abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114803051
Mijn vriend werkt bij een klein bedrijf en zo lang als ik hem ken heeft hij nog nooit zijn salaris op tijd gebeurd. meestal is het een week later, soms zelfs oplopend tot 3-4 weken later (na meerdere malen er om vragen). Hij heeft al meerdere keren aangegeven dat hij daar wel klaar mee is, en dat hij het op de afgesproken datum wil ontvangen.

Deze week dus weer het zelfde verhaal, weer geen loon. Mijn vriend wil nou maandag eigenlijk gewoon niet gaan werken. Zij betalen niet, dus hij werkt niet is zijn redenatie. Kan dit gezien worden als werkweigering? Kan dit juridische gevolgen hebben? Zo ja welke? En welke andere (juridische) mogelijkheden zijn er om extra druk te zetten, zodat ze vanaf nu wel op tijd betalen?
  zondag 29 juli 2012 @ 14:50:01 #2
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_114803107
Heeft hij een contract getekend, en daarvan een kopie?
Feyenoord Rotterdam
pi_114803146
quote:
99s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:50 schreef o.us het volgende:
Heeft hij een contract getekend, en daarvan een kopie?
Wat heeft dit er mee te maken? Natuurlijk heeft hij een contract.
  zondag 29 juli 2012 @ 14:51:39 #4
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_114803174
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:51 schreef deerntie het volgende:

[..]

:')
Zonder contract kan je moeilijk juridische stappen nemen, want je moet bewijs hebben. Vandaar de vraag. Meestal heb je bij dit soort praktijken dat soort dingen niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door o.us op 29-07-2012 14:52:14 ]
Feyenoord Rotterdam
  Boks-Chick zondag 29 juli 2012 @ 14:52:00 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_114803187
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:51 schreef deerntie het volgende:

[..]

In je contract staat aangegeven wanneer het salaris uitbetaald wordt.
lolwut
  zondag 29 juli 2012 @ 14:53:27 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114803242
Volgens mij heeft de werkgever sowieso tot het eind van de maand om te betalen, dus als het er 1 augustus nog niet opstaat is het een ander verhaal, maar ik zou niet het risico nemen maandag (30 juli) wegens werkweigering ontslagen te worden, want dat zou het gewoon zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_114803256
quote:
19s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:52 schreef BrandX het volgende:

[..]

In je contract staat aangegeven wanneer het salaris uitbetaald wordt.
Zoals gezegd, het wordt niet op de afgesproken datum uitbetaald.
pi_114803270
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:53 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij heeft de werkgever sowieso tot het eind van de maand om te betalen, dus als het er 1 augustus nog niet opstaat is het een ander verhaal, maar ik zou niet het risico nemen maandag (30 juli) wegens werkweigering ontslagen te worden, want dat zou het gewoon zijn.
bron?
pi_114803301
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:53 schreef deerntie het volgende:

[..]

Onderneem dan juridische acties lieverd

[ Bericht 0% gewijzigd door Zaibatsu01 op 29-07-2012 15:01:17 ]
  Boks-Chick zondag 29 juli 2012 @ 14:56:28 #10
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_114803346
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:53 schreef deerntie het volgende:

[..]

Hey je hoeft ons niet te gaan afsnauwen hoor :') Afgesproken kan ook zijn mondeling he :*
En je zal de users hier de kost moeten geven die een topic als dit openen en zelf geen (getekend) contract hebben.

Maar volgens mij is het wel werkweigering, omdat er uiteindelijk wel elke keer betaald wordt en je vriend daar tot nu toe mee akkoord is gegaan, ook al is dat met grote tegenzin geweest dat het zo is verlopen. Dat hij er nu een zaak van wil maken kan ik me voorstellen, dus volgens mij is de eerste stap om de werkgever schriftelijk (aangetekend) in gebreke te stellen.

Verder: ga eens langs bij het juridisch loket.
lolwut
  zondag 29 juli 2012 @ 14:56:41 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114803361
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:55 schreef Zaibatsu01 het volgende:

[..]

Onderneem dan juridische acties trut
Doe normaal!
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 29 juli 2012 @ 15:00:25 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114803492
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:54 schreef deerntie het volgende:

[..]

bron?
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html#1671

quote:
Artikel 623

1 De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.

2 Het tijdvak na afloop waarvan het loon moet worden voldaan, kan bij schriftelijke overeenkomst worden verlengd, maar niet langer dan tot een maand wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een week of korter is, en tot niet langer dan tot een kwartaal wanneer het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, een maand of langer is.

3 Slechts aan de werknemer komt de bevoegdheid toe om ter vernietiging van een beding dat afwijkt van dit artikel, een beroep op de vernietigingsgrond te doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_114803540
quote:
1s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Doe normaal!
?
pi_114803561
Dat jullie TS nog helpen zeg.
pi_114803572
quote:
19s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:56 schreef BrandX het volgende:

[..]

Hey je hoeft ons niet te gaan afsnauwen hoor :') Afgesproken kan ook zijn mondeling he :*
En je zal de users hier de kost moeten geven die een topic als dit openen en zelf geen (getekend) contract hebben.

Maar volgens mij is het wel werkweigering, omdat er uiteindelijk wel elke keer betaald wordt en je vriend daar tot nu toe mee akkoord is gegaan, ook al is dat met grote tegenzin geweest dat het zo is verlopen. Dat hij er nu een zaak van wil maken kan ik me voorstellen, dus volgens mij is de eerste stap om de werkgever schriftelijk (aangetekend) in gebreke te stellen.

Verder: ga eens langs bij het juridisch loket.
Het is niet per se onze bedoeling er een zaak van te maken ofzo, aangezien hij er wel wil blijven werken zonder ruzies e.d. Maar we zijn het gewoon zat om elke keer achter zijn loon aan te moeten, zeker nu we een hypotheek hebben. Ze zeggen elke keer, ja het komt nu op tijd, we maken het gelijk over, er is wat fout gegaan met het overmaken. blablabla. Elke keer smoesjes en loze woorden. Dus vandaar mijn vraag wat er voor andere (evt. juridische) mogelijkheden zijn om druk te zetten.

Schriftelijk in gebreke stellen kunnen we wel doen, als het maandag nog niet is over gemaakt.
  zondag 29 juli 2012 @ 15:03:29 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114803619
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:02 schreef Scorpie het volgende:
Ja, ergens heb je gelijk, het was makkelijk zat te vinden als je de juiste term zoekt, maar gezien de instelling (werkgever is te laat) anders is, zal niet gezocht zijn op de vraag wat de uiterlijke betaaldatum is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Boks-Chick zondag 29 juli 2012 @ 15:03:33 #17
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_114803622
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:02 schreef deerntie het volgende:

[..]

Het is niet per se onze bedoeling er een zaak van te maken ofzo, aangezien hij er wel wil blijven werken zonder ruzies e.d. Maar we zijn het gewoon zat om elke keer achter zijn loon aan te moeten, zeker nu we een hypotheek hebben. Ze zeggen elke keer, ja het komt nu op tijd, we maken het gelijk over, er is wat fout gegaan met het overmaken. blablabla. Elke keer smoesjes en loze woorden. Dus vandaar mijn vraag wat er voor andere (evt. juridische) mogelijkheden zijn om druk te zetten.

Schriftelijk in gebreke stellen kunnen we wel doen, als het maandag nog niet is over gemaakt.
Dat zou ik dan sowieso doen. En ik zou een lijstje maken bijv. een jaar terug en de betaling van het salarisverloop daarin melden (data).
lolwut
  Boks-Chick zondag 29 juli 2012 @ 15:04:28 #18
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_114803652
quote:
11s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:02 schreef Scorpie het volgende:
Tis zondag, de zon schijnt terwijl regen is voorspeld, ach, je moet toch wat O+
lolwut
  zondag 29 juli 2012 @ 15:05:02 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114803677
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:02 schreef deerntie het volgende:

[..]

Nee, dat kun je dus niet doen als het maandag nog niet gestort is, dat kun je pas doen als het woensdag (1 augustus) nog niet gestort is, tenzij er in het contract een duidelijke datum staat waaruit blijkt dat werkgever nu in gebreke is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Boks-Chick zondag 29 juli 2012 @ 15:06:23 #20
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_114803731
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, dat kun je dus niet doen als het maandag nog niet gestort is, dat kun je pas doen als het woensdag (1 augustus) nog niet gestort is, tenzij er in het contract een duidelijke datum staat waaruit blijkt dat werkgever nu in gebreke is.
^O^
lolwut
pi_114803733
quote:
19s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:03 schreef BrandX het volgende:

[..]

Dat zou ik dan sowieso doen. En ik zou een lijstje maken bijv. een jaar terug en de betaling van het salarisverloop daarin melden (data).
Dat kunnen we wel even doen. Eventueel nog andere stappen die we kunnen ondernemen? Aangezien er vanavond telefonisch contact plaats zal vinden tussen werkgever en mn vriend, over waar hij morgen moet werken. Er iets over zeggen (zoals elke maand) of het nu laten rusten en morgen maar gewoon een brief sturen?
pi_114803802
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, oke, dat snap ik. Maar als het er maandag niet is, is het er woensdag ook nog niet. Gaat rustig 1-2 weken over heen voor het er wel is, na meerdere keren aandringen. Maar we zullen even precies kijken welke termijn er in zijn contract afgesproken is.
pi_114803876
Overigens, is het ook mogelijk om gewoon vrije dagen op te nemen i.p.v. gewoon niet te komen werken net zo lang tot het loon er is? Normaal gesproken is het ook geen probleem als hij een dag van tevoren aangeeft dat hij vrij neemt.
  zondag 29 juli 2012 @ 15:10:16 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_114803889
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:08 schreef deerntie het volgende:

[..]

Ja, oke, dat snap ik. Maar als het er maandag niet is, is het er woensdag ook nog niet. Gaat rustig 1-2 weken over heen voor het er wel is, na meerdere keren aandringen. Maar we zullen even precies kijken welke termijn er in zijn contract afgesproken is.
Dat maakt niet uit, maar woensdag heb je juridisch wel een poot om op te staan, en maandag niet.... ongeacht of het door de ervaringen uit het verleden betekent dat het er woensdsag ook niet zal zijn.

Als je maandag gaat werkweigeren of in gebreke stellen dan ben jij fout, niet de werkgever, als je datzelfde woensdag doet is het een ander verhaal (hoewel werkweigeren discutabel is).
Wullie bin KOEL © Soneal
  Boks-Chick zondag 29 juli 2012 @ 15:11:19 #25
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_114803936
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 15:10 schreef deerntie het volgende:
Overigens, is het ook mogelijk om gewoon vrije dagen op te nemen i.p.v. gewoon niet te komen werken net zo lang tot het loon er is? Normaal gesproken is het ook geen probleem als hij een dag van tevoren aangeeft dat hij vrij neemt.
Wat Leandra zegt, en vrije dagen opnemen? Tja, kan, maar stel dat hij drie weken niet betaald, dan ben je je vrije dagen kwijt.
lolwut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')