abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114695441
Goedenavond,

Vraagje: al tijden rij ik zakelijk in een leaseauto van mijn werk. Dit zonder bijtelling met dus -op 500 km na- geen prive gebruik.

Nu is t heugelijke moment aangebroken dat ik er zelf een mag uitkiezen en wil dus eigenlijk ook mijn prive auto gaan verkopen en prive met de leaseauto gaan rijden.

Alhoewel ik ooit natuurlijk een geen-prive-km-verklaring heb aangevraagd, betaal ik geen bijtelling. Deze kun je blijkbaar omzetten zodat je en bijtelling betaald en je scheel aan prive km'ers mag rijden.

Maar... Wanneer kan ik dit omzetten? Sommige roepen alleen met de jaarwisseling terwijl sommige roepen altijd. De belastingdienstsite geeft hier weinig over weer.

Jullie ervaring hiermee?
pi_114695497
dat moet natuurlijk altijd kunnen. alsof de belasting geen extra inkomsten zou willen.
  donderdag 26 juli 2012 @ 21:39:56 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_114695715
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2012 21:34 schreef ed-autopet het volgende:
Goedenavond,

Vraagje: al tijden rij ik zakelijk in een leaseauto van mijn werk. Dit zonder bijtelling met dus -op 500 km na- geen prive gebruik.

Nu is t heugelijke moment aangebroken dat ik er zelf een mag uitkiezen en wil dus eigenlijk ook mijn prive auto gaan verkopen en prive met de leaseauto gaan rijden.

Alhoewel ik ooit natuurlijk een geen-prive-km-verklaring heb aangevraagd, betaal ik geen bijtelling. Deze kun je blijkbaar omzetten zodat je en bijtelling betaald en je scheel aan prive km'ers mag rijden.

Maar... Wanneer kan ik dit omzetten? Sommige roepen alleen met de jaarwisseling terwijl sommige roepen altijd. De belastingdienstsite geeft hier weinig over weer.
Op ieder moment. Sterker nog: je bent verplicht om je verklaring in te trekken op het moment dat je wel over de grens van 500 km/jaar heen gaat of het vermoeden hebt dat je hier over heen gaat.
quote:
Jullie ervaring hiermee?
In theorie of in de praktijk?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_114695803
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 21:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Op ieder moment. Sterker nog: je bent verplicht om je verklaring in te trekken op het moment dat je wel over de grens van 500 km/jaar heen gaat of het vermoeden hebt dat je hier over heen gaat.

[..]

In theorie of in de praktijk?
Puur hoe ik dit moet inregelen... Praktijk maar :-)
pi_114697535
Je mag/moet altijd wisselen, maar dan betaal je alsnog bijtelling over de afgelopen maanden van dit kalenderjaar.
De uitzondering is nou net als je een andere auto gaat rijden; je kunt dan alsnog voor privé-gebruik kiezen zonder dat dit gevolgen heeft voor de afgelopen maanden.
pi_114697559
http://www.belastingdiens(...)en_privegebruik_auto

Overigens worden hier ook voorbeelden genoemd die aansluiten bij jouw situatie (voorbeeld 3):
http://www.belastingdiens(...)_beschikking_stellen

De reden waarom gezegd wordt dat het maar op 1 moment kan, is doordat wanneer je nu prive wel gebruik gaat maken van je auto, je ook voor de voorgaande maanden bijtelling moet betalen. Dit kan je alleen ontlopen door in het begin van het jaar deze keuze te maken.
pi_114702435
Het gaat je dus een hoop geld kosten om het om te zetten.
pi_114703507
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 22:16 schreef joepvd het volgende:
Je mag/moet altijd wisselen, maar dan betaal je alsnog bijtelling over de afgelopen maanden van dit kalenderjaar.
De uitzondering is nou net als je een andere auto gaat rijden; je kunt dan alsnog voor privé-gebruik kiezen zonder dat dit gevolgen heeft voor de afgelopen maanden.
Die uitzondering is er dus niet (zie voorbeeld 3 in bovenstaande link). Wanneer je een andere auto krijgt moet je ook de bijtelling over de maanden daarvoor berekenen. Alleen wanneer je volledig stopt met leasen of begint halverwege het jaar, hoef je niet het gehele jaar bijtelling te betalen.
pi_114703655
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juli 2012 21:41 schreef ed-autopet het volgende:

[..]

Puur hoe ik dit moet inregelen... Praktijk maar :-)
Je moet dus kiezen:
1) Je krijgt je nieuwe auto maar je rijdt pas vanaf 1 januari 2013 hier prive mee. Je betaalt dan vanaf 1 januari 2013 bijtelling.
2) Je kiest om prive te rijden met de auto in 2012 en je moet voor je vorige auto vanaf 1 januari 2012 bijtelling betalen. Uiteraard voor beide auto's op basis van de cataloguswaarde de bijtelling berekenen voor de dagen dat je het ter beschikking hebt gehad.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 09:34:20 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_114710549
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 23:48 schreef Rolfieo het volgende:
Het gaat je dus een hoop geld kosten om het om te zetten.
Alleen als je het niet per 01-01-2013 zou omzetten :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_114730882
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 00:16 schreef snabbi het volgende:

[..]

Je moet dus kiezen:
1) Je krijgt je nieuwe auto maar je rijdt pas vanaf 1 januari 2013 hier prive mee. Je betaalt dan vanaf 1 januari 2013 bijtelling.
2) Je kiest om prive te rijden met de auto in 2012 en je moet voor je vorige auto vanaf 1 januari 2012 bijtelling betalen. Uiteraard voor beide auto's op basis van de cataloguswaarde de bijtelling berekenen voor de dagen dat je het ter beschikking hebt gehad.
Duidelijk keuze 1 dus, aangezien 8 maanden bijtelling over een auto die prive nooit gebruikt is wel heel erg zonde geld is...

Bedankt voor de reacties!
(en links naar de juiste sites)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')