abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juli 2012 @ 20:05:23 #1
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114862327
Een vriendin heeft al drie maal een contract gehad voor bepaalde tijd (eerst een half jaar voor 0 uur, daarna een jaar voor 12 uur en daarna een 18 maanden contract voor 15 uur). Nu komt ze op het punt dat in september haar contract gaat aflopen en als de werkgever niets zegt, ze een contract voor onbepaalde tijd krijgt. Echter zit ik met een puntje in het contract (wat in alle drie) de contracten staat:

Artikel 5: Duur

De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor een periode van 18 maanden, zodat deze van rechtswege eindigt op [datum] zonder dat hiervoor een opzegging van de werkgever noodzakelijk is.

Nu vind ik deze laatste regel wel erg gemakzuchtig en vraag me ook af of dit wel mag. Het staat namelijk haaks op de regels met betrekking tot een contract voor onbepaalde tijd bij stilzwijgen en weet uit ervaring dat bedrijven er nog wel eens wat regeltjes in een contract zetten, die wettelijk zo niet zijn geregeld. Tussen neus en lippen door is door het bedrijf al aangegeven dat ze geen contracten voor onbepaalde tijd willen geven, maar dat ze na drie maanden wel terug mag komen (smerige regeltjes, maar ja het mag). Op zich heeft ze het wel naar haar zin daar, het is de eigenaar die dit zo bepaald (dit is eerder zo ook al gegaan bij andere collega's)
Stand for something or fall for anything
  maandag 30 juli 2012 @ 20:07:22 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114862445
Die formulering van rechtswege zonder opzegging is heel gebruikelijk.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 30 juli 2012 @ 20:07:45 #3
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_114862461
Dit is toch altijd bij contracten voor bepaalde tijd?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_114862472
Dat is niet gemakzuchtig, het is zelfs zo geregeld bij wet.
  maandag 30 juli 2012 @ 20:09:58 #5
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114862575
Ik snap dat als je een contract voor een jaar hebt afgesproken dat je dat ook zo in je contract zet. Maar zoals ik het lees, zou de werkgever bij zwijgen het contract ook laten vervallen, en dat mag na de derde termijn niet (toch)

Of lees ik de regel gewoon verkeerd ;)
pi_114862634
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:09 schreef Dj_unkie het volgende:
Ik snap dat als je een contract voor een jaar hebt afgesproken dat je dat ook zo in je contract zet. Maar zoals ik het lees, zou de werkgever bij zwijgen het contract ook laten vervallen, en dat mag na de derde termijn niet (toch)
Jawel, het contract eindigt simpelweg van rechtswege. Als die vriendin geen contract voor onbepaalde tijd aangeboden krijgt hoeft ze niet meer terug te komen.
pi_114862646
En hij is ook niet stilzwijgend verlengd want de uren (en duur) zijn veranderd. Maw er is over gesproken.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 30 juli 2012 @ 20:12:22 #8
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_114862711
en het wordt pas een stilzwijgende verlenging als ze nu weer een contract voor bepaalde tijd krijgt aangeboden. Het is pas het 4e contract dat recht geeft op onbepaalde tijd.
pi_114862761
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:12 schreef tanteklara het volgende:
en het wordt pas een stilzwijgende verlenging als zijn nu weer een contract voor bepaalde tijd krijgt aangeboden. Het is pas het 4e contract dat recht geeft op onbepaalde tijd.
Als je iets aangeboden krijgt is het niet meer stilzwijgend natuurlijk.
  maandag 30 juli 2012 @ 20:14:13 #10
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114862826
Het derde contract loopt nu dus bijna af, dus we gaan naar de vierde toe. Er is nog niets aangeboden en er is nog niets officieel over gesproken.

Ik snap dat een contract een duur heeft, maar de regel is toch na drie maal verlengden, dat de 4e automatisch een contract moet zijn voor onbepaalde tijd (ook bij zwijgen)
  maandag 30 juli 2012 @ 20:14:57 #11
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_114862863
quote:
14s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:13 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als je iets aangeboden krijgt is het niet meer stilzwijgend natuurlijk.
Er zijn bedrijven die gewoon een vierde tijdelijk contract geven. Of omdat ze niet weten dat de werknemer dan recht heeft op een contract voor onbepaalde tijd. Of omdat ze denken we proberen het. Als jezelf dan niks zegt dan kan je na die periode er weer uit.
pi_114862912
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:14 schreef Dj_unkie het volgende:
Het derde contract loopt nu dus bijna af, dus we gaan naar de vierde toe. Er is nog niets aangeboden en er is nog niets officieel over gesproken.

Ik snap dat een contract een duur heeft, maar de regel is toch na drie maal verlengden, dat de 4e automatisch een contract moet zijn voor onbepaalde tijd (ook bij zwijgen)
Dat klopt (tenzij CAO anders bepaald), dus zal de werkgever ook geen nieuw contract aanbieden. Zolang er geen nieuw contract wordt aangeboden zit je vrienden na afloop van dat contract zonder werk.
  maandag 30 juli 2012 @ 20:16:22 #13
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114862940
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:14 schreef tanteklara het volgende:

[..]

Er zijn bedrijven die gewoon een vierde tijdelijk contract geven. Of omdat ze niet weten dat de werknemer dan recht heeft op een contract voor onbepaalde tijd. Of omdat ze denken we proberen het. Als jezelf dan niks zegt dan kan je na die periode er weer uit.
En voor dat soort zaken ben ik altijd een beetje huiverig. Veel mensen weten niet wat het recht is en aangezien contracten altijd vol (lastige) regeltjes staan, moet je er onderhand een cursus in hebben gehad wat wel en niet mag :)
pi_114863025
Een contract voor onbepaalde tijd eindigd altijd van rechtswege. Wat er in dat contract staat komt op neer op precies hetzelfde als wat in de wet geregeld is. Niks vreemds aan dus.

Een contract voor onbepaalde tijd wordt pas verkregen ná de periode van 36 maanden. Dit gebeurd dus wanneer jouw vriendin nog werk verricht na deze periode of ze een nieuw contract voor bepaalde tijd krijgt.
pi_114863034
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:16 schreef Dj_unkie het volgende:

[..]

En voor dat soort zaken ben ik altijd een beetje huiverig. Veel mensen weten niet wat het recht is en aangezien contracten altijd vol (lastige) regeltjes staan, moet je er onderhand een cursus in hebben gehad wat wel en niet mag :)
In dit geval is het redelijk simpel. De werkgever heeft 3 contracten voor bepaalde tijd gegeven met een duur van 3 jaar, dus tenzij het CAO anders bepaald zou het vierde contract er 1 moeten worden van onbepaalde tijd. Zolang de werkgever deze niet aanbiedt zit ze zonder werk na afloop van het huidige contract (het huidige contract eindigt immers van rechtswege).
  maandag 30 juli 2012 @ 20:18:18 #16
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114863061
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:15 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat klopt (tenzij CAO anders bepaald), dus zal de werkgever ook geen nieuw contract aanbieden. Zolang er geen nieuw contract wordt aangeboden zit je vrienden na afloop van dat contract zonder werk.
Ik dacht dat na de afloop van het derde contract voor onbepaalde tijd, bij stilzwijgen vanuit de werkgever automatisch een contract werd uitgegeven voor onbepaalde tijd.
pi_114863154
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:18 schreef Dj_unkie het volgende:

[..]

Ik dacht dat na de afloop van het derde contract voor onbepaalde tijd, bij stilzwijgen vanuit de werkgever automatisch een contract werd uitgegeven voor onbepaalde tijd.
Nee, het contract verloopt van rechtswege.
pi_114863242
TS snapt t echt niet he
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 30 juli 2012 @ 20:21:43 #19
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114863256
quote:
14s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:20 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee, het contract verloopt van rechtswege.
aha :) Thanks!
  maandag 30 juli 2012 @ 20:22:57 #20
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114863319
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:21 schreef Chinless het volgende:
TS snapt t echt niet he
ga buiten spelen...kssstttt! ;)
  maandag 30 juli 2012 @ 20:26:06 #21
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114863509
Ik heb ook al gekeken op de site van het juridisch loket en daar zie ik hetzelfde inderdaad voorbij komen :) Geen idee hoe ik dan aan het idee kom dat de werkgever nog een plicht heeft om de werknemer nog in te lichten over de einddatum van het contract op (of voor) het contract verloopt. Wellicht dat dit met verlengingen wel zo gaat :)
pi_114863610
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:26 schreef Dj_unkie het volgende:
Ik heb ook al gekeken op de site van het juridisch loket en daar zie ik hetzelfde inderdaad voorbij komen :) Geen idee hoe ik dan aan het idee kom dat de werkgever nog een plicht heeft om de werknemer nog in te lichten over de einddatum van het contract op (of voor) het contract verloopt. Wellicht dat dit met verlengingen wel zo gaat :)
Een werkgever is dat nooit verplicht, de datum waarop je contract eindigt staat immers in je contract zelf.
  maandag 30 juli 2012 @ 20:30:33 #23
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114863788
En stel dat de werkgever haar gewoon nog zou laten werken na die datum? Heb je dan nog rechten als men achteraf gaat zeuren over het verlopen contract? Wie zou er in die situatie "schuldig" zijn? Niet dat het zal gebeuren, maar ben gewoon nieuwsgierig wat je rechten zijn als je buiten je contract nog werk aangeboden krijgt vanuit het bedrijf ;)
pi_114863884
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 20:30 schreef Dj_unkie het volgende:
En stel dat de werkgever haar gewoon nog zou laten werken na die datum? Heb je dan nog rechten als men achteraf gaat zeuren over het verlopen contract? Wie zou er in die situatie "schuldig" zijn? Niet dat het zal gebeuren, maar ben gewoon nieuwsgierig wat je rechten zijn als je buiten je contract nog werk aangeboden krijgt vanuit het bedrijf ;)
Wanneer de werknemer door zou werken na het aflopen van het contract en de directe leidinggevende laat deze gewoon doorwerken wordt je contract verlengd met dezelfde voorwaarden of in dit geval hoort er een contract voor bepaalde tijd gegeven te worden.
  maandag 30 juli 2012 @ 20:34:41 #25
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_114864019
hmhm, maar als het maximaal aantal verlengingen al zijn gebruikt, moet dat een contract voor onbepaalde tijd zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')