quote:
Op dinsdag 24 juli 2012 12:11 schreef 19marcus19 het volgende:Ik huur sinds een paar jaar een studiotje in Utrecht voor 600inc. Laatst kreeg ik een brief van een advocatenkantoor dat de huisbaas failliet is. De curator mailde mij dat ik er rekening mee moet houden dat de hypotheekhouder het huurbeding gaat inroepen. Nu heb ik mijzelf even ingelezen op teh google.. en het lijkt er op dat ik dan weinig rechten meer heb. Middels dat huurbeding kan de voorzieningenrechter een ontruimingstermijn noemen. Dat schijnt maximaal een jaar te zijn.. maar wat is gebruikelijk? En als huurder kan ik op basis van wanprestatie een vergoeding van kosten eisen.. maar wat kan ik precies eisen? Verhuiskosten oid? en hoeveel zou dat zijn?
Iemand ervaringen met dit soort ervaringen?
Kort gezegd gaat men ervan uit dat je - aangezien het kadaster openbaar is, en aan iedereen uittreksels verstrekt tegen betaling - de hypotheekakte had kunnen opvragen en daaruit had kunnen weten dat de huur niet door de hypotheekhouder was toegestaan. Hoe lang je er dan woont maakt niet direct uit; het moet wel zo zijn dat de huurovereenkomst is aangegaan ná het vestigen van de hypotheek én inschrijving van de akte in de registers van het kadaster. Anders had je het als huurder niet kunnen weten en wordt je beschermd. Een andere mogelijkheid is dat het huis aan een ander was verhuurd ten tijde van hypotheekvestiging, en dat jij er vervolgens in bent gekomen op nagenoeg dezelfde voorwaarden. Ook dan wordt je misschien beschermd.
Enige niet in de wettekst genoemde uitzondering is verder volgens mij - maar pin me er niet op vast - als je kunt construeren dat de hypotheekhouder alsnog akkoord is gegaan met de verhuur, maar dat is heel lastig in de praktijk: uit het ervan weten maar niets tegen ondernemen mag je bijvoorbeeld nog geen akkoord opmaken. In de jurisprudentie is dat wel eens aangenomen maar volgens mij is het in de praktijk een soort roze olifant maar misschien dat het bij bedrijfsmatig geexploiteerde panden vaker speelt, geen idee.
Verder zou je in elk geval niet akkoord moeten gaan met de opzegging. Want als je zelf ermee akkoord gaat, heb je helemaal niets.
De verhuiskosten zijn in elk geval schade zou ik zeggen ja alleen niet per sé allemaal; je hebt allemaal regeltjes voor wat minimaal de redelijke verhuiskosten zijn en dat wordt aan de hand van de inflatie door ik meen de minister periodiek vastgesteld; je zou kunnen meemaken dat ze het daarop maximeren. Wil je enige kans maken op meer, dan zul je sowieso overal bonnetjes van moeten hebben en dan nog is daarmee niet gezegd dat je dat krijgt.
Zelf aangebrachte voorzieningen in het gehuurde zijn meestal geen schade; die wordt je geacht weer mee te kunnen nemen (dat je bijv. behang niet mee kunt nemen, boeit kennelijk niemand).
Twijfelachtig vind ik het bij als je duurder uit bent in een nieuwe woning of een langere en duurdere reistijd hebt naar je werk. Daar valt vast in de jurisprudentie of tekst en commentaar (zie google books) iets over te vinden, maar ik ga 't niet uitzoeken voor je :p
Verder doe je jezelf een plezier door kopieën van je eventuele reacties op woonruimte te behouden om straks aan te kunnen tonen dat het heus heel moeilijk is om op korte termijn gepaste woonruimte te vinden.
[ Bericht 1% gewijzigd door Sessy op 24-07-2012 20:59:26 ]