We hebben het over dreigen hé.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:48 schreef Metalfrost het volgende:
Ik denk dat je het volgende op je dak krijgt:
1. dragen van wapens
2. wapenbezit
3. mishandeling
en in het ergste geval
4. poging tot moord
Poging tot kan het aangezet worden als het voor het gerecht verschijntquote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:49 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
We hebben het over dreigen hé.
Daar maakt de Officier van Justitie geen onderscheid in, denk ik.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:49 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
We hebben het over dreigen hé.
Als iemand jou bedreigt en jij laat een mes zien, word je aangeklaagd voor mishandeling en moord?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:52 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Daar maakt de Officier van Justitie geen onderscheid in, denk ik.
Waar het OM voor pleit blijft vooralsnog altijd een raadsel.quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als iemand jou bedreigt en jij laat een mes zien, word je aangeklaagd voor mishandeling en moord?
"Kijk ik heb een mes"quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als iemand jou bedreigt en jij laat een mes zien, word je aangeklaagd voor mishandeling en moord?
Dat is koffiedik kijken en bovendien geen antwoord op de vraag van TS.quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:14 schreef pimmetje2010 het volgende:
[..]
"Kijk ik heb een mes"
Dan lopen de gemoederen alleen hoger op en zit waarschijnlijk jij met de gebakken peren.
Noem eens één situatie waarin je iets hebt aan een mes?quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:18 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat is koffiedik kijken en bovendien geen antwoord op de vraag van TS.
waarom mag je geen zaklamp bij je hebben?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:58 schreef Palomar het volgende:
Als je hem alleen al in de auto onder handbereik hebt liggen is het al strafbaar (net als een maglite-zaklamp of honkbakknuppel als je niet gaat honkballen).
Zit overigens zelf op hockey en heb regelmatig mn stick in de auto liggen. Mocht ik in een dreigende situatie terechtkomen dan zou ik hem gewoon erbij pakken hoor
Een grote Maglite van circa een halve meter kan worden aangezien voor een wapen. Zo worden ze ook als zodanig gebruikt, met name bij uniformberoepen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:34 schreef hugsy33 het volgende:
[..]
waarom mag je geen zaklamp bij je hebben?
Dat lijkt me juist iets wat je standaard in je auto moet hebben?
Die grootste (waar 6 batterijen oid in passen) wordt geloof ik als wapen aangemerktquote:Op woensdag 25 juli 2012 00:34 schreef hugsy33 het volgende:
[..]
waarom mag je geen zaklamp bij je hebben?
Dat lijkt me juist iets wat je standaard in je auto moet hebben?
Daar kan je je vast wel onderuit praten hoor mocht dat nodig zijnquote:Op woensdag 25 juli 2012 00:42 schreef Palomar het volgende:
[..]
Die grootste (waar 6 batterijen oid in passen) wordt geloof ik als wapen aangemerkt
Gelukkig gaat dat niet zo makkelijk. Wanneer je een grote maglite mét batterijen erin in je deur hebt liggen, wordt dit gewoon als wapen gezien.quote:Op woensdag 25 juli 2012 00:43 schreef pimmetje2010 het volgende:
[..]
Daar kan je je vast wel onderuit praten hoor mocht dat nodig zijn
Zelfverdediging (wat wél mag) heft de strafbaarheid van het op zak hebben van een mes niet op. Zie verder het Bijlmer noodweerarrest (HR 23-10-1986, NJ 1986,56)quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:44 schreef El_Liberaliste het volgende:
Helaas voor de sensatiezoekers: Het is een hypothetische situatie.
Stel, je rijdt in de auto, met een mes op zak dat overduidelijk niet bedoeld is om de aardappelen mee te schillen. Je belandt in een verkeersruzie waarbij jij wordt geïntimideerd door de tegenpartij (bijv. klemgereden, dreigend uitstappen etc.). Vervolgens trek je je mes en laat je zien dat je niet bang bent om 'm te gebruiken - dat laatste doe je natuurlijk niet.
In principe handel je dan uit een soort (preventieve) zelfverdediging. Maar wat als de autoriteiten je hierop zouden betrappen? Je handelt dan wel uit zelfverdediging, maar hebt bewust een mes op zak om (minimaal) mee te dreigen.
Ben benieuwd.
Min of meer de klassieke "Bijlmer Noodweer" casus zij dan dat je hier niet steekt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:44 schreef El_Liberaliste het volgende:
Helaas voor de sensatiezoekers: Het is een hypothetische situatie.
Stel, je rijdt in de auto, met een mes op zak dat overduidelijk niet bedoeld is om de aardappelen mee te schillen. Je belandt in een verkeersruzie waarbij jij wordt geïntimideerd door de tegenpartij (bijv. klemgereden, dreigend uitstappen etc.). Vervolgens trek je je mes en laat je zien dat je niet bang bent om 'm te gebruiken - dat laatste doe je natuurlijk niet.
In principe handel je dan uit een soort (preventieve) zelfverdediging. Maar wat als de autoriteiten je hierop zouden betrappen? Je handelt dan wel uit zelfverdediging, maar hebt bewust een mes op zak om (minimaal) mee te dreigen.
Ben benieuwd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |