het ging over wie bepaalt of er behandeld wordt en hoe ver je gaat. en een beetje over euthanasiequote:Op maandag 13 augustus 2012 23:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Die ga ik inderdaad kijken via uitzending gemist. Wat was het onderwerp eigenlijk?
O, dat is best interessant nog.quote:Op maandag 13 augustus 2012 23:59 schreef Pluizel het volgende:
[..]
het ging over wie bepaalt of er behandeld wordt en hoe ver je gaat. en een beetje over euthanasie
Een fantastisch programmaquote:Op maandag 13 augustus 2012 23:17 schreef Pluizel het volgende:
kijken in de ziel was weer interessant vandaagaanrader voor de liefhebbers van uitzendinggemist
ja zeker als je ziet dat die artsen nog steeds een beetje geėmotioneerd raken als ze praten over voorvallen van 20 jaar geleden. Dan voel ik me lang niet meer zo'n sukkel dat ik het er zelf zo moeilijk mee heb gehad toen tijdens m'n co-schappen al iets vergelijkbaars meemaakte.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 00:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
O, dat is best interessant nog.
Je ziet veel meer ellende als je op de zaal ligt dan dat je ooit zal zien als zaalarts.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 00:21 schreef Pluizel het volgende:
[..]
ja zeker als je ziet dat die artsen nog steeds een beetje geėmotioneerd raken als ze praten over voorvallen van 20 jaar geleden. Dan voel ik me lang niet meer zo'n sukkel dat ik het er zelf zo moeilijk mee heb gehad toen tijdens m'n co-schappen al iets vergelijkbaars meemaakte.
ik denk dat ellende niet iets is dat je moet gaan vergelijken met een soort van graadmeter.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 00:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Je ziet veel meer ellende als je op de zaal ligt dan dat je ooit zal zien als zaalarts.
Ik denk dat je ellende grofweg kan schatten met een graadmeter. Ga je nu beweren dat ellende relatief is? Dat mensen die in een veilig land wonen hetzelfde aan ellende meemaken als mensen in een oorlogszone? Dat de generaal evenveel van het lijden ziet als de soldaat in een loopgraaf?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 10:37 schreef Pluizel het volgende:
[..]
ik denk dat ellende niet iets is dat je moet gaan vergelijken met een soort van graadmeter.
Ellende is relatief voor iedereen. Dat er ergere narigheid in de wereld is, betekent niet dat iets wat hier gebeurt voor iemand niet ellendig is. Het is goed om je te beseffen dat er mensen in de wereld zijn die erger lijden, maar dat betekent niet dat iets hier voor jou minder pijn doet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:35 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat je ellende grofweg kan schatten met een graadmeter. Ga je nu beweren dat ellende relatief is? Dat mensen die in een veilig land wonen hetzelfde aan ellende meemaken als mensen in een oorlogszone? Dat de generaal evenveel van het lijden ziet als de soldaat in een loopgraaf?
Relatief betekent niet dat een schaal niet mogelijk. Tijd is ook relatief edoch prima in werkbare eenheden te verdelen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:58 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ellende is relatief voor iedereen. Dat er ergere narigheid in de wereld is, betekent niet dat iets wat hier gebeurt voor iemand niet ellendig is. Het is goed om je te beseffen dat er mensen in de wereld zijn die erger lijden, maar dat betekent niet dat iets hier voor jou minder pijn doet.
Iets heel objectiveerbaars als een naald in je vinger/speer in je flank kun je redelijk inschatten, maar het meeste leed is niet zo objectiveerbaar.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Relatief betekent niet dat een schaal niet mogelijk. Tijd is ook relatief edoch prima in werkbare eenheden te verdelen.
Als toeschouwer voel je toch niet of iemand in zijn vinger prikt met een naald of in de flank doorboort wordt met een speer. Toch kan de toeschouwer denk ik een prima inschatting maken van welk leed erger is dan de ander. En hoe langer de toeschouwer blijft toeschouwen hoe meer hij ervan meekrijgt.
En toch ontkom je er niet aan, bij triage bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:54 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Iets heel objectiveerbaars als een naald in je vinger/speer in je flank kun je redelijk inschatten, maar het meeste leed is niet zo objectiveerbaar.
Ik doelde ook niet echt op lichamelijk leed. Jij had het over mensen in een veilig land en mensen in een oorlogsgebied, het is logisch dat mensen hier minder lichamelijk leed meemaken dan mensen die constant onder vuur liggen, maar dat zegt niets over emotioneel leed.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En toch ontkom je er niet aan, bij triage bijvoorbeeld.
Misschien ligt het dan aan mij maar ik heb zo'n vermoeden dat mijn moeder nooit echt bang geweest is dat ik zo eindigen als kindsoldaat. Daarnaast beweer ik nergens dat het zou gaan om louter lichamelijk of mentaal lijden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 12:59 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik doelde ook niet echt op lichamelijk leed. Jij had het over mensen in een veilig land en mensen in een oorlogsgebied, het is logisch dat mensen hier minder lichamelijk leed meemaken dan mensen die constant onder vuur liggen, maar dat zegt niets over emotioneel leed.
Is je kind verliezen aan een kinderleger erger dan je kind verliezen aan een loverboy/prostitutie? Is je echtgenoot verliezen aan oorlog erger dan hem verliezen aan een hartaanval? Daar kun je geen graadmeter voor maken, en dat is waar ik op doelde.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:14 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Misschien ligt het dan aan mij maar ik heb zo'n vermoeden dat mijn moeder nooit echt bang geweest is dat ik zo eindigen als kindsoldaat. Daarnaast beweer ik nergens dat het zou gaan om louter lichamelijk of mentaal lijden.
ja die serie wordt hier ook uitgezonden op tlc. Die rode telefoon die ze daar hebbenquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:35 schreef June. het volgende:
Even iets totaal anders: ik zag in Londen op tv de serie die in Nederland zo controversieel wasBest wel interessant om te zien.
welk ziekenhuis zat jij nu ook alweer?quote:
Nee, maar gaat het daar om? Volgens mij hadden we het over het emotionele leed van artsen. Wat is erger vertellen dat je kind niet meer behandeld kan worden of te horen krijgen dat je kind niet behandeld kan worden? Dat is waar ik op doelde. Dat subjectieve en relatieve gezeik kan je mooi in r&p zetten.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:15 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Is je kind verliezen aan een kinderleger erger dan je kind verliezen aan een loverboy/prostitutie? Is je echtgenoot verliezen aan oorlog erger dan hem verliezen aan een hartaanval? Daar kun je geen graadmeter voor maken, en dat is waar ik op doelde.
Deventer.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:31 schreef Pluizel het volgende:
[..]
welk ziekenhuis zat jij nu ook alweer?
klinkt goed (y) Vriendinnetje gaat er over een paar maanden haar semi-arts doen bij de chirurgie. Ik ken het verder alleen van de tv-serie, met een paar van de irritantste co's die ik tijdens m'n opleiding heb ontmoetquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:52 schreef MaxC het volgende:
[..]
Deventer.
Na zeven co-schappen moet ik zeggen dat ik erg blij ben met mijn keuze. Hele ziekenhuis is nieuw, digitaal en mooi. Aantal co's is precies goed, niet te veel maar tegelijk ook erg leuk voor alle sociale activiteiten. Elke vakgroep is vriendelijk en je krijgt erg veel verantwoordelijkheden en begeleiding. Vind het 100x beter dan M1 in UMCG
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |