Bram_van_Loon | maandag 23 juli 2012 @ 17:02 |
Naar aanleiding van deze discussie: Moeilijksheidgraad economische studies.
| |
Mooiejongon1989 | maandag 23 juli 2012 @ 17:13 |
Ik vond zelf dat ik het kort maar krachtig heb verwoord. Dat voorbeeldje van een hoge muur bouwen is leuk hoor maar niet specifiek voor wiskunde, het geld bijna voor alle opleidingen. [ Bericht 2% gewijzigd door Mooiejongon1989 op 23-07-2012 17:21:50 ] | |
Doodloper | maandag 23 juli 2012 @ 17:13 |
wiskunde is bijvoorbeeld 8 x 5 + 3 = 64 | |
Mooiejongon1989 | maandag 23 juli 2012 @ 17:14 |
Jongen haal dit aub weg LMAO | |
il_Tonno | maandag 23 juli 2012 @ 17:22 |
![]() | |
Bram_van_Loon | maandag 23 juli 2012 @ 17:26 |
Als heel de wiskundegemeenschap niet een definitie kan geven dan kan je het onmogelijk zo kort verwoorden. ![]() Voor wiskunde geldt het veel sterker, bij veel andere vakgebieden kan je de draad relatief snel oppikken, zelfs als je wat hiaten open laat (dan ga je later natuurlijk weer wat meer draden moeten oppikken). Inderdaad. | |
Mathemaat | maandag 23 juli 2012 @ 18:29 |
Grof gezegd is wiskunde een gevolg van een kenleer. Deze kenleer kan heel algemeen geldend zijn, zoals een realistisch, platonisch of logisch begrip. Deze kenleer kan ook heel specifiek zijn, dus alleen tot wiskunde geldend, zoals een formalistisch of intuïtionistisch (die van Brouwer) begrip. Er moet opgemerkt worden dat het antwoord op de vraag grote gevolgen hoeft hoe wiskunde of meer opgesteld wordt. | |
highender | maandag 23 juli 2012 @ 19:40 |
knip [ Bericht 99% gewijzigd door highender op 23-07-2012 21:25:39 (off topic) ] | |
Mooiejongon1989 | maandag 23 juli 2012 @ 20:45 |
Wat moeten we met een basisboek of een college calculus ? | |
Fingon | maandag 23 juli 2012 @ 21:18 |
De analogie met een taal vond ik inderdaad een goede, zeker in het begin is wiskunde eigenlijk het leren van de andere manier van noteren van dingen die in woorden heel makkelijk te zeggen en simpel te begrijpen zijn. Op hogere niveau's klopt de analogie minder omdat het daar niet alleen kennis van de 'taal' maar misschien als het ware ook van de ''cultuur'' vereist(een zeer ruime vergelijking met kennis van een specifiek wiskundig gebied). | |
Bram_van_Loon | maandag 23 juli 2012 @ 21:23 |
Niet de bedoeling van deze draad Highender. Er is al een draad waarin mensen hulp kunnen vragen, 1 is genoeg. Ik heb er trouwens al eens voor gepleit om een aparte draad te maken met hierin goede bronnen en deze draad te stickyen. Daar hebben de mods nog niets mee gedaan, ik zal eens een discussie hierover starten in een aparte draad. Het is veel nuttiger als dat in 1 centrale draad bovenin staat waarin niet wordt gediscussieerd (de discussie over wat wel en niet wordt opgenomen in die draad kan elders plaatsvinden). | |
netflanders | maandag 23 juli 2012 @ 22:13 |
In mijn eerste jaar natuurkunde zei een professor: "Wiskunde stelt niets voor. Wiskunde is het gegeven dat één plus één, twee is. Als je dit weet kan je de rest herleiden." Bijzonder nietszeggend, maar als meisje van 17 vond ik dit bijzonder poëtisch. Verder niets aan het topic toe te voegen, en lees ik de rest met interesse. | |
t4rt4rus | maandag 23 juli 2012 @ 22:18 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_mathematics | |
Lookbehind | maandag 23 juli 2012 @ 22:25 |
Grappig, maar met die opmerking heeft die docent wel meteen zijn vak afgekraakt, want zijn stellingen zijn op dezelfde manier te herleiden naar de wiskunde, en laat het herleiden nu juist ook onder wiskunde vallen. OT: Een definitie geven van wiskunde is vast wel mogelijk, maar er zijn zoveel mogelijkheden om dat te doen dat het linkje van t4rt4rus gewoon een mooie samenvatting is. De definitie die je kiest is daarnaast ook afhankelijk van definities van andere vakgebieden, om overlappingen te voorkomen. | |
netflanders | maandag 23 juli 2012 @ 22:38 |
Nog meer vanwege het feit dat hij een theoretisch wiskundige was, en geen natuurkundige. | |
Lookbehind | maandag 23 juli 2012 @ 23:27 |
Een afvallige, dat is het ergste soort. OT: Om toch een poging te wagen iets te formuleren: "Leer der verbanden"? Dit is nog wel steeds te algemeen en overlapt met te veel andere gebieden, maar ik denk dat een allesomvattende definitie sowieso behoorlijk lang gaat worden. | |
Ryon | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:22 |
Ik zelf ben groot fan van de bekende wiskundige W.W Sawyer die sinds de de jaren 1940 een zeer interessante visie heeft ontwikkeld op wiskunde en het onderwijs in het algemeen. Zijn bekendste werk 'Mathematician's Delight" (Wiskunde zonder omslag) is denk ik een van de meest waardevolle boeken die op dit gebied geschreven is en eigenlijk een must read voor iedereen die interesse heeft in wiskunde en in het onderwijs. Zijn visie op het onderwijs ('het kost moeite om iets te leren, of het nu voetballen of relativiteit betreft. Maar daarom hoeft het geen onaangename moeite te zijn. De voornaamste taak van elke leraar is: zijn onderwerp boeiend maken") is er een die ik in het gehele onderschrijf. http://www.wwsawyer.org/work-by-sawyer.html Een passage uit het eerste hoofdstuk van zijn boek wiskunde zonder omslag: Dit is, ook mijns inziens, hetgeen wat wiskunde is. Een gereedschapskist met verschillende gereedschappen erin waarmee het mogelijke is om hiermee verschillende alledaagse, praktische of intellectuele problemen mee op te lossen of dingen mogelijk te maken. Dit kan zijn dat je gaat berekenen hoe je met een stuk hout en touw het lukt om een loeizware kast op te tillen die je met enkel spierkracht niet de lucht in krijgt of hoe een brug gebouwd kan worden zonder dat deze instort. Het kan ook toegepast worden om inzicht te krijgen in het menselijk sociaal handelen door deze schematisch in kaart te brengen of om inzicht te krijgen in de meest fundamentele oorzaken van ons natuurkundig bestaan. Ik zie, net zoals Sawyer, de wiskunde dus niet als een mystiek iets, een vreemde onuitspreekbare taal of een gift die enkele tovenaars is toebedeeld, maar puur als een stuk gereedschap die iedereen die hier tijd en moeite insteekt tot op zekere hoogte zou kunnen gebruiken. De vraag is alleen: wat wil je bereiken en welke gereedschappen heb je daarvoor nodig? Deze gereedschappen kunnen veelal binnen de wiskunde en logica gevonden worden. | |
Haushofer | woensdag 25 juli 2012 @ 21:58 |
Wiskunde verhoudt zich tot natuurkunde zoals masturbatie zich verhoudt tot seks. Groetjes, Feynman. | |
Mooiejongon1989 | woensdag 25 juli 2012 @ 22:16 |
Je bedoelt Seks is fijn maar niemand kan het beter dan je rechterhand ? ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 25 juli 2012 @ 23:15 |
Ik denk eerder dat hiermee wordt bedoeld dat de wiskundigen het zware werk opknappen waarmee de natuurkundigen leuke ontdekkingen doen. Ik vind wiskunde best interessant maar de resultaten van natuurkunde zijn toch net wat spectaculairder, wiskunde moet je doen voor de schoonheid van de wiskunde zelf. Toepassingen zijn mooi meegenomen maar niet een doel. Grappige anekdote over die Feynman: met slechts een gemeten IQ van 126 (Feynmans eigen woorden) haalde hij de hoogste score ooit voor een loodzwaar toelatingsexamen van Princeton wat bestond uit wiskunde en natuurkunde. Leuk hoe zo'n genie de beperkingen van IQ-testen aantoont. ![]() | |
Mooiejongon1989 | woensdag 25 juli 2012 @ 23:36 |
Tja IQ... Enige die daar over hebben (en opscheppen) zijn de alfaboys | |
Bram_van_Loon | woensdag 25 juli 2012 @ 23:40 |
Daar zit volgens mij wel een kern van waarheid in. ![]() |