Da's vrij onlogisch. Een auto kan maar op 1 naam staan.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:35 schreef angelfish het volgende:
Goederen die op naam zijn gesteld, zoals een auto, blijven je persoonlijk bezit. Als jij de auto verkoopt is het geld dus van jou alleen.
Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is dat wel logisch ja.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:02 schreef Gia het volgende:
Onze auto staat op naam van mijn man, maar is gezamelijk bezit. Bij een scheiding zou die onderdeel zijn van de verdeling.
Mijn man verdient 25% meer dan ik, maar dat betekent niet dat hij bij een scheiding ook 25% meer zou krijgen bij de verdeling.
Maar die vraag kun je ook stellen bij samenwonen. In gemeenschap van goederen, of 'huwelijkse' voorwaarden.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:10 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is dat wel logisch ja.
Och da's wellicht meer voor het overzicht. Bij een evt scheiding zegt dat niets.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar die vraag kun je ook stellen bij samenwonen. In gemeenschap van goederen, of 'huwelijkse' voorwaarden.
Dan moet je dergelijke dingen dus vast laten leggen.
Overigens, is dat logisch, ja, maar ik wil ze niet de kost geven die aparte spaarrekeningen hebben, getrouwd in gemeenschap van goederen.
Je kan toch ook gewoon een verrekeningsbeding in het contract op laten nemen, m.a.w. dat als een van jullie een dure aankoop doet of iets duurs inbrengt, dat de ander daar dan een geldbedrag daartegenover zet of zoiets?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:50 schreef JantinaGr het volgende:
Ja, ik begrijp bovenstaand allemaal wel.
Maar ik vraag me af hoe ik in deze situatie dit het best kan laten opnemen met het oog op de toekomst? Het is een dure auto. Misschien op basis van huidig kenteken eigendom aan mij toekennen en elk ander kenteken in de toekomst als "gezamenlijk"? Maar hoe dan ermee om te gaan als deze ook volledig door mij wordt aangekocht?
Wijziging in het contract zit je ook niet op te wachten.
Ben liever wat meer voorbereid, dan straks met een mond vol tanden staan. Notaris geeft zelf aan dat je het best wat kunt voorbereiden / verdiepen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:12 schreef Lienekien het volgende:
Dit kan de notaris je echt zó vertellen, al in je eerste gesprek.
Bereid je voor op wat je wilt regelen. Hoe dat wordt verwoord, daar is de notaris voor.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:17 schreef JantinaGr het volgende:
[..]
Ben liever wat meer voorbereid, dan straks met een mond vol tanden staan. Notaris geeft zelf aan dat je het best wat kunt voorbereiden / verdiepen.
Hoe 't wordt verwoord is inderdaad aan de notaris. Ik wil graag weten welke constructies mogelijk zijn wat betreft de auto, maar tot nu toe geen suggestie gelezen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bereid je voor op wat je wilt regelen. Hoe dat wordt verwoord, daar is de notaris voor.
Hier ga ik even verder op googlen! Dankje.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:54 schreef SemperFii het volgende:
Koude uitsluiting + een verrekeningsbeding. Dan krijg je achteraf in ieder geval geen gezeik over de verdeling. Wel moet er dan een administratie worden bijgehouden.
Dankje. Dit kan ik meenemen naar de notaris. Klinkt relatief simpel :-)quote:Op zaterdag 28 juli 2012 18:37 schreef eon68 het volgende:
Je zou in het samenlevingscontract kunnen opnemen dat wat gezamelijk is gekocht 50/50 is en wat prive is gekocht van degene is/wordt die het gekocht heeft. Kwestie van gezamelijke rekening versus prive rekening qua bewijslast.
Mbt je auto: als je deze via de gezamelijke rekening koopt dus 50/50 maar dan moet hij ook de helft van de aanschaf betalen. Wil je dat niet en betaal je deze zelf via je prive rekening is de auto bij uitelkaar gaan voor jou.
Vraagje mbt je inbreng van spaargeld...is het een substantieel verschil ?? Zou je dat dan ook niet beter kunnen opnemen in het samenlevingscontract.
Dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen. Je kunt gewoon op een simpel A4'tje wat je thuis hebt liggen aangegeven wat van jou en van hem is. Als je in de toekomst iets erbij koopt schrijf je dat er bij. Handtekeningetje van jullie beiden op het formulier inclusief de datum en gewoon rechtsgeldig. Ik snap dat je wat zaken wilt horen, maar een notaris kan je hier beter en accurater over informeren dan een openbaar forum. Daar wordt hij ook voor betaald. Het is natuurlijk voor hem/haar goedkoper als jullie na 5 minuten weer buiten staan omdat jullie zo goed waren voorbereid.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:30 schreef JantinaGr het volgende:
[..]
Hoe 't wordt verwoord is inderdaad aan de notaris. Ik wil graag weten welke constructies mogelijk zijn wat betreft de auto, maar tot nu toe geen suggestie gelezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |