Ofwel, tenzij de schuldeisers ingestemd hebben met het convenant is dat iets tussen jullie beiden, zij hebben er niets mee te maken (foutje van degene die toendertijd erbij betrokken is geweest, die had hierop moeten wijzen).quote:Schulden aangegaan tijdens het huwelijk
Na de scheiding blijft in principe ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de huwelijkse schulden, indien u in gemeenschap van goederen getrouwd bent. Dit is ook het geval als u in het echtscheidingsconvenant een verdeling heeft vastgesteld over de schulden. De schuldeisers moeten eerst akkoord gaan met de door u vastgelegde verdeling van de schulden in het echtscheidingsconvenant. Als u onderling afspraken maakt in het echtscheidingsconvenant, heeft dat in principe alleen effect tussen u beiden, tenzij de schuldeisers akkoord gaan met de schuldovername. Gaat deze niet akkoord, dan kunnen de schuldeisers na de scheiding beide partners aanspreken om de gehele schuld te betalen. Wel kunt u in dat geval uw ex-partner in vrijwaring oproepen als u door derden wordt aangesproken. U verhaalt dan de schuld weer op uw ex-partner.
Wat ik niet verwacht, want waarom zou de schuldeiser dan TS aansprakelijk stellenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 14:36 schreef ElisaB het volgende:
Hooguit kun je het dus weer verhalen op je ex, maar dat is het dan ook (tenzij de kredietverstrekker akkoord is gegaan).
Omdat sommige schuldeisers kijken of intimidatie helpt. Als de schuldeiser aanvankelijk accoord was gegaan met het convenant, en nu merkt dat de ex zijn betalings-verplichtingen niet nakomt, verliest deze natuurlijk niets door even te kijken of de partner erin trapt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 14:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Wat ik niet verwacht, want waarom zou de schuldeiser dan TS aansprakelijk stellen
Ik ben er niet echt in thuis, maar waarom zou een schuldeiser hiermee akkoord gaan?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 14:59 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Omdat sommige schuldeisers kijken of intimidatie helpt. Als de schuldeiser aanvankelijk accoord was gegaan met het convenant, en nu merkt dat de ex zijn betalings-verplichtingen niet nakomt, verliest deze natuurlijk niets door even te kijken of de partner erin trapt.
Tsja, goede vraag. Het zou kunnen als de partij die het overneemt voldoende draadkrachtig wordt beschouwd. Maar dan nog...quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:23 schreef CafeRoker het volgende:
Ik ben er niet echt in thuis, maar waarom zou een schuldeiser hiermee akkoord gaan?
Geen rede. Schuldeisers gaan er dan ook meestal niet mee akkoord.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:23 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik ben er niet echt in thuis, maar waarom zou een schuldeiser hiermee akkoord gaan?
Ja, dat is vrij veel. Een bedrag van ¤15.000 is dan na een jaar veranderd in ¤2,1 miljoen schuld, en na twee jaar in ¤296 miljoen. Dat zie je niet zo vaak.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:35 schreef Mariekevande het volgende:
En is het ook normaal dat je 51 % per maand aan rente betaald?
Lijkt mij wel heel erg veel...
51% per maand? Ik neem je schuld wel over, voor slechts 10% per maand.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:35 schreef Mariekevande het volgende:
De enige vorm van lenen waarbij dit voorkomt zijn die flitskredieten van tegenwoordig, kleine bedragen met een hele korte looptijd.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:35 schreef Mariekevande het volgende:
Maar is de schuldeiser nu in het convenant betrokken of niet?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 16:32 schreef Mariekevande het volgende:
Het gaat nu om een bedrag van 15.000 euro.
We zijn al ruim 8 jaar gescheiden.....
Ook nog wel goede vraag. Ging er eigenlijk vanuit dat het schulden zijn die gedurende het huwelijk zijn ontstaan.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 17:00 schreef Basp1 het volgende:
Zijn het schulden die gemaakt zijn toen je ex en jij nog een relatie hadden of heeft de ex later na nog meer schulden erbij gemaak en proberen ze deze nu ook op jou te verhalen?
Da's natuurlijk geen 51% rente. Het is rente op de lening van ¤ 15.000 (en de rest is aflossing).quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:47 schreef Mariekevande het volgende:
Het bedrag was 18.000 nu 12 jaar later 15.000
Het percentage heb ik even genomen wat er per maand aan rente betaald moet worden. Dit is op de 272 euro 142 euro....
De vraag is of de schuldeiser er ook mee akkoord is gegaan. Zo niet, dan ben je waarschijnlijk nog steeds hoofdelijk aansprakelijk. Da's mooi klote!quote:Dit is allemaal in de convenant opgenomen, mijn ex is daar toen die tijd mee akkoord gegaan.
Ja, da's lekker zegquote:Het blijkt dus dat hij al ruim twee jaar niets heeft afgelost. 100 euro.
Nu kan ik het zoveelste schuld van meneer weer af betalen... Hij lekker de jongen uithangen en ik op een houtje bijten....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |