De politiek van de afgelopen 100 jaar is troebel met twee wereldoorlogen en een schuldenfestijn als resultaat.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Troebel? De politiek die de afgelopen 35 jaar geregeerd heeft is troebel.
Snap alleen niet dat je daar in een SP topic over klaagt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De politiek van de afgelopen 100 jaar is troebel met twee wereldoorlogen en een schuldenfestijn als resultaat.
Terecht. Ik vroeg me namelijk af of SPers op dit forum zelf ook ruim bijdroegen aan het sociale stelsel wat ze voor ogen hebben.... Gisteren was er een die twee jaar ziek was, probeerde een WIA uitkering te krijgen, die niet kreeg en nu een kommervol bestaan lijdt in de schuur achter zijn huis. Die wil dus vooral krijgen. Ik wil zo graag horen dat je twee keer modaal verdient en elk jaar het bedrag van een leuke middenklasser overmaakt aan de belastingdienst waarvan de minima wat extra's kunnen krijgen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Snap alleen niet dat je daar in een SP topic over klaagt.
Dergelijke SP-ers bestaan ook in ruime mate, al is dat bij mij niet het geval.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Terecht. Ik vroeg me namelijk af of SPers op dit forum zelf ook ruim bijdroegen aan het sociale stelsel wat ze voor ogen hebben.... Gisteren was er een die twee jaar ziek was, probeerde een WIA uitkering te krijgen, die niet kreeg en nu een kommervol bestaan lijdt in de schuur achter zijn huis. Die wil dus vooral krijgen. Ik wil zo graag horen dat je twee keer modaal verdient en elk jaar het bedrag van een leuke middenklasser overmaakt aan de belastingdienst waarvan de minima wat extra's kunnen krijgen.
Natuurlijk. Dat maakt alles uit. Principes zijn namelijk veel makkelijker vol te houden als de rekening van jouw principes bij een ander op de mat komt. Waar het dan op neer komt is dat je eigenlijk helemaal geen principes hebt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dergelijke SP-ers bestaan ook in ruime mate, al is dat bij mij niet het geval.
Maar maakt dat wat uit voor je principes dan?
Ik doelde niet op jou.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Natuurlijk. Dat maakt alles uit. Principes zijn namelijk veel makkelijker vol te houden als de rekening van jouw principes bij een ander op de mat komt.
Joh, laten we wel wezen, iedereen stemt voor zijn eigen portomonnee in the end. Niks mis mee overigens.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dergelijke SP-ers bestaan ook in ruime mate, al is dat bij mij niet het geval.
Maar maakt dat wat uit voor je principes dan?
Je hebt duidelijk een geldfixatie.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:08 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Terecht. Ik vroeg me namelijk af of SPers op dit forum zelf ook ruim bijdroegen aan het sociale stelsel wat ze voor ogen hebben.... Gisteren was er een die twee jaar ziek was, probeerde een WIA uitkering te krijgen, die niet kreeg en nu een kommervol bestaan lijdt in de schuur achter zijn huis. Die wil dus vooral krijgen. Ik wil zo graag horen dat je twee keer modaal verdient en elk jaar het bedrag van een leuke middenklasser overmaakt aan de belastingdienst waarvan de minima wat extra's kunnen krijgen.
Nee dat vind ik zo'n onzin.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh, laten we wel wezen, iedereen stemt voor zijn eigen portomonnee in the end. Niks mis mee overigens.
Vind je dan niet dat je moreel verkeerd bezig bent? Mischien ben je zelf niet zo succesvol maar ben je dan echt van mening dat iemand die veel tijd en moeite heeft gestoken om boven zichzelf uit te stijgen te straffen door nog meer van zijn zuurverdiende geld af te nemen?quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk een geldfixatie.
Bij de SP draait het om idealen.
Daar is geld bij nodig maar dat halen we bij mensen als jij.
Dat ligt er maar net aan wat voor voorzorgsmaatregelen je neemt. Als je vanuit een uitkering gaat werken ga je er per definitie op vooruit. Je keuze voor een partij is dan niet zo relevant. Wordt je werkloos of ziek, dan ligt het aan de mate waarin je hebt kunnen sparen of je het al dan niet goed hebt en/of in welke mate je afhankelijk bent van de overheid en de partijen die de sociaal zwakkeren als uitgangspunt van de maatschappij hebben.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee dat vind ik zo'n onzin.
Er zijn ook "armoedzaaiers" die VVD stemmen, en rijken die SP stemmen.
Ook stemmen in het "eigen belang" vind ik ondoordacht. Want men kan wel denken dat partij X op dat moment het beste hun eigen belang vertegenwoordigt, maar voor hetzelfde geld raak je de volgende dag arbeidsongeschikt of werkloos of gaat je onderneming failliet en had je beter op partij Y kunnen stemmen, of andersom natuurlijk, dat je een mooie baan vindt met goed inkomen en lease-auto terwijl je eerst een poosje werkloos was of ziek, en alles daar tussen in.
"Iedereen" is zeker niet waar.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh, laten we wel wezen, iedereen stemt voor zijn eigen portomonnee in the end. Niks mis mee overigens.
Hey, Paper_Reiger dringt ons zijn overtuiging op, ik doe dat met die van mij.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:25 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Vind je dan niet dat je moreel verkeerd bezig bent? Mischien ben je zelf niet zo succesvol maar ben je dan echt van mening dat iemand die veel tijd en moeite heeft gestoken om boven zichzelf uit te stijgen te straffen door nog meer van zijn zuurverdiende geld af te nemen?
Dat lijkt me stug, tenzij je een inkomen van meer dan 150k per jaar hebt.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:26 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"Iedereen" is zeker niet waar.
Qua inkomen zou je me bij de VVD verwachten, qua idealen bij de SP.
Het Libertarisme dringt helemaal niemand iets op, dat is nu net het mooie van deze stroming. Als je sociaal wilt zijn dan doe je dat gewoon, wil je een "smerige kapitalist" zijn dan kan dat ook.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hey, Paper_Reiger dringt ons zijn overtuiging op, ik doe dat met die van mij.
Je beseft dat in dat geval de VVD niet meer dan 1 zetel zou hebben.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug, tenzij je een inkomen van meer dan 150k per jaar hebt.
Het Liberfantasme misschien niet, Paper_Reiger echter wel.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:30 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Het Libertarisme dringt helemaal niemand iets op, dat is nu net het mooie van deze stroming. Als je sociaal wilt zijn dan doe je dat gewoon, wil je een "smerige kapitalist" zijn dan kan dat ook.
Jawel, het libertarisme zou iedereen dwingen zelf alle zaken zelfstandig te regelen, ook mensen die daartoe niet in staat zijn, of in die gevallen veel duurder uit zijn.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:30 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Het Libertarisme dringt helemaal niemand iets op, dat is nu net het mooie van deze stroming. Als je sociaal wilt zijn dan doe je dat gewoon, wil je een "smerige kapitalist" zijn dan kan dat ook.
Dus het is de schuld van het libertarisme dat niet iedereen vrijwillig meedoet en dat het daarom maar gedwongen moet?quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:34 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jawel, het libertarisme zou iedereen dwingen zelf alle zaken zelfstandig te regelen, ook mensen die daartoe niet in staat zijn, of in die gevallen veel duurder uit zijn.
Niet regelen kan ook natuurlijk, maar dat is feitelijk geen keuze omdat men toch wenst te kunnen (over)leven lijkt me.
Ik zei dat libertarisme mensen aan hun lot overlaat (namelijk mensen die niet kunnen meekomen in de maatschappij, of de premies niet kunnen opbrengen van de private zorgverzekeraars, die in een libertarische heilstaat natuurlijk geen enkele regulering kent wat betreft bescherming van de "zwakkeren"), en dat acht ik niet wenselijk. Dus dan moet het "gedwongen" ja.quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus het is de schuld van het libertarisme dat niet iedereen vrijwillig meedoet en dat het daarom maar gedwongen moet?
quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zei dat libertarisme mensen aan hun lot overlaat (namelijk mensen die niet kunnen meekomen in de maatschappij, of de premies niet kunnen opbrengen van de private zorgverzekeraars, die in een libertarische heilstaat natuurlijk geen enkele regulering kent wat betreft bescherming van de "zwakkeren"), en dat acht ik niet wenselijk. Dus dan moet het "gedwongen" ja.
Vanwaar die weerstand tegen dat woordje "gedwongen" als het niet perse meer kost maar het ten gunste komt van iedereen?
Hier zie jij dus niets in? En als je daar niks in ziet waarom dan niet?quote:Op woensdag 25 juli 2012 23:37 schreef PKRChamp het volgende:
Even een brainfart van mij, stel dat ik mijn zin krijg en we creëeren in Nederland een libertarische samenleving. Dan kan een partij als de SP nog steeds gewoon bestaan en zijn idealen uitdragen alleen worden mensen dan niet meer gedwongen maar zouden ze lid kunnen worden en zelf aan de partij afdragen die op hun beurt weer de armen kunnen ondersteunen mits ze lid zijn.
Die gedachtegang bespeur ik steeds vaker, en vind ik zorgwekkend. Een leefbare en stabiele samenleving is tenslotte in ieders belang, maar zeker in het belang van de meerderheid, maar veel mensen lijken meer geld voor zichzelf en bijvoorbeeld een 4de vakantie belangrijker te vinden dan het belang van de samenleving.quote:Deze elite is dan ook absoluut niet gebaat bij nivellering, er vanuit gaande dat ze het belang van een gezonde samenleving niet hoger acht dan het belang van een tweede auto en een zwembad in de tuin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |