abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 juli 2012 @ 07:33:49 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_114594161
Het gerommel in GroenLinks houdt maar niet op. Voor lijsttrekker Jolande Sap konden het op 12 september wel eens de laatste verkiezingen worden. Jolande Sap mist passie, moed en visie bij de leiders van andere partijen, zei ze eind juni tijdens het partijcongres van GroenLinks.

Daarmee gaf ze impliciet aan dat zij die eigenschappen wél bezit. Maar bij leiderschap hoort ook gezag. En daar ontbreekt het Sap aan.

Begin mei werd de fractievoorzitter van GroenLinks verrast toen Tofik Dibi zich kandidaat stelde voor het lijsttrekkerschap. Sap, die kort daarvoor nog succes had gevierd met het vijfpartijenakkoord over de begroting van 2013, was er al van uitgegaan dat zij onbedreigd op plaats één zou komen. Hoewel Sap de uitdaging sportief opnam, was haar gezag in en buiten de partij duidelijk aangetast. Het voorval tekende ook dat er binnen de fractie, die toch maar tien koppen telt, kennelijk slecht wordt gecommuniceerd.

Een bevestiging daarvan kwam gisteren. In een interview met De Volkskrant vertelde Ineke van Gent, die na veertien jaar de GroenLinksfractie verlaat, dat het driekoppige fractiebestuur (Sap-Dibi-Van Gent) al meer dan een jaar niet bijeenkwam. Er was niet de juiste 'chemie', aldus Van Gent.

Dibi zweeg gisteren in alle talen, en Sap hield het bij twee tweets: één waarin ze het nieuws een storm in een glas water noemde, en één waarin ze aangaf dat was besloten om alles in de voltallige fractievergaderingen te bespreken. Ook de fractiewoordvoerder wilde geen verdere informatie geven. Dat daardoor het beeld blijft hangen van interne verdeeldheid, nam hij op de koop toe. Het is een patroon: als er iets aan de hand is, sluit de fractie zich af van de buitenwereld. Dat gebeurde ook toen Mariko Peters in opspraak kwam, en toen uitlekte dat Dibi kandidaat-lijsttrekker wilde worden. Ondanks haar kortstondige succes bij het begrotingsakkoord is Saps positie momenteel verre van onaantastbaar. De aanhoudend slechte peilingen (GroenLinks dreigt in september te worden gehalveerd) zijn mede een gevolg van het interne gedoe.

Mocht GroenLinks op 12 september rond de vijf zetels eindigen, dan lijkt het gedaan met het partijleiderschap van Sap. De vraag is dan wie haar kan opvolgen. De nummer twee op de lijst, Bram van Ojik, is binnengehaald als ervaren kracht, maar hij heeft maar amper een jaar (van 1993 tot 1994) in de Tweede Kamer gezeten. Jesse Klaver heeft talent, maar lijkt met zijn 26 jaar nog te jong. Dibi lijkt zich met zijn gewenste tiende plaats op de lijst uit beeld te hebben gemanoeuvreerd. Of hij wordt gekozen, hangt ironisch genoeg af van de vraag of Sap succes boekt

http://www.brabantsdagbla(...)rder-in-het-nauw.ece

:P

[ Bericht 2% gewijzigd door tong80 op 24-07-2012 07:41:01 ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_114594186
Wat mij betreft mag kabouter Plop Minister president worden.
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 juli 2012 @ 07:44:53 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_114594234
DEN HAAG - De leiding van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks functioneert al een jaar niet meer. Dat zegt scheidend Kamerlid Ineke van Gent maandag in een interview met de Volkskrant.

"Jolande Sap is fractievoorzitter, ik vice-voorzitter en Tofik Dibi secretaris. Maar dat bestuur functioneert sinds de zomer van 2011 niet meer,'' zegt Van Gent in de krant. "We zijn ieder onze taken blijven uitvoeren, maar zonder wekelijkse vergadering van het fractiebestuur.''

Verder zegt Van Gent dat zij al anderhalf jaar de vergaderingen voorzit. "Dat vroeg Jolande, het gaf haar een vrijere rol.'' Via Twitter reageert Jolande Sap dat het nieuws in de Volkskrant een "storm in een glas water'' is. "Vorig jaar besloten we om alles in wekelijkse fractievergadering met alle Kamerleden te bespreken. Die aanpak bleek effectief.''

De Groningse politicoloog en 'GroenLinkswatcher' Paul Lucardie zei maandag tegen het ANP dat het nog vroeg is in de verkiezingscampagne en dat de schade misschien kan worden hersteld of beperkt. Die schade is er echter wel en zou volgens hem op dit moment wel een zetel kunnen schelen.

"Ik was ook wel verrast. Van Gent is een wat kritisch, maar toch ook meestal loyaal Kamerlid.'' Hij kent haar ook niet als een type dat frustraties wil botvieren 'al zou je dat nu bijna wel denken'. Van Gent heeft echter grote ervaring als Kamerlid en zou dus moeten weten hoe een dergelijke opmerking uitwerkt, overweegt Lucardie. "Misschien had ze het zelf niet helemaal in de hand.''

"Maar het is voor GroenLinks niet alleen dat persoonlijke gedoe, de partij heeft het structureel moeilijk'', aldus Lucardie. GroenLinks raakt volgens hem meer en meer de aloude proteststemmers kwijt aan de SP en komt in de waarneming van veel mensen meer in de buurt van D66 te liggen. "GroenLinks is wel duidelijk wat groener, maar groen staat nu niet zo in de aandacht.''

Tofik Dibi, secretaris van de fractie die eerder vergeefs probeerde lijsttrekker te worden in plaats van Sap, wilde maandag niet reageren.

http://www.brabantsdagbla(...)aar-geen-leiding.ece

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 juli 2012 @ 07:49:53 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_114594286
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 07:38 schreef Antaris het volgende:
Wat mij betreft mag kabouter Plop Minister president worden.
Ik zal hem op de hoogte stellen.

pi_114594505
Wat zijn ze allemaal aan het doen bij GroenLinks. :')

Sinds Jolande Sap fractievoorzittster is zijn ze bezig hun eigen graf te graven. Eerst met de politiemissie, vervolgens met een meer rechtsere koers, daarna met het Kunduzakkoord, toen kwam Tofik Dibi er nog even doorheen fietsen, maakte de kandidatencommissie zichzelf belachelijk, en nu doet Ineke van Gent een duit in het zakje.

Willen ze wel blijven bestaan ofzo. Als dat zo doorgaat voorspel ik 2 zetels voor GroenLinks na 12 september. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 24 juli 2012 @ 09:18:50 #6
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_114595444
maar het is wel een linkmiechel die Sap , die doet alles om Minister te worden van kannietschelenwelke zaken
Ze zijn rechts als het moet en links als het kan , gewoon een D66 partij
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  Trouwste user 2022 dinsdag 24 juli 2012 @ 09:22:07 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_114595525
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 08:19 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat zijn ze allemaal aan het doen bij GroenLinks. :')

Sinds Jolande Sap fractievoorzittster is zijn ze bezig hun eigen graf te graven. Eerst met de politiemissie, vervolgens met een meer rechtsere koers, daarna met het Kunduzakkoord, toen kwam Tofik Dibi er nog even doorheen fietsen, maakte de kandidatencommissie zichzelf belachelijk, en nu doet Ineke van Gent een duit in het zakje.

Willen ze wel blijven bestaan ofzo. Als dat zo doorgaat voorspel ik 2 zetels voor GroenLinks na 12 september. :P
Die partij is zichzelf aan het opheffen. Vroeger koos ik tussen de drie linkse partijen. Tegenwoordig tussen twee. Ik weet echt niet meer waar Groen Links voor staat. Ze vertegenwoordigen in ieder geval niet meer mijn linkse denkbeelden. Groen in het Midden zou nu een betere partijnaam zijn.

Trouwste user 2022 dinsdag 24 juli 2012 @ 09:22:49 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_114595538
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 09:18 schreef HD9 het volgende:
maar het is wel een linkmiechel die Sap , die doet alles om Minister te worden van kannietschelenwelke zaken
Ze zijn rechts als het moet en links als het kan
Je verwoordt het anders dan ik, maar we bedoelen hetzelfde.

pi_114597350
Jolande :') het is JolandA
5 Ferrari's op videoband!
  dinsdag 24 juli 2012 @ 10:42:42 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_114597357
Toch een knappe prestatie dat 't een partij als GroenLinks lukt zichzelf te marginaliseren in een tijd dat groen/duurzaam hip is en er bergen kritiek is op het kapitalistische neoliberale model.

Heb je de tijdgeest mee, weet je 't nog te verknoeien :(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 24 juli 2012 @ 11:27:14 #11
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_114598551
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 07:44 schreef tong80 het volgende:
DEN HAAG - De leiding van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks functioneert al een jaar niet meer. Dat zegt scheidend Kamerlid Ineke van Gent maandag in een interview met de Volkskrant.

"Jolande Sap is fractievoorzitter, ik vice-voorzitter en Tofik Dibi secretaris. Maar dat bestuur functioneert sinds de zomer van 2011 niet meer,'' zegt Van Gent in de krant. "We zijn ieder onze taken blijven uitvoeren, maar zonder wekelijkse vergadering van het fractiebestuur.''

Verder zegt Van Gent dat zij al anderhalf jaar de vergaderingen voorzit. "Dat vroeg Jolande, het gaf haar een vrijere rol.'' Via Twitter reageert Jolande Sap dat het nieuws in de Volkskrant een "storm in een glas water'' is. "Vorig jaar besloten we om alles in wekelijkse fractievergadering met alle Kamerleden te bespreken. Die aanpak bleek effectief.''

De Groningse politicoloog en 'GroenLinkswatcher' Paul Lucardie zei maandag tegen het ANP dat het nog vroeg is in de verkiezingscampagne en dat de schade misschien kan worden hersteld of beperkt. Die schade is er echter wel en zou volgens hem op dit moment wel een zetel kunnen schelen.

"Ik was ook wel verrast. Van Gent is een wat kritisch, maar toch ook meestal loyaal Kamerlid.'' Hij kent haar ook niet als een type dat frustraties wil botvieren 'al zou je dat nu bijna wel denken'. Van Gent heeft echter grote ervaring als Kamerlid en zou dus moeten weten hoe een dergelijke opmerking uitwerkt, overweegt Lucardie. "Misschien had ze het zelf niet helemaal in de hand.''

"Maar het is voor GroenLinks niet alleen dat persoonlijke gedoe, de partij heeft het structureel moeilijk'', aldus Lucardie. GroenLinks raakt volgens hem meer en meer de aloude proteststemmers kwijt aan de SP en komt in de waarneming van veel mensen meer in de buurt van D66 te liggen. "GroenLinks is wel duidelijk wat groener, maar groen staat nu niet zo in de aandacht.''

Tofik Dibi, secretaris van de fractie die eerder vergeefs probeerde lijsttrekker te worden in plaats van Sap, wilde maandag niet reageren.

http://www.brabantsdagbla(...)aar-geen-leiding.ece

[ afbeelding ]

Zegt wel genoeg dat 2 van de 3 leden van de GLtop afgelopen periode nu zulke kritiek op de huidige gang van zaken heeft. En zoveel leiderschap heeft Sap dus blijkbaar
Laffe huichelaar
  dinsdag 24 juli 2012 @ 11:45:59 #12
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_114599124
Dit doet mij een beetje denken aan de SP toen Marijnissen vertrok en Agnes Kant het overnam. Kant en Sap hadden met elkaar gemeen dat zij min of meer naar voren waren geschoven om partijleider te worden. Verder proberen ze beiden om geforceerd hun standpunten uit te dragen. Ik denk dat Sap moet opstappen als dit slecht gaat aflopen bij de verkiezingen. Verder zou Groen Links van binnen eens de bezem door de organisatie heen moeten laten.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 11:57:49 #13
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_114599488
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 11:45 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Dit doet mij een beetje denken aan de SP toen Marijnissen vertrok en Agnes Kant het overnam. Kant en Sap hadden met elkaar gemeen dat zij min of meer naar voren waren geschoven om partijleider te worden. Verder proberen ze beiden om geforceerd hun standpunten uit te dragen. Ik denk dat Sap moet opstappen als dit slecht gaat aflopen bij de verkiezingen. Verder zou Groen Links van binnen eens de bezem door de organisatie heen moeten laten.
opheffen is beter, er is geen partijlid die ordelijk kan uitleggen wat GL te bieden heeft anders dan de PVDD en D66 al doen
  dinsdag 24 juli 2012 @ 11:59:33 #14
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_114599545
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 11:57 schreef HD9 het volgende:

opheffen is beter, er is geen partijlid die ordelijk kan uitleggen wat GL te bieden heeft anders dan de PVDD en D66 al doen
Of een fusie met D66.
pi_114600436
Het is van de zotte dat men bij een fractie van 10 leden men wekelijks een vergadering van een fractiebestuur van drie van hun zou moeten hebben. Dat men als voltallige fractie vergadert vind ik dus een logische en goede zaak. Ik zou eerder ophef verwachten als men wel aparte bestuursvergaderingen zou houden.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 13:03:14 #16
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_114601357
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 12:31 schreef Wespensteek het volgende:
Het is van de zotte dat men bij een fractie van 10 leden men wekelijks een vergadering van een fractiebestuur van drie van hun zou moeten hebben. Dat men als voltallige fractie vergadert vind ik dus een logische en goede zaak. Ik zou eerder ophef verwachten als men wel aparte bestuursvergaderingen zou houden.
hoeft maar een uurtje te duren en het kan in de kroeg of een lokaaltje of restaurant.
is goed als men wekelijks weet waar de partij staat zowel financieel als bestuurlijk , de koppen dezelfde kant op staan, en de wereld / nationale gebeurtenissen bespreekt

En dit te verwaarlozen is dom en getuigd niet van bestuurlijk inzicht, wel van luiheid, desinteresse en minachting van het medebestuur

Wat ik begrijp is dat er helemaal geen overleg meer was in het bestuur, niet wekelijks niet, nee helemaal niet meer
pi_114601793
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 13:03 schreef HD9 het volgende:

[..]

hoeft maar een uurtje te duren en het kan in de kroeg of een lokaaltje of restaurant.
is goed als men wekelijks weet waar de partij staat zowel financieel als bestuurlijk , de koppen dezelfde kant op staan, en de wereld / nationale gebeurtenissen bespreekt

En dit te verwaarlozen is dom en getuigd niet van bestuurlijk inzicht, wel van luiheid, desinteresse en minachting van het medebestuur

Wat ik begrijp is dat er helemaal geen overleg meer was in het bestuur, niet wekelijks niet, nee helemaal niet meer
Het gaat alleen over het bestuur van de fractie en niet om het bestuur van de partij, ik zou niet weten waarom men naast overleg met de hele fractie nog een aparte vergadering van het "bestuur" van de fractie nodig heeft.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 13:44:19 #18
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_114602671
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 13:16 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het gaat alleen over het bestuur van de fractie en niet om het bestuur van de partij, ik zou niet weten waarom men naast overleg met de hele fractie nog een aparte vergadering van het "bestuur" van de fractie nodig heeft.
Het moet GRAAG gaan, dat is de spirit, als je afvraagt waarom het moet, dan is de spirit al dood

[ Bericht 0% gewijzigd door HD9 op 24-07-2012 14:48:46 ]
pi_114604722
Wat GroenLinks de afgelopen tijd heeft laten zien is in de Nederlandse politiek zelden vertoond: een partij die zichzelf van binnenuit kapot maakt. Mensen die elkaar openlijk aanvallen, politici die incapabel worden genoemd.... alle modder vliegt gewoon over tafel.

GroenLinks: nu een fractie van tien, straks een fractie van tien.
pi_114605865
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 13:44 schreef HD9 het volgende:

[..]

Het moet GRAAG gaan, dat is de spirit, als je afvraagt waarom het moet, dan is de spirit al dood
Bij vergaderen gaat het toch echt om het nut, helemaal als mensen het graag doen is het zaak je af te vragen wat het nut is.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 15:32:36 #21
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114606055
Gek genoeg is GL nu juist een toonbeeld van hoe een partij hoort te werken. Mensen binnen een partij moeten van mening verschillen en moeten ook voor hun verschillende meningen opkomen.

Ik vind het uitstekend als mensen binnen een fractie verschillend stemgedrag vertonen, in het verleden was dat zelf heel gangbaar. Een minister aan de linkerkant van de PVDA kon zomaar anders stemmen dan een PVDA premier die wat meer het midden hield.
Zo hoort het, dat is waarom wij op personen stemmen en niet op partijen, jammer dat Groen Links er op wordt afgerekend.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 15:42:09 #22
38496 Perrin
pi_114606361
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 15:32 schreef LoganMCV het volgende:
Zo hoort het, dat is waarom wij op personen stemmen en niet op partijen, jammer dat Groen Links er op wordt afgerekend.
Ehh, GroenLinks wordt meer afgerekend op de zwalkende partijkoers en het interne gekrakeel. Je mag toch wel enige samenhang binnen een politieke partij verwachten? De partij komt nu op mij over als een clubje kleuters die elkaar de zandbak uitvechten. En dat in crisistijd :(
pi_114606384
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 15:32 schreef LoganMCV het volgende:
Gek genoeg is GL nu juist een toonbeeld van hoe een partij hoort te werken. Mensen binnen een partij moeten van mening verschillen en moeten ook voor hun verschillende meningen opkomen.

Ik vind het uitstekend als mensen binnen een fractie verschillend stemgedrag vertonen, in het verleden was dat zelf heel gangbaar. Een minister aan de linkerkant van de PVDA kon zomaar anders stemmen dan een PVDA premier die wat meer het midden hield.
Eens. 'Partijdiscipline' heeft niets met democratie te maken. Ieder parlementslid is volksvertegenwoordiger en moet dus stemmen wat hij of zij goed vind. Helaas zie je dit nog maar zelden. Ik kan me alleen nog herinneren dan Ineke van Gent uit principiele redenen tegen de Kunduz-missie stemde. Voor de rest weet ik ook bij andere partijen geen dissident-stemmer te bedenken.

Ik denk echter niet dat GL hierdoor in een vrije val is geraakt. Ik denk dat dit meer komt door het interne gesteggel, zoals of Dibi wel of niet geschikt was als partijleider en nu dus de melding dat het bestuur van de tweede kamer nauwelijks communiceerde.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 15:45:06 #24
380115 LoganMCV
Ik doe ook maar wat
pi_114606442
Een partij bestaat uit een groep mensen die zichzelf op hoofdpunten vinden, het partjiprogramma. Dat wil niet zeggen dat ze het over elke motie of elk voorstel met elkaar eens hoeven te zijn "omdat de partij dat vindt".

Van oudsher stemmen wij op personen en kan iemand met voorkeursstemmen gekozen worden juist omdat het stelsel is gebaseerd op persoonlijk stemgedrag.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 15:47:14 #25
38496 Perrin
pi_114606513
Jaja, ik ben helemaal voor individuele verantwoordelijkheid van kamerleden enzo. Maar in mijn ogen heeft dat dus erg weinig te maken met de huidige puinzooi bij GL.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')