quote:
Documentaire over Fritz Korbach
Tot de houten jas
In de Nederlandse voetbaltrainersgeschiedenis zijn er maar weinig oefenmeesters zo kleurrijk geweest als wijlen Fritz Korbach. Bij RTL 7 is daarom op 13 augustus een documentaire over zijn leven te zien.
René van der Gijp
Kleurrijk is nog te kleurloos om Fritz Korbach te omschrijven. De vorig jaar aan de gevolgen van keelkanker overleden trainer had een ongeëvenaarde humor én manier van formuleren. Ook vlak voor zijn dood nog. 'Magere Hein is in mijn broekzak gekropen, maar ik ga proberen hem eruit te tillen en hem eigenhandig de nek om te draaien. Het is nu man tegen man.' En om in de Korbach-terminologie te blijven: 'Ze zien me terug. Ik heb de houten jas nog niet besteld.' De journalist die Korbach voor z'n microfoon kreeg, kon altijd rekenen op fraaie quotes en anekdotes. René van der Gijp was een vriend van Korbach en vertelde regelmatig anekdotes over hem.
Korbach-effect
De markante trainer - hij zou vandaag 67 zijn geworden - maakte er haast een gewoonte van om met zijn ploegen promotie af te dwingen. Liefst vijf keer loodste hij een club naar het hoogste niveau. Omdat de elftallen waar hij aan de slag ging vaak een opmerkelijke opleving kenden, werd de term Fritz-Korbacheffect in het leven geroepen.
Geboren Duitser
De geboren Duitser was in ons land werkzaam bij onder meer Zwolle, Volendam, Cambuur, Heerenveen, Volendam en De Graafschap. Twee keer waagde hij een uitstapje naar het buitenland. Hij werkte in Turkije bij Istanbulspor en bij het Indonesische Makassar.
De documentaire over het leven van Korbach luistert naar de naam Tot de houten jas en is maandag 13 augustus om 22.00 uur te zien op RTL 7
Direct na Voetbal International