Hallo,
Sinds een maand ben ik op wereldreis en heb via mijn postadres een brief ontvangen van de gemeente waarin werd gevraagd naar mijn woonsituatie (er is gebleken dat mijn huurders bij hun GBA-inschrijving hebben verklaard dat ik er niet meer woon). Degene die mijn postadres beheert heeft de gemeente gebeld en gezegd dat ik voor een jaar op wereldreis ben. Vervolgens heb ik zelf gebeld en de gemeente zei dat je op basis van art. 68 Wet GBA max 8 maanden in een jaar weg mag. Ik zei dat ik misschien wel eerder terug ga komen omdat me dit veel rompslomp gaat opleveren. Ook in mijn ´around the worldticket´ is de laatste vlucht (terug naar Amsterdam) al geboekt voor a.s. februari omdat er ttv de boeking geen latere vluchten gereserveerd konden worden, dus wat dat betreft zou ik binnen de 8 maanden zitten.
Om een lang verhaal kort te maken: stel dat ik word uitgeschreven uit de GBA naar bestemming ´onbekend´, hoe zit het dan met mijn fiscale situatie? Ik heb een eigen woning en deze heb ik voor de periode van een jaar verhuurd (de Belastingdienst had ik al op de hoogte gesteld van mijn wereldreis en was uiteraard van plan de huurinkomsten op te geven). Ook had ik zorgtoeslag aangevraagd aangezien ik dit jaar en volgend jaar maar weinig inkomsten heb (de huur dekt net de kosten van de hypotheek). Maar als ik niet meer sta ingeschreven in het GBA heb ik natuurlijk ook geen recht meer op hypotheekrenteafrek en zorgtoeslag, klopt dat?
Mijn vragen:
1) Hoe gaat mijn fiscale situatie nu wijzigen als ik uitgeschreven wordt (en weet iemand misschien of er met terugwerkende kracht uitgeschreven kan worden?),
2) Wat moet ik berichten aan de Belstingdienst als ik uitgeschreven word? Ik heb gelezen over een keuzerecht (zie ook
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... belasting/)
a) is het verstandiger te kiezen om in 2012 en 2013 niet het hele jaar binnenlands belastingplichtig te zijn of juist wel?
b) en wanneer moet ik dit aan de Belastingdienst berichten? Bij de aangifte tzt in het M-biljet of in een afzonderlijke brief?
Overigens heb ik de eerste helft van 2012 fulltime gerwerkt.
3) Heeft e.e.a. gevolgen voor de AOW opbouw?
4) Heeft het zin om bij de gemeente een postadres aan te vragen?
5) Zijn er nog andere instanties die ik moet inlichten?
6) Als iemand nog een geniaal idee heeft waardoor ik niet uitgeschreven hoef te worden hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Sorry voor al deze vragen. Ben momenteel op wereldreis en het overvalt me allemaal heel erg.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, al is het maar met een deel van de vragen. Alvast heel hartelijk dank!
Met vriendelijke groet,
W.