abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114921162
Hallo allen,

Ik heb een klein vraagje. Ik heb een koophuis, en mijn vriendin komt bij mij inwonen. We gaan hokken! Ze gaat natuurlijk bijdragen aan de gemeenschappelijke kosten.

Stel nu dat de relatie uitgaat. Heeft ze dan recht op huurbescherming? Nee, de relatie gaat natuurlijk helemaal niet uit en ze is zo normaal dat ze dan gewoon haar spullen pakt, maar toch - hoe staat het in de wet?

Stel dat ik dood ga (gebeurt ook niet ; nooit!), moet ze dan per direct wegwezen? Het is ten slotte haar huis niet..

Waarom deze wat bizarre vragen. Het is slechts voor de helft mijn huis, de andere helft is eigendom van mijn ex. We gaan het tzt te koop zetten (lang verhaal). En ex is bang voor dit soort scenario's..
pi_114921599
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 22:52 schreef Max_Aue het volgende:
Hallo allen,

Ik heb een klein vraagje. Ik heb een koophuis, en mijn vriendin komt bij mij inwonen. We gaan hokken! Ze gaat natuurlijk bijdragen aan de gemeenschappelijke kosten.

Stel nu dat de relatie uitgaat. Heeft ze dan recht op huurbescherming? Nee, de relatie gaat natuurlijk helemaal niet uit en ze is zo normaal dat ze dan gewoon haar spullen pakt, maar toch - hoe staat het in de wet?

Stel dat ik dood ga (gebeurt ook niet ; nooit!), moet ze dan per direct wegwezen? Het is ten slotte haar huis niet..

Waarom deze wat bizarre vragen. Het is slechts voor de helft mijn huis, de andere helft is eigendom van mijn ex. We gaan het tzt te koop zetten (lang verhaal). En ex is bang voor dit soort scenario's..
Er zijn meerdere situaties die van belang zijn in dit soort gevallen:

* Sta jij als hoofdhuurder ingeschreven, dan heeft zij weinig in te brengen wanneer de relatie uitgaat
* Woon je al een paar jaar samen en komen er kinderen bij kijken, dan ligt het meestal aan de situatie met vervangende woonruimtes (lees, wie kan er het snelst aan woonruimte komen), waarbij de man meestal aan het kortste eind trekt, want een vrouw met kinderen op straat schoppen is niet bepaald politiek correct.
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
pi_114921966
quote:
Hallo allen,

Pff je OP is niet te lezen met die 'humor' van je.
En het gaat om een koophuis?? Dan huur je niet.
5 Ferrari's op videoband!
  dinsdag 31 juli 2012 @ 23:05:16 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114921970
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 22:59 schreef mattttPUNTnl het volgende:

[..]

Er zijn meerdere situaties die van belang zijn in dit soort gevallen:

* Sta jij als hoofdhuurder ingeschreven, dan heeft zij weinig in te brengen wanneer de relatie uitgaat
* Woon je al een paar jaar samen en komen er kinderen bij kijken, dan ligt het meestal aan de situatie met vervangende woonruimtes (lees, wie kan er het snelst aan woonruimte komen), waarbij de man meestal aan het kortste eind trekt, want een vrouw met kinderen op straat schoppen is niet bepaald politiek correct.
"Ik heb een koophuis."
The love you take is equal to the love you make.
pi_114922285
Simpel, stel een samenlevingscontract op en/of neem haar mee in de hypotheek.

Tip: ga even op de proef samenwonen vooraf.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
  Redactie Frontpage dinsdag 31 juli 2012 @ 23:10:49 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_114922314
ja de OP is vrij duidelijk over de koopwoning.

Anyway, je vriendin komt niet van je huren. Ze heeft dan ook geen poot om op te staan als jij haar 'eruit schopt' (of iets vriendelijk)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  dinsdag 31 juli 2012 @ 23:12:49 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114922431
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:10 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Simpel, stel een samenlevingscontract op en/of neem haar mee in de hypotheek.
De ex is bang voor die scenario's. Dus dan moet het samenlevingscontract juist de huidige vriendin uitsluiten?
pi_114922636
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:12 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De ex is bang voor die scenario's. Dus dan moet het samenlevingscontract juist de huidige vriendin uitsluiten?
Je kan veel voorkomen met zo`n contract. En ze kunnen samen bepalen wat erin komt en hoe en wat. Het kost wel iets maar je dekt veel ellende af. Zonder contract ontstaat er pas ellende. Worst-case uiteraard. :)

Heb mn ex er ook uit gezet en wij woonde nog op de proef samen. (Alhoewel 2jaar... :D het lag heel complex, te offtopic)
  dinsdag 31 juli 2012 @ 23:18:33 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114922739
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:16 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Je kan veel voorkomen met zo`n contract. En ze kunnen samen bepalen wat erin komt en hoe en wat. Het kost wel iets maar je dekt veel ellende af. Zonder contract ontstaat er pas ellende. Worst-case uiteraard. :)

Heb mn ex er ook uit gezet en wij woonde nog op de proef samen. (Alhoewel 2jaar... :D het lag heel complex, te offtopic)
De vraag is of de huidige vriendin dat samenlevingscontract wel wil tekenen, overigens.
pi_114922800
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De vraag is of de huidige vriendin dat samenlevingscontract wel wil tekenen, overigens.
Hahahaha, ze willen toch samenwonen of niet?
pi_114922829
@alfred ik woon al praktisch samen, ben dan ook geen 21. Dat zit wel goed.

Haar opnemen in hypotheek? Geen behoefte aan haar daarmee te belasten. En huurrecht is vrij sterk, daarvoor moet je langs de notaris on dat te overrulen.

Maar als ik het goed begrijp heeft ze geen poot om op te staan als de relatie uit gaat? Dan staat ze praktisch op straat? Samenwonen bij iemand met een koophuis is kennelijk geen huren?
  dinsdag 31 juli 2012 @ 23:20:53 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114922877
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:19 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Hahahaha, ze willen toch samenwonen of niet?
Ja, grappig. Schat, we gaan samenwonen, maar als ik dood ga, trapt mijn ex je eruit.
pi_114923032
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, grappig. Schat, we gaan samenwonen, maar als ik dood ga, trapt mijn ex je eruit.
Tja, dat is wel de praktijk. Als ze maar een beetje bijdraagt aan de lasten en dan na mijn dood er voor een prikkie kan blijven wonen ; dat zou niet redelijk zijn
pi_114923350
Als je haar bijschrijft bij de hypotheek en het gaat fout tussen jullie dan moet je haar uitkopen. Maar zoals je als aangeeft doe je dat in ieder geval niet.

Maar zoals jullie nu samenwonen (zonder iets) en het gaat fout dan zijn er zogenaamde verworven rechten. Ik weet er de details niet precies van maar als jullie een x tijd samenwonen en 1 betaald de hypotheek dan betaald de ander indirect mee. Je loopt de kans dat je hierdoor haar geld moet betalen mochten jullie uit elkaar gaan. Je moet het maar eens nazoeken.

Met een contract kan je juist vastleggen dat ze niet mee betaald aan het huis en dus ook geen recht erop heeft. Of alleen bij overlijden of .... vul maar in.
pi_114923369
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:20 schreef Max_Aue het volgende:
@alfred ik woon al praktisch samen, ben dan ook geen 21. Dat zit wel goed.

Haar opnemen in hypotheek? Geen behoefte aan haar daarmee te belasten. En huurrecht is vrij sterk, daarvoor moet je langs de notaris on dat te overrulen.

Maar als ik het goed begrijp heeft ze geen poot om op te staan als de relatie uit gaat? Dan staat ze praktisch op straat? Samenwonen bij iemand met een koophuis is kennelijk geen huren?
Hoe wil je het regelen met de verdeling van de vaste lasten? Blijf je de hypotheek gewoon van je eigen rekening betalen? Indien dat gedeeld is dan zou je namelijk normaal gesproken iets willen opnemen over de verdeling van een eventuele toekomstige waardestijging. Of dit mogelijk is zonder toestemming van je ex weet ik echter niet, maar dit is waarschijnlijk wat je juist niet wil?
  dinsdag 31 juli 2012 @ 23:29:11 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114923406
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:23 schreef Max_Aue het volgende:

[..]

Tja, dat is wel de praktijk. Als ze maar een beetje bijdraagt aan de lasten en dan na mijn dood er voor een prikkie kan blijven wonen ; dat zou niet redelijk zijn
En voor hoe lang vind je dit een aanvaardbare situatie?
pi_114923487
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En voor hoe lang vind je dit een aanvaardbare situatie?
Ben ook wel benieuwd... :o
pi_114924009
quote:
Dit had ik helemaal niet gelezen, dit maakt de boel wel enorm complex!

Kan je haar niet op haar oude adres ingeschreven laten of bij haar ouders ofzo en lekker gewoon stiekem gaan samenwonen? Het is niet netjes maar ik denk echt dat je je in een berg papierwerk moet gaan storten als je dit goed wil regelen. En stiekem samenwonen is formeel geen samenwonen, dus er is niets.

PS Ga je dood dan mag ze idd opzouten zonder pardon.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 23:45:32 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114924366
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:38 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Dit had ik helemaal niet gelezen, dit maakt de boel wel enorm complex!

Kan je haar niet op haar oude adres ingeschreven laten of bij haar ouders ofzo en lekker gewoon stiekem gaan samenwonen? Het is niet netjes maar ik denk echt dat je je in een berg papierwerk moet gaan storten als je dit goed wil regelen. En stiekem samenwonen is formeel geen samenwonen, dus er is niets.

PS Ga je dood dan mag ze idd opzouten zonder pardon.
Dat is echt zo'n kutopmerking! Wat ben je nou voor vent als het je aan je reet roest of je vriendin nog een dak boven haar hoofd heeft als jij doodgaat?!
  dinsdag 31 juli 2012 @ 23:48:52 #20
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114924563
TS, ik zou een afspraak maken met een notaris om dit eens even goed door te spreken, wat de mogelijkheden zijn, enzovoorts. Wellicht een samenlevingscontract laten opstellen.
Kost wel wat, maar 'better-safe-than-sorry'. :Y
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_114934705
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 23:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is echt zo'n kutopmerking! Wat ben je nou voor vent als het je aan je reet roest of je vriendin nog een dak boven haar hoofd heeft als jij doodgaat?!
Ehm ik lees nergens de opmerking dat het mij of de TS niet kan schelen hoor. :D

Overigens is het gewoon de waarheid. Mocht de TS nu wat overkomen dan wordt zijn nieuwe vriendin op straat gezet. Dat is de consequentie van de manier waarop ze nu "hokken" cq illegaal samenwonen.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 08:26:50 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114934738
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 08:24 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Ehm ik lees nergens de opmerking dat het mij of de TS niet kan schelen hoor. :D

Overigens is het gewoon de waarheid. Mocht de TS nu wat overkomen dan wordt zijn nieuwe vriendin op straat gezet. Dat is de consequentie van de manier waarop ze nu "hokken" cq illegaal samenwonen.
Dan mag ze zonder pardon opzouten? Dat klinkt voor jou sympathiek? Daar spreekt uit dat het je iets kan schelen hoe het haar dan vergaat? Apart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')