stabiel nest kom en mijn ouders het geen probleem vinden dat ik wat laat het huis verlaat, maar velen hebben dat geluk niet.. Dus kom je in veel te dure huurwoningen terecht, waardoor je niet meer redelijk kan sparen. Oftewel, de kans dat je ooit iets kan kopen met 20% eigen inleg is dan voor Jan Modaal (en minder) enorm klein..
In omringende landen waar ze wel een gezonde huizenmarkt hebben, huren volgens mij alleen in Duitsland relatief veel mensen. Het voordeel van verplicht inleggen van eigen vermogen is dat alleen de kapitaalkrachtigen een huis kunnen huren en tevens de prijzen drukt. Beide zorgen voor een gezonde huizenmarkt.
Momenteel is die markt totaal verziekt door mensen die op 2 salarissen maximaal lenen en maximaal bieden op een huis.
Veel van die mensen zijn ook slechts "one paycheck away from poverty" om het zo maar even te zeggen.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 17:18:06 #249
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_192894214
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 15:06 schreef Fisherman het volgende:

[..]

In omringende landen waar ze wel een gezonde huizenmarkt hebben, huren volgens mij alleen in Duitsland relatief veel mensen. Het voordeel van verplicht inleggen van eigen vermogen is dat alleen de kapitaalkrachtigen een huis kunnen huren en tevens de prijzen drukt. Beide zorgen voor een gezonde huizenmarkt.
Momenteel is die markt totaal verziekt door mensen die op 2 salarissen maximaal lenen en maximaal bieden op een huis.
Veel van die mensen zijn ook slechts "one paycheck away from poverty" om het zo maar even te zeggen.
Ja, in Zwitserland huurt volgens mij 90% van de bevolking, maar dat land is wat betreft alles een beetje een buitenbeetje in Europa.

Je hebt het vaak wel over startende stelletjes die met zijn 2en kopen. Stelletjes die over het algemeen nog wel groeien in loon. Maar aan de andere kant, een scheiding zorgt er voor dat je direct in de schulden terecht komt.

Het grappige is, de woningen die in mijn omgeving worden gebouwd momenteel, vrijstaande woningen/vila's zijn. Dan vraag ik me echt af, is dat nou echt nodig?

Politieke daadkracht ontbreekt volledig. En volgens mij is 1 van de grote oorzaken dat de VVD leden weinig tot geen mensen vanuit de lage- en middenklasse in zijn/haar omgeving hebben.

Je kan het corona gedoe gebruiken als metafoor. Eerst maakte we nog grapjes over Corona toen het zich nog enkel in China bevond en was het een ver van mijn bed show. Echter zodra het onze kant op kwam werden we ineens bloed serieus en kwamen er allerlei maatregelingen aan te pas..
pi_192895596
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 17:18 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Ja, in Zwitserland huurt volgens mij 90% van de bevolking, maar dat land is wat betreft alles een beetje een buitenbeetje in Europa.

Je hebt het vaak wel over startende stelletjes die met zijn 2en kopen. Stelletjes die over het algemeen nog wel groeien in loon. Maar aan de andere kant, een scheiding zorgt er voor dat je direct in de schulden terecht komt.

Het grappige is, de woningen die in mijn omgeving worden gebouwd momenteel, vrijstaande woningen/vila's zijn. Dan vraag ik me echt af, is dat nou echt nodig?

Politieke daadkracht ontbreekt volledig. En volgens mij is 1 van de grote oorzaken dat de VVD leden weinig tot geen mensen vanuit de lage- en middenklasse in zijn/haar omgeving hebben.

Je kan het corona gedoe gebruiken als metafoor. Eerst maakte we nog grapjes over Corona toen het zich nog enkel in China bevond en was het een ver van mijn bed show. Echter zodra het onze kant op kwam werden we ineens bloed serieus en kwamen er allerlei maatregelingen aan te pas..
Stijging van lonen is iets waar we onterecht aan gewend zijn geraakt. Ook staat een huis in geval van zakken van huizenprijzen snel onder water als je met zijn 2en maximaal leent. Juist het feit dat je veel kan lenen en 100% marktwaarde kan lenen zorgt voor grote fluctuaties in huizenprijzen door de jaren heen. Die verschillen zijn in het buitenland minder groot in crisis en goede tijden.

Je hebt zeker gelijk dat er te weinig woningen gebouwd worden waar vraag naar is. Je zag het een tijd terug ook met grote appartementen voor ouderen. Dat was een tijdje in en daar was veel geld in te verdienen. Maar op een gegeven moment kwamen die ouderen erachter dat ze liever in hun huis wilden blijven wonen, omdat hun kinderen en kleinkinderen niet meer konden blijven logeren. Veel appartementen werden nog wel gebouwd, maar krijgen ze niet meer verkocht.
Ze zouden inderdaad kleine starters appartementen moeten bouwen ipv grote villa’s. Daar is gewoon te weinig aan te verdienen voor projectontwikkelaars, dus dat doen ze niet.
Het zijn nu wel diezelfde bedrijven die hun handje ophouden en een woningtekort veroorzaakt hebben. Het is niet alleen de overheid die dat veroorzaakt heeft, zij hebben dat natuurlijk wel toegelaten.

Ik ken overigens niet veel mensen die vvd stemmen. Wil ik ook zo houden. Ik ken er wel een paar die er openlijk voor uitkomen en ook lid zijn geweest van die partij. Het beleid wat ze voeren zorgt voor een grotere kloof tussen arm en rijk. Zij hebben de grote groep werkende armen veroorzaakt.
Maar goed, beleid uitvoeren kan alleen als mensen erop stemmen. Aangezien er zelfs mensen op stemmen die daarmee zichzelf in de vingers snijden is zoiets moeilijk te stoppen. Eigenlijk nog best knap dat ze zelfs mensen in de bijstand voor zich winnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')