abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114625601
Helaas voor de sensatiezoekers: Het is een hypothetische situatie.

Stel, je rijdt in de auto, met een mes op zak dat overduidelijk niet bedoeld is om de aardappelen mee te schillen. Je belandt in een verkeersruzie waarbij jij wordt geïntimideerd door de tegenpartij (bijv. klemgereden, dreigend uitstappen etc.). Vervolgens trek je je mes en laat je zien dat je niet bang bent om 'm te gebruiken - dat laatste doe je natuurlijk niet.

In principe handel je dan uit een soort (preventieve) zelfverdediging. Maar wat als de autoriteiten je hierop zouden betrappen? Je handelt dan wel uit zelfverdediging, maar hebt bewust een mes op zak om (minimaal) mee te dreigen.

Ben benieuwd.
pi_114625754
Wapens zijn verboden dus zit jij fout.
'Als' is einde discussie.
pi_114625767
Verboden wapenbezit lijkt me dat ze je dan opspelden.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_114625802
Ik denk dat je het volgende op je dak krijgt:
1. dragen van wapens
2. wapenbezit
3. mishandeling
en in het ergste geval
4. poging tot moord
(motief: zelfverdediging - laat me met rust; alibi: doet er niet toe omdat je betrapt wordt door de autoriteiten)
Google is your friend, abuse your friends
pi_114625915
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:48 schreef Metalfrost het volgende:
Ik denk dat je het volgende op je dak krijgt:
1. dragen van wapens
2. wapenbezit
3. mishandeling
en in het ergste geval
4. poging tot moord
We hebben het over dreigen hé.
pi_114625961
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:49 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Poging tot kan het aangezet worden als het voor het gerecht verschijnt
'Als' is einde discussie.
pi_114626086
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:49 schreef El_Liberaliste het volgende:

[..]

Daar maakt de Officier van Justitie geen onderscheid in, denk ik.
pi_114626499
Als je hem alleen al in de auto onder handbereik hebt liggen is het al strafbaar (net als een maglite-zaklamp of honkbakknuppel als je niet gaat honkballen).

Zit overigens zelf op hockey en heb regelmatig mn stick in de auto liggen. Mocht ik in een dreigende situatie terechtkomen dan zou ik hem gewoon erbij pakken hoor :P
  woensdag 25 juli 2012 @ 00:08:13 #9
330634 zyntex
Ondertitel:
pi_114627025
ik zou het mes wel bewaren in een picknick mandje met een pot pindakaas en wat brood

overduidelijk heb je het dan niet bij als wapen
pi_114627032
Het is toch een veilig gevoel idd - heb wel een veiligheidshamer hoor, en die komt ook wel aan, maar staat niet zo dreigend.

En wapens zijn in beginsel kansloos hoor, maar door bepaalde ervaringen is het echt wel een prettig gevoel in de buurt die ik dagelijks in- en uitrijd.
pi_114627140
In zo'n situatie heb je echt NIKS aan een mes
pi_114627253
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:52 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Daar maakt de Officier van Justitie geen onderscheid in, denk ik.
Als iemand jou bedreigt en jij laat een mes zien, word je aangeklaagd voor mishandeling en moord? :')
  woensdag 25 juli 2012 @ 00:13:22 #13
379269 BoxerY
How you doin'?
pi_114627278
Ga op krav maga, BJJ of een ander vechtsport en wordt zelf een wapen :D
Breath or die
pi_114627286
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:12 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als iemand jou bedreigt en jij laat een mes zien, word je aangeklaagd voor mishandeling en moord? :')
Waar het OM voor pleit blijft vooralsnog altijd een raadsel.
pi_114627354
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:12 schreef heiden6 het volgende:

[..]

"Kijk ik heb een mes" :')

Dan lopen de gemoederen alleen hoger op en zit waarschijnlijk jij met de gebakken peren.
pi_114627587
quote:
13s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:14 schreef pimmetje2010 het volgende:

[..]

"Kijk ik heb een mes" :')

Dan lopen de gemoederen alleen hoger op en zit waarschijnlijk jij met de gebakken peren.
Dat is koffiedik kijken en bovendien geen antwoord op de vraag van TS.
pi_114627796
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:18 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat is koffiedik kijken en bovendien geen antwoord op de vraag van TS.
Noem eens één situatie waarin je iets hebt aan een mes?

Als je dat soort lui achter je aan hebt hebben ze zeker iets beters dan een mes liggen. Zo niet dan lok je een ruzie uit. Dan kan je beter in de auto blijven zitten.
Ik raad TS gewoon af een mes mee te nemen in de auto.
pi_114628119
Whahaha... :') je bent geen Amerikaan die met alles wegkomt.

Wapens doden niet, dat zijn de mensen die ze gebruiken _O-
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_114628295
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:58 schreef Palomar het volgende:
Als je hem alleen al in de auto onder handbereik hebt liggen is het al strafbaar (net als een maglite-zaklamp of honkbakknuppel als je niet gaat honkballen).

Zit overigens zelf op hockey en heb regelmatig mn stick in de auto liggen. Mocht ik in een dreigende situatie terechtkomen dan zou ik hem gewoon erbij pakken hoor :P
waarom mag je geen zaklamp bij je hebben?

Dat lijkt me juist iets wat je standaard in je auto moet hebben?
pi_114628630
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:34 schreef hugsy33 het volgende:

[..]

Een grote Maglite van circa een halve meter kan worden aangezien voor een wapen. Zo worden ze ook als zodanig gebruikt, met name bij uniformberoepen.
pi_114628634
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:34 schreef hugsy33 het volgende:

[..]

Die grootste (waar 6 batterijen oid in passen) wordt geloof ik als wapen aangemerkt ;)
pi_114628682
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:42 schreef Palomar het volgende:

[..]

Die grootste (waar 6 batterijen oid in passen) wordt geloof ik als wapen aangemerkt ;)
Daar kan je je vast wel onderuit praten hoor mocht dat nodig zijn
pi_114655068
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juli 2012 00:43 schreef pimmetje2010 het volgende:

[..]

Daar kan je je vast wel onderuit praten hoor mocht dat nodig zijn
Gelukkig gaat dat niet zo makkelijk. Wanneer je een grote maglite mét batterijen erin in je deur hebt liggen, wordt dit gewoon als wapen gezien.

TS: aan de hand van hoe je op dat moment 'dreigt', kan het worden gezien als poging tot moord.
pi_114659168
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:44 schreef El_Liberaliste het volgende:

Stel, je rijdt in de auto, met een mes op zak dat overduidelijk niet bedoeld is om de aardappelen mee te schillen. Je belandt in een verkeersruzie waarbij jij wordt geïntimideerd door de tegenpartij (bijv. klemgereden, dreigend uitstappen etc.). Vervolgens trek je je mes en laat je zien dat je niet bang bent om 'm te gebruiken - dat laatste doe je natuurlijk niet.

In principe handel je dan uit een soort (preventieve) zelfverdediging. Maar wat als de autoriteiten je hierop zouden betrappen? Je handelt dan wel uit zelfverdediging, maar hebt bewust een mes op zak om (minimaal) mee te dreigen.

Ben benieuwd.
Zelfverdediging (wat wél mag) heft de strafbaarheid van het op zak hebben van een mes niet op. Zie verder het Bijlmer noodweerarrest (HR 23-10-1986, NJ 1986,56)
pi_114663173
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 23:44 schreef El_Liberaliste het volgende:

Ben benieuwd.
Min of meer de klassieke "Bijlmer Noodweer" casus zij dan dat je hier niet steekt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijlmer_noodweer

Mevrouw kreeg 1000 gulden boete voor het verboden wapenbezit, maar deed - oordeelde de hoge raad - terecht een beroep op noodweer(exces). Ik meen dat het noodweerexces werd omdat het zijn van sportschutter mevrouw werd aangerekend (m.a.w., verwacht werd dat ze bijv. op knieën zou schieten in plaats van op de borst; ze schoot om te doden).

Dat is de theorie.

In de praktijk is het maar net wat de rechter aannemelijk acht heb ik de indruk. Als die niet aannemelijk acht dat het daadwerkelijk voor je zelfverdediging, als afschrikmiddel, nodig was of in elk geval dat je onder invloed van door de aanval veroorzaakte paniek handelde, ben je goed de sjaak voor zowel overtreding WWM als bedreiging, vermits het mes natuurlijk in strijd is met WWM. En inderdaad, afhankelijk van wat (al dan niet bijziende) getuigen denken te hebben gezien, zou poging tot nog wel eens kunnen. Door een gesloten raam dan weer niet lijkt me, dat lijkt me een evident ondeugdelijke poging. Maar wat weet ik van strafrecht ueberhaupt. Alleen wat ik op de uni heb geleerd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sessy op 25-07-2012 23:30:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')